شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
"کلاس نات"، پیشرو در بانکداری سبز جهان

فدرال بانک هلند از زمان روی کار آمدن کلاس نات در سال ۲۰۱۱، به عنوان یک نهاد مالی مرکزی پیشرو در زمینه بانکداری سبز مشهور است.

تولد، کودکی و نوجوانی کلاس نات در خانواده‌ای فرهنگی و معلم

"کلاس هندریکوس ویلم نات"، در یکی از روزهای بهاری ۱۴ آوریل ۱۹۶۷، در شهر بِدوم در نزدیکی منطقه گرونینگن کشور هلند متولد شد. پدرش پاتریک ویلم نات، معلم ریاضیات در دبیرستان‌های گرونینگن و مادرش، لوسی برون ویلم نات، معلم هنر و نقاشی در مدارس شهر محل زندگی خود بود. کلاس نات در یک خانواده کم‌جمعیت و همراه با تنها برادر خود، مارسل، در یک اتمسفر فرهنگی و آرام، رشد یافت. علاقه و استعداد تحصیلی کلاس در همان دوران گذراندن مقطع ابتدایی نمایان شد، جایی که وی توانست در المپیاد ملی دانش‌آموزی هلند، در بین بیش از ۳۵۰۰ محصل ۹ تا ۱۲ ساله از سراسر این کشور، رتبه سوم در آزمون هوش و ریاضیات را به دست آورد. همچنین در سال بعد از آن توانست با کسب امتیاز بالا، به کالج آندریاس در شهر دراختن در شمال هلند، راه یابد. ذکاوت بالای درسی و پشتکار شدید کلاس نات موجب شد که وی بتواند تمامی سال‌های تحصیلات دبیرستان خود را با نمرات درخشان در این کالج مشهور سپری کرده و در ۱۸ سالگی و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از کالج آندریاس، بورسیه ملی تحصیلات دانشگاهی هلند که هر ساله از سوی وزارت فرهنگ و آموزش‌های عالی این کشور به محصلین ممتاز تعلق می‌گرفت را دریافت کند (آکادمی سلطنتی هنر و علوم هلند، ۲۰۲۴).

شکوفایی تحصیلی کلاس نات جوان در دانشگاه گرونینگن هلند

کلاس ویلم نات در سال ۱۹۸۶، پس از دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه گرونینگن، یکی از معتبرترین مراکز آموزش‌های آکادمیک هلند، در رشته اقتصاد و بازرگانی، به مدت ۴ سال، با کسب نمرات درخشان در این مقطع و رشته به تحصیل پرداخت. در سال ۱۹۹۰، نات با احراز رتبه ممتاز A+ در پایان دوره لیسانس خود، مجددا مجوز حضور در لیست دانشجویان حائز دریافت بورسیه تحصیلات دانشگاهی هلند را به دست آورد و در همان سال، موفق به پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد مالی و بهینه‌سازی اقتصادی از دانشگاه گرونینگن شد. روند موفقیت‌های تحصیلی کلاس نات تا بدان جا ادامه پیدا کرد که پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع فوق لیسانس در سال ۱۹۹۱، توانست بورسیه کامل تحصیلی دانشجویان دانشگاه گرونینگن برای مقطع دکتری را به دست آورده و با دریافت مقرری ماهانه ۳۰۰۰ گیلدر هلند (واحد پول این کشور تا قبل از حاکمیت یورو)، دوره دکتری علوم اقتصادی در شاخه مالیه بین‌الملل و توسعه مالی را در این دانشگاه آغاز کند. سرانجام کلاس نات در سال ۱۹۹۵ با دفاع از رساله خود با عنوان "تفاوت کسری بودجه و نرخ بهره اوراق قرضه دولتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا" دوران درخشان تحصیلات دانشگاهی خود در دانشگاه گرونینگن به پایان رساند. همچنین نات در همان سال، جایزه بهترین پایان نامه دور دکتری دانشکده اقتصاد و مالی این دانشگاه و جایزه جوان‌ترین پژوهشگر حوزه مالی دانشگاه گرونینگن را از آن خود کرد. در ادامه، خلاصه‌ای از مسیر درخشان آکادمیک طی شده توسط کلاس نات قابل توجه است:

-لیسانس اقتصاد و بازرگانی، دانشگاه گرونینگن هلند، ۱۹۸۶-۱۹۹۰

-انتخاب به عنوان دانشجوی برتر و استعداد تحصیلی مقطع کارشناسی دانشگاه گرونینگن هلند، ۱۹۹۰

-فوق لیسانس اقتصاد مالی و بهینه‌سازی اقتصادی، دانشگاه گرونینگن هلند، ۱۹۹۰-۱۹۹۱

-دکتری علوم اقتصادی شاخه مالیه بین‌الملل و توسعه مالی، دانشگاه گرونینگن هلند، ۱۹۹۵-۱۹۹۱

-دریافت جایزه ۴۰۰۰ گیلدری برای بهترین پایان‌نامه مقطع دکتری دانشگاه گرونینگن، ۱۹۹۵

-دریافت جایزه جوان‌ترین پژوهشگر حوزه مالی دانشگاه گرونینگن، ۱۹۹۵(وبگاه انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه گرونینگن، ۲۰۲۴)

تخصص پژوهشی- مطالعاتی و فعالیت‌های برجسته‌ی آکادمیک کلاس نات

کلاس نات به عنوان یک اقتصاددان متفکر، هوشمند و مسلط بر شاخه‌های مختلف علم اقتصاد، پیشنهادات متعددی برای قرار گرفتن در کسوت استادی علمی و استخدام به عنوان مدرس دانشگاهی و پژوهش ارشد رسمی از بهترین دانشگاه‌های هلند و اتحادیه اروپا را داشت، اما به سبب فعالیت‌های اجرایی پُرفشار و مشغله کاری حرفه‌ای حاصل از حضور چندین ده‌های در بدنه اقتصادی دولت هلند و نهادهای بین‌المللی اروپایی و جهانی، این مسئله محقق نشد. با این حال، کلاس نات از سال ۲۰۰۵، پس از دریافت دعوت‌نامه‌های متعدد، به عنوان استاد مدعو در حوزه اقتصاد پولی و بانکی در دانشگاه گرونینگن مشغول به فعالیت شد و از سال ۲۰۱۵ نیز به عنوان استاد مدعو حوزه ثبات مالی در گروه اقتصاد و بازرگانی دانشگاه آمستردام به تدریس، پژوهش و راهنمایی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته‌های اقتصاد، بانکداری، مدیریت و مهندسی مالی پرداخت (مجمع جهانی اقتصاد،۲۰۲۴).

همچنین کلاسنات در طول زندگی علمی و آکادمیک خود علاوه بر تدریس، به پژوهشهای دانشگاهی، انجام تحقیقات کلان ملی، نگارش مقالات علمی، یادداشت‌ها، سرمقالات و ترجمه و تالیف کتب مختلف در شاخه‌هایی نظیر"سیاست‌های پولی"، "بودجه‌ریزی دولتی"، "نظام‌های پولی"،"اوراق قرضه دولتی"، "رویکردهای بانکداری نوین"، "سیاست‌گذاری اقتصادی"، "نظام‌های پولی اتحادیه اروپا"، "بحران‌های بانکی"، "تامین مالی در بازارهای اروپایی" و "تحولات نرخ بهره" پرداخته است. همچنین وی در این سالها، سرمقاله‌ها و مقالات متعددی در مجلات علمی اقتصادی و نشریات و جراید مطرح هلندی، اروپایی و جهانی مانند تایمز، فوربس، واشنگتن‌پست، وال‌استریت ژورنال، بلومبرگ، فارن‌پارلیسی، نیویورک‌تایمز، فایننشال تایمز به چاپ رسانده است (وبگاه دانشگاه گرونینگن، ۲۰۲۴).

مناصب شغلی و کاری حرفه‌ای کلاس نات تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی هلند

کلاس نات پس از پایان دوره تحصیلات مقطع دکتری، به عنوان اولین منصب رسمی شغلی خود، به مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی بانک مرکزی هلند پیوست و پس از آن در جایگاه‌های شغلی ارشد مدیریتی در سطح اروپا و جهان به فعالیت پرداخته است:

-اقتصاددان ارشد سیاست‌های پولی، مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کاربری بانک مرکزی هلند، ۱۹۹۷-۱۹۹۵

-پژوهشگر ارشد و اقتصاددان بخش اروپایی، صندوق بین‌المللی پول، ۱۹۹۸-۱۹۹۷

-مدیر تیم تحقیقات اقتصادمالی، صندوق بین‌المللی پول، ۱۹۹۹-۱۹۹۸

-رئیس بخش بانکداری و استراتژی‌های نظارتی، بانک مرکزی هلند، ۲۰۰۱-۱۹۹۹

-معاونت اجرایی اداره نظارت بر بازنشستگی و بیمه ملی هلند، ۲۰۰۳-۲۰۰۱

-مدیرعامل و رئیس کل سازمان بازنشستگی و بیمه ملی هلند، ۲۰۰۵-۲۰۰۳

-معاونت امور بین‌الملل و ارزی، بانک مرکزی هلند، ۲۰۰۸-۲۰۰۵

-جانشین و قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی هلند، ۲۰۰۹-۲۰۰۸

-معاون خزانه‌داری کل و مدیر بازارهای مالی، وزارت دارایی هلند، ۲۰۱۱-۲۰۰۹ (وبگاه هیات ثبات مالی، ۲۰۲۴)

دکتر کلاس نات به ریاست بانک مرکزی هلند برگزیده شد

در ماه ژوئن سال۲۰۱۱ میلادی، پس از پایان دوره ۱۴ ساله مدیریت آرنوت هنریکوس بر بانک مرکزی هلند که در قالب دو بازه زمانی رهبری ۷ ساله بر این نهاد انجام گرفته بود، کمیته نخبگان اداری هلند برای انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی، تشکیل جلسه داد. در این نشست که با حضور مارک روته، نخست‌وزیر هلند، مارتین بوساما، رئیس وقت پارلمان نمایندگان این کشور، یان کیس د یاگر، وزیر وقت دارایی هلند و همچنین با حضور اعضای هیات مدیره بانک مرکزی هلند برگزار شد، حاضرین در جلسه، کلاس نات را به عنوان یکی از مدیران خوش سابقه فدرال بانک و از اقتصاددانان مطرح هلندی در عرصه بین‌المللی را به عنوان گزینه نهایی خود در جهت تصدی پست ریاست بانک مرکزی به پارلمان قانون‌گذاری هلند معرفی کردند. در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱، جلسه رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید فدرال بانک هلند در ساختمان اصلی مجلس نمایندگان برگزار شد و کلاس نات با اکثریت آراء برای یک دوره قابل تمدید به عنوان رئیس بانک مرکزی هلند، برگزیده شد. بدین ترتیب، دوران مدیریت طولانی مدت نات بر این نهاد، از اول ژوئیه ۲۰۱۱ آغاز و تاکنون نیز که ۱۳ سال از آن گذشته، ادامه دارد. همچنین دوره ریاست کلاس نات در مهمترین نهاد پولی و بانکی هلند تا به امروز، مقارن با دوره ریاست بن برننکی، جنت یلن و جروم پاول در فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی هلند، ۲۰۲۴).

اقدامات و چالش‌های کلاس نات در دوره مدیریت بر بانک مرکزی هلند

*کلاس نات مبدع اولین صندوق مالی مرکزی فعال در حوزه مخاطرات تنوع زیستی

بانک مرکزی هلند در دوره مدیریت کلاس نات، به عنوان یکی از معدود مراکز مالی مرکزی در جهان شناخته می‌شود که به موضوع حفاظت از محیط زیست، از دریچه‌ای بسیار تخصصی، متمرکز و نوآورانه ورود کرده است.

در واقع، فدرال بانک هلند از زمان روی کار آمدن کلاس نات در سال ۲۰۱۱، همواره به عنوان یک نهاد مالی مرکزی پیشرو در زمینه بانکداری سبز مشهور بوده، اما در سالهای اخیر، این مسئله با توسعه روزافزون روبرو شده است.

در سال ۲۰۱۹، مرکز تحقیقات بانک مرکزی هلند، یک گزارش جامع با عنوان "ارزش‌های در معرض خطر" منتشر کرده و در این گزارش ۵۴۰ صفحه‌ای، یک شرح مبسوط کمی و کیفی از خطرات بالقوه و بالفعل تهدید کننده تنوع زیستی در جهان و هلند را ارائه داد.

همچنین در ژوئن ۲۰۲۴، بانک مرکزی هلند مطالعه برجسته دیگری با عنوان "بدهی به طبیعت" منتشر کرد که نشان می‌داد، فعالیت‌ها و اقدامات سرمایه‌آفرین نظام بانکداری و موسسات مالی و اعتباری در هلند، به تنهایی، به میزان ۵۱۰ میلیارد یورو، حوزه تنوع زیستی را در معرض جدی خطرات مهلک قرار داده‌اند، به طوری که ۳۶ درصد از این حجم از دارایی اعلام شده، در اثر فعالیت‌های مولد صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های سلامت حاصل شده است. علاوه بر خطرات فیزیکی مرتبط با نابودی طبیعت، بانک مرکزی هلند در این تحقیق دریافت که فعالان بزرگ مالی و بیمه در هلند، در معرض خطرات بلندمدتی نظیر کاهش اعتبارات، کمبود سرمایه و حتی ورشکستگی مالی به سبب اجرای سیاست‌های آسان‌گیر در مورد حفاظت از تنوع زیستی یا تغییر ترجیحات مصرف‌کنندگان آنها از محصولات و خدمات موثر منفی بر محیط زیست، قرار دارند.

مبتنی بر این موضوع مهم، کلاس نات در یک کنفرانس خبری در ابتدای ۲۰۲۴ میلادی اعلام کرد که بانک مرکزی هلند، در مسیر ایجاد تحولات بنیادین در حوزه بانکداری سبز قرار گرفته است. در این نشست، کلاس نات همراه با جوریس ون تور، مشاور سیاست‌های سبز در بانک مرکزی هلند و سرپرست تیم تحقیقاتی این نهاد، اعلام کردند که آژانس ارزیابی زیست محیطی هلند (PBL) اولین نهادی بود که بانک مرکزی را تشویق به برداشتن گام‌های بلند بعدی و محاسبه تعیین کمی این خطرات کرد. آنها به مجموعه ما پیشنهاد همکاری دادند. ما در بانک مرکزی چیز زیادی در مورد تنوع زیستی نمی‌دانستیم و آنها نیز در حوزه بخش مالی، اطلاعات زیادی نداشتند، بنابراین یک همکاری منحصر به فرد برای اولین بار در جهان شکل گرفت.

از فوریه ۲۰۲۴، بانک مرکزی هلند اقدام به اجرا و توسعه آزمایشی یک پروژه کلان با نام "تامین مالی سبز و پایدار برای همه"، با همکاری گروه ویژه افشای مالی مرتبط با طبیعت (TNFD) و آژانس ارزیابی زیست محیطی هلند کرد و رویکردهای تامین مالی در جهت کاهش خطرات بالقوه نهادهای مالی ذیربط در حوزه تنوع زیست محیطی ارائه داد.

همچنین در بخش دیگری از این پروژه ملی، بانک مرکزی هلند به ارزیابی سرمایه‌ها و دارایی‌های خطرآفرین شرکت‌ها و موسسات مالی و اعتباری و بررسی کمّی تاثیرات و پیامدهای منفی اقدامات و فعالیت‌های آنها برای تنوع زیست محیطی می‌پردازد.

به گفته رئیس دپارتمان بانکداری سبز اتحادیه بانک‌های مرکزی جهانی، بانک مرکزی هلند، به عنوان اولین نهاد مرکزی در دنیا مطرح است که رویکردهای حفظ و اشاعه تنوع زیست محیطی را در پرتفوی و صندوق‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری پیشنهادی خود گنجانده است.

در این پروژه ملی، بانک مرکزی هلند مبتنی بر روش Leap، دو سبد تامین مالی را برای بازار اوراق قرضه و بازارهای توسعه‌یافته جهانی بورس و اوراق بهادار ارائه داد: صندوق سرمایه‌گذاری گسترده با مدیریت منفعلانه و صندوق تامین مالی مدیریت فعال مبتنی بر معاهده آب و هوایی پاریس.

شرط الزامی برای تمامی شرکت‌ها، نهادها، موسسات و در کل، همه سازمان‌های حقوقی متقاضی در جهت حضور و فعالیت در این دو سبد تامین مالی، ارزیابی جامع توسط مکانیزم بانک مرکزی هلند و مشخص شدن نسبت به خطرات بالقوه زیست محیطی تمامی سرمایه‌ها و دارایی‌های موجود این متقاضیان بوده است.

به گفته کلاس نات، بخش اعظمی از این اقدامات، متمرکز بر کسب‌وکارها و نهادهایی بوده که علاوه بر انباشت دارایی و تمکن مالی بسیار بالا، بیشترین امکان آسیب‌رسانی به تنوع زیست محیطی را در گردونه سرمایه‌آفرینی خود داشته که شامل شرکت‌ها و هلدینگ حوزه انرژی می‌شود. وی در ادامه می‌افزاید که این نهادها، نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و موشکافانه‌تر هستند، زیرا نیروگاه‌ها، به سبب نیاز مبرم به سازوکار خنک‌سازی خود، به شدت به طبیعت وابسته بوده و از طرف دیگر، بیشتر از هر نوع کسب‌وکار دیگری، از طریق انتشار آلاینده‌ها و در صدر آن، دی اکسیدکربن و مونواکسیدکربن، تاثیر منفی عمده‌ای بر طبیعت دارند.

به اعلام کلاس نات، بانک مرکزی هلند نتایج مطالعات بنیادین و رویکردهای عملیاتی خود را با مدیران دارایی اوراق قرضه و اوراق بهادار شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی به اشتراک می‌گذارد و به آنها خواهد گفت که چگونه می‌توانند ریسک‌های مالی ناشی از آسیب‌های زیست محیطی را مدیریت کنند.

بانک جهانی اعلام کرده است که این پروژه نوآورانه به اجرا درآمده توسط بانک مرکزی هلند، منجر به جلوگیری از دستکم و نادیده گرفتن میزان واقعی ریسک‌های مالی به وجود آمده در کل زنجیره ارزش، ناشی از فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های آسیب رسان به محیط زیست می‌شود.

البته کلاس نات این اقدامات در بانک مرکزی هلند را به عنوان سرآغاز اولین گام‌های موثر به سوی بررسی ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های دوست‌دار طبیعت توصیف کرده و خاطر نشان کرده که این فعالیت‌ها، زمینه ترویج و توسعه مطالعات جدید و اقدامات نوآرانه در حوزه بانکداری سبز را در سطح نهادهای مالی دیگر در جهان به وجود خواهد آورد.(دپارتمان توسعه محیط زیست سازمان ملل، ۲۰۲۴/ وبگاه بانکداری سبز اتحادیه بانک‌های مرکزی،۲۰۲۴)

ایجاد تعادل پایدار در نرخ تورم هلند در دوره مدیریت کلاس نات

یکی از مهمترین و اولین اقدامات کلاس نات در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی هلند، تلاش برای بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور، به ویژه نرخ تورم بود که پس از بحران مالی ۲۰۰۸، دچار وضعیت نسبتا نامناسبی در بین اقتصادهای اتحادیه اروپا شده بود. نات در اولین کنفرانس خبری خود پس از تصدی این پست، از برنامه ویژه تیم اجرایی بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات مثبت پایدار در میزان رشداقتصادی، به تعادل رساندن نرخ بیکاری و نرخ تورم، افزایش قابل‌توجه و مستمر در تولید ناخالص داخلی، تقویت ارزش یورو در مقابل ارز مرجع جهانی و خلق، انتشار و توسعه فراگیر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در اتحادیه اروپا به راهبری و مدیریت عملیاتی بانک مرکزی هلند برای استفاده در مبادلات داخلی و جهانی خبر داد.

نمودار۱. وضعیت کلی روند تاریخی نرخ تورم در اقتصاد هلند و چشم‌انداز آتی

(ناظر بر دوره مدیریت کلاس نات از ۲۰۱۱ تاکنون)

"کلاس نات"، پیشرو در بانکداری سبز جهان

منبع: https://www.statista.com/statistics/۲۷۶۷۰۸/inflation-rate-in-the-netherlands/

کلاس نات در اولین اقدام، به سراغ مدیریت بهینه نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها در هلند رفت. وی به مدیران خود اعلام کرده بود که مهار تورم در محدوده هدف‌گذاری در یک بازه زمانی معقول، اولویت هیات مدیره بانک مرکزی هلند خواهد بود. نات در جلسه با اعضای کمیته مدیریت تورم، به سرپرستان اجرایی خود گوشزد کرد که پایداری نرخ تورم بالا در هلند، زندگی را برای همه مردم سخت می‌کند، به عملکرد اقتصادی ما آسیب می‌زند، ارزش پس‌اندازهایمان را از بین می‌برد، بودجه خانوارهای متوسط جامعه را هدف قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری را برای کسب‌وکارها پُرچالش کرده و نابرابری درآمدی را افزایش می‌دهد. آگاه باشید اگر تورم بالا و فزاینده در انتظارات مردم جا بیفتد، کاهش مجدد آن در آینده نزدیک، بسیار بعید و پُرهزینه خواهد بود و ما مجبور خواهیم شد که سیاست‌های افزایش غیرمنطقی نرخ‌ بهره را برای مدت زمانی طولانی‌تری پیش بگیریم و این مسئله، نتیجه‌ای جز آشفتگی اقتصادی برای ما به ارمغان نخواهد آورد.

رسالت کاهش مستمر نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها در نزدیک به محدوده هدف‌گذاری شده، با طراحی و اجرای یک بسته پیشنهادی میان‌مدت ۳ ساله و پس از آن، افزایش تدریجی و مدیریت شده نرخ بهره و نرخ تبادلات بین بانکی، به صورت افزایشِ یک مرتبه در سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و افزایش دو مرتبه در سال از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، یکی از مهمترین اقدامات کلاس نات در این جایگاه بوده است.

در مجموع، عملکرد تیم اجرایی بانک مرکزی هلند تحت مدیریت کلاس نات باعث شد که نرخ تورم حتی در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، یعنی در دوران بحبوبه شیوع پاندمی کرونا در هلند، در مرز استاندارد و قابل قبولی قرار داشت. همچنین ایجاد تعادل نسبی در میزان تقاضای داخلی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و عمومی و رشد قابل ‌توجه در تولید ناخالص ملی هلند، در تثبیت میانگین تورمی در محدوده هدف‌گذاری مورد نظر، بسیار موثر بوده است. (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۴/ وبگاه اتحادیه اروپا،۲۰۲۴)

تدابیر کارآمد اقتصاد هلند در طول همه‌گیری کووید ۱۹ با رویکردهای بهینه کلاس نات

بحران‌های اقتصادی و مالی ناشی از پاندمی کرونا، شرایط بغرنج و چالش‌آفرینی را برای بانک مرکزی هلند و کلاس نات ایجاد کرده بود، به طوری که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، نخست وزیر هلند، اعلام وضعیت اضطراری ملی و بهداشتی کرد. کلاس نات هم به عنوان سکاندار مهمترین نهاد پولی و بانکی هلند، کنفرانس خبری خود را برای تشریح برنامه‌های فدرال بانک در مقابله با پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا برگزار کرد. بسته پیشنهادی نات شامل چارچوب‌های مالی بهینه‌شده و کانال‌های توزیع تثبیت شده، به اقتصاد هلند کمک کرد تا از رکود تورمی در طول پاندمی کووید-۱۹ جلوگیری کند. با توجه با وابستگی بالای هلند به حوزه صادرات و تجارت خارجی، انتظار می‌رفت فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی این کشور، تحت تاثیر کمبود مواد اولیه تا ماه‌ها با اخلال مواجه شود، اما درایت کلاس نات در تصمیم‌سازی‌ها، اقدامات به موقع و تقویت چارچوب نهادی مولفه‌های کلان اقتصادی هلند، موجب عبور موفق و کم‌هزینه این کشور از بحران کرونا شد، به طوری که از آگوست ۲۰۲۱، دولت هلند توانست روابط تجاری عادی خود با هم‌پیمانان اصلی یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپا از بگیرد.

بدین ترتیب مدیریت کارآمد کلاس نات، وضعیت پولی و مالی قابل‌اطمینانی را برای حمایت از اقتصاد این کشور تا زمان بهبودی کامل از این بحران، فراهم کرد. نتایج اقدامات نات باعث شد که روند احیای تدریجی اقتصاد هلند تا به امروز یعنی در ابتدای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی نیز با چشم‌اندازی مثبت ادامه یابد و وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی هلند در میزانی بهتر از پیش‌بینی‌ها، تحقق یابد. (فایننشال تایمز،۲۰۲۴/ رویترز،۲۰۲۴)

اقدامات و مناصب اجرایی کلاس نات همزمان با ریاست بر بانک مرکزی هلند

-عضو شورای اقتصاد دولتی هلند، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو شورای مرکزی حکام بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو شورای مرکزی هیات ریسک سیستمی اروپا (ESRB)، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو هیات ثبات مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو کمیته راهبری مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو کمیته دائمی همکاری‌های نظارتی اقتصادی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۱ تا به امروز

-عضو گروه مشورتی اقتصاد منطقه ای اروپا، ۲۰۱۲ تا به امروز

-عضو ناظر بانکداران مرکزی در بانک تسویه بین‌الملل (BIS)، ۲۰۱۲ تا به امروز

-رئیس هیات اقتصادی هلند در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۴ تا به امروز

-عضو شورای مرکزی مرکز مطالعات پولی دانشگاه ماستریخت هلند، ۲۰۱۶-۲۰۱۴

-رئیس هیات امنای مرکز مطالعات پولی دانشگاه ماستریخت هلند، ۲۰۱۶ تا به امروز

-رئیس کمیته بازل در حوزه نظارت بانکی (BCBS)، ۲۰۱۹ -۲۰۱۷

-عضو ارشد شورای مرکزی گروه ۳۰ (G-۳۰)، ۲۰۱۷ تا به امروز

-رئیس کمیته مرکزی در هیات ثبات مالی کلان اروپا (AMCESFI)، ۲۰۲۰ -۲۰۱۹

-عضو هیات مشورتی نهاد ثبات مالی بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۱۹ تا به امروز

-رئیس کمیته اقتصاد مشورتی اتحادیه اروپا (ATC )، ۲۰۲۰-۲۰۲۱

-رئیس کمیته راهبری هیات ریسک سیستمی اروپا (ESRB)، ۲۰۲۱-۲۰۲۴

-رئیس دپارتمان مقابله با بحران‌های مالی و پولی بانک جهانی، ۲۰۲۴ تا به امروز

- عضو هیات مدیره بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۲۴ تا به امروز- (وبگاه هیات حل و فصل اتحادیه بانکی اروپا،۲۰۲۴)

منابع:

  1. https://www.knaw.nl/en/institutes/international-institute-social-history-iish/Klaas_Knot
  2. https://www.rug.nl/alumni/for-alumni/alumni-circles/nederland/network/Klaas_Knot
  3. https://www.weforum.org/people/klaas-knot/
  4. https://research.rug.nl/en/persons/klaas-knot/
  5. https://www.srb.europa.eu/en/content/klaas-knot
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Klaas_Knot
  7. https://www.frankfurt-ebc.com/portfolio-item/klaas-knot/
  8. https://www.fsb.org/profile/klaas-knot/
  9. https://www.dnb.nl/en/about-us/executive-board/
  10. https://greencentralbanking.com/۲۰۲۴/۰۳/۱۵/dnb-netherlands-nature-risks-investment-portfolios/
  11. https://www.unepfi.org/themes/ecosystems/how-the-dutch-central-bank-is-leading-on-nature-related-risks/
  12. https://www.statista.com/statistics/۲۷۶۷۰۸/inflation-rate-in-the-netherlands/
  13. https://tradingeconomics.com/netherlands/food-inflation
  14. https://www.bis.org/author/klaas_knot.htm
  15. https://op.europa.eu/en/web/who-is-who/person/-/person/ECB_NRE۱۱۵۲۱۷
  16. https://tradingeconomics.com/netherlands/consumer-price-index-cpi
  17. https://tradingeconomics.com/netherlands/producer-prices
  18. https://www.ft.com/stream/۶۵e۴۸۵c۸-ad۰۵-۴c۸d-۹۸۷f-a۷۹۷bfbde۳۷۲
  19. https://www.centralbanking.com/people/klaas-knot
  20. https://www.bloomberg.com/profile/person/۱۶۵۸۰۹۳۴
  21. https://www.amazon.com/stores/Klaas-Knot/author/B۰۰۱K۸۸۱H۰?ref=dbs_a_mng_rwt_scns_share&isDramIntegrated=true&shoppingPortalEnabled=true
  22. https://www.reuters.com/markets/europe/ecbs-knot-pushes-back-rate-cut-bets-۲۰۲۴-۰۱-۱۷/

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha