یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
مهار تورم کره‌جنوبی مدیون "لی جو یول"

نتایج اقدامات لی جو یول سبب شد که روند احیای تدریجی اقتصاد کره‌جنوبی تا پیش از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ با چشم‌اندازی مثبت ادامه یابد و رشد اقتصادی این کشور، عددی بیش از برآورد قبلی را به ثبت برساند.

تولد، کودکی و نوجوانی لی جو یول در اقلیم کوهستانی و برفی گانگوون

لی جو یول، در ۲۴ ژوئیه ۱۹۵۲، در شهر جئونگ سون واقع در استان گانگوون، اقلیم کوهستانی شمال شرقی کره‌جنوبی و در کنار دریای ژاپن، چشم به جهان گشود. لی، کوچکترین فرزند یک خانواده پُرجمعیت ۹ نفره روستایی محسوب می‌شد. پدرش، گیم سو جو یول، متصدی دستگاه برف‌روبی در یکی از پیست‌های اسکی گانگوون بود. مادرش، هایجین یون بورام، معلم مدرسه ابتدایی در مناطق کم‌برخوردار جئونگ سون بود و روزها ۵ کیلومتر را با دوچرخه طی می‌کرد تا بتواند به کودکان منطقه خود، درس بیاموزد. به دلیل وضع مالی نامساعد خانواده یول، تمامی فرزندان این خانواده (۴ خواهر و ۳ برادر لی جو)، در مدارسی که مادر تدریس می‌کرد، به تحصیل رایگان پرداختند. در بین اعضای این خانواده، مادر متوجه استعداد تحصیلی لی جو و خواهرش هانول شده بود. به همین دلیل پس از پایان ساعت کاری در مدرسه، به لی جو و هانول در منزل، ریاضیات، علوم و ادبیات انگلیسی آموزش می‌داد تا علاوه بر ارتقای سطح علمی خود، برای کسب قبولی در آزمون مدارس نمونه‌ مردمی کره‌جنوبی مهیا شوند. لی جو، پس از پایان دوران تحصیلات ابتدایی، با کمک‌های مادر و تشویق‌های پدر، آماده شرکت در آزمون ملی مدارس نمونه مردمی شد. هر دانش‌آموز کره‌ای با ورود به این نظام آموزشی جامع، علاوه بر تحصیل رایگان، امکان استفاده و برخورداری از خوابگاه شبانه‌روزی و خدمات رفاهی و تفریحی را در طی دوره ۶ ساله دبیرستان به دست می‌آورد. در سال ۱۹۶۴، هم لی جو و هم خواهرش هانول، با احراز حدنصاب نمره قبولی در آزمون ملی مدارس نمونه مردمی کره‌جنوبی، به بنیاد آموزشی معتبر"سیبوکام ساد کریا" راه یافتند. بدین ترتیب در مارچ ۱۹۶۴، لی جو و خواهرش، برای همیشه گانگوون را به مقصد سئول ترک کرده و وارد دوره جدیدی از شکوفایی زندگی تحصیلی و علمی خود شدند (آکادمی ملی علوم جمهوری کره، ۲۰۲۳).

پرورش استعداد تحصیلی لی جو یول جوان در دانشگاه یانسه و پنسیلوانیا

لی جو یول، در سال ۱۹۷۰ پس از پایان دوران تحصیلات متوسطه در بنیاد آموزشی سیبوکام ساد کریا و کسب نمرات درخشان، واجد شرایط معرفی به سازمان ملی بورسیه تحصیلی کره‌جنوبی شد. این سازمان که زیرمجموعه وزارت آموزش‌های عالی کره‌جنوبی قرار دارد، هر ساله، دانش‌آموزان مستعد و تیزهوش را با بورسیه تحصیلی دولتی رایگان که وابسته به یکی از وزارتخانه‌ها و یا سازمان‌های دولتی این کشور است، به دانشگاه‌های تراز اول کره‌جنوبی معرفی می‌کند. لی جو یول نیز یکی از دانش‌آموزانی بود که به سبب رتبه تحصیلی بالا در بین هم‌دوره‌ای‌های خود در دبیرستان سیبوکام ساد کریا، توسط سازمان ملی بورسیه تحصیلی کره‌جنوبی و با هزینه وزارت اقتصاد و دارایی این کشور و بانک کره، به دانشگاه یانسه، قدیمی‌ترین مجتمع آموزش دانشگاهی در کره‌جنوبی، راه یافت. استعدادیابان" مرکز ملی استعدادهای جوان کره‌جنوبی"، یول را مستعد یادگیری علوم تجارت و بازرگانی دانستند. به همین دلیل در اکتبر ۱۹۷۰، لی جو یول، تحصیلات خود در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی را در دانشگاه یانسه آغاز کرد (بنیاد علوم و فناوری کره‌جنوبی، ۲۰۲۳).

در سال ۱۹۷۳، لی جو یول جزو ۱۴ دانشجویی بود که توانست با احراز رتبه "عالی/ A+" در بین همه دانشجویان ورودی‌های این مقطع تحصیلی در دانشکده تجارت و اقتصاد یانسه، امکان دریافت بورسیه تحصیلی اعزام به خارج از کره را به دست آورد. یول با انتخاب رشته علوم اقتصادی در ۵ دانشگاه ایالات متحده در مقطع کارشناسی ارشد، شانس خود را برای ادامه تحصیل در خاک این کشور امتحان کرد. بدین ترتیب، در سال ۱۹۷۴، یول در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد مالی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده، پذیرش گرفت. وی در سال ۱۹۷۶ از مقطع فوق لیسانس دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله با سهمیه استعدادهای درخشان، وارد مقطع دکتری رشته علوم اقتصادی در همین دانشگاه شد. سرانجام لی جو یول در سال ۱۹۸۰ با دفاع از رساله خود با موضوع "چرخه‌های تجاری و بحران‌های آتی مالی" زیرنظر پروفسور ریچارد گربسون، به تحصیلات آکادمیک خود در ایالات متحده پایان داد. با وجود درخواست و اعلام نیاز پروفسور گربسون مبنی بر ادامه حضور یول در این دانشگاه به عنوان پژوهشگر جوان و دستیار آموزشی اقتصاد با حقوق و مزایای عالی، اما وی ترجیح داد که برای خدمت و انتقال تجربیات به کره‌جنوبی بازگردد (آکادمی ملی علوم جمهوری کره، ۲۰۲۳).

فعالیت‌های دانشگاهی و افتخارات علمی و آکادمیک ارزنده لی جو یول

استعداد تحصیلی، علاقه و احاطه کامل به مباحث علمی حوزه اقتصاد، بانکداری و مالی بین‌الملل در لی جو یول موجب شد که وی به طور مستقیم به حیطه تدریس و پژوهش دانشگاهی قدم بگذارد. یول در سال ۱۹۸۱ و پس از بازگشت به کره‌جنوبی، با دعوت ریاست دانشگاه یانسه، به عنوان دانشیار دپارتمان اقتصاد بین‌الملل، به عضویت علمی این مرکز آکادمیک معتبر درآمد و تا قبل از تصدی پست ریاست بانک مرکزی کره، هفته‌ای دو روز را به صورت تمام وقت، به پژوهش و تدریس در دانشگاه یانسه می‌پرداخت. البته قدرت بالای مدیریت اجرایی و مشغله همزمان حضور در سمت‌های شغلی در رده‌های بالای ملی و بین‌المللی، امکان فعالیت پُررنگ آکادمیک را از وی گرفت. اما با این حال، یول هیچ‌گاه به طورکامل از این اتمسفر، خارج نشد و همان‌طور که گفته شد از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۴، به مدت ۳۳ سال، به طور مستمر اما پاره‌وقت، به عنوان استاد اقتصاد مالی و اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه یانسه علاوه بر تدریس دروسی مانند اقتصاد خُرد، اقتصاد کلان، بحران‌های اقتصادی، تجارت بین‌الملل و مالیه بین‌الملل، به نگارش یادداشت‌ها و مقالاتی در این حوزه پرداخت (فاینانس منیج،۲۰۲۲).

عمده تخصص لی جو یول در پژوهش‌ها، واحدهای تدریس دانشگاهی، تحقیقات تئوریک، کتب و مقالات علمی و ژورنالیستی در شاخه‌هایی نظیر"اقتصاد کلان ملی"، "اقتصاد کلان بین‌الملل"، "سیاست‌های پولی"، "نظام‌های پولی ملی"، نظام‌های پولی بین‌الملل"، "چرخه‌های تجاری"، "نظام‌های ارزی"، "اتحادیه‌ها و پیمان‌های ارزی"، "بحران‌های اقتصادی و مالی"، "رویکردهای بانکداری نوین"، "سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نوین"، "تجارت بین‌الملل"، "مالیه بین‌الملل"، "تامین مالی نوین"، "مدیریت استراتژیک بانکی"، "بحران‌های بانکی" و"بانکداری سیستماتیک" است. وی در این سال‌ها، مقالات علمی، یادداشت‌ها و سرمقاله‌های متعددی در مجلات علمی اقتصادی و نشریات و جراید مطرح جهان مانند فایننس کریا، فایننس دیپلما، اوروآسیا تایمز، فوربس، واشنگتن‌پست، وال استریت ژورنال، بلومبرگ، فارن پارلیسی، نیویورک تایمز، فایننشال تایمز و ... به چاپ رسانده است (بنیاد علوم و فناوری کره‌جنوبی، ۲۰۲۳/ اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳).

همچنین بخش مهم دیگری از فعالیت‌ها و اقدامات علمی و آکادمیک لی جو یول، مشتمل بر نگارش و چاپ کتب دانشگاهی و تخصصی است:

*کتاب "چرخه‌های تجاری و بحران‌های آتی مالی"، برگرفته از رساله دکتری، چاپ در انتشارات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، ۱۹۸۰

*کتاب "تامین مالی کلان ملی"، ۱۹۸۱

*کتاب "سیاست‌های پولی و چرخه‌های تجاری"، ۱۹۸۵

*کتاب "کلیاتی بر اقتصاد کلان ملی"، ۱۹۸۸

*کتاب "کلیاتی بر اقتصاد کلان بین‌الملل"،۲۰۰۰

*کتاب "مجموعه مقالات نظام‌های ارزی بین‌الملل"،۲۰۰۲

*کتاب "مجموعه مقالات اتحادیه‌ها و پیمان‌های ارزی"، ۲۰۰۲

*کتاب "سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نوین در هزاره جدید"، ۲۰۰۶

*کتاب "نکاتی برای مدیریت استراتژیک بانکی"، ۲۰۱۰

*کتاب "نکاتی برای بانکداری سیستماتیک"، ۲۰۱۲

*کتاب "نکاتی برای تامین مالی‌های نوین مالی و بانکی بین‌الملل"، ۲۰۱۴

*کتاب "سرنوشت الگوهای بانکی شکست خورده"، ۲۰۲۰

*کتاب "۷۰ نکته برای بانکداران جوان"، ۲۰۲۲

*کتاب "آینده بانکداری بین‌الملل؛ ریسک‌های مهلک و فرصت‌های پیش‌رو"، ۲۰۲۳

(آمازون، ۲۰۲۳)

آغاز دوران حرفه¬‌ای شغلی لی جو یول در وزارت دارایی کره‌جنوبی

لی جو یول، در اولین تجربه شغلی خود پس از بازگشت از ایالات متحده، در فوریه ۱۹۸۱، به عنوان کارشناس پژوهش اقتصاد ملی، وارد بخش تحقیقات اقتصادی وزارت دارایی کره‌جنوبی شد و به مدت پنج سال، تعهد خدمتی خود را در این وزارتخانه به سبب حمایت مالی بورسیه تحصیلی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، انجام داد. مسیر حرفه‌ای کاری یول تا قبل از در دست گرفتن سکان مدیریت بانک مرکزی کره‌جنوبی، به شرح زیر است:

- کارشناس پژوهشی اقتصاد ملی، وزارت دارایی کره‌جنوبی، ۱۹۸۳-۱۹۸۱

- کارشناس ارشد پژوهشی اقتصاد بین‌الملل، وزارت دارایی کره‌جنوبی، ۱۹۸۵-۱۹۸۳

- رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، وزارت دارایی کره‌جنوبی، ۱۹۸۶-۱۹۸۵

- نماینده مستقر و تام الاختیار دولت کره‌جنوبی در صندوق بین‌المللی پول، ۱۹۹۰-۱۹۸۶

- مدیر دپارتمان مالیه بین‌الملل، بانک‌مرکزی کره‌جنوبی، ۱۹۹۳-۱۹۹۰

- مدیر دپارتمان بانکداری بین‌الملل، بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۱۹۹۶-۱۹۹۳

- رئیس بخش تحقیقات اقتصادی بین‌الملل، بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۰۰-۱۹۹۶

- مدیر میز اقتصادی کره‌جنوبی در بانک جهانی، ۲۰۰۳-۲۰۰۰

- دستیار ویژه اقتصاد بین‌الملل رئیس بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۰۵-۲۰۰۳

- هیات مدیره گروه مالی هانا/هانا بانک(هلدینگ بانکی معتبر در کره‌جنوبی)، ۲۰۰۸-۲۰۰۵

- مدیر عملیات بازار داخلی بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۰۸-۲۰۰۵

-مدیرعامل گروه مالی هانا/هانا بانک، ۲۰۱۱-۲۰۰۸

-قائم مقام بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۱۴-۲۰۱۱

(اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳/ بانک تسویه بین‌المللی، ۲۰۲۳)

لی جو یول به ریاست بانک مرکزی کره‌جنوبی برگزیده شد

از ابتدای فوریه ۲۰۱۴ و در آخرین سال فعالیت کیم چونگ سو در جایگاه ریاست بانک مرکزی کره‌جنوبی، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رهبر جدید بانک کره، آغاز شده بود. در بین گزینه‌های اعلامی از سوی رئیس‌جمهور وقت به مجلس ملی کره، احتمال رای آوری لی جو یول به دلیل سوابق اجرایی متعدد اقتصادی و مالی داخلی و بین‌الملل و همچنین با توجه به اتمام دوره قائم مقامی وی در بانک مرکزی کره‌جنوبی، قوت گرفته بود. سرانجام در ۲۵ مارچ ۲۰۱۴، یول به عنوان گزینه نهایی برای تصدی این پست توسط رئیس‌جمهور به پارلمان ملی کره‌جنوبی معرفی شد. نمایندگان مجلس ملی کره با اجماع و اکثریت، به ریاست یول بر بانک مرکزی کره‌جنوبی، رای اعتماد دادند. بدین‌ترتیب، لی جو یول، از یکم آوریل ۲۰۱۴، سکان معتبرترین نهاد مالی کره‌جنوبی را در دست گرفت. همچنین در یک آوریل ۲۰۱۸، وی مجدداً توسط رئیس‌جمهور وقت، مون جائه این، برای دور دوم ریاست خود بر این نهاد مالی، کاندید شد و به مجلس ملی کره معرفی شده و دوباره رای اعتماد گرفت. بدین صورت، ریاست یول بر بانک کره تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ تمدید شد و به عنوان اولین رئیس بانک مرکزی در تاریخ کره‌جنوبی لقب گرفت که توانسته برای دو دوره متوالی (به مدت ۸ سال از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲) در این سمت ابقا شود. دوره ریاست یول در مهم‌ترین نهاد مالی کره‌جنوبی، مقارن با حضور جنت یلن و جروم پاول در صدر فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی کره‌جنوبی،۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های لی جو یول در دوران ریاست بر بانک مرکزی کره‌جنوبی

*بهبود چشمگیر وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کره‌جنوبی در دوره ریاست لی جو یول

یکی از مهم‌ترین اقدامات لی جو یول در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی کره‌جنوبی، تلاش برای بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بوده است. یول در اولین نشست خبری خود پس از تصدی این پست، از برنامه ویژه تیم اجرایی بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات مثبت پایدار در میزان رشد اقتصادی، به تعادل رساندن نرخ بیکاری و نرخ تورم، افزایش قابل توجه و مستمر در تولید ناخالص داخلی، تقویت ارزش پول ملی کره‌جنوبی در مقابل ارز مرجع جهانی، کاهش بدهی‌های دولت در یک برنامه ۴ ساله مدون، افزایش صادرات و بالابردن تدریجی سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در تولید این کشور، خبر داد (کیم و لی، ۲۰۲۳).

جدول۱. چشم‌انداز کلی شاخص‌های کلان اقتصادی کره‌جنوبی

مهار تورم کره‌جنوبی مدیون "لی جو یول"

منبع:https://www.globaldata.com/data-insights/macroeconomic/south-korea-macroeconomic-country-outlook/

همچون روسای پیشین این نهاد مالی مهم در کره‌جنوبی، لی جو یول نیز در اولین اقدام موثر، به سراغ مدیریت بهینه نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها رفت. یول در اولین جلسه کاری در سمت جدید به مدیران ارشد خود اعلام کرد: "رساندن تورم به هدف‌گذاری در یک بازه زمانی معقول، اولویت هیات مدیره بانک مرکزی کره‌جنوبی و خواست مردم کشور ما است. تورم غیرنرمال، زندگی را برای همه سخت می‌کند، به عملکرد اقتصاد آسیب می‌زند، ارزش پس‌اندازها و امکان ارتقای سرمایه‌های خُرد و کلان را از بین می‌برد، به بودجه خانوارهای متوسط جامعه ما آسیب جدی می‌زند، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را برای کسب‌وکارها سخت‌تر کرده و نابرابری درآمدی را افزایش می‌دهد. به این نکته توجه کنید اگر قرار باشد که عادت به تورم نامعقول و غیراستاندارد در شکل‌دهی انتظارات تورمی شهروندان کره‌جنوبی نقش اساسی بازی کند، کاهش آن بعداً بسیار پُرهزینه خواهد بود. زیرا ما مجبور خواهیم شد که سیاست‌های افزایش غیرمنطقی نرخ‌ بهره را برای مدت زمانی طولانی پیش بگیریم و این مسئله، نتیجه‌ای جز آشفتگی اقتصادی برای ما نخواهد داشت" (کیم و لی، ۲۰۲۳).

بدین‌ترتیب، هدایت و تثبیت تورم در نزدیکی نرخ ‌هدف با ارائه بسته‌های پیشنهادی اضطراری ۱۷ ماهه و با ابتکار عمل در افزایش تدریجی و بهینه میزان نرخ بهره، موثرین اقدام لی جو یول در این جایگاه بود. به طوری‌که، نرخ تورم از میزان ۶.۶ درصد در سپتامبر ۲۰۱۴ با ۵۰ درصد کاهش به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. تعادل در تقاضای واقعی داخلی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری‌های عمومی، موجب رشد قابل‌توجه ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی حقیقی کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۳ نیز شد که همین امر در تثبیت میانگین تورمی حول میزان هدف‌گذاری مدنظر، بسیار موثر بوده است. مجموعه اقدامات لی جو یول باعث شد انتظارات تورمی میان‌مدت با هدف‌گذاری تورمی مطابقت پیدا کند (کیم و لی، ۲۰۲۳).

نمودار۱.روند تغییرات سالانه نرخ تورم کره‌جنوبی از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به تفکیک بخش‌های اقتصادی

مهار تورم کره‌جنوبی مدیون "لی جو یول"

منبع: https://www.statista.com/statistics/۱۳۰۰۹۶۰/south-korea-yoy-inflation-rate-by-item/

عملکرد تیم اجرایی بانک مرکزی کره‌جنوبی تحت مدیریت لی جو یول باعث شده که در حال حاضر، تورم در این کشور از میزان غیر استاندارد خود فاصله گرفته و شاخص CPI ماهانه کاهش بیشتری را نشان دهد، به‌ طوری‌که میانگین ‌تورم در قیمت کالاهای اساسی و استراتژیک کاهش یافته، خدمات با شیبی کاهنده و رو به پایین حرکت می‌کنند و از همه مهم‌تر، تورم اجاره‌بها، روند کاهشی به خود گرفته‌ است. پیش‌بینی اصلی لی جو یول این بوده‌ است که تورم CPI همچنان به کاهش خود ادامه دهد و در اواخر سال ۲۰۲۵ به نرمال‌ترین محدوده هدف ۴۰ سال اخیر بازگردد. زیرا داده‌های اخیر با بازگشت تورم به محدوده هدف‌گذاری در افق پیش‌بینی آتی و با ادامه رشد تولید و اشتغال، سازگاری دارد. بانک مرکزی کره در اواسط سال ۲۰۲۳ اعلام کرد با اینکه تورم در حال نرمال‌سازی است، بازار کار در رونق است و اقتصاد با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کند، اما ممکن است برای اطمینان از رسیدن تورم به هدف‌گذاری در یک بازه زمانی معقول، سخت‌گیری بیشتری در سیاست پولی لازم باشد. لذا ادامه سیاست‌گذاری‌های ما همچنان به ارزیابی داده‌ها و اطلاعات مرتبط با ریسک شاخص‌ها بستگی دارد و ما همچنان به تحولات اقتصاد جهانی، روند تغییر در هزینه‌های خانوار و چشم‌انداز تورم و بازار کار توجه خواهیم داشت (کیم و لی، ۲۰۲۳).

چالش اصلی بعدی، تقویت رشد مخارج مصرفی خانوارها بوده است. لی جو یول با ارائه یک بسته پیشنهادی شامل مشوق‌های مالیاتی، تسهیلات خُرد فوری به شهروندان خوش‌حساب، ایجاد امکان یکپارچگی در افزایش خریدهای اقساطی کالاها و از همه مهم‌تر، افزایش مدت بازپرداخت وام‌های مسکن همراه با کاهش وزن اقساط آن، موجب بهبود روند رشد مخارج مصرفی خانوارها شد، به طوری‌که با ایجاد رشد ۳.۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی حقیقی در یک بازه ۵ساله، موجب رشد مصرف خانوارها به میزان ۲.۵ درصد در همین بازه زمانی شد (کیم و لی، ۲۰۲۳).

مسئله مهم بعدی، وضعیت نرخ بیکاری و سطح اشتغال و نرخ اشتغال بود. کره‌جنوبی با اینکه یک گذار آرام و کم‌هزینه را از بحران مالی ۲۰۰۸ جهان تجربه کرد، اما اثرات این چالش مهلک اقتصادی و مالی بر سطح اشتغال در این کشور همچنان حکمفرما بود. لی جو یول برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش میانگین اشتغال زنان و مردان به طور متوازن و همزمان، به سراغ ارائه بسته‌های حمایتی از صنایع، مشاغل نوپا و کسب و کارهای آنلاین رفت و تخصیص این تسهیلات کمی و کیفی مرتبط را تا ۲۷ ماه پس از آغاز به کار فعالیت خود در بانک مرکزی کره‌جنوبی ادامه داد. نتیجه چنین اقدامی، کاهش تدیجی و ایجاد پایداری در روند کاهنده نرخ بیکاری در کره بود، به طوری‌که این کاهش نشان‌ از بهبود اقتصادی به ویژه در بخش‌های تولید و تجارت این کشور داشت. همچنین برنامه سرمایه‌گذاری‌های عمومی، همراه با تقویت زیرساخت‌های تولیدی، رشد اقتصادی مستمر ایجاد شده و رشد دستمزدها منطبق با هدف‌گذاری تورمی همراه با رشد بهره‌وری که در اثر تصمیم‌سازی‌ها و اقدامات لی جو یول به وقوع پیوسته است، بر بهبود وضعیت نرخ بیکاری و سطح اشتغال کره‌جنوبی، موثر بوده است (کیم و لی، ۲۰۲۳).

*گذار موفقیت‌آمیز کره‌جنوبی از بحران پاندمی کرونا با سیاست‌گذاری مالی بهینه لی جو یول

بحران‌های اقتصادی و مالی ناشی از پاندمی کرونا، چالش سختی برای دوره مدیریت لی جو یول محسوب می‌شد. نخستوزیر وقت کره‌جنوبی اعلام وضعیت اضطراری کرده بود و کشور در ترس و ناامیدی عمیقی فرو رفته بود. لی جو یول نیز با اعلام شرایط ویژه اقتصادی، کنفرانس خبری خود را برای تشریح برنامه‌های بانک مرکزی کره‌جنوبی در مقابله با پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا برگزار کرد. بسته پیشنهادی یول شامل چارچوب‌های مالی بهینه‌شده و کانال‌های توزیع تثبیت‌شده، به اقتصاد کره‌جنوبی کمک کرد تا از رکود تورمی در طول پاندمی کووید ۱۹ جلوگیری کند. با توجه با وابستگی بالای کره‌جنوبی به تجارت خارجی، انتظار می‌رفت فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی این کشور، تحت تاثیر کمبود مواد اولیه تا ماه‌ها با اخلال مواجه شود، اما درایت لی جو یول در تصمیم‌سازی‌ها، اقدامات به موقع و تقویت چارچوب نهادی مولفه‌های کلان اقتصادی کره‌جنوبی، موجب عبور موفق و کم‌هزینه این کشور از بحران کرونا شد. کره با توجه به گستردگی روابط تجاری خود با چین، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، یکی از موفق‌ترین کشورها در مهار شیوع پاندمی کووید ۱۹ در جهان شناخته شد و از ژانویه ۲۰۲۰، دولت و بانک مرکزی کره‌جنوبی، حمایت همه‌جانبه از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی را به ارزش ۲۷۳.۹ میلیارد دلار در پارلمان ملی کره، تصویب کردند. بدین ترتیب، تدابیر مشترک کابینه نخست‌وزیری و لی جو یول، بستر مالی قابل‌اطمینانی را برای حمایت از اقتصاد این کشور تا زمان بهبودی کامل از این بحران، فراهم کرد. نتایج اقدامات لی جو یول سبب شد که روند احیای تدریجی اقتصاد کره‌جنوبی تا پیش از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ با چشم‌اندازی مثبت ادامه یابد و رشد اقتصادی این کشور، عددی بیش از برآورد قبلی را به ثبت برساند. در خصوص بازار کار نیز، ارائه بسته حمایتی پیشنهادی بانک مرکزی کره‌جنوبی به فعالان این حوزه، موجب شد صاحبان کسب و کارها و شاغلین کره‌ای، بهای سنگینی در بحران کووید ۱۹ نپردازند و نرخ بیکاری در محدوده‌ی هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی، تثبیت شود. در برنامه پیشنهادی لی جو یول، با توجه به زمان‌بر بودن احیای شرکت‌های بزرگ، کاهش قابل توجه در مخارج مصرفی، حفظ ثبات و پایداری در سطوح دستمزدی برای جلوگیری از تعدیل نیروها و به تعادل رساندن تقاضای بازار همزمان با احیای روند عرضه، در دستورکار قرار گرفت (رویترز،۲۰۲۳).

*طراحی و اجرای خردمندانه سیاست‌های پولی کلان در دوران مدیریت لی جو یول

لی جو یول در اولین کنفرانس خبری خود پس از انتصاب مجدد به عنوان رئیس بانک مرکزی کره‌جنوبی، در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۸ بیان کرد که یک رویکرد مدون ۴ ساله فراگیر و جامع در طراحی، تصمیم‌سازی و عملیاتی‌کردن سیاست‌های پولی دارد. وی هدف از اتخاذ رویکرد جدید در سیاست پولی بانک مرکزی کره‌جنوبی را، جهش تولید، افزایش نرخ صادرات، بهبود بستر ثبات قیمتی، بهبود بستر سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی مولد در اقتصاد کره و کمک به رفاه عمومی اقتصادی در این کشور اعلام کرد. وی برای نیل به آرمان مدنظر خود، مهم‌ترین هدف سیاست‌های پولی جدید بانک مرکزی را ایجاد ثبات بهینه و استاندارد در سطح عمومی قیمت‌ها در بازه میان‌مدت و بلندمدت می‌داند. در همین راستا، لی جو یول ابتدا یک دستورالعمل اجرایی ۱۱۳ صفحه‌ای شامل ۵۳ ماده و تبصره ‌عملیاتی را نگارش و در مجلس ملی کره‌جنوبی به تصویب رساند. پس از آن، این دستورالعملی که به لایحه قانونی تبدیل شده بود، برای اجرا به وزارتخانه‌ها و نهادهای مسئول اقتصادی و مالی کره، ابلاغ شد. در این قانون، نوع و نحوه بکارگیری ابزارهای سیاست‌پولی توسط کمیته سیاست پولی بانک مرکزی کره‌جنوبی، به مرور توسعه می‌یافت و در صورت لزوم، مورد تغییر و بازبینی مجدد، قرار می‌گرفت. به عنوان نمونه، در بخشی از این لایحه قانونی، جهت کشف و استخراج داده‌های مرتبط با میزان حقیقی تورم، رشد اقتصادی، شاخص قیمت تولید کننده، شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ بیکاری زنان و مردان به تفکیک، سطح اشتغال استاندارد و تحلیل شاخص‌های رفاه عمومی، گسترده‌ترین سبد مصرف خانوار، صنایع و کسب و کارها و تغییرات آن در یک روند ۱۲ماهه، مورد بررسی و تبیین جامع قرار گرفت. منطبق با برنامه تیم اجرایی بانک مرکزی، با توجه به ماهیت متقارن هدف‌گذاری شاخص‌های کلان، کمیته سیاست‌پولی بانک مرکزی در دوره لی جو یول، تمامی انحرافات مرتبط با مولفه‌های تشکیل‌دهنده سیاست‌های پولی را چه در جهت صعودی و چه در جهت نزولی، رصد کرده و نسبت به هدایت آن به مسیر اصلی، اقدامات مقتضی را به‌کار می‌گرفتند. مجموعه اقدامات ذکر شده موجب شد که به زعم بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مالی و اقتصادی، دوره مدیریت لی جو یول بر بانک مرکزی کرهجنوبی، یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها به ویژه در طراحی و اجرای سیاست‌های پولی لقب بگیرد (کیم و لی، ۲۰۲۳).

*تلاش ثمربخش لی جو یول برای ارتقای سطح استقلال عملکردی بانک مرکزی کره-جنوبی

شاید بتوان بزرگ‌ترین دستاور لی جو یول در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی کره-‌جنوبی را تلاش و موفقیت در حفظ، افزایش و ارتقای قابل ملاحظه سطح استقلال عملکردی این نهاد مالی دانست، به طوری‌که در آخرین رتبه‌بندی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی کره‌جنوبی، قابل اعتمادترین موسسه مالی در بازارهای نوظهور قاره آسیا شناخته شد. در تمام مدت ۸ ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲، یول به بهبود ظرفیت، شفافیت و عملکرد بانک مرکزی ادامه داد. همین عملکرد و خردورزی وی که مورد توجه نهادهای مالی جهانی قرار گرفته بود، موجب شد در زمانی که براساس برآوردهای بانک جهانی، کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۰ دچار کاهش تولید ناخالص داخلی و بحران نیروی کار موثر شده بود، بانک جهانی به طور اضطراری برای بانک مرکزی کره‌جنوبی، سوآپ اعتباری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را بازگشایی کند. همچنین نمونه‌ای دیگر از تلاش لی جو یول برای حفظ استقلال بانک مرکزی این کشور، مسئله مخالف یول در باب کاهش یکپارچه حقوق کارکنان دولت بوده است، در واقع اهمیت استقلال بانک مرکزی هنگامی‌که لی جو یول در برابر دستور کابینه کره‌جنوبی به مخالفت برخواست، برجسته شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که نخست‌وزیر وقت کره‌جنوبی در یک حرکت پوپولیستی، پس از کاهش چشمگیر در میزان دستمزد جایگاه نخست‌وزیری، به دنبال محدودکردن حقوق و دستمزد بسیاری از کارکنان دولت از جمله کارکنان بانک مرکزی کره‌جنوبی بود. این موضوع از نظر قانونی، دارای ایراد حقوقی بود. زیرا بانک مرکزی کره‌جنوبی در قانون مصوب پارلمان ملی کره، نه تنها برای اتخاذ تصمیمات و اجرای سیاست‌هایش بلکه در موضوع مدیریت داخلی خود نیز به عنوان یک نهاد مالی مستقل تعریف شده است. با تلاش‌های بی‌وقفه و ثمربخش یول، در نهایت، دادگاه عالی کره‌جنوبی به نفع بانک مرکزی رای داد و کاهش دستمزد و حقوق کارکنان این نهاد به دلیل مغایرت با قانون اساسی، لغو شد. لی جو یول معتقد بود که وظیفه داشته با تمام قدرت از حقوق کارکنان خود که قلب و دارایی اصلی بانک مرکزی هستند، دفاع کند. به گفته تحلیل‌گران و صاحب‌نظران اقتصادی آسیایی و جهانی، این اقدام یول موجب افزایش روحیه جمعی کارکنان بانک مرکزی شد و حتی بسیاری از آنها با امکان داشتن حقوق و مزایای بیشتر در بخش خصوصی، حضور در بانک مرکزی را ترجیح دادند. بدین ترتیب، حفظ استقلال، ارتقای انضباط مالی و ظرفیت‌سازی بانک مرکزی کره‌جنوبی مبتنی بر استقلال سازمانی تحت لوای مدیریت لی جو یول، به حفظ اعتبار و شهرت این نهاد مالی معتبر آسیایی در سطح جهان، کمک شایان کرد (بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۲۳).

مناصب و فعالیت‌های لی جو یول پس از خروج از بانک مرکزی کره‌جنوبی

لی جو یول در ۳۱ مارس ۲۰۲۲ و در یک مراسم بدرقه باشکوه، پس از اتمام دوره خدمت طولانی‌مدت ۸ ساله خود در مقام ریاست بانک مرکزی کره‌جنوبی، از مهم‌ترین نهاد مالی این کشور بازنشسته شد و جای خود را به دکتر ری چانگ یونگ، داد. با وجود درخواست مون جائه این، رئیس‌جمهور وقت کره‌جنوبی، کیم بو کیوم، نخست‌وزیر وقت و لی پام دوجی، وزیر اقتصاد و دارایی این کشور مبنی بر علاقه حاکمیت مالی و اقتصادی کره‌جنوبی به ادامه فعالیت قدرتمند وی در این سمت با دریافت امتیازات و اختیارات ویژه، اما لی جو یول، علاقه به تغییر فضای کاری پس از ۸ سال فعالیت مستمر و سنگین خود در این جایگاه و تمایل به بازگشت به مناصب علمی، دانشگاهی، مشاوره‌ای و پژوهشی را به عنوان عوامل اصلی عدم پذیرش دوباره این سمت، اعلام کرد. بدین ترتیب لی جو یول از یکم آپریل۲۰۲۲ تا به امروز، در مناصب زیر، مشغول به فعالیت بوده است:

-مشاور ویژه رئیس بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-مشاور ارشد مالی و اقتصادی رئیس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN)، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-استاد تمام وقت دپارتمان اقتصاد مالی و بانکداری دانشگاه یانسه کره‌جنوبی، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-استاد مدعو اقتصاد توسعه بانکی دانشگاه سئول، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-استاد مدعو اقتصاد بانکداری دانشگاه ملی کوالالامپور، مالزی، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-دریافت کرسی افتخاری تدریس و پژوهش در اقتصاد مالی دانشگاه ملی سنگاپور، ۲۰۲۳-ادامه دارد

-عضو ارشد کمیته مشاورین هیات مدیره بانک مرکزی کره‌جنوبی، ۲۰۲۳-ادامه دارد

-پژوهشگر ارشد اقتصاد مالی دانشگاه پنسیلوانیا، ایالات‌متحده، ۲۰۲۳-ادامه دارد

-مشاور ویژه رئیس بانک مرکزی مالزی،۲۰۲۳-ادامه دارد

-مشاور ویژه رئیس بانک مرکزی سنگاپور،۲۰۲۳-ادامه دارد

-مشاور ویژه اقتصادی و مالی پادشاه برونئی، ۲۰۲۳-ادامه دارد

-عضو هیات مشاوران آسیایی بانک تسویه بین‌المللی، ۲۰۲۳-ادامه دارد

(بانک اطلاعاتی مرکز مالی شرق آسیا، ۲۰۲۳)

آنچه بزرگان اقتصاد و سیاست در باب اقدامات لی جو یول بیان کرده‌اند

*مون جائه این، رئیس‌جمهور وقت کره‌جنوبی در دوران ریاست لی جو یول، اقدامات وی به ویژه در مواجه با بحران مالی ۲۰۱۴ شرق آسیا و پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از افت قابل‌توجه مولفه‌های موثر اقتصاد کره‌جنوبی و حفظ قدرت متوازن این کشور در جهان دانست (فایننشال تایمز،۲۰۲۳).

*کیم بو کیوم، نخست‌وزیر کره‌جنوبی، انتخاب لی جو یول به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور را یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات حاکمیت اقتصادی کره‌جنوبی در ۵۰ سال اخیر دانست و معتقد بود که در صورت موافقت لی جو یول برای ادامه حضور در این منصب، دوران شکوفایی کره‌جنوبی در هزاره جدید، با شتاب بیشتری طی می‌شد (وال‌استریت ژورنال آنلاین، ۲۰۲۳).

*دکتر ری چانگ یونگ، رئیس فعلی بانک‌ مرکزی کره‌جنوبی، لی جو یول را جز معدود نوابغ اقتصادی جهان می‌داند که به دلیل حضور مستمر و چندین دهه‌ای در بطن بانکداری مدرن جهان، احاطه خارق‌العاده‌ای بر طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های بهینه و پویا در مواجه با بحران‌های مالی و اقتصادی دارد (فایننشال تایمز،۲۰۲۳).

*پروفسور یون‌سیم‌گوک، استاد اقتصاد توسعه دانشگاه سئول و رئیس سابق مجلس ملی کره‌جنوبی، در مراسم بدرقه و تودیع لی جو یول از سمت ریاست بانک‌ مرکزی این کشور، برنامه‌ریزی مدون و هوشمندانه تیم اجرایی جو یول را مهم‌ترین مولفه در گذار کم‌هزینه غول‌های اقتصادی شرق آسیا از چالش‌های مالی ناشی از همه‌گیری کرونا دانست (وال‌استریت ژورنال آنلاین، ۲۰۲۳).

*عبدالرشید غفور، رئیس بانک مرکزی مالزی (نگارا بانک مالزی)، عملکرد اجرایی لی جو یول در دو دوره ۴ ساله در بانک مرکزی کره‌جنوبی را الگویی بهینه برای سایر اقتصادهای آسیایی به ویژه اقتصادهای نوظهور شرق آسیا در حوزه بانکی و مالی دانست (بلومبرگ،۲۰۲۳).

*راوی منون، رئیس بانک مرکزی سنگاپور در اجلاسیه نهایی مشاوران آسیایی بانک تسویه بین‌المللی در سال ۲۰۲۳، لی جو یول را یکی از موفق‌ترین طراحان و مجریان ۲۰ سال اخیر حوزه بانکی و مالی قاره کهن به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کرد (بلومبرگ،۲۰۲۳).

منابع:

۱. Kim, Kyungsoo & Lee, Jaewoo,”Monetary Policy of the Bank of Korea during the Recent ۶۰ Years”,Presented For Bank of Korea announces its Mid- and Long-term Strategic Plan, Review of the Bank of Korea, ۴۴(۳), ۲۰۲۳

۲. https://www.nas.go.kr/page/people/lee-ju-yeol/d۷۴۴۷۷ca-۴۲۹c-۴d۴c-۹۱۰۹-۳a

۳. https://kast.or.kr/en/international/ Lee_Ju-yeol/۲۰۲۳/networking.php

۴. https://www.ft.com/content_۲۰۲۳/ Lee_Ju-yeol /c۳۷dc۴e۳-ba۲۱-۰۰۱۴۴feab۷de/

۵. https://online.wsj.com/ Lee_Ju-yeol/۲۰۲۳/SB۱۰۰۰۱۴۲۴۰۵۱۶۲۷۰۸۵۶۶۰۲۳۶۰.html

۶. https://www.bloomberg.com/profile/person۲۰۲۳/Lee_Ju-yeo/۶۷۲۷۹۱۲xj۴y۷vzkg

۷. https://www.reuters.com/business/finance/skorea-seen-delivering-its-first-pandemic-era-rate-hike-۲۰۲۳-۰۸-۲۵/

۸. https://www.bis.org/author_۲۰۲۳/lee-ju-yeol performance and action at the Central Bank of South Korea/۷۹۴۳۸۶۶.

۹. https://www.amazon.com/Books-Lee_Ju-yeol/s?rhe

۱۰. https://www.centralbanking.com/people/lee-ju-yeol

۱۱. https://www.bok.or.kr/eng/bbs/E۰۰۰۰۶۳۴/people/lee-ju-yeol

۱۲. https://www.financemagnates.com/executives/moves/bis-adds-bank-of-korea-governor-juyeol-lee-to-its-board-of-directors/

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha