یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
یانگ چین لانگ، امپراطور اقتصادی تایوان 

یانگ چین لانگ را می‌توان یکی از موفق‌ترین روسای بانک‌های مرکزی جهان در مسیر عبور از بحران کووید۱۹ دانست. در ژانویه ۲۰۲۰، نشریه معتبر گلوبال‌فاینانس، یانگ چین لانگ را به عنوان یکی از برترین بانکداران مرکزی جهان در سال ۲۰۱۹  انتخاب و معرفی کرد.

تولد، کودکی و نوجوانی یانگ چین لانگ در خانواده‌ای کشاورز و ماهیگیر

یانگ چین لانگ، ۵ ژوئن ۱۹۵۳، در شهر پینگتونگ در جنوب تایوان، در منطقه‌ای با آب و هوای گرمسیری موسمی به دنیا آمد. پدر یانگ، سو می چین لانگ، همراه با ۵ برادرش (عموهای یانگ)، در یک منطقه مسکونی ساحلی، به صورت اشتراکی زندگی و کار می‌کردند. به همین دلیل، سو می، بخشی از ساعات کاری روزانه خود را به ماهیگیری و غواصی برای یافتن مروارید در خط ساحلی پینگ تونگ و بخشی دیگر را به کار در مزارع چای اشتراکی، می‌گذراند. مادر یانگ، لی پنگ هوو، متصدی امور نظافت در پارک ملی کنتینگ (بزرگ‌ترین پارک ملی در تایوان که به دلیل صخره‌های مرجانی گرمسیری و مهاجرت پرندگان شهرت دارد) بود. یانگ چین لانگ، دوران کودکی و نوجوانی خود را همراه با برادران، خواهران، پسرعموها و دخترعموهای خود در یک محیط شلوغ و هیجان‌انگیز، اما در عین حال آغشته با فقر و محرومیت‌های اجتماعی گذراند. به طوریکه یانگ در یکی از معدود مصاحبه‌های خود با تلویزیون ملی تایوان (TTV)، یک بار صریحاً اعلام کرد که خانواده‌اش در دوران کودکی او، بسیار فقیر بودند و پس از پایان مدرسه، وی میبایست به مزرعه مراقبت از حیوانات می‌رفت و به مرغ‌ها و اردک‌ها غذا می‌داد و گاهی اوقات اینقدر شرایط اقتصادی خانواده یانگ بحرانی می‌شد که فقط اگر مرغ یا اردکی برای فروش داشتند، خانواده می‌توانست پول کافی برای پرداخت شهریه دوران تحصیل او جمع‌آوری کند (شورای ملی علم و تکنولوژی تایوان، ۲۰۲۳)

کشف استعداد تحصیلی یانگ توسط مادر و آغاز مسیر موفقیت‌های علمی

مادر یانگ با اینکه از سواد بالای علمی برخوردار نبود، اما متوجه استعداد شگرف تحصیلی فرزندش در دوران آموزش‌های ابتدایی و دبستان شد. به همین دلیل تصمیم گرفت که با کمک مالی و همراهی خانواده همسرش، یانگ را برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی "می چون" در تایپه، یکی از بهترین مراکز آموزش متوسطه در پایتخت تایوان، بفرستد. بدین ترتیب، در آگوست ۱۹۶۷، یانگ خانواده خود را در شهری آرام، کوچک و ساحلی ترک کرد و به همراه دو عموی خود، به پایتخت شلوغ و پُرتکاپوی اقتصادی و فناوری جنوب شرق آسیا پا نهاد. ادامه روند موفقیت‌های تحصیلی یانگ تا بدانجا پیش رفت که وی در سال ۱۹۷۲ و در آخرین سال تحصیل در دبیرستان، با توجه به نمرات درسی درخشان و ممتاز، واجد شرایط برای قرار گرفتن در لیست ۷۰ نفرهای شد که هر ساله مدیران مدرسه شبانه‌روزی میچون، از بین حدود ۱۵۰۰ نفر فارغ‌التحصیل سالآخری، جهت دریافت بورسیه تحصیل رایگان دانشگاهی، به وزارت رفاه و آموزش عالی تایوان معرفی میکردند. بدین ترتیب، یانگ چین لانگ، در طی ۶ سال تلاش مستمر و بی‌وقفه، توانست از یک خاستگاه اجتماعی و اقتصادی فقیر و زیر متوسط، امکان ورود به عرصه آموزش‌های عالی آکادمیک در بالاترین سطح علمی کشور تایوان را به صورت رایگان به دست آورد (مرکز اسناد دیجیتال انجمن علمی اروپا-تایوان،۲۰۲۳).

دریافت بورسیه تحصیلی ملی تایوان و ورود به عرصه دانشگاهی در چنگچی و بیرمنگام

یانگ چین لانگ پس از کسب نمرات درخشان در دوره تحصیلات دبیرستان در مدرسه شبانه‌روزی میچون و قرارگرفتن در لیست واجدین شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی ملی تایوان، در مارچ ۱۹۷۳، به عنوان دانشجوی مقطع لیسانس دانشگاه ملی چنگ‌چی در رشته بانکداری انتخاب شده و به مسیر افتخارات علمی دانشگاهی، قدم نهاد. وی تا مقطع کارشناسی ارشد نیز در همین دانشگاه و در رشته بازرگانی بین‌الملل ادامه تحصیل داد تا اینکه در سال ۱۹۸۲، پس از شرکت در آزمون دولتی اعزام به خارج در تایوان، موفق شد بورسیه کامل تحصیلی (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) برای ورود به مقطع دکتری رشته علوم اقتصادی دانشگاه بیرمنگام انگلیس را کسب کند.

یانگ چین لانگ در دوران تحصیل در هر ۳ مقطع در تایوان و انگلیس، همواره جزء دانشجویان پُرتلاش، برتر و ممتاز محسوب می‌شد و مورد تحسین اساتید و پژوهشگران برجسته زمان تحصیل خود قرار می‌گرفت، به طوریکه هم از سوی دانشگاه ملی چنگ‌چی و هم از سوی دانشگاه بیرمنگام، پیشنهاد عضویت در هیات علمی و تدریس و پژوهش دانشگاهی را دریافت کرد.

خلاصه‌ای از روند تحصیلات آکادمیک یانگ چین لانگ به شرح زیر است:

-لیسانس بانکداری، دانشگاه ملی چنگچی، ۱۹۷۷-۱۹۷۳

-فوق‌لیسانس بازرگانی بین‌الملل، دپارتمان تجارت و بازرگانی بین‌الملل، دانشگاه ملی چنگچی، ۱۹۷۷-۱۹۸۰

-دکتری علوم اقتصادی/گرایش فلسفه اقتصاد، دانشگاه بیرمنگام، انگلیس، ۱۹۸۹-۱۹۸۲

(شورای ملی علم و تکنولوژی تایوان، ۲۰۲۳)

تخصص مطالعاتی و فعالیت‌های برجسته آکادمیک یانگ چین لانگ

با اینکه فعالیت‌ها و اقدامات یانگ چین لانگ پس از پایان تحصیلات عالی در بیرمنگام انگلیس، بیشتر معطوف به مناصب اجرایی و عملیاتی ملی و بین‌المللی بوده است، اما علاقه وافر وی به حوزه آموزش و پژوهش، منجر به عدم جدایی لانگ با اتمسفر دانشگاهی و آکادمیک در این مدت بیش از ۳۰ سال فعالیت رسمی حرفه‌ای کاری و شغلی او شده است. در این سالها یانگ چین لانگ، در جایگاه‌های مختلف علمی نظیر دستیار پژوهشی، استاد پژوهشی، استاد آموزشی، پژوهشگر ارشد آکادمیک، پژوهشگر ارشد ملی، پژوهشگر سازمان‌های تحقیقاتی و مالی بین‌المللی، پژوهشگر دانشگاه‌های تراز اول جهان، محقق آزاد، نویسنده، مترجم و مولف مقالات علمی و کتب دانشگاهی و یادداشت‌نویس و سرمقاله‌نویس در نشریات معتبر و پُرتیراژ اقتصادی و سیاسی جهان و سخنران علمی در موضوعات مختلف اقتصاد، مالی و بانکداری به فعالیت پرداخته است (مرکز اسناد دیجیتال انجمن علمی اروپا-تایوان،۲۰۲۳).

همچنین در این سال‌ها، تخصص وی در حوزه پژوهشی و مطالعاتی در شاخه‌هایی نظیر "اقتصاد کلان"، "اقتصاد پولی"، "طراحی سیاست‌های پولی بهینه"، "سیاست‌گذاری بهینه ارزی ملی و بین‌المللی"، "سیاستگذاری در اتحادیه‌های پولی"، "سیاست‌گذاری کلان اقتصاد ملی و بین‌الملل"، "بحران‌های مالی جدید"، "بحران‌های بانکی سیستماتیک"، "مدیریت پول ملی"، "پیاده‌سازی کلان‌داده‌های پولی" و "مدیریت بهینه در پاندمی‌ها" بوده است (انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیرمنگام، ۲۰۲۳).

از سوی دیگر، بخشی از کارنامه علمی یانگ چین لانگ ، شامل نگارش کتب دانشگاهی و تخصصی در حوزه اقتصاد و مالی به شرح زیر است:

-کتاب"اقتصاد کلان و نکات کاربردی"، انتشارات دانشگاه بیرمنگام، ۱۹۹۵

-کتاب "اقتصاد پولی و نکات کاربردی"، انتشارات دانشگاه بیرمنگام، ۱۹۹۷

-کتاب "سیاست‌های پولی: از آغاز تا به امروز"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۰

-کتاب "چگونگی طراحی و اجرای سیاست‌های پولی بهینه"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۲

-کتاب "سیاست‌گذاری بهینه ارزی ملی و بین‌المللی در عصر امروز"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۴

-کتاب "سیاست‌گذاری‌های اقتصادی"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۵

-کتاب "سیاست‌های پولی در بانکداری نوین"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۸

-کتاب "چگونگی سیاست‌گذاری در اتحادیه‌های پولی و پیاده‌سازی بهینه"، انتشارات بانک مرکزی تایوان ۲۰۱۰

-کتاب "بحران‌های مالی و بانکی سیستماتیک ملی و بین‌الملل"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۱۴

-کتاب "سیاست‌های پولی و مالی اقتصادهای نوظهور شرق آسیا"، انتشارات اتحادیه بانک‌های مرکزی شرق آسیا و اقیانوسیه، ۲۰۱۷

-کتاب "پیاده‌سازی کلان‌داده‌های پولی: شناخت، چگونگی و چرایی"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۲۰

-کتاب "مدیریت پول ملی: الزامات و راه‌حل‌ها"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۲۱

-کتاب "مدیریت بهینه در پاندمی‌ها: چگونگی از همه‌گیری کرونا عبور کردیم؟"، انتشارات اتحادیه بانک‌های مرکزی شرق آسیا و اقیانوسیه، ۲۰۲۳

(آمازون، ۲۰۲۳)

دوران حرفه‌ای شغلی یانگ چین لانگ تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی تایوان

*دستیار مدیرکل بخش تحقیقات اقتصادی، بانک مرکزی تایوان، ژوئیه ۱۹۸۹ - دسامبر ۱۹۸۹

*دستیار مدیرکل اداره ارزی، بانک مرکزی تایوان، دسامبر ۱۹۸۹ - نوامبر ۱۹۹۳

*مشاور ارشد اقتصادی و مالی، بانک مرکزی تایوان، دسامبر ۱۹۹۳- فوریه ۱۹۹۴

*نماینده ارشد دفتر نمایندگی بانک مرکزی تایوان در انگلستان، فوریه ۱۹۹۴- می ۱۹۹۷

*نماینده ارشد بانک مرکزی تایوان در صندوق بین‌المللی پول، می ۱۹۹۷- دسامبر ۱۹۹۷

*معاون مدیرکل دپارتمان بانکداری سیستماتیک، بانک مرکزی تایوان، دسامبر ۱۹۹۷ - سپتامبر ۲۰۰۱

*مدیرکل دپارتمان بانکداری سیستماتیک، بانک مرکزی تایوان، سپتامبر ۲۰۰۱ - مارس ۲۰۰۸

*معاون اقتصادی و مالی بانک مرکزی تایوان، مارس ۲۰۰۸- فوریه ۲۰۱۴

*قائم مقام بانک مرکزی تایوان، فوریه ۲۰۱۴ – فوریه ۲۰۱۸ (بانک مرکزی تایوان،۲۰۲۳)

آغاز سکانداری و مدیریت دکتر یانگ چین لانگ بر بانک مرکزی تایوان

پس از آنکه دوران حضور طولانی مدت پررنگ فای نان، اقتصاددانان کهنه‌کار تایوانی، بر مسند بانک مرکزی تایوان به پایان رسید و وی اعلام کرد که پس از ۲۰ سال خدمت در ۵ دوره متوالی(۲۰۱۹-۱۹۹۸)، در عالی‌ترین سطح این نهاد مالی معتبر و ملی، قصد بازنشستگی دارد، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی تایوان، آغاز شد. از بین گزینه‌های احتمالی برای تصدی این پست، رئیس‌جمهور وقت تایوان، نام ۳ کاندیدای مورد تائید برای اخذ رای اعتماد را به پارلمان قانونگذاری تایوان معرفی کرد. این نفرات شامل، شی جیا دونگ، اقتصاددان، سیاستمدار، فارغ‌التحصیل دانشگاه استفورد، وزیر اسبق دارایی و معاون پیشین ریاست جمهوری تایوان، ریچارد سیکو، اقتصاددان تایوانی-آمریکایی، فارغ‌التحصیل دانشگاه جان‌هاپکینز، محقق و صاحب‌نظر مالی در فدرال‌رزرو نیویورک و مدیر ارشد موسسه تحقیقاتی نومورا و یانگ چین‌لانگ، معاون اسبق اقتصادی و مالی و قائم مقام بانک مرکزی تایوان بودند. در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸، تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، برای ارائه توضیحات و دفاع از گزینه‌های اصلح مدنظر خود، به مجلس تایوان رفت. پس از این جلسه، نمایندگان پارلمان قانونگذاری، به مدت دو هفته فرصت داشتند تا قبل از به پایان رسیدن دوره مدیریت پررنگ فای نان، رئیس جدید فدرال بانک تایوان را انتخاب کنند. سرانجام در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸، یانگ چین لانگ، با اکثریت قاطع آراء نمایندگان مجلس، به عنوان هفدهمین رئیس بانک مرکزی تایوان انتخاب شد. همچنین در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۲۲، با موافقت لانگ، تائید ریاست جمهوری و اجماع مجدد نمایندگان پارلمان تایوان، حضور وی برای یک دوره دیگر در این سمت تمدید شده و همچنان نیز ادامه دارد. تا به امروز، حضور و سکانداری یانگ چین لانگ در فدرال بانک تایوان مقارن با دوره ریاست جنت یلن و جروم پاول در صدر فدرال رزرو ایالات‌متحده بوده است (اتحادیه بانک‌های مرکزی شرق آسیا و اقیانوسیه، ۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های یانگ چین لانگ در مسند ریاست بانک مرکزی تایوان

*طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های موفق مهار تورمی در ۱۷ ماهه اول ریاست بر بانک مرکزی

یانگ چین لانگ در اولین اقدام پس از قرار گرفتن در پست ریاست بانک مرکزی، به سراغ برنامه هدف‌گذاری تورمی تایوان در بازه‌زمانی چهار سال پیش رو رفت. وی برای ارائه و دفاع از بسته پیشنهادی سیاست‌های مهار تورمی خود، در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸، به پارلمان قانون‌گذاری تایوان رفت. وی در این جلسه اعلام کرد که برای دستیابی به اهداف ثبات قیمتی، هدف‌گذاری تورمی را انعطاف‌پذیر و میانگین قیمتی دلار تایوان را در مقابل ارزهای جهانی، به ویژه دلار آمریکا، شناور میکند. طرح پیشنهادی لانگ در ۲۱۳ صفحه و ۵۵ بند عملیاتی در حوزه مدیریت تورمی، به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و توانست با آراء نه چندان قوی، به تصویب برسد و به عنوان دستورالعمل قانونی لازم‌الاجرا به وزارتخانه‌های متبوع و سازمان‌ها و نهادهای مجری، ابلاغ شود. طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های مهار تورمی در قالب این لایحه قانونی که ابتدا با مخالفت جدی و ایجاد تنش شدید از سوی برخی نمایندگان مخالف روبرو شده بود، موجب شد که در ۱۷ ماهه اول ریاست لانگ بر بانک مرکزی تایوان، افزایش بی‌رویه در میانگین هزینه‌های خانوارهای تایوانی که در فاصله زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، به سبب افزایش ناگهانی در قیمت کالاهای اساسی نظیر اقلام خوراکی ضروری (نان، گوشت، لبنیات) ایجاد شده بود، کنترل شود. بدین ترتیب مجموعه تصمیمات و اجرایی بندهای عملیاتی ۵۵ گانه ضدتورمی یانگ چین لانگ سبب شد که نرخ تورم کلی، نرخ تورم تولیدکننده، شاخص قیمت مصرف‌کننده و از همه مهمتر، نرخ تورم کالاهای استراتژیک غذایی و خوراکی‌ها در تایوان در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با روند کاهشی روبرو شده و برخی از این شاخص‌ها تا مرز صفر درصد نیز تنزل یابند. همچنین یانگ چین لانگ پس از ابقاء مجدد در این سمت و آغاز دور دوم ریاست بر بانک مرکزی تایوان در سال ۲۰۲۳، با وجود ترکش‌ها و پیامدهای منفی ناشی از پاندمی کووید ۱۹در اقتصاد تایوان، به دلیل ابتکار عمل هوشمندانه، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه حاکمیتی و استمرار در اجرای دستورالعمل‌های مهار تورمی با وجود مخالفت‌های شدید برخی صاحبان قدرت، توانسته است تا به امروز نرخ تورم را در محدود هدف‌گذاری مورد نظر، نگه دارد (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان،۲۰۲۳).

نمودار۱.وضعیت کلی نرخ تورم در اقتصاد تایوان (ناظر بر دوره مدیریت یانگ چین لانگ/ ۲۰۲۳-۲۰۱۸)

یانگ چین لانگ، امپراطور اقتصادی تایوان 

منبع: https://tradingeconomics.com/taiwan/inflation-cpi

*بهبود وضعیت مولفه‌های تجارت خارجی و شاخص FDI در دوره مدیریت یانگ چین لانگ

موضوع مهم بعدی در دوره مدیریت یانگ چین لانگ، اقدامات وی در حوزه افزایش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) و بهبود وضعیت مولفه‌های بستر تجارت خارجی و صادرات تایوان بوده است. برنامه‌ریزی مدون لانگ از ابتدای حضور در این مسند اجرایی، در طراحی، تئوریزه کردن و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی خارجی بهینه، پویا و کارا متناظر بر تلاش برای افزایش قابل توجه در اندازه اقتصاد این کشور در عرصه بین‌المللی، موجب شد که کشور تایوان در ۵ سال ریاست لانگ تا به امروز، مازاد تجاری مثبت را تجربه کند. در واقع مجموعه اقدامات وی در دور اول ریاست بر بانک مرکزی تایوان سبب شد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) از حدود تقریبا ۱۵۰۰ واحد در سال ۲۰۱۸، به رقم قابل‌توجه حدود ۴۶۰۰ واحد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲، افزایش یابد که در تاریخ اقتصادی تایوان، بی‌سابقه و تکرارنشدنی بوده است. همچنین بهبود سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه طرح‌های تولیدی و صنعتی، افزایش بهره‌وری خارجی در طرح‌های آب‌وهوایی، افزایش صادرات محصولات فناورانه و انتقال دانش، از جمله فاکتورهایی بوده که در دوره ریاست یانگ چین لانگ، موجب ارتقا و بهبود وضعیت مولفه‌های مرتبط با بستر تجارت خارجی و صادرات تایوان شده است (رویترز،۲۰۲۳).

*کسب بهترین رتبه در شاخص درجه آزادی اقتصادی در تاریخ تایوان در دوره مدیریت لانگ

یکی دیگر از دستاوردهای مهم دوران مدیریت یانگ چین لانگ در بانک مرکزی تایوان در سال ۲۰۲۳ رقم خورد. به دلیل اقدامات هوشمندانه و مدبرانه لانگ در حوزه سیاست خارجی بانکی و ایجاد بستر توسعه مبادلات تجاری بین‌الملل با ارائه تسهیلات کلان کم‌بهره به تجار تایوانی و همچنین با افزایش ضریب بیمه سرمایه‌پذیری و به سبب آن، افزایش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ویژه پس از عبور اقتصاد این کشور از بحران پاندمی کرونا، تایوان توانست برای اولین بار در تاریخ خود، در رتبه‌بندی شاخص "آزادی اقتصادی" سال ۲۰۲۳ که در ۲۸ فوریه توسط اندیشکده بنیاد هریتیج واشنگتن منتشر شد، رتبه چهارم جهان را کسب کند. این شاخص سالانه که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد، آزادی اقتصادی را در ۱۸۴ بازار در سراسر جهان براساس معیارهایی نظیر اندازه دولت، بازارهای باز، کارایی نظارتی، حاکمیت قانون و مکانیزمهای مالی و بانکی، تعیین میکند. تایوان در سال ۲۰۲۳ با مجموع ۸۰.۷ امتیاز از ۱۰۰، در میان ۳۹ اقتصاد در آسیا و اقیانوسیه دوم شد و توانست از کره‌جنوبی با امتیاز ۷۳.۷ ، ژاپن با ۶۹.۳، مالزی با ۶۷.۳، اندونزی با ۶۳.۵ و چین با ۴۸.۳ امتیاز پیشی بگیرد. در رتبه‌بندی جهانی، تایوان پس از ۳ کشور اول یعنی سنگاپور، سوئیس و ایرلند در رتبه برتر بعدی قرار گرفت. براساس این شاخص، اقتصاد تایوان در هفت مولفه از ۱۲ معیار رتبه‌بندی درجه آزادی اقتصادی یا باز بودن اقتصادی، بهبود و ارتقاء چشمگیر را تجربه کرده است. بیشترین دستاورد تایوان در این شاخص مربوط به سلامت مالی بانکی و یکپارچگی اقتصادی دولت و نظام بانکی بوده است که با تدابیر خردمندانه تیم اجرایی بانک مرکزی به رهبری یانگ چین لانگ، نسبت به سال قبل با ۷ واحد و ۲.۵ واحد افزایش، به ترتیب به ۹۳.۶ و ۷۶.۳ امتیاز از ۱۰۰ رسیده‌اند. مبتنی بر گزارش شورای توسعه ملی کابینه تایوان، ارتقاء قابل‌توجه در این دو مولفه را می‌توان به کاهش نسبت بدهی بانکی دولت به تولید ناخالص داخلی نسبت داد که از ۳۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۸.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده و همچنین به اصلاحات نظارتی مانند اصلاحات قوانین مالی، مالیاتی و اصلاح دستورالعمل‌های بانکداری بین‌الملل اشاره کرد. به گزارش اندیشکده بنیاد هریتیج واشنگتن، این ارتقاء رتبه، نشان از اثربخشی تلاش‌های مداوم حاکمیت تایوان برای تقویت فضای اقتصادی این کشور دارد و به نظر می‌رسد که دولت و نهاد تصمیم‌ساز بانکی تایوان، یعنی بانک مرکزی این کشور، به ترویج نوآوری، تشویق توسعه پایدار و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری بهتر برای شرکت‌های داخلی و خارجی ادامه خواهد داد (تایوان تودی، ۲۰۲۳).

*عبور موفق و کم‌هزینه اقتصاد تایوان از پیامدهای کرونا در دوره مدیریت یانگ چین لانگ

با گسترش شیوع پاندمی کرونا، رویکردهای مدیریتی روسای بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۲۰ به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفت، زیرا آنها تلاش کردند که با خردورزی و اندیشه‌گرایی عملیاتی، رویه‌ها و مکانیزم‌های اضطراری را با هدف جلوگیری از فروپاشی مالی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ و اجرای طیف وسیعی از سیاست‌ها برای حمایت از اقتصاد داخلی خود، به کار گیرند. این امر برای روسای بانک‌های مرکزی کشورهایی که دارای درجه بالای آزادی اقتصادی و بازبودن تجاری بودند، سخت‌تر بود و تایوان، یکی از همین کشورهای دارای چنین ویژگی‌های چالش‌برانگیزی محسوب می‌شد. مبتنی بر این موضوع و با نگاهی به رویکرد اتخاذ شده توسط بانک مرکزی تایوان، می‌توان یانگ چین لانگ را یکی از موفق‌ترین روسای بانک‌های مرکزی جهان در مسیر عبور از این بحران بهداشتی دانست که رهبری استثنایی خود را در طول همه‌گیری کرونا، به خوبی نشان داد. وی برای عبور هرچه کم‌هزینه‌تر از این پاندمی، دست به اجرای سیاست‌های پولی محتاطانه‌ای در زمانی که دلار تایوان تحت فشار بود و بانک مرکزی بار سنگینی را از نظر پاسخگویی به بحران اقتصادی کووید ۱۹ مدیریت می‌کرد، زد. همچنین در شروع این همه‌گیری و برای جلوگیری از ایجاد فاجعه مالی-اقتصادی ملی، در همان زمان، او تلاش‌های کابینه و مقامات دولتی برای محدود کردن استقلال بانک مرکزی تایوان را خنثی کرد تا بتواند با مدیریت یکپارچه این بحران فرامنطقه‌ای و همه‌گیر، کشور را از یک رکود تورمی عمیق و سقوط آزاد اقتصادی، نجات دهد (رویترز،۲۰۲۳).

در ادامه گسترش ابعاد مختلف هولناک این بحران، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی تایوان به ریاست لانگ، به شیوع پُرشتاب ویروس کووید ۱۹ با کاهش نرخ‌های سیاستی و ارائه اقدامات فوق‌العاده برای تقویت نقدینگی و تقویت کانال‌های تامین اعتبار، واکنش نشان داد. در همین راستا، بانک مرکزی، نرخ سیاست پولی خود را در یک بازه ۹ ماهه، به طور تدریجی و مستمر و به آرامی، کاهش داد و چرخه تسهیل نرخ‌ها را در بازه ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۲۰، متوقف کرد. در ادامه موفقیت‌های عملکردی تیم اجرایی لانگ، با گسترش پهنه درگیری ویروس کووید ۱۹ در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی تایوان جزء معدود کشورهایی بود که از تزریق بی‌رویه جریان نقدینگی مستمر و هنگفت‌ مالی برای حمایت از اقتصاد خود، پیروی نکرد و با قرنطینه‌ کامل چند ماهه، در تلاش برای کاهش تلفات جانی و اقتصادی برآمد(اتحادیه بانک های مرکزی جهان، ۲۰۲۳).

یانگ چین لانگ، در فهرست برترین بانکداران مرکزی جهان قرار گرفت

در ژانویه ۲۰۲۰، نشریه معتبر گلوبال فاینانس، یانگ چین لانگ را به عنوان یکی از برترین بانکداران مرکزی جهان در سال ۲۰۱۹ انتخاب و معرفی کرد. دکتر لانگ در ارزشیابی عملکرد سالانه مکانیزم‌های مدیریت پیشرفته بانکی اتحادیه جهانی، همراه با ۹ بانکدار مرکزی دیگر جهان، بالاترین درجه کیفیت عملیاتی (A) را از این نشریه معتبر آمریکایی دریافت کرد. این عنوان هر ساله از سوی نشریه گلوبال فاینانس، به سکانداران بانک‌های مرکزی جهان براساس یک فرآیند بررسی دقیق، تعلق می‌گیرد. مبتنی بر این فرآیند، برجسته‌ترین سیاست‌گذاران پولی دنیا بر مبنای مدیریت مطلوب برای دستیابی به رشد باثبات و حفظ تعادل اقتصاد کشورها مشخص می‌شوند. بهینه‌سازی فرآیندهای بانکی در مواجه با بحران، تثبیت تورم در نزدیکی نرخ هدف، اهمیت به نوآوری و تکنولوژی و تلاش برای دسترسی به جریان سرمایه آزاد، عمده‌ترین معیارهای مورد توجه این نشریه برای انتخاب روسای برتر بانک‌های مرکزی است. یانگ‌ چین‌لانگ به عنوان رئیس فدرال‌بانک تایوان، جزء معدود بانکداران در اقتصادهای نوظهور شرقآسیا محسوب می‌شود که توانسته حائز دریافت این جایگاه برتر شود. جوزفجیاراپوتو، مدیر تحریریه گلوبال فاینانس در بیانیه مطبوعاتی اهدای این جایزه، اعلام کرد: یانگ چین لانگ که از سال ۲۰۱۸، در سمت فرمانده مهمترین نهاد تصمیم‌ساز مالی تایوان قرار گرفته، تاکنون اقدامات متعددی را برای تضمین پایداری اقتصاد و بهبود وضعیت مولفه‌های کلان اقتصادی تایوان با اولویت دادن به ثبات قیمت‌ها و مدیریت تورمی اجرایی کرده است. وی همچنین نقش پُررنگ و عملکرد ویژه دکتر لانگ در عبور موفقیت‌آمیز اقتصاد تایوان از پیامدهای ناشی از شیوع پاندمی کرونا را قابل توجه و موثر دانست (بلومبرگ،۲۰۲۳).

آنچه که درباره اقدامات و عملکرد یانگ چین لانگ گفته شد

*تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان معتقد است که سیاست‌های اجرایی یانگ چین لانگ در دوره ریاست بر بانک مرکزی این کشور، به ویژه در بحران همه‌گیری کرونا، قابل توجه، قابل تقدیر و شایسته الگوبرداری از سوی اقتصادهای نوظهور آسیایی و حتی جهانی است (بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۲۳).

*لین چوان، نخستوزیر تایوان در مراسم انتصاب و ابقاء مجدد یانگ چین لانگ در مقام رئیس فدرال بانک این کشور اعلام کرد که تجربیات چندین ده‌های لانگ در عرصه پژوهش‌های مرتبط با سیاست‌های کلان اقتصادی و بحران‌های بانکی، موجب بهبود وضعیت اقتصاد تایوان از سال ۲۰۱۸ شده است (بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۲۳).

*لی شنگ یان، مدیرکل سابق دپارتمان بانکداری بین‌الملل بانک مرکزی تایوان و مشاور افتخاری مرکز مطالعات آسیایی در دانشگاه ملی تایپه، لانگ را در مقام مدیریت مهمترین نهاد مالی این کشو، فردی هوشمند، پویا، کم‌حاشیه و وظیفه‌شناس معرفی می‌کند (وال استریت ژورنال،۲۰۲۳).

*وو سونگ مین، استاد گروه اقتصاد دانشگاه ملی چین تایپه و سرپرست سابق بانک مرکزی تایوان، معتقد بود که بهترین گزینه برای جانشینی پررنگ فای نان به عنوان فرماندار فدرال بانک تایوان، مردی قدرتمند و جسور شبیه وی است و پیروز شدن یانگ چین لانگ در مسیر تصاحب این منصب، موجب شد سونگ مین اعلام دارد که اصلح‌ترین کاندیدا، جانشین استاد و راهبر خود در بانک مرکزی شد (بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۲۳).

*نورمن یین، استاد دپارتمان پول و بانکداری دانشگاه ملی چنگچی (NCCU) خاطرنشان می‌کند که یانگ چین لانگ همواره مدیریت اقتصادی خود در بانک مرکزی را به شیوه‌ای کارا و صحیح و مورد حمایت همه‌جانبه کابینه دولت، پیش برده است (وال استریت ژورنال،۲۰۲۳).

*لیانگ چی یوان، پژوهشگر مؤسسه اقتصاد آکادمی سینیکا و ناظر ارشد بانک مرکزی تایوان، معتقد است که لانگ در طول خدمت صادقانه خود در بانک مرکزی، به رویکردهای بهینه در جهت تحقق وعده‌های داده شده به آحاد جامعه این کشور به ویژه قشر فقیر، پایبند بوده است (وال استریت ژورنال،۲۰۲۳).

منابع:

  1. https://www.nstc.gov.tw/bio/en/People/Yang_Chin-long

  2. https://eu-tw-sci-tech.org/academia-۲۰۲۳/People/Yang_Chin-long

  3. https://www.emeap.org/index.php/about-emeap/People/Yang_Chin-long

  4. https://www.bloomberg.com/profile/person/Yang_Chin-long

  5. https://www.cbc.gov.tw/en/cp-۴۵۵-۲۶۲۷۰-۶۱۸۸D-۲.html

  6. https://www.birmingham.ac.uk/alumni/ People/Yang_Chin-long/index.aspx

  7. https://www.amazon.com/Books /Yang_Chin-long/۷۵۶۴۴۴-۰۹

  8. https://www.centralbanking.com/people/yang-chin-long

  9. https://www.bis.org /p۰۹۰۶۲۶.htm/about_ Yang_Chin-long

  10. https://www.wsj.com/articles/i tag/yang-chin-long -central-bank-governor-۲۰۲۳

  11. https://taiwantoday.tw/news.php?unit=۶&post=۲۳۳۶۲۲#

  12. https://www.reuters.com/markets/currencies/taiwan-cbank-flags-forex-intervention-if-extreme-fluctuations-۲۰۲۳-۱۰-۰۴/

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha