چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
سرعت رشد اقتصادی برزیل کُند شد

موسسه اعتبارسنجی فیچ با اعلام اینکه پیش‌بینی رشد اقتصادی برزیل از ۲.۹ درصد به ۱.۲ درصد کاهش یافت، افزود: بسته به تحول تقاضای جهانی و چگونگی تاثیر تغییرات در انتظارات تورمی بر سیاست‌گذاری بانک مرکزی برزیل، خطراتی در هر دو جهت افزایش یا کاهش تورم وجود دارد.

بررسی‌های موسسه فیچ نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در برزیل از ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت که به دلیل افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تقاضای خارجی است. با این حال، این مقدار، کمی بیشتر از پیش‌بینی قبلی یک درصد است، زیرا داده‌های سه ماهه اول ۲۰۲۳ قوی‌تر از پیش‌بینی بوده‌اند.

در حالی که داده‌های فعالیت اقتصادی فصلی برای ژانویه ۲۰۲۳ کاهش جزئی دیگری را نشان داد (منفی یک درصد)، اقتصاد برزیل در فوریه شاهد یک بازگشت قوی به میزان ۳.۳ درصد بود و داده‌های متعدد نیز نشان می‌دهد که این روند تا ماه مارس ادامه داشته است. به عنوان مثال، صادرات به بالاترین حد خود رسید، در حالی که نظرسنجی مصرف‌کننده و داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI) نیز به بهبود در بخش خدمات اشاره دارد. در واقع، در ماه مارس، PMI ترکیبی برای اولین بار از اکتبر ۲۰۲۲ در ۵۰.۷، به قلمروی انبساطی بازگشت. با توجه به این داده‌ها، این مطالعه پیش‌بینی خود را برای رشد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ از ۰.۷ درصد به ۱.۱ درصد افزایش داده است که پیش‌بینی رشد کلی خود را برای سال ۲۰۲۳ افزایش داد.

با حرکت رو به جلو، این مطالعه همچنان انتظار دارد که مصرف خصوصی محرک اصلی رشد در سال ۲۰۲۳ باشد و ۱.۱ واحد درصد به تولید ناخالص داخلی کلی کمک کند. به طور کلی، اصول اولیه برای مصرف خصوصی ثابت است. به عنوان مثال، با وجود افزایش اخیر، نرخ بیکاری ۸.۸ درصدی در ماه فوریه همچنان با توجه به استانداردهای تاریخی برزیل پایین است و به افزایش دستمزدها کمک می‌کند. علاوه بر این، تورم به میزان قابل توجهی نسبت به بالاترین میزان سال ۲۰۲۲ به ۴.۲ درصد در اواسط آوریل ۲۰۲۳ کاهش یافته است، در حالی که دولت احتمالاً هزینه‌های اجتماعی را در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد و از درآمد خانوار حمایت می‌کند.

با این حال، پیش‌بینی برای سهم مصرف خصوصی از ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، زیرا انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره واقعی تا سال ۲۰۲۳ تاثیر فزاینده‌ای بر بازار کار داشته باشد و بیکاری را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹.۷ درصد برساند. در واقع، انتظار می‌رود نرخ بهره سیاستی بانک مرکزی برزیل (BCB) تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۱۳.۷۵ درصد در حال حاضر به ۱۲.۷۵ درصد کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود که تورم در اواخر سال ۲۰۲۳ به دلیل انقباض مالی و اثرات بنیادین، بازگردد و سال ۲۰۲۳ را با ۵.۹ درصد به پایان برساند و قدرت خرید خانوارها را کاهش دهد.

نرخ‌های بهره بالا در حال حاضر باعث کاهش رشد اعتبار در بخش‌های مختلف شده و در عین حال هزینه‌های بازپرداخت را به میزان قابل توجهی افزایش داده است که باید مصرف و سرمایه‌گذاری ثابت خصوصی را کاهش دهد. افزایش هزینه‌های دولت، اقداماتی برای بهبود دسترسی به اعتبار و برنامه‌هایی برای تقویت وام‌های یارانه‌ای، این جریان مخالف را تا حدودی کاهش می‌دهد.

در بخش خارجی، خالص صادرات همچنان به رشد سال‌جاری کمک می‌کند (۰.۳ درصد در مقابل ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲)، اگرچه به دلیل کاهش تقاضای خارجی، صادرات به طور کلی کاهش خواهد یافت. در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳، صادرات اسمی نسبت به ۰.۱ درصد کاهش واردات، ۵.۹ درصد رشد سالیانه داشته است. با حرکت رو به جلو، انتظار می‌رود که رشد صادرات بیشتر تعدیل شود، زیرا ضعف در بخش صنعتی از لحاظ تاریخی حاکی از کاهش بیشتر صادرات به خارج از کشور بوده است (نمودار زیر را ببینید). تقاضای ضعیف از سوی بازارهای قاره آمریکا نیز روند صعودی را محدود خواهد کرد.

با این حال، انتظار می‌رود که بازگشایی اقتصاد چین و پیش‌بینی تیم تجارت کشاورزی برای افزایش تولید کالاهایی مانند سویا و قهوه در برزیل، همچنان رشد صادرات واقعی مثبت را در سال‌جاری افزایش دهد. افزایش قیمت کالاها بر اساس استانداردهای تاریخی نیز احتمالاً از تولید حمایت خواهد کرد، اگرچه قیمت‌های کالاهای برزیلی نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی واقعی سالانه برزیل (۲۰۱۸-۲۰۲۴)

سرعت رشد اقتصادی برزیل کُند شد

چالش‌های چشم‌انداز اقتصاد برزیل

مطالعه حاضر خطراتی را برای پیش‌بینی خود در جهت صعودی و نزولی در نظر خواهد گرفت. اولاً، پیش‌بینی برای صادرات مشروط به تقاضای جامد از سرزمین اصلی چین، و همچنین آب و هوای خوب برای کشاورزی است، که هر کدام نمی‌توانند به اندازه‌ای که انتظار داریم عمل کنند. ثانیاً، در حالی که دیدگاه نسبتاً مخالفی در مورد مسیر احتمالی نرخ‌های بهره وجود دارد، داده‌های تورم در ماه مارس و اواسط آوریل تا حدودی کمتر از حد انتظار بود. اگر تورم کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود ثابت شود، بانک مرکزی برزیل می‌تواند نرخ‌ها را بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شود کاهش دهد و هزینه‌های استقراض را کاهش دهد و اعتماد به چشم‌انداز اقتصادی را افزایش دهد. از سوی دیگر، دیدگاه مطالعه حاضر برای کاهش، منوط به تعدیل انتظارات تورمی است که با تلاش دولت برای تصویب قانون مالی جدید خود شکل خواهد گرفت. اگر این پیشنهاد به طور قابل توجهی کاهش یابد، بانک می‌تواند محتاط بماند و کاهش را به تعویق بیندازد.

چشم‌انداز رشد برزیل برای سال ۲۰۲۳

شاخص

۲۰۲۲

۲۰۲۳f

توضیحات

رشد تولید ناخالص داخلی واقعی سالانه، درصد

۲.۹

۱.۲

رشد در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، اگرچه داده‌های سه ماهه اول نشان می‌دهد که رشد از ۱.۰ درصد بیشتر شده است.

رشد سرانه مصرف شخصی، درصد

۲.۹

۱.۱

در حالی که تقاضای خانوارها محرک اصلی رشد خواهد بود، افزایش بیکاری و هزینه‌های بالای استقراض، روند صعودی را محدود می‌کند.

رشد سرانه مصرف دولت، درصد

۰.۳

۰.۲

مصرف دولت با روی کار آمدن لولای چپ کمک مثبتی خواهد کرد.

رشد سرانه سرمایه گذاری ثابت، درصد

۰.۲

۰.۱

نرخ‌های بالا سرمایه‌گذاری ثابت را سرکوب می‌کند.

رشد صادرات خالص، درصد

۰.۷

۰.۳

رشد صادرات در سال ۲۰۲۳ کاملاً مثبت خواهد بود و از تقاضای چین در سرزمین اصلی و تولید کشاورزی بالاتر سود می‌برد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha