شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
چشم‌انداز اقتصاد هند تضعیف شد

موسسه اعتبارسنجی فیچ با ارائه برآوردها درباره وضعیت سال ۲۰۲۳ اقتصاد هند، اعلام کرد: کاهش شدیدتر از حد انتظار رشد اقتصادی هند در پایان سال ۲۰۲۲، پیش‌­بینی‌ها را برای رشد در سال مالی ۲۰۲۳ از ۶.۵ درصد به ۵.۸ درصد کاهش داد.

به گزارش هفته نامه "تازه های اقتصاد"، پیش‌بینی‌ها از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی هند به شدت کاهش یافته است. آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ درصد کاهش یابد، در حالی که پیش‌تر تخمین زده می‌شد این رقم به ۶.۵ درصد برسد. این یک عملکرد بسیار ضعیف از نظر استانداردهای هند است، چرا که رشد اقتصاد هند به طور متوسط ۶.۸ درصد در طول سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۰ بود.

نمودار ۱- رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی هند بر حسب اجزای هزینه نهایی (درصد)

چشم‌انداز اقتصاد هند تضعیف شد

آخرین داده‌ها نشان داد که رشد تولید ناخالص داخلی به شدت کاهش یافته است، به طوری که از ۶.۳ درصد در سه‌ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲ به ۴.۴ درصد در سه‌ماه منتهی به دسامبر رسیده که بسیار ضعیف‌تر از پیش‌بینی ۵ درصدی بود. این امر به دلیل کاهش قابل‌توجه رشد مصرف خصوصی از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد بود که ۳.۸ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش داد (جدول ۱). روند رشد سرمایه‌گذاری بهتر بود و تنها از ۹.۷ درصد، به ۸.۳ درصد کاهش یافت. اما در کنار کاهش قابل‌توجه رشد واردات از ۲۵.۹ درصد به ۱۰.۹ درصد، آخرین داده‌های حساب‌های ملی، تصویر واضحی را نشان میدهد که رشد تقاضای داخلی در پایان سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

جدول ۱- تولید ناخالص داخلی واقعی و اجزای مخارج هند (درصد)

GDP واقعی

مصرف‌خصوصی

مصرف‌دولتی

سرمایه‌گذاری

صادرات

واردات

سه ماهه اول ۲۰۲۲

۴.۱

۱.۸

۴.۸

۵.۱

۱۶.۹

۱۸

سه ماهه دوم ۲۰۲۲

۱۳.۲

۲۰

۱.۸

۲۰.۶

۱۹.۷

۳۳.۷

سه ماهه سوم ۲۰۲۲

۶.۳

۸.۸

-۴.۱

۹.۷

۱۲.۳

۲۵.۹

سه ماهه چهارم ۲۰۲۲

۴.۴

۲.۱

-۰.۸

۸.۳

۱۱.۳

۱۰.۹

دو عامل عمده، چشم‌انداز اقتصاد هند را رو به وخامت نشان می‌دهد. اولاً، هنوز تشدید سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه بانک مرکزی هند (RBI) به پایان نرسیده است. بانک مرکزی هند در ۱۲ ماه گذشته نرخ‌های سیاستی را در مجموع ۲۵۰ واحد پایه (bps) افزایش داده که در مقایسه با چرخه‌های انقباضی قبلی، سرعتی بسیار تندتر داشته است (نمودار ۲). انتظار می‌رود بانک مرکزی هند نرخ سیاستی خود را از ۶.۵ درصد در حال حاضر به ۶.۷۵ درصد در آوریل افزایش دهد، قبل از اینکه آنها را برای مدت طولانی در حالت تعلیق قرار دهد. به نظر می‌رسد تاثیر این اقدام برای سرمایه‌گذاری قابل توجه خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری از رقم ۱۱ درصدی برآورد شده در سال ۲۰۲۲، به ۶ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

نمودار ۲- روند تغییر نرخ بهره سیاستی بانک مرکزی هند در سه دوره مختلف انقباض پولی (T = ماه شروع انقباض پولی)

چشم‌انداز اقتصاد هند تضعیف شد

ثانیا، احتمال تشدید شرایط آب و هوایی نامساعد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ ظاهر شده است. به طور خاص، مقامات محلی هواشناسی اکنون "احتمال افزایش یافته" موج گرمای دیگری را مشاهده می‌کنند که از مارس تا مه رخ می‌دهد. در طول موج گرمای سال ۲۰۲۲، دمای هوا ۳ تا ۸ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال افزایش یافت و دمای برخی شهرها از ۴۰ درجه فراتر رفت. یکی دیگر از پیامدهای موج گرمای شدید، تولید ضعیف‌تر کشاورزی است. این امر بر درآمد بسیاری از شاغلان در کشاورزی (۴۰ درصد از کل اشتغال) تاثیر میگذارد. نتیجه این شرایط، کمتر شدن هزینه‌های خانوار است. پیشبینی ما کاهش رشد مصرف خصوصی از ۹.۵ درصد در سال مالی ۲۰۲۲ به ۶.۳ درصد در سال مالی ۲۰۲۳ است.

در همین حال، تقاضای جهانی برای بقیه سال کم خواهد ماند و در نتیجه رشد صادرات هند احتمالاً کاهش بیشتری خواهد یافت. داده‌های تجاری حاکی از آن است که صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به رشد دو رقمی خود ادامه داده به طوری که در ژانویه ۱۸ درصد افزایش داشته است (نمودار ۳). این روند البته دوام نخواهد داشت، چرا که انتظار می‌رود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ تنها ۲.۱ درصد رشد کند که به کاهش شدید رشد صادرات هند از ۱۵ درصد در سال مالی ۲۰۲۲ به ۷ درصد در سال مالی ۲۰۲۳ می‌انجامد.

نمودار ۳- تغییر سالانه صادرات هند (درصد)

چشم‌انداز اقتصاد هند تضعیف شد

در نهایت، در حالی که وضعیت مالی اساسی دولت همچنان ناپایدار است، هیچ حمایت کافی برای جبران این عوامل مخرب نیست. وزارت دارایی از چندین مزیت مالیاتی و تدابیر تخفیفی در بودجه رونمایی کرد که شامل افزایش سقف درآمد معاف از مالیات از ۵۰۰ هزار به ۷۰۰ هزار روپیه بود. سیاست‌گذاران همچنین اعلام کردند که قصد دارند هزینه‌های سرمایه‌ای دولت را تا ۳۳ درصد کل بودجه افزایش دهند. اما دولت به طور کلی کاهش کسری بودجه را هدف قرار داده که بخشی از آن از طریق کاهش هزینه‌ها در دیگر مصارف است. با در نظر گرفتن همه این موارد، پیش‌بینی می‌شود که رشد مصرف دولت از ۳.۵ درصد در سال مالی ۲۰۲۲ به ۳ درصد در سال مالی ۲۰۲۳ کاهش یابد.

خطرات چشم انداز

یک منبع کلیدی عدم اطمینان، چشم‌انداز سیاست پولی ایالات متحده است. با توجه به روند فعلی، به نظر می‌رسد که نرخ بهره در ایالات متحده به اوج خود نزدیک شده است. البته این گزاره هنوز تضمین نشده است. افزایش تهاجمی‌تر نرخ بهره سیاستی در ایالات متحده منجر به سیاست‌های پولی سخت‌تر در هند میشود. اگر نرخ بهره سیاستی در هند ۱۰۰ واحد در سه‌ماهه آینده افزایش یابد (بیش از ۷.۵ درصد)، پیش‌بینی‌های رشد تولید ناخالص داخلی واقعی هند را یک‌بار دیگر کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha