سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
تسلط بانک مرکزی قیمت ارز در بازار را ریزشی کرد

ارز غیررسمی در هفته گذشته کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد که می‌توان آن را نشانه تسلط بازارساز ارزی در حوزه تنظیم‌گری دانست.

تنش‌های برون‌زای سیاسی در مدت اخیر بازار ارز را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، اما با ایفای نقش فعال بانک مرکزی، بازار ارز ثبات نسبی را تجربه کرده است. موثر واقع شدن اقدامات سیاست‌گذار ارزی، ثمره اقدامات بنیادینی است که بانک مرکزی طی یکسال گذشته در بازار پول و ارز انجام داده است. راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، تعمیق بازار رسمی ارز و تامین و تخصیص ارز مورد نیاز کالا و خدمات فعالیت‌های مختلف اقتصادی، از جمله مواردی است که منجر به تحقق این امر شده است. در کنار این موارد، افت شدید انتظارات تورمی به واسطه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی را می‌توان محور اصلی عوامل ثبات ارزی در یک کریدور مشخص دانست. سیاست تثبیت اقتصادی موجب تعدیل انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی شد و همین امر باعث شد تا در هنگام شوک‌های بیرونی، اثرپذیری بازار کالا و خدمات در برابر التهابات بازار ارز به شدت محدود و تقریبا بی‌اثر شود.

بررسی روند شاخص قیمت گروه‌های مختلف کالایی نیز موید همین امر است که به واسطه تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه، واسطه‌ای و نهایی مختلف با نرخ‌های مشخص مرکز مبادله ارز و طلا، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در نرخ تورم این گروه کالاها همزمان با نوسانات ارزی در بازار غیررسمی رخ نداد و حتی روند نزولی نرخ تورم نیز در شاخص اصلی و زیرگروه‌های کالایی مختلف، طی ماه‌های اخیر تجربه شد.

اقدامات بانک مرکزی برای مهار نوسانات ارزی در مقطع کنونی را می‌توان نشانه‌های بلوغ سیاست‌های پولی و ارزی دانست. تغییرات نرخ بهره به منظور کنترل انتظارات فعالان اقتصادی و اعمال سیاست‌های احتیاطی در بازار پول و ارز، بخشی از ابعاد اقدامات بانک مرکزی طی یکسال گذشته بوده است که ثمره آن را در ثبات ارزی می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به اهمیت و تأثیر تغییرات نرخ ارز بر اقتصاد ایران، به عنوان لنگر انتظارات تورمی جامعه، بانک مرکزی با دقت و حساسیت قابل توجهی مدیریت بازار ارز را پیگیری و دنبال می‌کند و اقدامات به هنگامی را برای تحقق ثبات ارزی اجرا می‌کند. همچنین همکاری و هماهنگی سایر اضلاع سیاست‌گذاری اقتصادی با بانک مرکزی برای تداوم ثبات ارزی ضروری است و شرط لازم مهار نوسانات ارزی، همسویی این ارکان است. گام‌های موثر بانک مرکزی برای ایجاد ثبات ارزی، اطمینان لازم را برای تحقق ثبات اقتصادی در بازار، میان کارگزاران اقتصادی ایجاد می‌کند که نتیجه آن تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران و مردم است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha