یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
تثبیت به معنی میخکوب کردن نرخ‌ها نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که سیاست تثبیت به معنی میخکوب شدن نرخ‌ها نیست و استفاده از سیاست‌های تثبیت اقتصادی برای کنترل نرخ ارز و کاهش نوسانات آن موثر است.

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی ایران: در دوره‌هایی عوامل زیادی مانند نرخ حامل‌های انرژی و نوسانات نرخ ارز بر تغییرات تورم اثر می‌گذاشت، اما اکنون تورم وابسته به عوامل بیشتری است. با اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز از ابتدای امسال، تورم نیز کنترل شده است. البته نرخ ارز هنوز بالاست و کنترل نرخ تورم تنها با اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز کنترل نمی‌شود. عوامل دیگری هم بر کنترل تورم اثرگذاری دارد. هر چه تولید بیشتر باشد یا حتی واردات کالاهای مورد نیاز را داشته باشیم، بر کاهش نرخ تورم تاثیرگذار است که البته باید در کنار تثبیت نرخ ارز دنبال شود. بانک مرکزی باید تخصیص ارز به بخش‌های مختلف را بر اساس اولویت و نیاز مردم انجام کند. اگر موانع تولید برداشته شود، بازار به توازن می‌رسد، بنابراین تخصیص ارز به بخش تولید موجب افزایش تولید می‌شود و تولید زیاد و افزایش رقابت نیز بازار را تنظیم می‌کند. از این طریق، دیگر نیازی به نرخ‌گذاری کالاهای مختلف از سوی دولت نیست و در اینجا نقش دولت باید به سیاست‌گذاری تغییر یابد.

یکی از دلایل نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز، افزایش نقدینگی است. سال‌های متمادی افزایش نقدینگی را به صورت چاپ پول داشتیم و ایجاد بانک‌های خصوصی نیز به افزایش نقدینگی دامن زد. برای کاهش نقدینگی و کنترل چاپ پول، نیاز به جراحی اقتصادی داریم. نقدینگی باید به سوی تولید برود چون در بازار غیر مولد، هر چه نقدینگی افزایش یابد، تورم نیز بیشتر می‌شود.

سیاست تثبیت به معنی میخکوب شدن نرخ‌ها نیست، با سیاست تثبیت اقتصاد قابل پیش‌بینی می‌شود و تولیدکننده و سرمایه‌گذار از اجرای تثبیت اقتصادی سود می‌برند. سیاست تثبیت آثار مثبتی به همراه خواهد داشت، مشروط بر اینکه درست اجرا شود، یعنی همزمان نقدینگی هم کنترل شود. سیاست تثبیت اگر با کنترل نقدینگی نباشد بعد از مدتی به یکباره موجب افزایش قیمت می‌شود. با توجه به اینکه منابع بانک مرکزی مخصوصا در زمینه ارز محدود است، ارتباط با بخش خصوصی موجب تخصیص هدف‌دار ارز می‌شود و منابع محدود در جای درست‌تر خرج خواهد شد و مردم از آن بهره‌مند می‌شوند. به صورت کلی، استفاده از سیاست‌های تثبیت اقتصادی برای کنترل نرخ ارز و کاهش نوسانات آن موثر است، اما همزمان با اجرای این سیاست، تخصیص نرخ ارز نیز باید برنامه دقیقی داشته باشد و از ارزپاشی جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha