شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
مدیریت انتظارات چگونه فرانک سوئیس را نجات داد؟

توماس جردن، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت بر بانک مرکزی سوئیس در هزاره جدید را تجربه کرده است و از ابتکارات مهم توماس جردن در بانک مرکزی سوئیس، اجرای برنامه مدون فراگیر در حوزه مدیریت انتظارات اقتصادی شهروندان بود.

تولد، کودکی و نوجوانی توماس جردن در محیطی فرهنگی، آرام و آزاد

"توماس یاکوب اولریش جردن"، ملقب به توماس جی جردن، در یک شب سرد و برفی زمستانی در ۲۸ ژانویه ۱۹۶۳ در شهر بینه (بیل) ایالت برن سوئیس به دنیا آمد. پدرش استفان یاکوب جردن، معلم جغرافیا در دبیرستان‌های ایالت برن بود و به طور غیررسمی، به ماهیگیری و پرورش اسب نیز می‌پرداخت. مادرس بنتیتو امیلی جردن، کارمند اداره حیات‌وحش و محیط زیست ایالت برن بود و عصرها، در کلیسای کوچک واقع در نزدیکی محل سکونت خود، به فرزندان خانواده‌های بی‌بضاعت، ادبیات و نقاشی درس می‌داد. توماس در یک خانواده کم جمعیت ۴ نفره، در یک محیط آرام، فرهنگی و بستری مملو از آزادی‌های کنترل شده، مورد علاقه، جهت‌دار و مثمرثمر، پرورش یافت. در واقع، پدر و مادر به وی و برادرش لیارد، اجازه انتخاب رشته، مهارت دلخواه و کار مورد علاقه را از همان سنین نوجوانی داده بودند. به همین دلیل، توماس از سن ۱۲ سالگی، بعد از پایان یافتن ساعات حضور در مدرسه، در یکی از کارگاه‌های نجاری شهر بیل مشغول به کار می‌شد و برادرش لیارد نیز در یک رستوران محلی، فعال بود. همین امر موجب شد که توماس، تعامل سازنده‌ای با محیط اطراف خود، در نتیجه آزادی‌های کنترل شونده داشته باشد و این بالندگی و رشد خودخواسته و تحت نظارت و تشویق‌های پدر و مادر، زمینه را برای پیشرفت تحصیلی و درسی وی نیز فراهم کرد، به طوری که توماس جردن، در سال ۱۹۸۱ و پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه و اخذ مدرک دیپلم، به دلیل کسب نمرات درخشان و ممتاز، توانست در لیست واجدین شرایط برای دریافت بورسیه دانشگاهی ملی سوئیس قرار گیرد و امکان تحصیل با دریافت مقرری ماهانه را از همان مقطع لیسانس، پیدا کند (آکادمی علوم سوئیس،۲۰۲۴).

دوران شکوفایی علمی و تحصیلی توماس جردن در سوئیس و ایالات متحده

توماس جردن در سال ۱۹۸۲، با دریافت بورسیه ملی از دولت سوئیس، با راهنمایی‌های پدر و مادر و کشف علاقه حقیقی خویش، توانست به مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد و مطالعات بازرگانی در دانشگاه برن سوئیس راه یابد. درخشش تحصیلی و هوشمندی مثال‌زدنی جردن علاوه بر تحسین اساتید و مدیران دانشکده، موجب شد که وی پس از اتمام دوره تحصیل لیسانس، با دریافت مجدد بورسیه دانشگاهی و اینبار به صورت بورسیه کامل (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه+امکان تدریس در هنگام تحصیل)، در سال ۱۹۸۶، به مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد بین‌الملل و در سال ۱۹۸۹، به مقطع دکتری تخصصی رشته اقتصاد در شاخه علوم اقتصادی و سیاست‌گذاری عمومی، ورود کرده و در سال ۱۹۹۳، با دفاع از رساله خود با موضوع "راه‌حل‌هایی برای بحران‌های پولی در صنعت بانکداری در اروپا و جهان" به دوران تحصیلات آکادمیک درخشان خود در سوئیس، پایان داد. در اکتبر۱۹۹۳، توماس جردن موفق به دریافت یک بورسیه تحصیلی برای آغاز دوره فوق دکتری اقتصاد در ایالات متحده شد و توانست دوره تحقیقات پسادکتری خود را در سه مقطع یکساله و در مجموع ۳ سال، در دپارتمان‌های علمی اقتصاد، سه دانشگاه معتبر آمریکا یعنی هاروارد، کمبریج و ماساچوست و با کار بر روی موضوعی با عنوان " بحران بدهی‌های دولتی و ورشکستگی‌های بانکی در اتحادیه پولی اروپا"، بگذراند. خلاصه‌ای از کارنامه پُرافتخار تحصیلات آکادمیک توماس جردن به شرح زیر است:

-کارشناسی اقتصاد و مطالعات بازرگانی، دانشگاه برن سوئیس، ۱۹۸۶-۱۹۸۲

-کارشناسی ارشد اقتصاد بین‌الملل، دانشگاه برن سوئیس، ۱۹۸۹-۱۹۸۶

-دکتری تخصصی علوم اقتصادی و سیاست‌گذاری عمومی، دانشگاه برن سوئیس، ۱۹۹۳-۱۹۸۹

-پساددکتری اقتصاد و سیاست‌گذاری پولی و مالی، ایالات متحده، ۱۹۹۶-۱۹۹۳

همچنین توماس جردن جز معدود اقتصادانان سوئیسی و اروپایی است که توانسته به درجه" Habilitation" (بالاترین درجه علمی ممکن برای یک دانش‌آموخته در دانشگاه‌های اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز، شمال آفریقا و آمریکای لاتین) دست یابد. (انستیتوی مطالعات بین‌المللی سوئیس، ۲۰۲۴)

فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی و افتخارات آکادمیک توماس جردن

استعداد تحصیلی، هوشمندی بالا، علاقه و احاطه کامل به مباحث علمی روز حوزه اقتصاد، بانکداری و مالیه بین‌الملل در توماس جردن موجب شد که وی پس از اتمام دوره تحقیقات پسادکتری و بازگشت از ایالات متحده، به حیطه تدریس و پژوهش‌های علمی و آکادمیک قدم بگذارد. جردن در سال ۱۹۹۸ به دعوت ریاست دپارتمان اقتصاد دانشگاه برن، به عنوان مدرس و پژوهشگر ارشد، به این گروه آموزشی پیوست و تا سال ۲۰۰۳، راهنمایی و مشاوره بسیاری از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در رشته‌های اقتصاد و سیاست‌گذاری عمومی، در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را به عهده گرفت. در سال ۲۰۰۳، با شدت گرفتن مسئولیت‌های اجرایی در بدنه اقتصادی دولت سوئیس و همچنین نهادهای اروپایی، امکان حضور تمام وقت جردن در دانشگاه برن فراهم نشد، اما به دلیل خدمات شایان وی در عرصه توسعه پژوهش‌های نوین و مبتکرانه مالی و بانکی در این دانشگاه، از سال ۲۰۰۳، به عنوان استاد افتخاری دپارتمان اقتصاد دانشگاه برن منصوب شد که این دوره از فعالیت علمی جردن تا به امروز نیز ادامه دارد. به بیان دقیق‌تر، تا قبل از آغاز دوران ریاست بر بانک مرکزی سوئیس، جردن، با قدرت و تمرکز بیشتری به امورتحقیقاتی و دانشگاهی خود پرداخت، اما توانمندی بالا در عرصه مدیریت اجرایی و مشغله همزمان حضور در سمت‌های شغلی در رده‌های بالای ملی و بین‌المللی، امکان فعالیت پُررنگ آکادمیک را از وی گرفت. با این حال، توماس جردن هیچگاه به طور کامل از این اتمسفر خارج نشد و از سال ۱۹۹۸ تا به امروز، قریب ۲۶ سال، به عنوان استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد، مالی، بانکداری، مدیریت پولی، نظریه پردازی پولی و سیاست‌گذاری عمومی در دانشگاه‌های سوئیس مشغول به فعالیت بوده است (آکادمی علوم سوئیس،۲۰۲۴).

عمده تخصص توماس جردن در حوزه پژوهش‌های آکادمیک و ملی، تدریس دانشگاهی، تحقیقات تئوریک، کتب و مقالات علمی و ژورنالیستی در شاخه‌هایی نظیر"اقتصاد مالی"، "نظریه‌های پولی"، "سیاست‌های پولی"، "نظام‌های پولی منطقه‌ای"، "نظام پولی بین‌الملل"،"بحران‌های بدهی"،"بحران‌های اقتصادی و مالی"، "رویکردهای بانکداری نوین"، "سیاست‌گذاری‌های بانکی نوین"،"سیاست‌گذاری عمومی"،" مدیریت استراتژیک بانکی"، "بحران‌های صنعت بانکداری" و"بانکداری سیستماتیک" است. وی در این سال‌ها، بیش از ۱۵۰ اثر منتشرشده در قالب مقالات علمی، یادداشت‌ها و سرمقاله‌های متعددی در مجلات علمی اقتصادی و نشریات و جراید مطرح جهان مانند تایمز، فوربس، واشنگتن‌پست، وال‌استریت‌ژورنال، بلومبرگ، فارن پارلیسی، نیویورک تایمز و فایننشال تایمز به چاپ رسانده است (مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی،۲۰۲۴).

دوران حرفه‌ای شغلی توماس جی جردن تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی سوئیس

سمت‌های اجرایی در بدنه اقتصادی دولت سوئیس

-کارشناس حوزه اقتصاد پولی در دپارتمان بانکداری بین‌الملل، بانک مرکزی سوئیس، ۱۹۹۹-۱۹۹۷

-دستیار مدیر واحد مطالعات اقتصادی، بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۰۱-۱۹۹۹

-رئیس واحد تحقیقات پولی و بانکی، بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۰۳-۲۰۰۱

-ریاست کل دپارتمان بازارهای مالی (بازار پول و ارز، مدیریت دارایی، مدیریت ریسک و تحلیل بازار مالی)، بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۰۵-۲۰۰۳

-عضویت در هیات مدیره بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۰۵- ادامه دارد

-مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مرکز بین‌المللی مطالعات پولی و بانکی سوئیس، ۲۰۰۷-۲۰۰۵

-معاونت پولی و مالی و رئیس اداره ثبات مالی، نقدینگی، مالی و ریسک، بانک مرکزی سوئیس،۲۰۰۸-۲۰۰۷

-معاونت خدمات حقوقی، انطباق، حسابرسی داخلی، بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۱۰-۲۰۰۸

-رئیس هیات مدیره صندوق تثبیت بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۱۳-۲۰۰۸

-نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام بانک مرکزی سوئیس، ۲۰۱۲-۲۰۱۰

سمت‌های اجرایی در بانک مرکزی اروپا و نهادهای بین‌المللی در جهان

-عضویت در کارگروه مالیه عمومی، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۵-۲۰۰۳

-عضویت در کمیته کارشناسان اصلاح سیستم سیاست‌گذاری پولی، بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۲-۲۰۰۵

-عضویت در اداره کل اقتصاد، آمار و تحقیقات بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۸-۲۰۰۶

-جانشین رئیس بانک مرکزی اسپانیا در شورای حکام بانک مرکزی اروپا،۲۰۱۲-۲۰۰۸

-عضو شورای عالی آمار و اطلاعات پولی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۹-۲۰۰۸

-عضویت کمیته پژوهشی در آکادمی آموزش‌های بنیادین پولی و مالی بانک جهانی، ۲۰۱۷-۲۰۰۸

-عضویت در کمیته مرکزی پژوهشگران ارشد صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲-۲۰۰۹

-عضویت در هیات اجرایی بنیاد مطالعات اقتصادی کاربردی، بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۱-۲۰۱۰

-عضو هیات مدیره مرکز بین‌المللی مطالعات پولی و بانکی، بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۱۲-۲۰۱۰

-عضو کمیته اقتصادی و مالی اتحادیه بانکداران مرکزی منطقه اسکاندیناوی، ۲۰۱۲-۲۰۱۰

-مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس اتحادیه بانکداران مرکزی منطقه اسکاندیناوی، ۲۰۱۲-۲۰۱۱

(انستیتوی مطالعات بین‌المللی سوئیس، ۲۰۲۴/ مارکت اسکرینر،۲۰۲۴)

آغاز دوران سکانداری توماس جردن در بانک مرکزی سوئیس

در اوایل آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، با پایان کار ریاست فیلیپ هیلدبراند در بانک مرکزی سوئیس، نشست مشترک رئیس‌جمهور وقت، اعضای هیات مدیره بانک مرکزی سوئیس، اعضای شورای فدرال و رئیس پارلمان فدرال سوئیس در جهت همفکری، اجماع و رای‌گیری اولیه برای انتخاب رئیس جدید مهم‌ترین نهاد پولی و بانکی این کشور برگزار شد. در این جلسه، اکثریت حاضرین و به ویژه رییس‌جمهور وقت و اعضای هیات مدیره بانک مرکزی و اعضای شورای فدرال سوئیس، بر انتخاب توماس جردن برای تصدی این پست، به توافق رسیدند. در روز ۱۴ آوریل ۲۰۱۸، جردن برای دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود و اخذ رای اعتماد، در پارلمان فدرال سوئیس حضور یافت. پس از ساعت‌ها بحث، مذاکره و استماع سخنان وی، نمایندگان مجلس فدرال سوئیس، با اکثریت قاطع آراء، توماس جردن را برای یک دوره ۴ ساله قابل تمدید، به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور، منصوب کردند. بدین ترتیب، دوران مدیریت جردن در مهم‌ترین نهاد پولی و مالی سوئیس، رسما از ۱۸ آوریل ۲۰۱۲ آغاز شد و با سه دوره تمدید و ابقاء در این سمت، تا به امروز ادامه دارد. توماس جردن، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدیریت بر بانک مرکزی سوئیس در هزاره جدید را تجربه کرده است. همچنین دوران ریاست وی در این جایگاه، مقارن با حضور بن‌برننکی، جنت‌یلن و جروم‌پاول در صدر نهاد فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی سوئیس،۲۰۲۴).

اقدامات و چالش‌های توماس جردن در مسند ریاست بانک مرکزی سوئیس

مهار و مدیریت هوشمندانه و کارآمد نرخ تورم سوئیس در دوران ریاست توماس جردن

توماس جردن در اولین اقدام پس از انتصاب به سمت ریاست بانک مرکزی سوئیس، به سراغ برنامه هدف‌گذاری تورمی این کشور در بازه زمانی ۴ ساله پیشرو رفت. وی برای ارائه و دفاع از بسته پیشنهادی سیاست‌های مهار تورمی خود، در ۴ می ۲۰۱۲، به پارلمان قانون‌گذاری فدرال سوئیس رفت. وی در این جلسه اعلام کرد که برای دستیابی به اهداف ثبات قیمتی، هدف‌گذاری تورمی کالاهای استراتژیک و اساسی را انعطاف‌پذیر و میانگین قیمتی فرانک سوئیس را در مقابل ارزهای جهانی، به ویژه دلار، شناور می‌کند. طرح پیشنهادی جردن در ۲۲۰ صفحه و با ۴۵ بند و تبصره اجرایی و عملیاتی در حوزه مدیریت تورمی، به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و توانست با اکثریت آرا، به تصویب برسد و به عنوان دستورالعمل قانونی لازم‌الاجرا به وزارتخانه‌های متبوع و سازمان‌ها و نهادهای مجری، ابلاغ شود. طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های مهارتورمی جردن در قالب این لایحه قانونی که از ابتدا با حمایت همه‌جانبه دولت و پارلمان سوئیس همراه بود، موجب شد که در دو سال اول ریاست توماس جردن بر بانک مرکزی این کشور، میانگین هزینه‌های خانوار سوئیسی که در فاصله زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، به سبب افزایش ناگهانی در قیمت انرژی و کالاهای اساسی نظیر اقلام خوراکی، در نتیجه وقوع بحران مالی جهانی، افزایش یافته بود، مهار و مدیریت شد. بدین ترتیب مجموعه تصمیمات اجرایی بندهای عملیاتی ۴۵ گانه ضدتورمی توماس جردن سبب شد که شاخص تورم کل، نرخ تورم تولیدکننده (شاخص تورم تولید وصنعت)، شاخص قیمت مصرف‌کننده و از همه مهم‌تر، نرخ تورم کالاهای استراتژیک و اساسی شامل انرژی، موادغذایی و خوراکی‌های ضروری در سوئیس در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ با روند کاهشی روبرو شده و برخی از این شاخص‌ها تا مرز صفر درصد و حتی نرخ تورم منفی نیز تنزل یابند. همچنین توماس جی جردن در اواخر دور سوم ریاست بر بانک مرکزی سوئیس در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، با وجود ترکش‌ها و پیامدهای منفی شدید و عمیق اقتصادی و مالی ناشی از پاندمی کرونا، به دلیل ابتکارعمل هوشمندانه، استفاده از ظرفیت‌های کامل بالقوه حاکمیتی و علمی و تلاش مستمر و فراگیر در اجرای مفاد حقوقی و دستورالعمل‌های اجرایی بسته سیاستی مهار تورمی و آمادگی همه‌جانبه برای بازطراحی و اجرای مجدد سیاست‌های پولی بهینه، توانست در این جایگاه مهم پولی و مالی، مولفه‌های تورمی را کنترل و نرخ تورم در بخش‌های مختلف را در محدوده هدف‌گذاری تعیین شده، مدیریت کند (فوربس،۲۰۲۴)

مدیریت بهینه شاخص‌های کلان اقتصاد داخلی سوئیس در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸

در سال‌های پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، بانک مرکزی سوئیس یکی از نهادهای پولی و مالی موفق اروپایی بود که توانست با مدیریت صحیح سازوکارهای اقتصادی کشور از طریق طراحی و اجرای سیاست‌های پولی جدید که منتج به اثرات قابل توجه مثبت، به ویژه در بحث مهار انتظارات کاذب شهروندان و فعالان اقتصادی در حوزه تورمی و بازار کار شد، عبور کم‌هزینه‌تری از این چالش مالی و اقتصادی جهانی داشته باشد، به طوری که به استناد آمارهای بانک جهانی، سوئیس جز معدود کشورهای قاره اروپا بود که کمترین تغییرات منفی محسوس در شاخص‌های کلان اقتصادی را در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸ تجربه کرد. از ابتکارات مهم و اقدامات موثر توماس جردن در بانک مرکزی سوئیس در این برهه حساس، طراحی و اجرای یک برنامه مدون فراگیر در حوزه مدیریت انتظارات اقتصادی شهروندان در جهت جلوگیری از وقوع وضعیت غیرقابل کنترل برای شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بود. در ژوئن ۲۰۱۲، توماس جردن، با اعلام وضعیت فوق‌العاده، راهبری تیم مدیریت کلان کابینه اقتصادی دولت سوئیس را به دست گرفت و با تدوین و ارائه یک بسته پیشنهادی اضطراری، در طی ۱۳ ماه، موفق به بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد داخلی سوئیس شد.

کمیته پژوهش‌های بانک مرکزی سوئیس، بخش اعظمی از سیاست‌های پولی و محتویات سیاست‌گذاری عملیاتی این برنامه را معطوف به اجرای مکانیزم مهار و مدیریت کوتاه‌مدت و میان‌مدت انتظارات اقتصادی شهروندان و فعالان و صاحبان صنایع و کسب و کارهای این کشور کرده بودند، به طوری که با یک اقدام هوشمندانه، بلندمدت، پویا و منعطف، سرمایه و دارایی شهروندان سوئیسی و فعالان اقتصادی، صاحبان مشاغل و کسب و کارها در این کشور، به ویژه سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در بازار بورس اوراق بهادار سوئیس موسوم به "بورس سیکس سوئیس"، تحت پوشش کامل یک بیمه ملی با عنوان "بیمه انتظارات تورمی دولتی" قرار گرفت. بدین ترتیب با اطمینان‌بخشی به عموم مردم این کشور نسبت به حفظ ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌هایشان حتی در صورت تشدید بحران و افزایش شدید نرخ تورم و کاهش چشمگیر سطح تولید ناخالص داخلی و کاهش رشد اقتصادی، تحرکات کاذب عمومی در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸، خنثی شد. آمارهای منتشره بانک مرکزی اروپا نشان داد که طی ۱۳ ماه اجرای این برنامه، شاخص‌های کلان اقتصاد داخلی سوئیس به شکل محسوس و معناداری بهبود یافت که تحقق چنین امری، مدیون راهبری و مدیریت توماس جردن در مقام ریاست بانک مرکزی این کشور بوده است. (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۴)

مدیریت هوشمندانه اقتصاد سوئیس در بحران پاندمی کرونا با عملکرد درخشان جردن

بحران‌های اقتصادی و مالی ناشی از پاندمی کرونا، چالش سختی برای دوره مدیریت توماس جردن محسوب می‌شد، به طوری که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، رئیس‌جمهور وقت و شورای فدرال سوئیس، اعلام وضعیت اضطراری ملی و بهداشتی کرده بود. توماس جردن نیز با اعلام شرایط ویژه اقتصادی و مالی کنونی، کنفرانس خبری خود را برای تشریح برنامه‌های بانک مرکزی سوئیس در مقابله با پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا برگزار کرد. بسته پیشنهادی جردن شامل چارچوب‌های مالی بهینه شده و کانال‌های توزیع تثبیت شده، به اقتصاد سوئیس کمک کرد تا از رکود تورمی در طول پاندمی کووید-۱۹ جلوگیری کند. با توجه به وابستگی بالای سوئیس به حوزه صادرات و تجارت خارجی، انتظار میرفت فعالیتهای اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی این کشور، تحت تاثیر کمبود مواداولیه تا ماهها با اختلال مواجه شود، اما درایت توماس جردن در تصمیمسازیها، اقدامات به‌موقع و تقویت چارچوب نهادی مولفه‌های کلان اقتصادی سوئیس، موجب عبور موفق و کم‌هزینه این کشور از بحران کرونا شد، به طوری که از مارس ۲۰۲۰، سوئیس روابط تجاری عادی خود با هم‌پیمانان اصلی یعنی چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اسکاندیناوی را از سرگرفت و از آوریل ۲۰۲۰ میلادی، دولت فدرال و بانک مرکزی سوئیس، حمایت مالی و تسهیلاتی همه‌جانبه خود از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به ارزش بیش از ۱۵۰۰ میلیارد فرانک، به اجرا درآوردند. بدین ترتیب، تدابیر مشترک دولت، شورای فدرال و توماس جردن، بستر مالی قابل‌اطمینانی را برای حمایت از اقتصاد این کشور تا زمان بهبودی کامل از این بحران، فراهم کرد. نتایج اقدامات جردن سبب شد که روند احیای تدریجی اقتصاد سوئیس تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی با چشم‌اندازی مثبت ادامه یابد و رشد اقتصادی این کشور، عددی بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده را به ثبت برساند (وال‌استریت ژورنال،۲۰۲۴).

ارتقا ارزش فرانک سوئیس در مقابل دلار ایالات متحده در دوره مدیریت توماس جردن

یکی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های موثر توماس جردن در دوران ریاست بر بانک مرکزی سوئیس، تقویت ارزش فرانک سوئیس در بازارهای ارزی جهان و دستیابی به یک توازن منطقی در رابطه بین فرانک سوئیس-دلار آمریکا بود. جردن در اولین روزهای پس از انتصاب در جایگاه رئیس بزرگترین نهاد مالی سوئیس اعلام کرده بود که بسته اجرایی سیاست‌های پولی مدون ۴ ساله آینده ما، ناظر بر به کارگیری تمامی ابزارهای ممکن در جهت تقویت ارزش فرانک سوئیس در مقابل ارزهای خارجی به ویژه دلار ایالات متحده خواهد بود. وی در ادامه افزوده بود که اگر بتوانیم با سیاست‌های در دست اجرا، توان بنیادین پول ملی کشور را افزایش دهیم، از صدمات ناشی از بحران‌های پولی و مالی دهه‌های آتی، لطمه کمتری خواهیم خورد. توماس جردن معتقد بود که به موازات حفظ رابطه گرم اقتصادی-سیاسی با آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه اسکاندیناوی و سایر اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان، می‌بایست کارآمدی بنیادین، توان رقابتی و سلطه فرانک سوئیس را در برابر دلار آمریکا افزایش داده تا بتوان در سطحی برابر و قدرتمند، از تندادن به سیاست‌های اقتصادی و مالی ناگزیر بین‌المللی و تحت فشار که می‌تواند موجب آشفتگی و ورشکستگی آتی اقتصادی و پیدایش بحران بدهی در سوئیس شود، جلوگیری کرد (بلومبرگ،۲۰۲۳).

همین تفکر عملیاتی سیستماتیک موجب شد که در دوره ریاست پولوز، دوگانه دلارکانادا-دلار آمریکا، در سطحی قابل قبول قرار گرفته و ارزش دلار کانادا در بازار ارزهای جهانی، نسبت به دوره‌های پیشین، افزایش محسوسی یابد. (بلومبرگ،۲۰۲۴/ رویترز،۲۰۲۴)

مناصب شغلی و اجرایی توماس جردن همزمان با مدیریت در بانک مرکزی سوئیس

از منظر تحلیلگران حوزه پولی و بانکی، توماس جردن، یکی از موفق‌ترین و هوشمندترین بانکداران مرکزی جهان است که توانسته کشور خود را از ترکش‌های هولناک دو بحران بزرگ مالی هزاره جدید، مصون بدارد. به همین دلیل، در حین مدیریت بر بانک مرکزی سوئیس، از تخصص وی در سایر نهادها نیز استفاده شده است:

-عضویت در هیات مدیره بانک تسویه بین‌الملل (BIS)، ۲۰۲۴-۲۰۱۲

-ریاست کمیته بانکداری و مدیریت ریسک بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۲۰-۲۰۱۲

-ریاست کمیته دائمی بودجه و منابع بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۲۴-۲۰۲۰

-نماینده دولت فدرال سوئیس در صندوق بین‌المللی پول (IMF)، ۲۰۱۲-۲۰۲۴

-نمانیده دولت فدرال سوئیس در مجمع عمومی و کمیته راهبری هیئت ثبات مالی (FSB)، ۲۰۲۴-۲۰۱۲

-عضویت در شورای عمومی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۲۴-۲۰۱۲

-عضویت در شورای حکام بانک مرکزی اروپا، ۲۰۲۴-۲۰۱۲

-عضویت در گروه مشورتی منطقه‌ای شورای ثبات مالی اروپا، ۲۰۲۴-۲۰۱۲

-عضویت در هیات مشاوران دپارتمان اقتصاد دانشگاه زوریخ، ۲۰۱۲-۲۰۲۴

-عضویت در هیات امنای بنیاد فناوری فدرال زوریخ (ETH)، ۲۰۱۲-۲۰۲۴ (انستیتوی مطالعات بین‌المللی سوئیس، ۲۰۲۴)

منابع:

  1. https://scnat.ch/en/for_a_sustainable_society/policy_economics/People/thomas_jordan

  2. https://siaf.ch/en/speakers/prof-dr-thomas-j-jordan

  3. https://cepr.org/about/people/thomas-jordan

  4. https://in.marketscreener.com/insider/THOMAS-JAKOB-ULRICH-JORDAN-A۱۸۸۵H/

  5. https://www.snb.ch/en/the-snb/organisation/supervisory-management-boards#direktorium

  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Jordan_(economist)

  7. https://www.handelszeitung.ch/management/thomas-jakob-ulrich-jordan

  8. https://www.wsj.com/market-data/quotes/ch/xswx/SNBN

  9. https://www.wsj.com/market-data/quotes/CH/XSWX/SNBN/company-people/executive-profile/۱۴۷۸۳۶۴۷

  10. https://www.forbes.com/companies/schweizerische-nation/?sh=۱d۴ed۶۲۲۵۸۱۱

  11. https://www.moneyhouse.ch/de/company/schweizerische-nationalbank-۲۸۸۲۶۵۳۰۱۱

  12. https://www.munzinger.de/search/portrait/Thomas+Jordan/۰/۲۹۰۷۱.html

  13. https://www.bis.org/author/thomas_jordan.htm

  14. https://www.bloomberg.com/profile/person/۶۶۰۱۸۴۴

  15. https://www.reuters.com/business/finance/thomas-jordan-technocrat-central-banker-who-made-big-decisions-۲۰۲۴-۰۳-۰۱/

  16. https://www.statista.com/statistics/۲۶۱۳۸۱/inflation-rate-of-switzerland/

  17. https://take-profit.org/en/statistics/inflation-rate/switzerland/

  18. https://tradingeconomics.com/switzerland/inflation-cpi

  19. https://tradingeconomics.com/switzerland/food-inflation

  20. https://tradingeconomics.com/switzerland/consumer-price-index-cpi

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha