شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
تقاضای غیرواقعی باید از بازار ارز خارج شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که در اینستاگرام و تلگرام هر روز قیمت دلار را اعلام می‌کنند، اما این قیمت‌گذاری‌ها معمولاً واقعی نیست.

سیاوش غیبی‌پور- کارشناس مسائل اقتصادی: ارزش‌گذاری ارز همواره به سه عامل تولید داخلی، نرخ تورم و شرایط خارج از کشور، یعنی مبادلات سیاسی و اقتصادی بستگی دارد. اصولا به طور سنتی می‌گوییم عرضه و تقاضا قیمت تعادلی ایجاد می‌کند، اما ارزش‌گذاری بسیاری از کالاها در نظام چهاربخشی که شامل خانوار، بنگاه اقتصادی، دولت و بخش خارجی است، شکل می‌گیرد و هر کدام از این عوامل می‌تواند اثرات کاهشی و افزایشی بر قیمت‌ها داشته باشد.

اقتصاد ما نفتی و دولتی است و نوسان قیمت نفت از اهرم‌های اساسی تعیین نرخ ارز است. در سال‌هایی که تقاضای جهانی برای نفت بالا بوده شرایط مطلوبی داشتیم، اما وقتی به ساختار داخلی و کارکرد صادرات غیرنفتی برمی‌گردیم توانمندی رقابت با کشورها را نداریم و مشکلات ایجاد می‌شود. جنگ و تحریم تاثیرات مستقیم بر ارز دارند و می‌توانند ارزش پول ملی ما را کاهش و افزایش دهند. در شرایط فعلی کارکردهایی که می‌تواند نرخ ارز را تعیین کند، یکی ساختار بودجه‌ای کشور است و میزان کسری بودجه می‌تواند بر تعادل پولی موثر باشد. سیاست‌های بانک مرکزی نیز تاثیرگذار است و نرخ بهره یک متغیر بسیار مهم در تغییرات نرخ ارز است که گاهی می‌تواند اهرم مثبت و گاهی منفی باشد.

متغیر پنهانی در ارز داریم که بخش غیراقتصادی جامعه است، کسانی که ارز نیاز ندارند، اما وقتی التهاب ایجاد می‌شود بخشی از اموال و سپرده‌های خود را به ارز تبدیل می‌کنند. اگر بانک مرکزی بتواند این بخش غیراقتصادی بازار ارز را کمرنگ کند و مشوق‌هایی مانند نرخ بهره و اوراق، سپرده‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت و سرمایه‌گذاری در مسکن و لیزینگ‌ها را ایجاد کند، متقاضیان واقعی مانند تولیدکنندگان و تجار در یک محدوده خاصی رفتارشان قابل پیش‌بینی است. از سوی دیگر، بانک مرکزی باید ثبات در تصمیم‌گیری داشته باشد. درست است یکسری از تصمیمات آنی و ضربتی است، اما قوانینی که قبلا وضع کرده‌اند، باید با ثبات باشد. در اینستاگرام و تلگرام هر روز قیمت دلار را اعلام می‌کنند، اما این قیمت‌گذاری‌ها معمولاً واقعی نیست. مراجعی که قیمت‌گذاری می‌کنند باید اصالت داشته باشند، تا بتوان به آن استناد کرد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha