سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
تثبیت مانع جهش‌ های ارزی شد

سیاست اشتباه ثابت نگه داشتن نرخ ارز در یک عدد مشخص در گذشته به زیان کشور انجامید و برای اقتصاد ایران خسارت به همراه داشت.

به گزارش هفته نامه "تازه های اقتصاد"، جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی و بالا ماندن نرخ تورم از سوی دیگر، ضرورت اتخاذ و اجرای سیاست های تثبیت اقتصادی را دو چندان کرده است. رویکردی که به گفته فعالان اقتصادی می تواند به یک بستر مناسب برای تحقق پیش بینی پذیری اقتصاد به عنوان یک نیاز ضروری در فضای کسب و کار و تجارت، تبدیل شود. در این میان، یکی از موضوعات مهم در راستای سیاست تثبیت اقتصادی، مدیریت بازار ارز و جلوگیری از جهش نرخ ارز است. چالشی جدی که بانک مرکزی در مقام بازار ساز برای آن تدبیر کرده است تا بتواند با کنترل و مدیریت آن، تعدیل پایدار نرخ تورم را رقم بزند.

پیش بینی پذیری شاخص های اقتصادی یکی از مولفه های اصلی در رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری است. در حقیقت در بستر پیش بینی پذیری، روند سرمایه گذاری اقتصادی تسریع و تقویت می شود و در نهایت شاهد رشد صادرات و ارز آوری خواهیم بود.

برای رسیدن به ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیری در این شرایط، باید ابتدا انتظارات تورمی مدیریت و کنترل شود. برای این مساله، یکی از اقدامات مهم، کنترل رشد نقدینگی و نرخ ارز توسط بانک مرکزی است.

البته در این مسیر بایستی به اختیارات قانونی و امکانات بانک مرکزی توجه داشت. یک سری مسائل داخلی است و موارد دیگر همچون تورم انتظاری تحت تاثیر فضای سیاسی و بین المللی است و به عنوان یک عامل خارجی در نظر گرفته می شود.

بایستی مولفه هایی که باعث رشد نرخ ارز می شود را کنترل کرد. به عنوان مثال بانک مرکزی در این شرایط باید برنامه ریزی ها را به نحوی داشته باشد که علاوه بر فراهم شدن شرایط کنترل رشد نقدینگی، برای رفع ناترازی بانک ها، کسری بودجه دولت و خطر استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک ها، سازوکار تامین مالی بنگاه بدون فشار به خلق پول و پایه پولی، نیز تدبیر کند تا بتواند عوامل رشد تورم و افزایش نرخ ارز را شناسایی و کنترل نماید.

در دوره جدید بانک مرکزی، رئیس کل این بانک می تواند با در نظر گرفتن عوامل اشاره شده و اتخاذ سیاست های پولی و ارزی، گام موثری در مسیر مدیریت انتظارات تورمی و مدیریت بازار ارز، ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیری بردارد. مسیری که در نهایت به تحقق شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید منجر خواهد شد.

برای ایجاد ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیری فضای کسب و کار و تجارت، رسیدن به ثبات در بازار ارز و نوسان مدیریت شده نرخ ارز، پیش نیاز مهمی است که باید در برنامه های سیاست گذار دیده شود. علاوه بر این، نرخ ارز باید متناسب با نرخ تورم رشد داشته باشد؛ این در حالی است که شاهد سیاست های ارزی اشتباهی در گذشته بودیم و اینکه نرخ ارز به صورت غیرواقعی در یک رقم ثابت نگه داشته شد و با وجود رشد نرخ تورم، بدون تغییر ماند. این روند غلط در آن سال ها اولا منجر به خروج سرمایه از کشور شد و دوما به از بین رفتن تولید و صادرات دامن زده شد و سوما واردات نیز افزایش یافت. بنابراین نرخ ارز بایستی به صورت مدیریت شده، نوسانی متناسب با نرخ تورم در کشور داشته باشد. در حقیقت، بازار ارز نباید رها شود و نیاز به اقدامات موثر بانک مرکزی برای مدیریت این بازار همواره احساس می شود؛ زیرا در صورت رها شدن نرخ ارز و جهش های ساعتی قیمت دلار همچون سال های گذشته، فعالان اقتصادی هیچ انگیزه ای برای فعالیت و تولید نخواهند داشت.

عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha