چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
"اویستاین اولسن" اقتصاددان برجسته بانک مرکزی نروژ

برای اولین بار در تاریخ اقتصادی نروژ، طراحی و اجرای "قانون شفافیت در صنعت بانکداری" به طور رسمی در دوره مدیریت اولسن، انجام گرفت.

تولد، کودکی و نوجوانی اویستاین اولسن در خانواده‌ای هنرمند و خوش‌ذوق

"اویستاین اولسن" در هشتم ژانویه ۱۹۵۲، در یک شب بسیار سرد و برفی در شهر تروندهایم در مرکز نروژ، به دنیا آمد. پدرش مارتیک لاردی اولسن، نجار و مجسمه‌ساز چوبی بود که در کارگاه بسیار کوچک خود، به ساخت وسایل چوبی منزل و شمایل چوبی از انسان‌ها، درختان و حیوانات می‌پرداخت. مادرش امیلی اولسن، نوازنده و مدرس پیانو بود که در منزل، به تدریس خصوصی این ساز و کسب درآمد از آن مشغول بود. اویستاین همراه با خواهر و برادر خود، سلنوم و پاتریک، در یک محیط هنری، پر شور و مملو از عشق به زندگی، پرورش یافتند. اویستاین اولسن در سال ۱۹۶۵ و در سن ۱۳سالگی با همراهی و حمایت پدر و مادر خردمند خود، برای ادامه تحصیل به اسلو، پایتخت نروژ فرستاده شد و در دبیرستان شبانه‌روزی وستبورگ، ثبت‌نام شد. اولسن جز بهترین شاگردهای این مدرسه محسوب می‌شد که همواره بالاترین نمرات درسی را در بین همکلاسان خود، اخذ می‌کرد. در سال ۱۹۷۰، اولسن توانست با کسب رتبه ممتاز، تحصیل در مقطع دبیرستان را در وستبورگ به پایان رسانده و پا به عرصه تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک بگذارد (جامعه تحلیلگران مالی نروژ،۲۰۲۴).

حضور درخشان اویستاین اولسن در عرصه تحصیلات دانشگاهی

اویستاین اولسن دانش‌آموز ممتاز و بسیار بااستعدادی بود، اما به دلیل شرایط نامساعد مالی والدینش، امکان ثبت‌نام در بهترین دانشگاه‌های نروژ را نداشت. اما وجود خانم لارا پرینکسن به عنوان مدیر دبیرستان شبانه‌روزی وستبورگ، شرایط را برای اولسن به کلی تغییر داد. خانم پرینکسن، مدیر مدرسه و معلم درس اقتصاد بود که خود تحصیلات عالیه دانشگاهی داشت و همسرش نیز از مدیران باسابقه و بانفوذ در وزارت علوم، توسعه و پیشرفت‌های علمی بود. به همین دلیل، لارا پرینکسن که استعداد و علاقه وافر اولسن به ادامه تحصیلات دانشگاهی را مشاهده می‌کرد و به ویژه اینکه متوجه پتانسیل بالقوه و هوش ذاتی وی در زمینه مباحث علمی رشته مالی و اقتصاد نیز شده بود، توانست با کمک همسر خود، اویستاین اولسن را در لیست واجدین شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی بانک مرکزی نروژ قرار داده و موجب راهیابی او به یکی از بهترین دانشگاه‌های اسکاندیناوی و جهان در رشته اقتصاد شد.

بدین ترتیب، اولسن در سال ۱۹۷۱، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی در رشته اقتصاد، امور مالی و جامعه از دانشگاه اسلو شد و در سال ۱۹۷۵، مدرک لیسانس خود را با رتبه اول و درجه عالی، دریافت کرد. به دلیل کسب نمرات بالا و احراز عنوان شاگرد اولی دوره خود، اویستاین بلافاصله و یکبار دیگر توانست از بورسیه تحصیلی بانک مرکزی نروژ استفاده کند و برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته اقتصاد در همان دانشگاه اسلو پذیرش بگیرد. سرانجام اولسن در سال ۱۹۸۱ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان "راه حل بحران‌های جهانی در گرو سیاست‌گذاری‌های پولی و بانکی"، به مسیر درخشان تحصیلات آکادمیک خود، پایان داد. روند علمی و آکادمیک اویستاین اولسن به طور مختصر به شرح زیر است:

-کارشناسی رشته اقتصاد، امور مالی و جامعه، دانشگاه اسلو نروژ، با نمره A، ۱۹۷۵-۱۹۷۱

-اخذ بورسیه تحصیلی کامل (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) تحصیلات تکمیلی از وزارت علوم، توسعه و پیشرفتهای علمی نروژ در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه اسلو، ژوئن ۱۹۷۵

-کارشناسی ارشد اقتصاد و مهندسی مالی، دانشگاه اسلو نروژ، با نمره A+ ، ۱۹۷۷-۱۹۷۵

-اخذ بورسیه تحصیلی کامل (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) تحصیلات تکمیلی از وزارت علوم، توسعه و پیشرفت‌های علمی نروژ در مقطع دکتری، دانشگاه اسلو، سپتامبر ۱۹۷۸

-دکتری رشته علوم اقتصادی و سیاست‌گذاری کلان، دانشگاه اسلو نروژ، با نمره A+ ، ۱۹۸۱-۱۹۷۸

(وبگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاه اسلو، ۲۰۲۴)

اقدامات و فعالیت‌های آکادمیک و پژوهشی برجسته اویستاین اولسن

با اینکه اویستاین اولسن، دانشجو و پژوهشگر ممتازی در دوران تحصیلات دانشگاهی بود، اما هیچگاه به طور مستقیم و دائمی وارد عرصه تدریس و پژوهش نشد. در واقع، اولسن، به دلیل استعداد شگرفی که در دوران تحصیلات آکادمیک از خود بروز داده بود، به راحتی امکان حضور، پژوهش و تدریس در بهترین دانشگاه‌های نروژ و منطقه اسکاندیناوی را داشت، اما به دلیل مشغله کاری حرفه‌ای حاصل از حضور موثر چندین دهه‌ای در بدنه اقتصادی-سیاسی دولت نروژ، این مهم مسیر نگشت. با این حال، اویستاین اولسن پس اتمام دوران درخشان تحصیلات آکادمیک خود، از سال۱۹۸۲، چیزی در حدود ۴۲ است که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های اقتصاد، مهندسی مالی، مدیریت سیاست‌گذاری و مدیریت مالی در دانشگاه‌های نروژ، به تدریس و راهنمایی دانشجویان و محققان مشغول است. همچنین در این سال‌ها، اویستاین اولسن علاوه بر فعالیت‌های آموزشی خود، به انجام پژوهش‌های دانشگاهی و ملی و نگارش مقالات علمی، یادداشت‌ها و سرمقالات مختلف در تخصص‌هایی نظیر"سیاست‌های پولی"، "سیاست‌گذاری اقتصادی"، "سیاست‌گذاری پولی پیشرفته"،"نظام‌های پولی اسکاندیناوی"، "رویکردهای بانکداری نوین"، "سیاست‌گذاری‌های کلان در بحران‌ها"، "بحران‌های بانکی و مالی"،"راهبردهای بانکداری در هزاره جدید"، "ریسک‌های سیستماتیک"، "ثبات مالی" و "اقتصاد دولت‌های رفاه" پرداخته است.

(فرهنگستان علوم نروژ،۲۰۲۴)

افتخارات و جوایز اویستاین اولسن در عرصه علم و سیاست

-دریافت جایزه برای بهترین پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد حوزه اقتصاد، مدیریت و مالی، دانشگاه اسلو،۱۹۷۷

-دریافت جایزه پژوهشگر برتر دانشجویی، دانشگاه اسلو، ۱۹۷۸

-دریافت عنوان پژوهشگر ممتاز دوره دکتری، دانشگاه اسلو، ۱۹۸۰

-دریافت جایزه ۱۰ هزار دلاری بهترین رساله دکتری، دانشگاه اسلو، ۱۹۸۱

-دریافت نشان مدیر برتر دولتی، کابینه دولت نروژ، ۱۹۸۸

-دریافت مدال افتخار راهبر استراتژیک اقتصادی، ۱۹۹۰

-دریافت نشان مدیر برتر اقتصادی نروژ، وزارت اقتصاد و دارایی، ۱۹۹۵

-دریافت کرسی افتخاری مشاور پژوهشی و آموزشی در دانشگاه اسلو، ۲۰۰۰

-دریافت نشان مدیر درجه یک دولت نروژ، دفتر نخست‌وزیری نروژ، ۲۰۰۶

-دریافت نشان "مشاور مالی و اقتصادی معتمد دولتی"، دفتر نخست‌وزیری نروژ، ۲۰۰۸

-دریافت نشان لیاقت از مجلس نمایندگان نروژ (استورتینگه)، ۲۰۱۰

-دریافت دکتری افتخاری رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه اسلو، ۲۰۱۱

-کسب عنوان "برترین مدیر اجرایی بانکی شمال اروپا"، ۲۰۱۳

-کسب عنوان برترین بانکدار مرکزی به انتخاب اتحادیه پولی و مالی اسکاندیناوی، ۲۰۱۵

-کسب عنوان برترین بانکدار مرکزی سال اروپا به انتخاب مجله بنکر،۲۰۱۶

-دریافت مدرک دکتری افتخاری رشته علوم اقتصادی از دانشگاه برگن، ۲۰۱۶

--کسب عنوان برترین بانکدار مرکزی سال اروپا به انتخاب مجله یورومانی، ۲۰۲۰

-دریافت مدرک دکتری افتخاری رشته مدیریت از دانشگاه ترومسا نروژ، ۲۰۲۲

-کسب عنوان ملی "یک عمر دستاورد در صنعت بانکداری"، دفتر نخست وزیری نروژ، ۲۰۲۳

(آکادمی تکنولوژی و علوم فناورانه نروژ، ۲۰۲۴)

دوران حرفه‌ای کاری و شغلی اویستاین اولسن تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی نروژ

-محقق سیاست‌های پولی و بانکی، وزارت دارایی نروژ، ۱۹۸۴-۱۹۸۱

-محقق ارشد دپارتمان پژوهش‌های اقتصادی،وزارت دارایی نروژ، ۱۹۸۷-۱۹۸۴

-رئیس دپارتمان تحقیقات نفت و انرژی، وزارت دارایی نروژ، ۱۹۹۰-۱۹۸۷

-مدیر دپارتمان تحقیقات، مرکز ملی آمار نروژ، ۱۹۹۳-۱۹۹۰

- رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، بانک مرکزی نروژ، ۱۹۹۷-۱۹۹۳

-رئیس بخش ثبات مالی، بانک مرکزی نروژ، ۲۰۰۰-۱۹۹۷

-دستیار ویژه اقتصادی رئیس بانک مرکزی نروژ، ۲۰۰۲-۲۰۰۰

-معاون وزیر دارایی در امور پولی و بانکی، وزارت دارایی نروژ، ۲۰۰۵-۲۰۰۲

-معاون امور اقتصاد بین‌الملل، بانک مرکزی نروژ، ۲۰۰۷-۲۰۰۵

-قائم مقام و جانشین رئیس بانک مرکزی نروژ، ۲۰۰۹-۲۰۰۷

*رئیس و مدیرعامل مرکز ملی آمار نروژ، ۲۰۱۱-۲۰۰۹ (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۴)

انتخاب اویستاین اولسن به ریاست بانک مرکزی نروژ

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۰ میلادی و در پایان دوره ۱۲ ساله ریاست سویین اینگوار گدرم بر بانک مرکزی نروژ که با انتقاداتی نسبت به نحوه مدیریت وی در مواجه با پیامدهای منفی ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز همراه بود، گزینه‌های مختلفی برای تصدی این پست از سوی وزارت اقتصاد و دارایی نروژ به دفتر نخست وزیر وقت اعلام شدند. پس از ۴ روز بررسی، نخست وزیر وقت نروژ، اویستاین اولسن را به عنوان گزینه نهایی ریاست بر بانک مرکزی نروژ به استورتینگه، قوه مقننه عالی کشور، معرفی کرد. در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۰ جلسه رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید فدرال بانک نروژ، در محل پارلمان قانون‌گذاری این کشور برگزار شد و نمایندگان مجلس ملی نروژ، اویستاین اولسن را با اکثریت قاطع آراء برای یک دوره ۶ ساله قابل تمدید به عنوان رئیس بانک مرکزی نروژ، انتخاب کردند. بدین‌ترتیب، بازه زمانی ریاست اولسن بر فدرال بانک کشور نروژ از یکم ژانویه ۲۰۱۱ آغاز و در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ پس از دو دوره فعالیت مستمر و در مجموع، ۱۲ سال خدمات شایان در این سمت، به پایان رسید. دوران مدیریت اویستاین اولسن در مهمترین نهاد بانکی و پولی نروژ، مقارن با دوره ریاست بن برننکی، جنتیلن و جروم پاول در فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی نروژ، ۲۰۲۴).

اقدامات و چالش‌های اویستاین اولسن در مسند ریاست بانک مرکزی نروژ

*ابتکار تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ملی نروژ در دوره اویستاین اولسن

یکی از اقدامات مهم و عملیاتی اولسن در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی نروژ، تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ملی نروژ برای بهرهبرداری بهینه‌تر درآمدهای نفتی این کشور در سال‌های آتی بود. در اکتبر ۲۰۱۸ و یک سال قبل از شروع پاندمی کرونا، تیم تحقیقاتی اویستاین اولسن، پیشنهاد اجرای یک طرح ملی آینده‌نگر را در قالب ۲۴۰ صفحه توضیحات تخصصی و پیش‌بینی مالی، به پارلمان نروژ ارائه داد. اولسن معتقد بود از سال ۲۰۱۱ ، که اولین صندوق سرمایه‌گذاری رسمی در جهان در حوزه املاک و مستغلات، کار خود را آغاز کرده است، تا به امروز شاهد هستیم که تعداد و نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازنشستگی و بیمه دولتی در جهان در حال رشد و توسعه فراگیر هستند و این امر حکایت از سودآور بودن و کارآمدی مکانیزم تصمیم‌سازی و اجرایی این نهادهای مذکور در راستای افزایش سطح تولید ناخالص داخلی، افزایش سطح درآمد ناخالص ملی و همچنین افزایش سطح رفاه عمومی کشورها دارد. لذا حاکمیت سیاسی نروژ نیز نمی‌بایست از این ترند روز جهان که سرشار از منفعت اقتصادی و مالی است، عقب بماند. اولسن بیان می‌داشت از آنجاکه نروژ بخش بزرگی از درآمدهای نفتی خود را در بازارهای بین‌المللی سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری مینماید، چه بهتر که این اقدام عملیاتی، با مدیریت متمرکز حاکمیت اقتصادی نروژ و با ابتکار عمل وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و از طریق یک سازوکار ملی نوآورانه در داخل، صورت پذیرد تا هم نرخ اشتغال مولد و تخصصی در نروژه افزایش یابد و هم تمامی عواید مالی و اقتصادی ناشی از این فرآیندهای سرمایه‌گذاری، بی‌کم و کاست و بدون کسر هزینه واسطه‌گری، نصیب شهروندان و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای نروژی شود.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸، اویستاین اولسن برای دفاع از طرح ملی پیشنهادی خود، به پارلمان نروژ دعوت شد. اولسن در این جلسه دفاعیه اعلام داشت که رفاه مالی و اقتصادی مردم نروژ، میبایست از طریق یک سازوکار نظارتی-مدیریتی متمرکز داخلی برای ایجاد ارزش افزوده در خارج از مرزها، محقق شود و به همین دلیل، تیم تحقیقاتی بانک مرکزی، پیشنهاد تاسیس "صندوق سرمایه‌گذاری ملی نروژ" را ارائه می‌دهد. ما نگارندگان و طراحان این پروژه ملی معتقدیم که با بنیان‌گذاری و پیاده‌سازی چنین طرحی، چشم‌انداز آتی بسیار روشن، درخشان و پُر از امیدی در مقابل دیدگان نسل‌های آتی نروژی قرار خواهد گرفت و باور داریم که با تاسیس این صندوق سرمایه‌گذاری ملی، در سال‌های آینده، اقتصاد نروژ، الگوی ابتکارات نوآورانه در حوزه مالی و اقتصادی در تمام جهان خواهد بود. اولسن در ادامه افزود که ما از دولت و مجلس میخواهیم برای ایجاد یک بستر حقوقی و نظام‌مند کارآمد و عملیاتی در مورد این طرح ملی، همکاری‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم هر چه سریعتر، به تفکرات تئوریک خود، جامه عمل بپوشانیم. اولسن در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان میدارد که هدف از تاسیس این صندوق، دستیابی به بالاترین بازده ممکن مالی و اقتصادی در بستر حدود تعیین شده دولت و مجلس است. در همین راستا، هیات اجرایی بانک مرکزی نروژ، دستورالعمل‌های دقیقی را برای راهبری مالی این صندوق ملی تعیین کرده که هدف آن، ایجاد ارزش و در عین حال حفظ منافع مالی بلندمدت مالکان از طریق مالکیت فعال و اجرای کارآمد استراتژی‌های مدیریتی است. همچنین، یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی نروژ در این طرح بزرگ ملی، مشاوره دادن به وزارت دارایی در مورد مسائل استراتژیک در مدیریت صندوق است و بانک مرکزی خود را متعهد میداند که در مورد جنبه‌های کلیدی استراتژی‌های بهینه سرمایه‌گذاری، از جمله تخصیص به طبقات و مناطق مختلف دارایی و نحوه تقسیم مسئولیت‌ها بین مدیران و مالکان، توصیه‌ها و مشورت‌های عملیاتی خود را در جهت ایجاد بهترین تعادل ممکن بین مولفه‌های پُرریسک و بازده مورد انتظار، ارائه کند.

بدین ترتیب، پس از ۴ ساعت بحث و بررسی طرح پیشنهادی در پارلمان، سرانجام نمایندگان مجلس قانون‌گذاری نروژ با اکثریت قاطع آراء، به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ملی، رای مثبت دادند.

به گفته صاحب‌نظران و تحلیلگران مالی، در سال‌های آتی به ویژه در بحبوحه بحران مالی ناشی از شیوع پاندمی کرونا در سراسر جهان، اقتصاد نروژ به سبب مدیریت کارآمد بانک مرکزی به راهبری اولسن و چشم‌انداز بلندمدت و آینده‌نگر در هدایت جریانات مالی صندوق سرمایه‌گذاری ملی خود، توانست با هزینه بسیارکمتر و پیامدهای منفی کاهش‌یافته و تعدیل شده، از برهه‌های نزدیک به فروپاشی مالی و پُر ریسک، عبور کرده و با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده در امر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های حقیقی در طول زمان، حفاظت خوبی از سرمایه ملی خود در برابر تورم انجام داد. (انجمن مالی و سرمایه‌گذاری نروژ،۲۰۲۴).

*عبور سربلند از پیامدهای مهلک اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا با سیاست‌های اولسن

بحران‌های اقتصادی و مالی ناشی از پاندمی کرونا، چالش سختی برای دوره مدیریت اویستاین اولسن محسوب می‌شد. نخست‌وزیر وقت نروژ، اعلام وضعیت اضطراری کرده بود و کشور در ترس و ناامیدی عمیقی فرو رفته بود. اویستاین اولسن نیز با اعلام شرایط ویژه، کنفرانس خبری خود را برای تشریح برنامه‌های بانک مرکزی نروژ در مقابله با پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا برگزار کرد. بسته پیشنهادی اولسن شامل چارچوب‌های مالی بهینه‌شده وکانال‌های توزیع تثبیت شده، به اقتصاد نروژ کمک کرد تا از رکود تورمی در طول پاندمی کووید-۱۹ جلوگیری کند. با توجه با وابستگی بالای نروژ به فروش نفت در بازار جهانی و بستر مبادلات تجارت خارجی، انتظار می‌رفت فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی این کشور، تحت تاثیر کمبود مواداولیه تا ماه‌ها با اخلال مواجه شود، اما درایت اویستاین اولسن در تصمیم‌سازی‌ها، اقدامات به موقع و تقویت چارچوب نهادی مولفه‌های کلان اقتصادی نروژ، موجب عبور موفق و کم‌هزینه این کشور از بحران کرونا شد. نروژ با توجه به گستردگی روابط تجاری خود با چین، یکی از موفق‌ترین کشورها در مهار شیوع کووید۱۹ در جهان شناخته شد و از ژانویه ۲۰۲۰، دولت و بانک مرکزی، حمایت خود از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار آغاز کردند. بدین ترتیب، تدابیر مشترک کابینه نخست وزیر و بانک مرکزی نروژ، بستر مالی قابل اطمینانی را برای حمایت از اقتصاد این کشور تا زمان بهبودی کامل از این بحران، فراهمکرد. نتایج اقدامات اولسن سبب شد که روند احیای تدریجی اقتصاد نروژ تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، با چشماندازی مثبت ادامه یابد و رشد اقتصادی این کشور، عددی بیش از برآورد قبلی را به ثبت برساند. در خصوص بازار کار نیز، ارائه بسته حمایتی-پیشنهادی بانک مرکزی نروژ به فعالان این حوزه، موجب شد صاحبان کسب وکارها و شاغلین نروژی، بهای سنگینی در این بحران نپردازند و نرخ بیکاری در محدوده هدف‌گذاری شده بانک مرکزی، تثبیت شود. در برنامه پیشنهادی اویستاین اولسن ، با توجه به زمانبر بودن احیای شرکت‌های بزرگ، کاهش قابل‌توجه در مخارج مصرفی، حفظ ثبات و پایداری در سطوح دستمزدی برای جلوگیری از تعدیل نیروها و به تعادل رساندن تقاضای بازار همزمان با احیای روند عرضه، در دستورکار قرارگرفت (وال‌استریت ژورنال،۲۰۲۴).

*طراحی و اجرای قانون شفافیت‌ در صنعت بانکداری نروژ در دوره اویستاین اولسن

یکی دیگر از ابتکارات، هوشمندی‌ها و اقدامات قابل تحسین اویستاین اولسن در دوران ریاست بر بانک مرکزی نروژ ، بهبود شاخص‌ها و مولفه‌های شفافیت عملکردی در فرآیندهای مالی و بانکی نروژ در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ بوده‌است. اولسن در آگوست ۲۰۱۲، در یک نشست خبری اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی نروژ، طراحی و اجرای "قانون شفافیت در صنعت بانکداری" به طور رسمی انجام گرفت. وی با بیان اینکه شفافیت، راه‌گشای چشم‌انداز آتی جهان در حوزه بانکی است، در راستای اعلام برنامه‌های بانک مرکزی نروژ در این بخش، خاطر نشان می‌کند که موضوع شفافیت در صنعت بانکداری و نظام‌های حکمرانی، امروزه یکی از شاخص‌های کلیدی مورد توجه در سطح بین‌المللی است که این موضوع هم در سطح خُرد و هم در سطح کلان همواره جزو دغدغه‌های اصلی دولتمردان نروژی بوده است. وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد که در سطح کلان این موضوع، درک میزان اهمیت پاسخگویی به مردم و حرکت به سمت توسعه در چارچوب حکمرانی خود، نظام بانکداری نروژ را به سوی کارایی و کارآمدی بالاتر، سوق می‌دهد (بلومبرگ، ۲۰۲۴).

در همین راستا، اویستاین اولسن در جهت ارتقای مولفه‌های شفافیت و بهبود روند ارائه خدمات در حوزه بانکی، در سال ۲۰۱۲، دست به بازنگری در تنظیم مقررات تخصیص و تجهیز منابع بانکی در نروژ زد. طرح اولسن توسط تیم اجرایی وی، طی ۲۱ روز تهیه شده و برای تائیدیه حقوقی به پارلمان قانون‌گذاری نروژ برده شد. این لایحه با اکثریت آراء نمایندگان در مجلس تصویب و سپس برای امضا به دفتر نخست‌وزیری فرستاده شد. با توشیح عالی‌ترین مقام اجرایی نروژ، قانون ۱۷ ماده‌ای شفافیت فرآیندهای بانکی، برای پیاده‌سازی به بانک‌های دولتی، خصوصی، تجاری و موسسات مالی و اعتباری نروژ ابلاغ و از نوامبر ۲۰۱۲، لازمالاجرا شد. (فایننشال تایمز،۲۰۲۴)

مناصب اجرایی اویستاین اولسن مقارن با ریاست بر بانک مرکزی نروژ

اویستاین اولسن علاوه بر حضور موثر به عنوان ریاست کل بانک مرکزی نروژ، در نهادها، سازمان‌ها و جایگاه‌های شغلی زیر نیز فعالیت اجرایی و عملیاتی پُررنگ داشته‌است:

-عضو هیات امناء دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه اسلو، ۲۰۲۲-۲۰۱۱

-استاد مدعو دپارتمان اقتصادمالی و مدیریت سیاست‌گذاری، دانشگاه اسلو، ۲۰۲۲-۲۰۱۱

-عضو علی‌البدل هیات حکام صندوق بین‌المللی پول (IMF)، ۲۰۱۲-۲۰۱۶

-نماینده بانکداران مرکزی شمال اروپا در اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۱۸-۲۰۱۲

-عضو رسمی شورای حکام بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، ۲۰۱۲-۲۰۲۰

-عضو رسمی شورای حکام بانک مرکزی اروپا (ECB)، ۲۰۱۲-۲۰۲۲

-عضو رسمی هیات ریسک سیستمی اروپا (ESRB)، ۲۰۱۴-۲۰۲۲

-عضو هیات اسکاندیناوی در کمیسیون سه جانبه مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۲۲-۲۰۱۴ (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان،۲۰۲۴)

فعالیت‌های اویستاین اولسن پس از خروج از بانک مرکزی نروژ

پس از آنکه دوران حضور طولانی مدت اویستاین اولسن، اقتصاددانان و بانکدار کهنه‌کار نروژی، بر مسند بانک مرکزی این کشور به پایان رسید و وی اعلام کرد که پس از ۱۲ سال خدمت در عالی‌ترین سطح این نهاد مالی معتبر و ملی، قصد بازنشستگی دارد، در مارس ۲۰۲۲، مراسم باشکوه بدرقه وی با حضور نخست‌وزیر وقت برگزار شد. با وجود درخواست مقامات عالی اقتصادی نروژ مبنی بر علاقه حاکمیت سیاسی این کشور به ادامه فعالیت قدرتمند وی در این سمت با دریافت امتیازات و اختیارات ویژه، اما اولسن، عبور سن خود از ۷۰سالگی و لزوم بازنشستگی از جایگاه‌های شغلی سخت، سنگین و حساس و تمایل بازگشت به مناصب مشاورهای، پژوهشی و علمی را به عنوان عوامل اصلی عدم پذیرش دوباره این پست مهم، اعلام کرد. اویستاین اولسن، از سال ۲۰۲۲ تا به امروز، به فعالیت‌های زیر مشغول بوده است:

-مشاور ویژه ریاست بانک مرکزی نروژ، ۲۰۲۴-۲۰۲۲

-پژوهشگر افتخاری صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-مشاور ویژه هیات اقتصادی دائم نروژ در بانک جهانی، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-عضو هیات مدیره دانشگاه اسلو، ۲۰۲۳-ادامه دارد

-مشاور ارشد شورای بانک‌های مرکزی منطقه اسکاندیناوی، ۲۰۲۳-ادامه دارد (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان،۲۰۲۴)

منابع:

  1. https://www.cfasociety.org/norway/search/People/oystein-olsen
  2. https://effas.com/the-norwegian-society-of-finance-analysts/People/oystein-olsen
  3. https://www.uio.no/english/studies/alumni/People/oystein-olsen
  4. https://dnva.no/norwegian-academy-science-and-letters/People/oystein-olsen
  5. http://www.ntva.no/publikasjoner/People/oystein-olsen
  6. https://www.bis.org/author/People/%C۳%B۸ystein_olsen.htm
  7. https://www.nbim.no/en/search/People/oystein-olsen
  8. https://www.centralbanking.com/ People/oystein-olsen
  9. https://www.ft.com/stream/oystein-olsen/۲۴cd۶۲۴۲-۸۶۰۹-۳da۳۵۲۶e۰a۹۲
  10. https://www.bloomberg.com/profile/person/۱۶۹۰۸۴۳۴
  11. https://www.wsj.com/articles/transcript-wsj-interview-with-norges-bank-gov-oystein-olsen-۱۵۱۳۶۱۰۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha