جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ با اقدام بانک مرکزی محدود بود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه بازنگری در سیاست‌های ارزی کشور ضروری است، افزود: در دولت سیزدهم، بخشی از منابع بلوکه شده ارزی کشور آزاد شد.

محمد لاهوتی- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: سیاست بانک مرکزی در یک سال گذشته، مدیریت بازار ارز و کنترل واردات بوده، اما میزان صادرات منفی و واردات افزایش قابل توجهی داشته است. به نظر می‌رسد، با وجود اینکه هدف سیاست‌گذاری‌ها چیز دیگری است، کار به نتیجه مطلوب منتهی نشده است. اگر قرار باشد که برنامه کنترل بازار ارز و مدیریت واردات داشته باشیم، راهی به جز افزایش توان صادراتی نداریم، اما سیاست‌های تجاری که در یکی دو سال گذشته اعمال شده، متاسفانه منجر به کاهش صادرات شده که نشان می‌دهد باید در این سیاست‌ها بازنگری شود.

در همین زمینه در جلسه‌ای که اخیرا با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مشکلات مطرح شد که امیدواریم بانک مرکزی به نظرات توجه کند و درباره پیشنهادات داده شده تامل داشته باشد تا اگر به صلاح کشور و صلاح سیاست‌های ارزی است، سیاست‌های ارزی مورد بازنگری قرار گیرد. امروز حجم صادراتی کشور با توجه به پتانسیل کشور قابل قبول نیست و فاصله ۱۷ میلیارد دلاری بین صادرات و واردات، با تغییر سیاست‌های ارزی می‌تواند به حداقل برسد.

برخی سیاست‌ها در حوزه ارزی باعث شده افرادی از حوزه‌های مختلف و بدون آشنایی با اصول، به حوزه تجارت وارد شوند و با استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، اقدام به صادرات و واردات کنند و در نهایت صادرکنندگان واقعی از بازار خارج شوند. بر همین اساس، به نظر من بازنگری در سیاست‌های ارزی کشور ضروری است.

سال گذشته افزایش نرخ ارز در مقابل تورم محدود بود، اما به هر حال برای کنترل نرخ ارز نیازمند تولید ارز هستیم که تولید ارز نیز راهی به جز صادرات ندارد. از آنجایی که ایران کشور غنی است و صادرات نفت دارد، دولت‌ها در زمان فروش و صادرات نفت، توجهی به صادرات غیرنفتی ندارند، اما در زمان افزایش تحریم‌ها و مشکلات ناشی از برگشت ارز حاصل از صادرات نفت، توجه ویژه‌ای به صادرات محصولات غیرنفتی می‌شود. در دولت سیزدهم که بخشی از منابع بلوکه شده ارزی کشور آزاد شد و فروش نفت افزایش پیدا کرد، به نظر می‌رسد صادرات محصولات غیرنفتی با بی‌مهری مواجه شده است.

پیش‌بینی کردن بازارها برای صادرکنندگان منوط به ثبات نرخ ارز، با توجه به شرایط کشور است و نمی‌توان در کنار تورم، نرخ ارز را سرکوب و نرخ‌های غیرواقعی و غیرقابل دسترس برای همه را به رسمیت شناخت. ایجاد نرخ‌های غیرواقعی و غیرقابل دسترس، رانت ایجاد می‌کند و منجر به تشویق واردات می‌شود، همه این موارد زنجیره پیوسته است و اگر با هم در نظر گرفته نشود، مشکلات برطرف نخواهد شد.

ما از بانک مرکزی درخواست می‌کنیم که مدیریت شناور ارزی را داشته باشد و در موضوعات ارزی سیاست‌گذاری کند و در بخش تجاری ورود نکند و اجازه بدهد وزارتخانه‌های مربوطه سیاست‌گذاری‌های تجاری را انجام دهند. در بخش برگشت ارز حاصل از صادرات نیز برای کالاهایی که به انرژی ارزان وابسته نیستند و منابع و مواداولیه آنها در داخل کشور با نرخ ارز آزاد تامین می‌شود باید اجازه داده شود که در قالب تهاتر و یا واردات در مقابل صادرات، به صورت توافقی ارز خود را به فروش برسانند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha