شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
بانک مرکزی به کنترل تورم متمرکز شود

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  با تاکید بر لزوم توجه بانک مرکزی به موضوع کنترل تورم، افزود: بانک مرکزی باید برود سراغ اینکه یک چارچوبی مثل هدف‌گذاری تورمی را دنبال کند.

حسن حیدری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: اصل کار که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که روی تورم متمرکز ‌شود. یعنی در واقع برنامه اجرایی گام به گام مشخصی داشته باشد

به نظرم باید مشخص کنید و بگویید به ‌عنوان مثال آخر سال تورم نقطه به نقطه را از ۳۶ درصد به ۳۰ درصد می‌رسانیم. سپس در این مسیر به‌ صورت اجرایی بگویید می‌خواهید چه کار کنید. باید در مورد برنامه اجرایی بحث کنیم که آیا می‌شود یا خیر؟ چگونه؟ چه کارهایی باید انجام شود؟ افق این برنامه چقدر باشد؟ زمان‌بندی آن چطور باشد؟ ما چند تجربه موفق در کشور داشتیم. من ارجاع می‌دهم به طرح ساماندهی اقتصادی دهه ۷۰ که اواخر دولت اول آقای خاتمی درآمد نفت خیلی کم شده بود و بحران مالی شرق آسیا بود. بنابراین طرح ساماندهی اقتصادی را اجرا کردند که در ادامه منجر شد به برنامه سوم که موفق بود.

بانک مرکزی هم باید برود سراغ اینکه مثلا یک چارچوبی مثل هدف‌گذاری تورمی را دنبال کند، یا نحوه دخالت در بازار ارز را مشخص کند و بعضی مسئولیت‌ها را از دوش خود بردارد. مسئول رشد، بانک مرکزی نیست، مگر رشد بلندمدت، آن هم از طریق اینکه بتوانید بر بانک‌ها نظارت خوبی داشته باشد. شما مسئول رشد نیستید، مسئول اشتغال نیستید. هماهنگی سیاست‌های مالی، پولی، ارزی و تجاری در کشور کاری بسیار سخت است، چون با اهداف متعدد با ذینفعان متعدد سروکار داریم. چگونه می‌خواهید به وزارت صنعت بگویید فلان کار را انجام ندهد به ‌خاطر اینکه تورم پایین بیاید. می‌گوید مجلس از من به‌ عنوان وزیر این را می‌خواهد. من چه کنم که شما به عنوان بانک مرکزی می‌توانی تورم را پایین بیاوری یا خیر، من باید جواب مجلس را به این صورت بدهم.

به نظرم روی هدف‌های مشخص و محدود تمرکز کنیم و پاسخگویی هم روی همان هدف باشد و در همان زمینه جلو برویم. یا مثلاً شما در مورد قیمت انرژی صحبت کردید. درست است از بانک مرکزی سوال می‌شود قیمت انرژی را بالا ببریم، تورم چقدر می‌شود، ولی آنجا که قیمت انرژی بالا می‌رود، بانک مرکزی واقعا پاسخگوی تورم آن نیست، چون منشاء چیز دیگری است. منشاء باید چیزهایی باشد که بانک مرکزی در اختیار دارد.

بعضی موارد هم در این بحث مطرح شده که به نظر من مفاهیم را با هم خلط کرده است، مثلا اینکه با CDBCها بتوانیم بازار رمزارز را کنترل کنیم. کجا توانستند این کار را انجام بدهند؟ اصلا مگر هدف آنها این است؟ آخرین گزارش IMF که در سایتش هم قابل مشاهده است را ببینید که در مورد آنها چه می‌گوید.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha