چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
رسانه‌ها بانک مرکزی ترکیه را مجبور به خرید ارز کردند!

رئیس هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران اقتصادی ترکیه با اشاره به اینکه دولت ترکیه از طریق اداره ارتباطات ریاست جمهوری با اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند، افزود: اخبار نادرستی در رسانه‌های ترکیه منتشر شد که باعث شد تا بانک مرکزی ترکیه اقدام به خرید ارز از بازار کند.

رجب ارچین، فعال رسانه‌‎ای و مدیر بخش اقتصادی روزنامه آیدینلیک ترکیه است که تاکنون مطالب زیادی را در حوزه‎ اقتصاد در رسانه‌های مختلف ترکیه به رشته تحریر در آورده و برنامه‌های تلویزیونی متعددی را با موضوعات اقتصادی تهیه کرده است.

وی رئیس هیات مدیره انجمن روزنامه‌‎نگاران اقتصادی است و همچنین در جمعیت روزنامه‌نگاران ترکیه، انجمن رسانه‌های اطلاع‌رسان، انجمن صنعتگران و کارآفرینان بشیکتاش و اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه عضویت دارد.

ارچین که از دانشکده اقتصاد دانشگاه آناتولی ترکیه فارغ‌التحصیل شده، در یادداشت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود، به ارزیابی مسائل و ابعاد مختلف اقتصاد ترکیه می‌‎پردازد.

هفته‌نامه "تازه‌های اقتصاد"، گفتگویی را با رجب ارچین انجام داده که در آن تاثیر اخبار خلاف واقع بر ایجاد انتظارات تورمی، خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی نسبت به نهادهای رسمی و اختلال در چرخه اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

با افزایش میزان ارتباطات در سطح جهان، تاثیرگذاری رسانه‌‎ها بر افکار عمومی نیز افزایش یافته است. آیا این افزایش وابستگی به اخبار، اساسا اتفاق خوبی است یا بد؟

افزایش علاقه به اخبار، امری مثبت است، اما اگر خبری واقعی در میان باشد. متاسفانه امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی، در معرض تبلیغات یا اطلاعات نادرست یکطرفه قرار داریم. خبر مجموعه‌ای از پدیده‌‎هاست و در خبر نباید جهت‌دهی وجود داشته باشد. خبر حاوی پیامی است و انتقال این پیام، باید مبتنی بر حقایق باشد و حق بیان طرفین را محفوظ بدارد. امروز دولت ترکیه از طریق اداره ارتباطات ریاست جمهوری با اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند. دکتر فخرالدین آلتون، رئیس این نهاد، در این مورد پیام‎های مهمی را منتشر می‌کند و کارهای بسیار مفیدی انجام می‌‎دهد.

آیا تاثیرگذاری رسانه‌ها به تصمیمات کلان سیاست‌گذاران در تمامی حوزه‌‎ها، به ویژه اقتصادی و پولی نیز کشیده شده است؟ شما این موضوع را چگونه تفسیر می‌کنید؟

فکر نمی‎کنم که رسانه‌‎ها بتوانند بر تصمیمات سیاست‌مداران تاثیر بگذارند، اما می‌توانند با جهت‌دهی به افکار عمومی در مورد موضوعات خاص، توجهات را به مسائل حساسی جلب کنند. البته رسانه‌ه‎ای جهانی بحث دیگری است. رسانه‌‎های جهانی دائماً علیه کشورها و دولت‎هایی که با غرب ادغام نشده‌‎اند، تبلیغات می‌کنند.

اساسا رسانه چگونه بر تصمیمات کل جامعه تاثیر می‌گذارد؟ مشاهده می‌شود که این تاثیرگذاری‌‎ها حتی بر تصمیمات فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و نهادهای مختلف پولی کشورها نیز وجود دارد؟

بانک‌‎های مرکزی با نگاه به پویایی بازار تصمیم می‌گیرند نه رسانه‌‎ها. اما رسانه‌‎ها آن تصمیمات را در چارچوب خود تفسیر می‌کنند. اگر شما شبانه‌‎روز بگویید که کشوری به سمت ابرتورم خواهد رفت، همه بر اساس آن موضع می‌گیرند. بدین ترتیب انتظار بروز این پدیده نیز به وجود خواهد آمد. البته دلایل مشخصی برای این امر وجود دارد. اینها را در ترکیه در دوره گذشته تجربه کردیم.

یک مسئله حائز اهمیت این است که رسانه‌ها بر انتظارات جامعه به شکل منفی اثرگذاری بالایی دارند و اخبار می‌تواند یک سیاست‌‎گذاری مهار تورمی را با چالش مواجه کند. برای مدیریت بر این فضا چه اقدامی باید صورت گیرد؟

مهم‌ترین مسئله در تورم، مدیریت انتظارات است. اگر هر روز اخبار منتشره از گرانی‌ها حکایت داشته باشد، هیچ کس باور نمی‌کند که تورم کاهش خواهد یافت. بنابراین همه به افزایش قیمت‌های اولیه روی می‌آورند. باز هم در کوتاه‌مدت این را در اقتصاد ترکیه تجربه کردیم. از اینرو، مدیریت انتظارات امری حیاتی است. روسای بانک مرکزی در اینجا باید وارد عمل بشوند. تیم‌های ارتباطی باید هم در زمینه رسانه و هم در حوزه اقتصاد، علم کافی را داشته باشند. باید از اظهارات غیرضروری خودداری کرد و همراه با انتقال‎ پیام به صورت شفاف و واضح، تیم اقتصادی دولت اظهارات حمایتی انجام دهد. همچنین لازم است تا با خبرنگاران و جامعه اقتصادی به ویژه کسانی که بر افکار عمومی تاثیر دارند ارتباط نزدیک‌‎تری برقرار کرد.

شاخص‌‎های اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان امروز از نحوه پوشش اخبار و تحلیل‌ها تاثیرپذیری دارند. چگونه می‌توان هدایت جریان‌های خبری را به سمت امیدآفرینی و نگرش مثبت در جامعه سوق داد؟

خبرنگاران اقتصادی در اینجا مسئولیت بزرگی دارند. ما این را در بحث داده‌های سازمان آمار ترکیه شاهد هستیم. اگرچه هیچ اطلاعات جایگزینی در همان سطح در برابر داده‌های سازمان آمار وجود ندارد، اما اخبار گمراه کننده‌‎ای در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به نظرم کسانی که در حوزه اقتصاد دست به قلم می‌شوند، باید در این زمینه تحصیل کرده باشند. تنها با مطالعه ارتباطات نمی‌‎توان به این مهم دست یافت. خواندن نمودارها و تجزیه، تحلیل و تفسیر داده‌‎ها مهم هستند. علاوه بر این، اصحاب رسانه‌ای که اقتصاد نمی‌دانند در معرض جهت‌دهی‌‎های نظرات مختلف اقتصادی قرار می‌گیرند. از این رو، توجه به مفهوم "خبرنگاری مسئولانه" در رسانه‌ها ضرورت دارد.

برخی جریان‌‎های خبری در کشورها اثرگذاری زیادی بر بازارها از جمله ارز دارند و بانک‌‎های مرکزی از این منظر با چالش مواجه می‌‎شوند. در این فضا چه اقدامی باید انجام شود؟ نحوه مدیریت برای مهار پمپاژ اخبار منفی چگونه باید صورت گیرد؟

طبیعتا اخبار منفی هم وجود دارند و نمی‌‎توان مانع آن شد. اما در صورت وجود اطلاعات نادرست در متن خبر، می‌توان آن را اصلاح کرد. رسانه‌‎ای که خبری را منتشر می‌‎کند، از نظر اخلاق خبرنگاری باید حق بیان و یا اعتراض افراد را محفوظ بدارد، زیرا در غیر اینصورت، یک متن یکطرفه پدید می‌‎آید. وقتی چنین موضوعی اتفاق می‌‎افتد واحدهای اقتصادی باید یک روش ارتباطی مشخصی را تعیین کنند تا اطلاعات صحیح را به مخاطبان خود برسانند و از طریق عوامل موثر در رسانه‌ها، اقدام متقابلی انجام دهند. بنابراین باید یک سیاست ارتباطی فعال، به ویژه از نظر رفع برداشت‌های منفی در مورد اقتصاد اتخاذ شود.

بانک‌های مرکزی قطعاً به یک ارتباط تنگاتنگ، اما نه بی‌تفاوت با رسانه‌ها نیاز دارند. به ویژه، باید از نشت اطلاعات داخلی جلوگیری شود. رئیس کل بانک مرکزی یا اعضای شورای سیاست پولی، نباید اظهارات غیرضروری در رسانه‌ها داشته باشند. اینکه کجا و چه زمانی و چه پیامی داده شود، باید از قبل مورد برنامه‌‎ریزی قرار گیرد. رسانه را نه، اما ارتباط را می‌توان کنترل کرد.

مطالعات صورت گرفته در کشورهایی که اثرپذیری بالایی از اخبار منفی دارند چه حقایقی را درباره رسانه‌ها نمایان کرده است؟ جدا از برخی رسانه‌ها که انگیزه‌‎های سیاسی و حزبی دارند، نحوه هدایت تحلیلگران رسانه‌ها چگونه باید باشد؟

این سوال را می‌توان با مثالی از ترکیه پاسخ داد. در زمان برات آلبایراک، وزیر اسبق خزانه‌داری و دارایی ترکیه، گام‌های مهمی در خصوص اقتصاد مستقل و ملی برداشته شد. با این حال، متاسفانه یک گروه در رسانه‌‎ها این مراحل را به درستی منتقل نکردند. من ایده‌‎هایم را به مقاماتی که در آن زمان به آنها دسترسی داشتم، منتقل کردم و نظرم این بود که به نویسندگان و تحلیلگران بی‌طرفی نیاز است تا سیاست‌های ملی را برای افکار عمومی تشریح کنند. اما مقام‌های دولتی انتقاد‎ها را نپذیرفتند. همچنین مجدداً تلاش کردم که به نورالدین نباتی، وزیر سابق خزانه‌‎داری و دارایی درباره راهکارهایی که باید اتخاذ شود، مطالبی را انتقال دهم. در دوره گذشته با بسیاری از وزرا و مشاوران بانک مرکزی درباره این موضوعات صحبت کردم، اما گاهی اوقات سیاست می‌‎تواند مانع همه چیز شود. اقتصاد نباید قربانی سیاست‌‎های روزمره شود. برای استقلال و توسعه اقتصادی، اتحاد جامعه حول یک آرمان ضروری است. ترکیه این را در دوره مصطفی کمال آتاترک تجربه کرد. فدراسیون روسیه با وجود تحریم‌‎ها امروز با پوتین این روند را دنبال می‌کند. ایران نیز سال‌هاست که توانسته است در مقابل تحریم‌‎ها ایستادگی کند. اینها در عصر جهانی شدن کار آسانی نیست. جلب حمایت مردمی ضروری است.

متاسفانه، نهاد رسانه‌ای با حمایت‌‎ها و یا هدایت‌های خارجی گاهی می‌توانند به دلیل علاقه به تولید اخبار، به سخنگوی برخی جریان‌ها تبدیل شوند. برای مثال ما این موضوع را در کشورمان در حوزه معدن تجربه می‌کنیم. این ادعا‎ها با استدلال‌‎های ساختگی مانند ذخایر خالص و اظهارات بی‌‎اساس مانند "اقتصاد فروپاشیده شده" انجام می‌شود. اخبار بد به سرعت پخش می‌شود و افکار عمومی کمتر به تحولات مثبت دقت می‌‎کند. با این حال، پس از مدتی که سناریوهای بد محقق نمی‌شود، همه به کسانی گوش فرا می‌‎دهند که تحلیل‌های عینی دارند. از اینرو، به کسانی احتیاج است که پیام‌‎های درست را به مردم انتقال دهند.

هدایت رسانه‌‎ها برای انتقال درست مفاهیم و اقدامات سیاست‌گذاران پولی و بانک‌‎های مرکزی در زمینه مهار تورم و کنترل نرخ‌ها در بازار ارز، چگونه باید باشد؟ چقدر رسانه‌ها در موفقیت و یا شکست یک سیاست پولی می‌‎توانند تاثیرگذار باشند؟

رسانه از قدرت جهت‌‎دهی و گمانه‌‎زنی بالایی برخوردار است. از این منظر، انتقال پیام‌‎های درست به بازیگران بازارساز اهمیت دارد. زیرا هر چقدر هم که سیاه‌‎نمایی انجام شود، تاثیر دولت حتی در اقتصادهای بازار آزاد کم نیست. اقدامات بانک‌های بازارساز و هلدینگ‌های بزرگ هم در بخش عرضه و هم در تقاضا از طریق طبقه کارگر موثر است. کنترل عرضه پول و بافرهای جریان سرمایه داغ نیز بر تورم و قیمت ارز تاثیر دارد. اگر از اقداماتی که منجر به بازار سیاه و افزایش فعالیت‌های غیر رسمی می‌‎شود اجتناب شود، هدایت افکار عمومی با رویدادهای عینی به اهداف تعیین شده آسان‌‎تر خواهد بود.

آیا مواردی وجود دارد که رسانه‌ها بر سیاست‌‎های بانک مرکزی و یا اقتصادی ترکیه تاثیر منفی گذاشته باشند؟

بله، ما این را در ترکیه تجربه کردیم. به خصوص در دوره‎ای که شرکت‌‎های سهامی عام مسیر بازار غیرسمی را برای تهیه ارز دنبال می‌کردند، اخبار نادرستی در رسانه‌های ترکیه منتشر شد که از آن جمله می‌توان به خرید ارز از این بازار توسط بانک مرکزی اشاره کرد. علاوه بر این، با گمانه‌زنی‌‎های "ذخایر منفی به جز سوآپ"، این تصور ایجاد شد که خزانه دولت بی‌پول شده است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha