سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
بانک مرکزی اقدام قابل تحسینی در قالب سیاست تثبیت انجام داد

مهم‌ترین اقدام بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت، مدیریت رشد نقدینگی بود و در حالی که به دلیل اتفاقات خاورمیانه دوران بسیار سختی را گذراندیم، اما بانک مرکزی توانست بازار ارز را کنترل کند.

رامین پولادرگ - عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق: بانک مرکزی با سیاست تثبیتی که در پیش گرفته، چند موضوع مهم را در دستورکار خود قرار داد که به مهار تورم و رشد تولید کمک می‌کند. از جمله اقدامات اثرگذار بانک مرکزی می‌توان به تقویت دیپلماسی ارزی و پولی، تقویت نظارت‌ها و اصلاح نظام بانکی، تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز، تنظیم مناسبات مالی میان بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت اشاره کرد، اما مهم‌ترین اقدام بانک مرکزی مدیریت رشد نقدینگی بود. رشد نقدینگی در مهرماه ۱۴۰۰ تا ۴۲.۸ درصد نیز افزایش یافته بود که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۳.۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد که واقعا اقدام قابل تحسینی بود. به موازات آن، رشد پایه پولی که در فروردین ۱۴۰۲، ۴۵ درصد بود را به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال کاهش داد.

موضوع بعدی که بانک مرکزی به آن توجه داشته، تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها بوده که طبق آمار، طی ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۵ همت تسهیلات پرداخت شده که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. این اقداماتی است که بانک مرکزی برای مهار تورم انجام داده و به رشد تولید و بنگاه‌ها کمک کرده است و یکی از موضوعاتی هم که همین جا باید از آن یاد کنم توجه ویژه‌ای است که بانک مرکزی و دولت به شرکت‌های دانش بنیان داشته‌اند که این اتفاق هم قابل تحسین است و می‌تواند به تولید ما در کشور کمک کند.

دستاورد مهم دیگر بانک مرکزی نیز ثبات ارزی بود. در حالی که به دلیل اتفاقات خاورمیانه دوران بسیار سختی را گذراندیم و کنترل ارز در این مقطع بسیار سخت بود، ولی بانک مرکزی توانست بازار ارز را کنترل کند و با ورود به بازار طلا از طریق حراج رقابتی شمش و سکه در مرکز مبادله و اقدامات دیگری که انجام داد باعث کنترل نرخ ارز شد و بحث بعدی نیز تأمین ارز تولید بود که رشد خوبی نسبت به قبل داشته است.

در مورد حذف بازار غیررسمی ارز هم باید بگویم کار بسیار سختی است، ولی همین که بانک مرکزی به صورت جدی این موضوع را رصد می‌کند، قابل تحسین است. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی باشد. چون واقعا حذف دلالان کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و کمک بسیار بزرگی به تجار و تنظیم و کنترل قیمت ارز خواهد بود. متأسفانه برخی از کارشناسان فقط انتقاد می‌کنند، اما باید بپذیریم که بانک مرکزی دارد کار انجام می‌دهد، مسلما هر شخصی و هر نهادی وقتی کار انجام می‌دهد، انتقادها را هم در پی دارد، برخی هیچ کاری انجام نمی‌دهند و بنابراین انتقادی هم از آنها وجود ندارد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha