دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
ناآرامی‌های منطقه به انتظارات تورمی دامن زد 

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه، اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی برای کنترل تورم به تنهایی کافی نیست، افزود: تکانه‌های امنیتی و ناآرامی‌های منطقه باعث افزایش تورم می‌شود.

علی قنبری، اقتصاددان: اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی برای کنترل تورم به تنهایی کافی نیست، کمااینکه در روزهای اخیر قیمت ارز، طلا، سکه، خودرو، زمین و کالاهای بادوام افزایش پیدا کرده است. باید بین سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی و سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دولت هماهنگی و همخوانی وجود داشته باشد تا بر وضعیت باثبات اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه نقدینگی کاهش یافته و این کاهش بر کنترل تورم موثر است، اما باید این نکته را در نظر داشت که نباید قفل کردن همه بازارها و تسهیلاتی که باید به بخش تولید داده شود، را در پی داشته باشد. برای جلوگیری از رکود تورمی باید برای بنگاه‌های غیرتولیدی محدودیت در اعطای تسهیلات ایجاد شود، به بخش تولید تسهیلات داد و تلاش کرد تا تولید متوقف نشود، چرا که اگر تولید متوقف شود، باید منتظر رکود بود و با توجه به اینکه در شرایط تورمی قرار داریم منجر به رکود تورمی خواهد شد که به ضرر اقتصاد کشور است و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، از طرفی.

مسئله ناترازی بانک‌ها و خلق پول در نظام بانکی در ایجاد تورم تاثیر دارد که کنترل آنها بر کاهش تورم موثر است، اما نباید به قیمت محدود کردن بخش تولید و بنگاه‌های مولد اقتصادی باشد، حل مسئله ناترازی بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول در نظام بانکی در شرایط عادی می‌تواند بر کنترل تورم تاثیر داشته باشد، اما در هیچ شرایطی نباید تولید را محدود کرد و با توجه به اینکه شعار امسال که"مهار تورم و رشد تولید" است، باید تولید ایجاد شود که رونق تولید، کنترل تورم را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه تکانه‌های ارزی بر بروز تورم تاثیر دارند، اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز نیز می‌تواند بر کنترل نرخ تورم تاثیرگذار باشد، اما به اعتقاد من باید تلاش کرد که عرضه دلار به صورت قابل توجهی افزایش یابد و به نحوی عمل کند تا پاسخگوی تقاضا در حوزه واردات باشد. موارد مختلفی از جمله مسائل سیاسی بر نرخ ارز تاثیرگذار هستند و باید سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی هماهنگ با هم باشند.

نکته مهمی که درباره نرخ تورم باید در نظر گرفت، کسری بودجه است، دولت و مجلس به صورت صوری و غیرواقعی منابع و درآمدهای بودجه را افزایش می‌دهند که در این میان هزینه‌ها به صورت واقعی افزایش پیدا می‌کند. افزایش هزینه‌ در کنار کاهش درآمد، منجر به شکاف درآمدی و بودجه‌ای می‌شود که تورم را در پی دارد.

کنترل انتظارات تورمی و کاهش آنها در کنترل تورم تاثیرگذار است و باید سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به گونه‌ای هماهنگ با هم عمل کنند که انتظارات تورمی کنترل شود، در نتیجه اقتصاد در وضعیت باثباتی قرار بگیرد. تکانه‌های امنیتی و ناآرامی‌های منطقه باعث افزایش تورم می‌شود که باید کاری کرد این تکانه‌ها به حداقل برسد تا بتوان تورم را کنترل و در اقتصاد ثبات ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha