یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
بانک مرکزی با تثبیت نرخ ارز از تولیدکننده‌ها حمایت کرد

بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ توانست به صورت نسبی در تخصیص و تثبیت ارز موفق باشد و سال گذشته در زمینه کنترل نقدینگی، عملکرد بهتری را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد بودیم.

پیمان سنندجی، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران: در حوزه بخش خصوصی مخصوصا در حوزه تولید و برای مواردی که نیاز به ارز دارد، تثبیت قیمت ارز و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، بسیار حائز اهمیت است که تولیدکننده بتواند با آرامش کار تولید را انجام دهد. افزایش میزان نوسانات ارزی قطعا می‌تواند بر روی تولید تاثیرگذار باشد. نقش بانک مرکزی در تثبیت ارز و اختصاص ارز به تولیدکننده‌ها می‌تواند نقش خیلی بسزایی باشد که به نظر می‌رسد در سال گذشته توانسته است تا حدودی در این امر موفق شود، اما به نظر می‌رسد این موفقیت نسبی است و در سال ۱۴۰۳ با توجه به مشکلاتی که همه می‌دانیم در حوزه تولید و صنعت وجود دارد، باید هم نظارت و هم بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود و اتفاقاتی که به طور مستقیم با ارز بیشتر ارتباط دارد، کارشناسی‌تر و دقیق‌تر باشد تا تولیدکننده بتواند با خیال راحت کار تولید و واردات را انجام دهد. فکر می‌کنم امسال، سال بسیار مهم و سختی است، با توجه به اینکه سالی است که مقام معظم رهبری هم خیلی تاکید بر جهش تولید با مشارکت بخش خصوصی و مردم را دارند، بنابراین به نظر می‌رسد نقش بانک مرکزی خیلی حساس‌تر است. در زمینه پیش‌بینی‌پذیری بازارها، فکر می‌کنم فعلا اتفاق نیفتاده است، به هر صورت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید توان پیش‌بینی را داشته باشند، اما اینکه بانک مرکزی با چه مکانیسمی می‌تواند این پیش‌بینی‌پذیری را ایجاد کند، روشن نیست. اگر شرایط پیش‌بینی روند بازارها ایجاد شود و فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌ها بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد، بهتر خواهند توانست فعالیت کنند. همه فعالان بخش خصوصی به دنبال همین موضوع و موافق تثبیت نرخ ارز هستند. همچنین می‌خواهند بدانند در آینده چه شرایطی رقم خواهد خورد تا قیمت تمام شده تولید را با توجه به نوسانات نرخ ارز هماهنگ کنند.

البته فراهم کردن تمام شرایط پیش‌بینی پذیری در بازارها در توان بانک مرکزی به تنهایی نیست، اما اگر این شرایط فراهم نشود، تولید دچار مشکل خواهد شد. عوامل بیرونی و اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد و تاثیراتی که در داخل کشور هم می‌گذارد نیز بر تولید تاثیرگذار هستند. در عین حال، تولیدکننده بر اساس یک برنامه‌ای تولید می‌کند. به عنوان نمونه، پیش‌بینی کرده تا ۱۰۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، اگر به یکباره دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های تخصیص ارز تغییر کند و امکان تخصیص ارز برای واردات نباشد، تاثیرات بدی را در حوزه تولید و تجارت خواهد گذاشت.

یکی از اقدامات خوبی که به نظرم می‌رسد انجام شده، کنترل نقدینگی بوده است. این کار به روش‌های مختلفی از جمله افزایش نرخ سود بانکی و اقدامات دیگر، انجام شده و این اتفاق خوب در حوزه عملکرد بانک مرکزی افتاده و از این طریق نیز بخشی از منابع و سرمایه در گردش کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها نیز تامین شده است. سال گذشته را می‌توان گفت که سالی بهتر از سنوات گذشته بوده است، ولی امسال با توجه به تورم و اتفاقاتی که در حوزه تولید می‌افتد، به نظر می رسد که نیاز به حمایت بیشتر بانک‌ها و بانک مرکزی است. خوشبختانه خود آقای فرزین هم فرد فرهیخته و آشنا به کار است و تصورم این است که امسال با توجه به سیاستی که بانک مرکزی از سال گذشته در کنترل نقدینگی و تخصیص آن به بنگاه‌های اقتصادی داشته، شاهد رشد بیشتری در این خصوص باشیم.

ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران به دلیل اینکه قابل کنترل است و نظارت بیشتری را بانک مرکزی می‌تواند در این بخش اعمال کند، قطعا می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. من به شخصه در این حوزه نظرم خیلی مثبت بوده، سال گذشته هم اتفاقا در این حوزه عملکردی شاهد نوسانات کمتری بودیم و بیشتر نوساناتی که ایجاد شده به دلیل شرایط جهانی بود. یعنی نوساناتی نبود که مربوط به مسائل داخلی باشد. فکر می‌کنم ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا، اقدام بسیار موثری بوده و در هر صورت کار بسیار خوبی شده که جای تشکر و قدردانی دارد.

اگر نتوانیم ارز نیمایی و... را به تولیدکننده ارائه بدهیم، تولیدکننده برای انجام کار خود مجبور است وارد بازار غیررسمی شود و این بازار می‌تواند قیمت تمام شده تولید را افزایش دهد. قیمت تمام شده کالا نیز می‌تواند تاثیر زیادی در تورم و افزایش قیمت‌ها داشته باشد. همه ما فعالان اقتصادی معتقدیم که اگر بشود نرخ ارز را تک نرخی کرد و تکلیف ارز را از بابت مبلغ روشن کرد، می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد و تکلیف همه هم روشن می‌شود. قطعا وجود بازار غیررسمی تاثیرات منفی خود را خواهد داشت و تاکنون نیز شاهد بودیم که همین اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم ارز را تک نرخی کنیم و تکلیف این موضوع در بانک مرکزی روشن شود، به نفع تولیدکننده‌ها خواهد بود.

ظرفیت بخش خصوصی و استفاده از نظرات بخش خصوصی خصوصا در اتاق‌های بازرگانی می‌تواند خیلی راهگشا باشد و همچنین این مشورت‌ها می‌تواند در تصمیماتی که تاثیراتش در بخش خصوصی خود را نشان می‌دهد، مثمرثمر باشد. به عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنم، خواهش و درخواستم این است که نظرات بخش خصوصی بیشتر گرفته و لحاظ شود و اگر این اتفاق بیفتد، تصمیماتی که برای بخش خصوصی گرفته می‌شود، یک طرفه نخواهد بود، بخش خصوصی هم می‌تواند از سیاست‌های دولت حمایت کند و به هر صورت همه می‌توانند در این تصمیمات سهیم بوده و مشارکت داشته باشند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha