دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
ابزار جدید بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ ارز

مدیرکل اسبق نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با استقبال از اقدام بانک مرکزی در انتشار اوراق گواهی سپرده، استفاده از این نوع از ابزارها را در راستای کنترل نرخ تورم و بازار ارز برشمرد.

امیرحسین امین‌آزاد، مدیرکل اسبق نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی: استفاده از ابزار نرخ سود و عرضه گواهی سپرده خاص به عنوان یک اقدام جدید ضدتورمی در کاهش نوسانات بازار ارز نیز موثر است. استفاده بانک مرکزی از ابزار نرخ سود با عرضه گواهی سپرده خاص در شبکه بانکی به عنوان یک ابزار جدید ضد تورمی، اقدام فرخنده و نیکویی است که باید از آن استقبال شود. برای اثرگذاری بیشتر بانک مرکزی می‌توان از سایر ابزارها از جمله تعیین نرخ بهره سیاستی و نرخ سود سپرده و تسهیلات نیز برای کنترل تورم و کاهش التهابات بازار ارز استفاده کرد. چنین اقداماتی برای جلوگیری از نوسانات بازار ارز و کنترل التهاباتی که اخیرا در بازار ارز اتفاق افتاده است نیز می‌تواند مفید باشد.

اصولا کاربری گواهی سپرده خاص در تامین مالی طرح‌های تولیدی است. وقتی گواهی سپرده خاص منتشر می‌شود، یک شرکتی باید متقاضی آن باشد و منابعی که از فروش این گواهی جمع می‌شود، صرف تامین مالی شرکت‌ها و طرح‌های تولیدی آنها شود. به همین علت اثربخشی گواهی سپرده خاص در کمک به طرح‌های اقتصادی، بیشتر از سپرده‌های عادی بانک و گواهی سپرده عام است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha