یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
روش مقابله بانک‌ مرکزی ۴ کشور با عملیات روانی بازار ارز 

بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف جهان به منظور مقابله با جوسازی‌ها و بحران‌ها در بازار ارز از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که تشکیل کارگروه‌ها و دپارتمان‌ها برای حفاظت از آرامش ارزی، از جمله این اقدامات است.

در این گزارش، به سراغ شیوه‌ها، رویکردها و تجربیات موفق و موثر بانکداران مرکزی جهان در مواجه با عملیات روانی در بازارهای ارزی به ویژه در منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین، به عنوان دو قطب همواره متلاطم در حوزه سازماندهی بستر مبادلات ارزهای خارجی، می‌رویم.

تبیین تجربه موفق بانک‌های مرکزی جهان در مقابله با عملیات روانی بازارهای ارزی

*اقدام بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با عملیات روانی در بازار ارزهای خارجی

در اواسط سال ۲۰۲۰ و با اوج‌گیری پاندمی کرونا در سراسر ترکیه، ارزش پول ملی این کشور در اثر آشفتگی بازار ارزهای خارجی، رشد نقدینگی ناشی از تصمیم دولت ترکیه برای افزایش حقوق و دستمزد، کاهش نرخ بهره بانکی تا حد ۸.۵ درصد و نیز افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، به شدت سقوط کرد، به طوریکه ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح در ۲۱ سال گذشته رسید و برابری ارز ملی این کشور در مقابل دلار ایالات‌متحده، در بازه زمانی دو ماه، بیش از ۳۵ درصد کاهش یافت. متخصصان دانشگاهی و مشاوران اقتصادی دولت حاکمه ترکیه معتقد بودند که تشنجات مصنوعی و عامدانه و همچنین جوسازی‌های روانی ایجادشده در بازار ارزهای خارجی،که منتج از اقدامات حزب مخالف و جدایی‌طلب پانترکسیم و نمایندگان آنها در پارلمان است، عامل اصلی کاهش قابل‌توجه ارزش پول ملی این کشور و آشفتگی اقتصاد داخلی ترکیه محسوب می‌شود. در همین راستا، رجب طیب‌اردوغان که در این برهه زمانی، با مشکلات عدیده‌ای در اثر گسترش پُرشتاب پهنه درگیر با کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، با اعلام وضعیت اضطراری، ۱۵ روز به بانک مرکزی ترکیه مهلت داد تا با ارائه یک مکانیزم جامع و برنامه‌ریزی قاطع و موثر، به اختلالات اساسی مالی به وجودآمده در بستر اقتصاد داخلی این کشور که ناشی از شیوع عملیات روانی در بازار ارزهای خارجی ترکیه بوده است، پایان دهد.

در سپتامبر همان سال و با پایان مهلت پانزده روزه، بانک مرکزی ترکیه از راه‌اندازی "دپارتمان عملیاتی نظارت بر خرید و فروش ارز خارجی" رونمایی کرد. وظیفه این مرکز، سرکشی میدانی به گلوگاه‌های فیزیکی عرضه و تقاضای غیرقانونی ارزهای خارجی، مقابله با جوسازی‌های رسانه‌ای و عملیات‌های روانی برنامه‌ریزی شده عامدانه در بازار ارز و ایجاد یک چارچوب نظارتی فراگیر برای خرید و فروش ارزهای خارجی از مسیر قانونی است.

حال امروز، در دسامبر۲۰۲۳، مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه، ضمن اعلام رضایت از عملکرد این دپارتمان در زمینه مدیریت بهینه عرضه و تقاضای ارزهای خارجی به ویژه دلار ایالات‌متحده و یورو اتحادیه اروپا و اشاره به تعادل، ثبات و پایداری به وجودآمده در بستر قیمت‌گذاری ارزی و جلوگیری از فضاسازی‌های کاذب و کنترل عملیات روانی در این بازار، از حمایت ویژه کابینه اقتصادی رجب طیب‌اردوغان نسبت به ادامه فعالیت این مرکز در جهت بهبود ارزش پول ملی ترکیه و ارتقا سطح شاخص‌های کلان اقتصادی، خبر داده است.

*ابتکار عمل بانک مرکزی برزیل در مواجه با جنگ روانی در بازار ارزی

در آگوست ۲۰۱۶، دیلما وانا روسف، رئیس‌جمهور وقت برزیل، به دلیل فسادمالی و اقتصادی که منجر به آشفتگی بازارهای داخلی این کشور از جمله بازار املاک و مستغلات و بازار سرمایه و کاهش شدید ارزش پول ملی برزیل در مقابل ارزهای خارجی به سبب جنگ‌روانی به راه‌افتاده در بستر تبادلات ارزی این کشور که توسط نزدیکان رئیس‌جمهور و در جهت حداکثرسازی منافع سودجویانه خود صورت گرفته بود، از سمت خود عزل شد. پیامدهای مخرب مالی ناشی از اقدامات دیلما روسف، اقتصاد برزیل را به ویژه در باب کاهش پُرشتاب، مستمر و غیرقابل کنترل ارزش پول ملی این کشور یعنی رئال برزیل، در شرایط بسیار اسفبار و نزدیک به یک فروپاشی قریب‌الوقوع، قرار داده بود، به طوریکه، هم میشلتامر، معاون رئیس‌جمهور سابق برزیل که در زمان تعلیق روسف، اختیارات و وظایف وی را برعهده داشت و هم ژائیر بولسونارو، رئیسجمهور بعدی، دولت را در وضعیت چالشبرانگیزی تحویل گرفتند. برای عبور کم‌هزینه و موثر از این برهه حساس، تیم اقتصادی ژائیر بولسونارو که مشکل اصلی را در تلاطم مهار نشدنی بازار ارزهای خارجی میدید، اقدام به تاسیس یک نهاد پولی و ارزی تحت لوای بانک مرکزی برزیل با عنوان "مرکز راهبری و رصد مبادلات ارزهای خارجی" کرد. هدف از راه‌اندازی این مرکز، یک‌پارچه‌سازی متمرکز خرید و فروش ارزهای خارجی به ویژه دلار آمریکا، نیازسنجی میزان تعادلی عرضه و تقاضای ارزهای خارجی در این بازار، افزایش شفافیت مالی معاملات و فعالیت بازیگران اصلی بازار ارز در برزیل و جلوگیری از تبادلات سوداگرانه و سودجویانه دلالان این حوزه، بوده است. به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه پولی و ارزی، از زمان آغاز به کار این مرکز تا به امروز، آشفتگی ناگهانی و وضعیت اضطراری غیرقابل مهاری در بازار ارزهای خارجی برزیل دیده نشده است.

*رویکرد موثر بانک مرکزی روسیه در مبارزه با تشنجات روانی در بازار ارزهای خارجی

در مارس۲۰۲۲، دو ماه پس از آغاز دور جدید نبرد نظامی روسیه و اوکراین، مقامات کرملین به سبب اختلالات اقتصادی و مالی گسترده به وجودآمده ناشی از تحریم‌های شدید ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا و بلوکه شدن بخش اعظمی از ذخایر ارزی روسیه نزد بانک‌های خارجی، اعلام وضعیت اضطراری کردند. مشاوران اقتصادی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه معتقد بودند که کمبود ارز متاثر از تحریم‌های سازمان‌یافته بر علیه روسیه، قطعا زمینه را برای ایجاد تلاطمات ارزی و تشنجات روانی افراد سودجو در این بازار فراهم خواهد کرد. لذا به عنوان رویکردی پیشگیرانه، وزارت‌اقتصاد روسیه با مشارکت بانک مرکزی این کشور، دست به تاسیس اولین نهاد مستقل متولی مقابله با تشنجات بی‌ثبات‌کننده رسانه‌ای و روانی در بازار ارزهای خارجی در روسیه، تحت مدیریت مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی روسیه، با نام "بازار یکپارچه تبادلات ارزهای خارجی" زدند.

رسالت اصلی این نهاد، تمرکز بر شناسایی مبادلات غیرقانونی ارزهای خارجی چه به صورت فیزیکی و چه به صورت آنلاین، جلوگیری از خرید و فروش غیرضروری ارز (معاملات سوداگرانه) و پیشگیری از هرگونه قیمت‌گذاری هیجانی در بازار است.

به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، از زمان آغاز به کار این مرکز، مدیریت و کنترل تبادلات ارزهای خارجی به ویژه دلار ایالات‌متحده، در شرایط فعلی تحریم‌های همه‌جانبه قدرت‌های غربی، بهبود قابل‌توجهی یافته‌است.

*بانک مرکزی پرو و راهکار بهینه در مقابله با جوسازی روانی در بازار ارزی

در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، گوناگونی نژادی و اقتصاد داخلی آشفته که همواره درگیر تورم بالا و رکود نسبتا عمیق به طور همزمان بوده اند، همواره زمینه‌های مساعدی برای تضعیف ارزش پول‌ملی در اثر سودجویی‌های سوداگرانه دلالان ارزی و در نتیجه آن، آشفتگی در بازار ارزهای خارجی وجود داشته‌است. همین مسئله موجب شد که در اواخر سال ۲۰۲۰، خوزه آنتونیو اورکیزو، وزیر اقتصاد و دارایی پرو، در کنفرانس خبری سالانه این وزارتخانه اعلام کند که پس از شیوع پاندمی کرونا، حجم قاچاق کالاها و خدمات به ویژه در حوزه کالاهای استراتژیک، موادغذایی و داروها و خدمات پزشکی، به شدت افزایش یافته و دلیل اصلی این امر، کاهش شدید ارزش سول(واحدپول پرو) به سبب بی‌ثباتی، آشفتگی و فضاسازی روانی تشنج‌آمیز دلالان سودجو در بازار ارزهای خارجی به ویژه در بستر مبادلاتی سولپرو- دلار ایالات‌متحده بوده‌است. به همین دلیل، با اعطای یک فرصت چهل روزه، رئیس بانک مرکزی پرو را مامور کرد تا در راستای مقابله با عملیات روانی غیرقانونی و عامدانه سودجویان در این بازار، به طراحی و پیاده‌سازی سازوکاری موثر مبادرت ورزد.

پس از اتمام موعد مقرر و کارشناسی‌های انجام‌شده، بانک مرکزی پرو اقدام به تاسیس"دفتر مبارزه با عملیات روانی در بازار ارزهای خارجی" کرد. وظیفه این دفتر، رصد دقیق، فراگیر و همه‌جانبه مصادیق مشکوک به جوسازی، تشنجات رسانه‌ای و امکان وقوع عملیات‌روانی در بازار ارزهای خارجی پرو و کشف آن است. به گفته نخست وزیر پرو، این دفتر در سال‌های اخیر به دلیل برخورداری از بازوی علمی و اجرایی قدرتمند به طور همزمان، اقدامات موثری در فرآیند مبارزه با عملیات روانی سازمان‌یافته در پرو انجام داده است.

همچنین یکی دیگر از تصمیمات و اقدامات موثر بر کاهش حجم جوسازی‌های رسانه‌ای و فضاسازی‌های مسموم روانی در بازار ارزی پرو، افزایش تعداد مصادیق و همچنین تشدید مجازات عاملان این اقدامات بوده است. در سال ۲۰۲۲، مقامات‌قضایی این کشور، لایحه افزایش مصادیق عملیات‌روانی و تشدید نوع مجازات عاملان این آشفتگی‌ها را با اکثریت آرا در مجلس قانون‌گذاری پرو، به تصویب رساندند. به عنوان نمونه، در این لایحه، مجازات برخی از این اقدامات، حتی اعدام و حبس‌ابد نیز تعیین شده است. به گفته مسئولان قضایی کشور پرو، از زمان اجرای این لایحه سختگیرانه‌ی اثرگذار، آرامش بیشتری بر بازار ارزهای خارجی این کشور حکم‌فرماست.

منابع:

  1. Bart,Richard C. & Huey Wong, Chorng,"Psychological operation and Approaches to Exchange Rate Policy”,Working Paper,Publisher: International Monetary Fund, ۲۰۲۳

  2. Frieden, Jefry,” Banking on the World: Currency Policy in the Developing World and Modern Monetary Policies in Latin America”, harvard_international_review, Vol.۱۲, No.۴۱,۲۰۲۳

  3. https://www.cftc.gov/LearnAndProtect/AdvisoriesAndArticles/cftcnasaaforexalert.html

  4. https://community.upwork.com/t۵/Freelancers/Upwork-incorrect-exchange-rate/m-p/۱۲۴۲۶۱۶

  5. https://www.nytimes.com/۲۰۲۳/۱۱/۰۶/archives/turmoil-in-the-currency-markets-britain-a-decade-of-decline-britain.html

  6. https://www.reuters.com/article/markets-global-idINKCN۰I۵۰X۷۲۰۱۴۱۰۱۶

  7. https://economictimes.indiatimes.com/opinion/interviews/will-see-more-turmoil-in-currency-oil-markets-jim-rogers/articleshow/۱۷۱۲۸۷۶۸.cms

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha