دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
بازار ارز، مقصد پُرریسک تقاضای سفته‌بازانه

بازار ارز غیررسمی معمولا به شدت تحت تاثیر عوامل برون‌زا و شوک‌های خارجی قرار می‌گیرد.

با وجود تلاطمات مقطعی در بازار ارز، با تدبیر سیاست‌گذار ارزی و تامین و تخصیص ارز به قیمت‌های مشخص مرکز مبادله ارز و طلا، اجازه بروز نوسانات قیمتی در بازار کالا و خدمات که به نرخ ارز وابستگی دارند، داده نشد.

شرط لازم کنترل پایدار تورم، کاهش سطح انتظارات تورمی جامعه است و انتظارات بالای تورمی کارگزاران اقتصادی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین متغیرهای اخلال‌گر در اجرای سیاست‌های پولی و مالی باشد. با توجه به اهمیت مهار انتظارات تورمی، بانک مرکزی از انتهای سال گذشته با درک صحیحی که نسبت به لنگر بودن نرخ ارز در سطح انتظارات تورمی جامعه داشت، با اجرای سیاست‌ تثبیت اقتصادی موفق به برقراری ثبات در بازار پول و ارز شد. اجرای سیاست‌های فعال پولی بانک مرکزی منجر به کاهش نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۵ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ شد و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، موجب ثبات بازار ارز در یک کریدور مشخص شد.

نوساناتی که در بازار ارز غیررسمی، ناشی از تغییرات انتظارات فعالان اقتصادی، التهابات سطح منطقه و انتخابات آمریکا و ایران است، هیجانات کاذبی را ایجاد می‌کند که زودگذر و مقطعی خواهد بود. سرمایه‌گذاران خُرد که عموم مردم را شامل می‎‌شود و گروهی که با تقاضای سفته‌بازانه و سوداگری وارد بازار ارز می‌شوند، ریسک بالایی را متحمل می‌شوند اما در سمت مقابل، احتمال دریافت بازدهی متناسب با این ریسک را ندارند. به صورت تاریخی نیز روند یکسال گذشته نشان می‌دهد که بازار ارز با وجود ریسک به شدت بالا، نتوانسته عایدی متناسب با تورم را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند و مردم باید از رفتار هیجانی در این بازار خودداری کنند.

تحولات بخش حقیقی اقتصاد ایران طی یک سال گذشته در بازار پول و ارز، به همراه وضعیت مطلوب شاخص‌های فعالیت‌های مختلف اقتصادی همچون تداوم رشد اقتصادی، چشم‎انداز مثبتی را برای کارگزاران اقتصادی ترسیم می‌کند. افزایش کیفیت و میزان ارز قابل دسترس بانک مرکزی به واسطه آزادسازی منابع مسدود شده کشور در سال گذشته، به همراه دیپلماسی بانکی بانک مرکزی با کشورهای منطقه و ایفای نقش فعال بانک مرکزی در سازمان‌های بین المللی، تداوم ثبات بازار ارز را تضمین می‌کند. ضرورت دارد فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و عموم مردم با آگاهی و اطلاع از تحولات اقتصادی، اقدام به تصمیم‌گیری درباره فعالیت در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند و تنها به واسطه جوسازی‌ها و انتظارات کاذب ایجاد شده، در دام از پیش پهن شده سفته‌بازان نیفتند. عدم ایجاد اضافه تقاضای کاذب در بازار ارز، کمک شایانی به تداوم ثبات ارزی می‌کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha