سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
تسلط بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز

در وضعیت کنونی، اقتصاد جهانی به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار دارد و افزایش سطح ریسک‌های ژئوپلتیک، بازارهای مختلف را با نوسانات متعددی رو به رو می‌کند.

اقتصاد ایران نیز با تاثیرپذیری از تحولات محیط پیرامونی خود، با چالش‌های برون‌زای متعددی مواجه است. در این میان، بازار ارز نیز در عموم اقتصادهای جهان یکی از حساس‌ترین بازارها نسبت به تنش‌های سیاسی است که اغلب به سرعت به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، نقش بانک‌های مرکزی در حفظ ثبات اقتصادی و جلوگیری از نوسانات شدید ارزی بسیار حیاتی است. مروری بر تحولات و وقایع رخ داده در یکسال گذشته و روند نسبتا باثبات نرخ ارز در این بازه زمانی نشان می‌دهد که بانک مرکزی در مواجهه با شوک‌های متعدد سیاسی اخیر، توانسته است با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه و کارآمد، بازار ارز را به خوبی مدیریت کند و از بروز بحران‌های ارزی جلوگیری نماید. بانک مرکزی اجازه نداد تصور بروز جهش‌های ارزی بین مردم وجود داشته باشد و زمینه ثبات ارزی را فراهم کرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بانک مرکزی در این راستا انجام داد، افزایش شفافیت در سیاست‌های ارزی و ارتباط مستمر با کارگزاران و فعالان اقتصادی است. این رویکرد پویای بانک مرکزی باعث شده تا اعتماد کارگزاران اقتصادی به سیاست‌های ارزی افزایش یابد و اجازه ندهد شایعات و خبرسازی‌ها، بازار ارز را دچار تلاطم کند. ارائه یک روایت صحیح از تحولات واقعی به واسطه مهار رشد نقدینگی، تداوم رشد اقتصادی، افزایش کیفیت و میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی و رشد درآمدهای ارزی کشور، امکان مهار انتظارات تورمی را فراهم کرد. بانک مرکزی با اجرای بسته سیاست تثبیت اقتصادی، موفق شد نرخ رشد نقدینگی را کنترل و از ایجاد تقاضای کاذب در بازار ارز جلوگیری کند.

تداوم جنگ روسیه و اوکراین، تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین، درگیری‌های یمن، حملات رژیم صهیونیستی به غزه، حمله تروریستی به کرمان، پاسخ ایران به تروریست‌ها در خاک پاکستان، عملیات وعده صادق و شهادت رئیس‌جمهور، برخی از حوادثی است که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد، اما بانک مرکزی با ایفای نقش فعال در تنش‌های سیاسی منطقه، تقویت ذخایر ارزی و مدیریت هوشمندانه آنها، توانسته است در مواقع بحرانی به سرعت واکنش نشان دهد و از نوسانات شدید ارز جلوگیری کند. اقدامات موثر مقام پولی باعث شده تا بازار ارز با وجود رخدادهای اثرگذار خارجی و داخلی و عمدتا خارج از اختیار بانک مرکزی، ثبات نسبی را حفظ کند و از بروز شوک‌های ناگهانی جلوگیری شود. موفقیت سیاست‌گذار پولی نشان‌دهنده توانمندی و تسلط بالای این نهاد در مدیریت شوک‌های برون‌زای اقتصادی است. در سال گذشته، بانک مرکزی با اتخاذ مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات موثر توانست به حفظ نرخ ارز در کریدور مشخص کمک کند و از بروز نوسانات شدید در این بازار جلوگیری کرد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha