شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
سکان هدایت نظام بانکی برزیل در دستان ۵ بانک 

هدایت نظام بانکی برزیل در دست بانک‌های بزرگ است، با این حال پیش‌بینی شده که صنعت بانکداری برزیل از چشم‌انداز بلندمدت روشن و مثبتی برخوردار خواهد بود.

-بررسی گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ از وضعیت نظام بانکی و مالی برزیل نشان می‌دهد که بستر جامع خدمات بانکی و مالی برزیل، بازیابی نسبتا سریعی از پیامدهای منفی و رکود ناشی از همه‌گیری کرونا داشته است. با این حال، به نظر میرسد که اقتصاد برزیل در افق کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، یک مسیر رشد نسبتا کُند را در پیش داشته باشد و تمامی بسترهای مالی برزیل اعم از نظام بانکی، صنعت بیمه، صنعت مدیریت دارایی و بازار سهام، توسعه کم عمقی را تجربه کنند. با وجود این، شایان ذکر است که بستر جامع خدمات بانکی و مالی برزیل دارای جایگاه برجسته‌ای در منطقه و جهان است و به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین حوزه مالی و اقتصادی در آمریکای لاتین، شناخته می‌شود. ساختار اقتصاد برزیل در طول پاندمی کرونا شاهد رکود نسبتاً کم عمقی بود و پایدار ماند و از همه مهمتر، بخش‌های مالی و بانکی، از انعطاف‌پذیری خوبی در مقابل این چالش برخوردار بودند. زیرا بستر خدمات بانکی و مالی برزیل تحت سلطه شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌های خوب قرار دارد، به همین دلیل اقتصاد این کشور به خوبی توانایی و امکان تحمل فشارهای کوتاه‌مدت مالی را دارا است. البته باید عنوان کرد که در طول این سالها، اقدامات کارآمد دولت برزیل به کاهش اثرات منفی رکود بر بخش خدمات مالی، کمک ویژه کرده است

-نظام بانکی برزیل، یک نظام مالی بزرگ و توسعه ‌یافته است که از یک چارچوب نظارتی کارآمد بهره می‌برد. چنین امری موجب شد که با وجود مواجهه اقتصاد برزیل با بحران مالی جهانی و رکود طولانی مدت یک ده‌های، اقتصاد داخلی برزیل به سبب قدرت بخش بانکی، متحمل آسیب جدی نشود. به همین جهت است که پیش‌بینی شده صنعت بانکداری برزیل از چشم‌انداز بلندمدت روشن و مثبتی برخوردار شود، به ویژه که مقامات پولی در تلاش‌اند که انحرافات مربوط به بازار تسهیلات که ناشی از اعتبارات یارانه‌ای عمومی تخصیص داده شده است را رفع نمایند. با این حال، انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت، نرخ رشد ارائه تسهیلات بانکی و وام‌دهی خُرد کُند شده و بانک‌ها حالت تدافعی‌تری پیدا کنند، زیرا احتمالاً اقتصاد برزیل نیز در کوتاه‌مدت تا اواسط افق میان‌مدت، در یک روند رشد آهسته قرار می‌گیرد و لذا ممکن است کیفیت دارایی‌های بانکی به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، تضعیف شود. در طرف دیگر، دولت برزیل اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان افق میان‌مدت، از یک‌سو با اجرای فرآیند ادغام و تملک بانک‌های داخلی این کشور و از سوی دیگر، با کاهش نقش خود در اقتصاد، موجب ایجاد نهادهای مالی متمرکز و سودآورتری شده که منتج از این سیاست، اقتصاد برزیل به سرعت از رکودهای مقطعی خود نیز خارج شده و با افزایش سرعت بهبود مولفه‌های اقتصادی، اهداف بلندمدت بستر جامع مالی و بانکی برزیل محقق می‌شود.

-پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه برزیل در سال‌های آتی شاهد رشد محسوسی هم در بخش بیمه‌های عمر و هم در بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی باشد. در حقیقت، انتظار می‌رود که عملکرد این صنعت هم در افق کوتاه‌مدت و هم چشم‌انداز بلندمدت، به طور چشمگیری بهبود یابد، زیرا شرایط تقاضای راکد صنعت بیمه در کنار اقتصاد داخلیِ در حال خروج از رکود، تغییر خواهد کرد و چشم‌انداز پنج ساله افزایش قدرت خرید طبقه متوسط برزیل، دیجیتالی‌سازی بستر ارائه خدمات بیمه‌ای و اتکا به فناوری‌های به روز و افزایش نرخ نوآوری در این حوزه، آینده روشنی را برای صنعت بیمه برزیل رقم خواهد زد.

-آینده صنعت مدیریت دارایی در برزیل با چشم‌انداز نامشخص و مبهمی مواجه است. پس از عبور از شوک منفی ناشی از شیوع پاندمی کرونا، بازگشت سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز شد و در سال ۲۰۲۲، به بالاترین حد خود رسید. با این حال، با شروع افزایش نرخ‌های بهره و تضعیف انتظارات تورمی مثبت، دارایی‌های خُرد و کلان در برزیل به سمت پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه‌تری حرکت کرد و در اواخر سال ۲۰۲۳ ، شاهد افزایش محسوس و قابل‌توجه خروج سرمایه از این صندوقهای مدیریت دارایی داخلی و افزایش جریان‌ ورودی دارایی‌ها به بسترهای سرمایه‌گذاری‌ خارجی بوده‌ایم. زیرا شهروندان برزیلی به دنبال محافظت از سرمایه خود در برابر کاهش ارزش پول ملی و تضعیف اقتصاد داخلی هستند. با این حال انتظار داریم که در افق میان‌مدت، کاهش نرخ‌های بهره و پایداری مستمر مولفه‌های کلان اقتصادی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و پُربازده و ورود به صندوق‌های تامینی را افزایش دهد. همچنین تا سالهای پایانی افق بلندمدت ۲۰۳۲، تسلط فراگیر بانک‌های بزرگ تجاری این کشور بر صنعت مدیریت دارایی برزیل، همچنان مانع کلیدی برای ورود شرکت‌های مدیریت دارایی بین‌المللی به این صنعت خواهد بود.

-بازار سرمایه برزیل پس از عبور موفق اقتصاد این کشور از شیوع همه‌گیری کرونا، بهبودی کامل خود از زیان‌های وارده را تجربه کرده، اما در حال حاضر با کاهش حجم دارایی‌های سهامی و کاهش ارزش پول ملی، ارزش کل بازار سرمایه برزیل پایین‌تر از دوران اوج سالهای قبل قرار گرفته است. با این حال، پیش‌بینی شده است که در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲، با افزایش ورود شرکت‌ها، صنایع و کسب و کارهای متوسط و بزرگ به بازار سهام برزیل و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی فعال در این بازار و همچنین افزایش محسوس عرضه‌های اولیه عمومی، آینده روشنی در انتظار بورس برزیل باشد. از سوی دیگر، بازار سرمایه برزیل همچنان در رقابت تنگاتنگ با بازار بورس اوراق بهادار ایالات متحده به ویژه در حوزه شرکت‌های فین تک، تکنولوژیک و نوآور، قرار خواهد داشت.

چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

- انتظار می‌رود ارزش کل دارایی‌های بستر جامع خدمات بانکی و مالی برزیل در افق کوتاه‌مدت، با رشد سالانه ۶.۷ درصدی، به ۱۴.۱۸ تریلیون رئال برزیل (واحد پول برزیل) برسد.

-از سوی دیگر پیش‌بینی شده است که در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، نسبت کل ارزش بازار خدمات مالی برزیل به تولید ناخالص داخلی از ۱۳۴.۰ درصد به ۱۳۳.۶ درصد کاهش یابد.

-پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه برزیل، در حوزه بیمه‌های عمومی و تخصصی، با نرخ رشد سالانه ۷ درصدی تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷ مواجه خواهد شد. همچنین در افق بلندمدت ۲۰۳۲، شاهد رشد محسوس تقاضا برای دریافت خدمات بیمه‌ای به ویژه در بخش سلامت و درمان و بخش بیمه وسائط نقلیه خواهیم بود. از سوی دیگر، در حوزه بیمه عمر، یک رشد ۳.۴ درصدی تا پایان افق میان‌مدت۲۰۲۷ پیش‌بینی شده است که این امر، ناشی از فروش محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و افزودن مشتریان جدید در مناطق روستایی و غیرشهری برزیل خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در افق کوتاه‌مدت، نرخ رشد کل حق بیمه‌های رسمی ثبت شده در برزیل، کمی بالاتر از ۷ درصد باشد.

-براساس آخرین داده‌های موجود، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار برزیل در افق کوتاه‌مدت، با افزایش حدود یک درصدی روبرو خواهد شد.

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداریِ برزیل

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری برزیل (BIRI)، عدد ۴۷.۲۱ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که حکایت از بهبود اندک مولفه‌های بنیادین بخش بانکی این کشور پس از عبور از شرایط بغرنج رکود اقتصاد داخلی برزیل در نتیجه مقابله با بحران همه‌گیری کرونا و کاهش وخامت و التهاب بازارهای مالی دارد. با این امتیاز، برزیل در رتبه‌بندی ۱۲۲ کشوری این شاخص، در جایگاه شصت و چهارم جهان قرار گرفته است. امتیاز پایین BIRI برای برزیل نشان می‌دهد که هنوز هم صنعت بانکداری این کشور دارای ریسک سیستماتیک داخلی و خارجی و مدیریت کلان غیرمحتاطانه است. البته باید توجه کنیم که بهبود متغیرهای چالش‌آفرین این حوزه، امتیاز BIRI برزیل را بالاتر از میانگین بلندمدت خود قرار داده است.

تحلیل بازار خدمات بانکی و مالی برزیل بر مبنای ماتریس SWOT

نقاط ضعف

-برزیل با نابرابری درآمدی قابل توجهی مواجه است، به طوری که بخش بزرگی از مردم این کشور به خدمات مالی رسمی دسترسی ندارند. به همین دلیل، چالش‌های عدیده‌ای در توسعه آتی بخش‌های مختلف بستر جامع مالی و بانکی برزیل وجود دارد.

-تسلط بانک‌های بزرگ ملی و داخلی، مانع مهمی برای ورود بازیگران بین‌المللی به بستر جامع خدمات مالی و بانکی برزیل است.

-شکنندگی اقتصادی و سیاسی، چشم‌انداز رشد اقتصادی را در کوتاه‌مدت تضعیف می‌کند.

-نقش پُررنگ دولت در میان بازیگران اصلی بازار مالی برزیل، به معنای نفوذ سیاسی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است.

نقاط قوت

-برزیل با یک چارچوب نظارت نسبتاً توسعه یافته و جامع مالی، در میان بازارهای نوظهور جهان پیشتاز است.

-بانک‌های برزیل با توجه به تجربه موفق مقابله با بحران مالی در دهه ۱۹۹۰، امکانات و توانایی بالایی برای مقابله با شوک‌های اقتصادی دارند.

-ترکیب جمعیتی آتی برزیل شامل جمعیت جوان با درآمد بهبود یافته، از رشد بلندمدت صنعت بیمه این کشور حمایت خواهد کرد.

-ادغام شرکت بورس اوراق بهادار BM&FBovespa با اتاق تهاتر پیشرو فرابورس CETIP، یک مزیت بزرگ منطقه‌ای برای برزیل ایجاد کرده است.

تهدیدها

-بانک‌های دولتی، ملی و سنتی برزیل، به راحتی نمیتوانند با پیشرفت‌های تکنولوژیکی سازگار شوند.

-عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار مالی برزیل در افق میان‌مدت، علاقه سرمایه‌گذاران به اوراق بهادار دولتی را تضعیف کرده که بسیاری از بانک‌ها و صندوق‌های دارایی را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

-رسوایی‌های مالی و فساد اقتصادی رو به افزایش، اعتبار بازار خدمات بانکی و مالی برزیل را تضعیف کرده و هزینه نظارت بر بسیاری از جایگاه‌های اقتصادی و سیاسی را افزایش می‌دهد.

-ریسک رشد نزولی در بازار مالی برزیل در واکنش به عدم پیشرفت اصلاحات اقتصادی یا عدم اطمینان نسبت به جهت‌گیری سیاست‌های تجاری، وضعیت آتی پیشروی سرمایه‌گذاران را مبهم و تاریک می‌کند.

فرصت‌ها

-نهادهای مالی برزیلی می‌توانند از طریق ارائه محصولات نوآورانه، مشارکت با استارت‌آپ‌های فین‌تک و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های موبایل بانک، دسترسی خود را گسترش داده و به تقاضای جمعیت بدون بانک در برزیل پاسخ دهند.

-اصلاحات اقتصادی در راستای تضمین پایداری مالی عمومی و کاهش انحرافات مربوط به بازار تسهیلات، می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری در برزیل را کاهش داده و محیط کسب و کار را تقویت نماید.

- امکان رشد سهم بازارِ بانک‌های خصوصی در میان‌مدت، به ‌ویژه زمانی که دولت با حذف تدریجی اعتبارات یارانه‌ای، مداخلات خود را کاهش می‌دهد، فراهم می‌شود.

-با توجه به نسبت بالای خانوارهای کم درآمد در برزیل، پتانسیل خوبی برای ارائه محصولات خاص مانند بیمه‌های خرد وجود دارد.

بازار خدمات صنعت بانکداری در برزیل

-چشم‌انداز کوتاه‌مدت صنعت بانکداری در برزیل، تصویر متفاوتی از سناریوهای قابل تحقق، ارائه می‌دهد. در سناریوی اول، پیش‌بینی شده است که در این بازه زمانی، نرخ رشد تسهیلات اعتباری، افزایش ملایمی را تجربه کند. زیرا اکنون انتظار آغاز روند کاهش نرخ بهره و یا توقف افزایش نرخ بهره سوی بانک مرکزی برزیل می‌رود. اما از طرف دیگر انتظار می‌رود در همین افق کوتاه‌مدت، وضعیت تسهیلات به ویژه وام‌های جاری خُرد و کلان حقیقی و حقوقی، به دلیل پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی و احتمال افزایش مجدد نرخ‌های بهره به دلیل تورم بالا، به نصف کاهش یابد. به سبب انتظارات تورمی منفی و پیش‌بینی وضعیت نامطلوب آتی و همچنین امکان وخامت کیفیت دارایی‌های مالی، بانک‌های برزیلی موضع تدافعی‌تری اتخاذ خواهند کرد.

-با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نظام بانکی برزیل در چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲، موقعیت قدرتمند خود را به دست خواهد آورد. زیرا سرمایه‌گذاری‌های خوب و موثری در این صنعت هم در گذشته نزدیک و هم در افق کوتاه‌مدت انجام گرفته و بانک مرکزی برزیل رویکرد نسبتاً ریسک گریزی در حوزه تخصیص منابع و ارائه تسهیلات، اخذ کرده است. بنابراین با نگاهی به آینده، پیش‌بینی می‌شود که نرخ‌های بهره بالاتر در اقتصاد برزیل، باعث تقویت درآمد خالص بهرهای بانک‌ها شده و همین امر موجب می‌شود که بسیاری از مؤسسات اعتباری و نهادهای مالی برزیلی، به طور فعال به توسعه خدمات و ایجاد تنوع در محصولات قابل ارائه برای افزایش مزیت رقابتی خود بپردازند. لذا در حالی که ریسک‌های نزولی در این صنعت همچنان قابل توجه است، اما به نظر می‌رسد که بانک‌های برزیلی با چشم‌انداز بلندمدت روشن‌تری روبرو خواهند بود، به‌ ویژه که اگر تلاش‌های متولیان پولی و مقامات بانک مرکزی در جهت رفع انحرافات مربوط به بازار تسهیلات که ناشی از اعتبارات یارانه‌ای عمومی تخصیص داده شده است، ادامه یابد.

-همچنین منطبق بر گزارش‌های جهانی، صنعت بانکداری بزرگ و توسعه‌یافته برزیل از یک چارچوب نظارتی متمرکز، یکپارچه و کارآمد بهره می‌برد که با وجود مواجهه اقتصاد این کشور با بحران مالی جهانی و رکود طولانی مدت یک دههای، به تقویت و رشد این صنعت کمک کرده است.

-انتظار می‌رود نرخ رشد تسهیلات اعتباری در سراسر صنعت بانکداری برزیل در کوتاه‌مدت به ۵.۶ درصد کاهش یابد، اما در میان‌مدت و افق بلندمدت ۲۰۳۲، به سبب توسعه تأمین مالی پایدار، بهبود آهسته مولفه‌های کلان اقتصادی و مدیریت تورمی، انتظار بهبود حدود ۳ درصدی نرخ رشد در این بخش می‌رود.

-پیش‌بینی شده است که در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، نسبت کل ارزش بازار خدمات مالی برزیل به تولید ناخالص داخلی از ۱۳۴.۰ درصد به ۱۳۳.۶ درصد کاهش یابد.

-همچنین پیش‌بینی شده که کیفیت دارایی‌های نظام بانکی برزیل در افق کوتاه‌مدت، به میزان ۲.۸۵ درصد تضعیف شود. همچنین انتظار می‌رود که نرخ رشد وام‌های غیرجاری تا قبل از آغاز دوره زمانی میان‌مدت، به کمتر از میانگین ۳.۰۸ درصدی مربوط به سالهای ۲۰۲۳-۲۰۱۵ برسد.

-انتظار می‌رود که به دلیل شرایط نامطلوب مالی در آینده نزدیک، بانک‌های برزیلی برای ورود به دورهای با کاهش و تضعیف درآمدی محسوس آماده شوند. همچنین تقریباً بیشتر بانک‌های بزرگ برزیلی در افق کوتاه‌مدت، حدود ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش داده و بیش از ۱۲ درصد از شعبه‌های فیزیکی خود را نیز تعطیل خواهند کرد تا با سرعت بیشتری به سوی توسعه عملیات بانکداری دیجیتال پیش بروند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری برزیل

-براساس آخرین گزارش بانک مرکزی برزیل (BCB) ۱۶۳۵ موسسه مالی و اعتباری مجاز در صنعت بانکداری این کشور فعالیت دارد که شامل ۱۳۷ بانک چندملیتی، ۲۰ بانک تجاری، ۴ بانک توسعه مالی، یک بانک پس‌انداز دولتی و تعداد زیادی از اتحادیه‌های اعتباری و کنسرسیوم‌های بانکی و مالی است.

-نظام بانکداری برزیل تحت سلطه پنج بانک بزرگ قرار دارد و مجموع دارایی آنها بیش از ۸ تریلیون رئال برزیل (واحد پول برزیل) است که حدود ۶۰ درصد از کل دارایی‌های این صنعت را شامل می‌شود.

-دولت در نظام بانکی برزیل، حضور پُررنگی دارد و نهادهای مالی بزرگی همچون هلدینگ خدمات مالی و بانکداری بانکو دو برزیل و هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانک پس‌انداز فدرال در کنار برخی موسسات مالی دولتی دیگر، حدود ۴۰ درصد از کل دارایی‌های این صنعت را تشکیل می‌دهند.

-مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بین‌المللی در نظام بانکداری برزیل خارجی نسبتاً کم است و تقریباً دو سوم مشارکت خارجیهای متعلق به یک نهاد مالی موسوم به "گروه مالی سانتاندر" که مستقر در اسپانیا است، دارد.

-صنعت بانکداری برزیل با وجود شرایط ناپایدار در دو دهه گذشته که عمدتاً به دلیل قوانین سختگیرانه اعمال شده بر بانک‌ها در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده است، اما همچنان متمرکز و یکپارچه با کارآمدی استاندارد همراه است.

-با ورود به چشم‌انداز کوتاه‌مدت آتی، نظام بانکی برزیل مقدمات آغاز توسعه بانکداری دیجیتال و راه‌اندازی و گسترش فعالیت تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فین‌تک حوزه مالی را در نظر دارد. با تحقق این امر، صنعت بانکی برزیل از حالت بسیار متمرکز فعلی خارج شده و خدمات مالی مهمی که امروزه توسط بانک‌های دولتی و فیزیکی قابل ارائه نیست، به مشتریان و متقاضیان خود عرضه میدارد. به همین دلیل است که بانک مرکزی برزیل اعلام داشته که بانک‌های سنتی این کشور، در آینده‌ای نه چندان دور، به شدت تحت فشار رقبای جدید فناورمحور خود قرار می‌گیرند.

بانک‌های عامل برتر برزیل در افق۲۰۳۲

-هلدینگ خدمات مالی و بانکداری بانکو دو برزیل (Banco do Brasil)

هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانکو دو برزیل، با ارزش دارایی دو میلیارد دلار، بزرگترین بانک تجاری برزیل از لحاظ حجم دارایی محسوب می‌شود.

خزانه‌داری ملی برزیل، بزرگترین سهامدار فعلی این بانک است که اعلام کرده در آینده نزدیک، تصمیم به کاهش دارایی‌های خود از بانکو دو برزیل و فروش سهام و حجم بالایی از مالکیت خود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی برزیلی را دارد.

به جز خزانه‌داری ملی برزیل، بیشتر سهام باقی مانده این بانک در بورس اوراق بهادار سائوپائولو و بورس ایالات متحده عرضه شده است.

بانکو دو برزیل دارای ۴۳۵۶ شعبه در سراسر برزیل است و با بیش از ۱۰۰ هزار کارمند، به ۶۴.۸ میلیون مشتری خود خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین این بانک دارای ۲۴ شرکت تابعه خارجی و نمایندگی بین‌المللی به ویژه در آمریکای لاتین و اروپا حضور دارد.

هلدینگ مالی بانکو دو برزیل، به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و پیشبرد سیاست‌های عمومی در برزیل به شمارمی‌رود که در حوزه‌هایی همچون تجارت ملی بین‌المللی، کشاورزی، زیرساخت‌های شهری و ملی، کسب‌وکارهای خُرد و کوچک و تأمین مالی تجارت با رویکردی مسئولانه برای تقویت شمول اجتماعی با ایجاد شغل و درآمد، حضور فعال دارد.

با این حال، از زمان پایان تصدی حزب چپ‌گرای " Partido dos Trabalhadores " در قوه مجریه، دولت به سمت محدود کردن نقش بانک‌های دولتی به ویژه بانکو دو برزیل حرکت کرده است.

در چهار سال گذشته، هلدینگ مالی بانکو دو برزیل، هزاران کارمند در موقعیت شغلی مالی (چیزی در حدود ۳۳۶۰ موقعیت) را تعدیل کرده و صدها شعبه فیزیکی خود (چیزی در حدود ۴۶۲ شعبه) را برای کاهش هزینه‌ها، تعطیل کرده است.

این بانک تقریباً ۸۰ درصد از شرکت تابعه " Banco Patagonia" مستقر در آرژانتین را در اختیار دارد، اگرچه اعلام کرده که در سه سال آینده، فروش سهام خود را به طور عمومی آغاز خواهد کرد.

-شرکت خدمات مالی و بانکداری بانکو برادسکو (Banco Bradesco)

شرکت خدمات مالی و بانکداری بانکو برادسکو، با حجم دارایی ۱.۸ میلیارد دلار، تبدیل به دومین بانک بزرگ تجاری برزیل شده است.

همچنین برادسکو، جایگاه دومین بانک خصوصی بزرگ برزیل را نیز در اختیار دارد و مشتمل بر شبکه‌ای متمرکز و یکپارچه از ۴۴۷۴ شعبه فیزیکی است.

در سال ۲۰۱۶، بانکو برادسکو بزرگترین معامله تاریخ خود را با خرید نهاد مالی " HSBC Brasil " انجام داد و با این قرارداد، حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی، ۸۵۰ شعبه و ۵ میلیون مشتری به سازوکار خود اضافه کرد.

تعداد کل کارکنان شرکت خدمات مالی بانکو برادسکو در پی دستور تعدیل هیات مدیره این بانک، به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافت. همچنین در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۳۰۰ شعبه فیزیکی این بانک، در جهت کاهش هزینه‌های تعطیل شد.

بانکو برادسکو در آینده نزدیک به دنبال پیشگامی در نوآوری‌های تکنولوژیکی مالی است و قصد دارد که پلتفرم دیجیتالی جدید به نام Next را توسعه دهد.

-شرکت خدمات مالی و بانکداری ایتائو یونی‌بانکو (Itau Unibanco)

شرکت خدمات مالی و بانکداری ایتائو یونی‌بانکو با حجم دارایی ۱.۷میلیارد دلار، سومین بانک بزرگ تجاری برزیل از نظر ارزش دارایی است.

با ادغام نهاد مالی Itaú و رقیب آن یعنی Unibancoin در سال ۲۰۰۸، هلدینگ ایتائو یونی‌بانکو تاسیس شد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری ایتائو یونی‌بانکو دارای ۲۹۶۶ شعبه داخلی در برزیل است و در ۱۸ بازار مالی خارجی و بین‌المللی به ویژه در سراسر آمریکای لاتین، فعالیت گسترده دارد.

هلدینگ مالی ایتائو در طول پنج سال گذشته، در بین بانک‌های بزرگ تجاری برزیل، از موقعیت نسبی بهتری برخوردار بوده است، زیرا که مدیران این نهاد مالی توانستند در دوران اوج بحران اقتصادی برزیل، با ریسک‌پذیری محافظه‌کارانه‌، حجم دارایی‌های خود را ثابت نگه داشته و به عنوان تنها بانک برزیلی، سودآوری خالص خود را در زمان کاهش منابع سایر همتایان بانکی در این صنعت، افزایش داد.

-هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانک پس‌انداز فدرال (Caixa Economica Federal/ CEF)

هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانک پس‌انداز فدرال ، با حجم دارایی ۱.۵میلیارد یورو، چهارمین بانک بزرگ تجاری برزیل است.

بانک پس‌انداز فدرال، به عنوان یکی از بازوهای اصلی دولت برزیل در اجرای سیاست‌گذاری‌های عمومی، فراتر از یک نهاد بانکی عمل کرده و در پروژه‌های زیرساخت شهری و ملی و برنامه‌های اجتماعی-مالی دولتی، مشارکت می‌کند.

همچنین بانک پس‌انداز فدرال با سهمی حدود دو سوم از بازار تسهیلات مسکن برزیل، پیشروترین بانک و نهاد مالی وام دهنده در حوزه املاک و مستغلات در این کشور است.

هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانک پس‌انداز فدرال در سالهای گذشته با ادغام و تملک چندین موسسه مالی کوچکتر، به یکی از مهمترین و برترین نهادهای بانکی تبدیل شده است.

این بانک چندین مؤسسه کوچک‌تر را جذب کرد و با گسترش آن به یکی از سه مؤسسه برتر کشور تبدیل شد.

همچنین چند سالی است که دولت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه بخشی از سهام بانک پس‌انداز فدرال در بورس برزیل است، اما به دلیل نوسانات اقتصادی و سیاسی کشور، چنین امری محقق نشده است.

از سوی دیگر، مانند سایر بانکهای دولتی برزیلی، این نهاد مالی نیز در حال تعدیل نیرو و تعطیل کردن شعبات خود به منظور کاهش هزینه‌ها است.

-شرکت خدمات مالی و بانکداری سانتاندر برزیل (Banco Santander Brasil)

شرکت خدمات مالی و بانکداری سانتاندر برزیل، با ارزش دارایی یک میلیارد دلار، به پنجمین بانک بزرگ برزیل از لحاظ حجم دارایی مبدل شده است.

بانک سانتاندر برزیل، پیشروترین و پویاترین بانک خارجی در بین موسسات مالی و اعتباری این کشور است.

نهاد سانتاندر برزیل، بخشی از غول مالی سانتاندر اسپانیا است که با بیش از ۴۴۰۰۰ کارمند، از طریق ۲۱۵۳ شعبه به ۴۲ میلیون مشتری خود خدمات ارائه می‌دهد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری سانتاندر برزیل در سالهای اخیر موقعیت خود را در میان بزرگترین بانک‌های خصوصی این کشور از طریق خرید نهادها و موسسات مالی کوچکتر و همچنین توسعه حوزه‌های جدید تامین مالی دیجیتالی خود، تثبیت کرده است.

گفتنی است، طی سال‌های اخیر، تضعیف رشد اقتصادی برزیل موجب کاهش حقوق و دستمزد، تعدیل نیرو و کاهش تعداد شعب این بانک در جهت مدیریت هزینه‌ها شده است.

بازار خدمات صنعت بیمه در برزیل

-پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه برزیل در سال‌های آتی شاهد رشد محسوسی هم در بخش بیمه‌های عمر و هم در بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی باشد. در حقیقت، انتظار می‌رود که عملکرد این صنعت هم در افق کوتاه‌مدت و هم چشم‌انداز بلندمدت، به طور چشمگیری بهبود یابد زیرا شرایط تقاضای راکد صنعت بیمه در کنار اقتصاد داخلی در حال خروج از رکود، تغییر خواهد کرد و چشم‌انداز پنج ساله افزایش قدرت خرید طبقه متوسط برزیل، دیجیتالی‌سازی بستر ارائه خدمات بیمه‌ای و اتکا به فناوری‌های به روز و افزایش نرخ نوآوری در این حوزه، آینده روشنی را برای صنعت بیمه برزیل رقم خواهد زد.

-در این صنعت، در افق میان‌مدت و بلندمدت، شاهد گسترش فعالیت شرکت‌های بزرگ بومی و خدمات‌دهندگان چندملیتی خواهیم بود که تحت حمایت نهادهای مالی و بانکی قدرتمند و یکپارچه، قرار خواهند گرفت. همچنین انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت، بسیاری از بیمه‌گران داخلی و خارجی در برزیل، از شبکه‌های فروش و توزیع تثبیت شده‌ای برخوردار شوند که تحقق این امر، سطح قابل توجهی از وفاداری مشتریان را به همراه خواهد داشت.

- به نظر می‌رسد که اپراتورهای بیمه‌ای خارجی برای ایجاد جای پای محکمی در این بازار پویا و رقابتی، با چالش‌های عدیده مواجه خواهند بود. اما برخی از آنها، از طریق رویکرد مشارکت یا ادغام و تملک موسسات بیمه‌ای برزیلی، تا حدودی در این صنعت پیش رفته‌اند.

-همچنین در افق کوتاه‌مدت، در پاسخ به پویایی بازار در حال تغییر صنعت بیمه، اپراتورهای داخلی و خارجی به طور فزاینده ای به سوی نوآوری در محصولات و توسعه شبکه‌های فروش دیجیتالی به عنوان ابزاری برای دستیابی به منابع درآمدی جدید، حرکت خواهند کرد.

-پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه برزیل، در حوزه بیمه‌های عمومی و تخصصی، با نرخ رشد سالانه ۷ درصدی تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷ مواجه خواهد شد.

- همچنین در افق بلند مدت ۲۰۳۲، شاهد رشد محسوس تقاضا برای دریافت خدمات بیمه‌ای به ویژه در بخش سلامت و درمان و بخش بیمه وسائط نقلیه خواهیم بود.

- از سوی دیگر، در حوزه بیمه عمر، یک رشد ۳.۴ درصدی تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷ پیش‌بینی شده است که این امر، ناشی از فروش محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و افزودن مشتریان جدید در مناطق روستایی و غیرشهری برزیل خواهد بود.

- همچنین پیش‌بینی می‌شود که در افق کوتاه‌مدت، نرخ رشد کل حق بیمه‌های رسمی ثبت شده در برزیل، کمی بالاتر از ۷ درصد باشد.

-در مجموع، صنعت بیمه برزیل، به سبب تغییر آرایش جمعیتی این کشور، دارای پتانسیل رشد ارگانیک در چشم‌انداز میان‌مدت خواهد بود که این امر می‌تواند به وسیله یک محیط سرمایه‌گذاری حمایتی، تقویت شود.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بیمه برزیل

-بازار بیمه برزیل در کوتاه‌مدت، با پیش‌بینی ارزش کل ناخالص ۵۸۰.۷ میلیارد رئال، به بزرگترین بازار آمریکای لاتین مبدل خواهد شد.

-در صنعت بیمه برزیل، طیف وسیعی از بازیگران اعم از صندوق‌های بیمه سلامت، صندوق‌های بیمه تخصصی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه سرمایه‌گذاری خُرد، صندوق‌های بیمه سرمایه‌گذاری شرکتی و صندوق‌های بیمه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کنند.

-شرکت‌های تابعه خدمات بیمه‌ای وابسته به گروه‌های مالی غول‌پیکر برزیلی یعنی بانکو دو برزیل، بانکو برادسکو و ایتائو یونی‌بانکو بیشترین سهم بازار صنعت بیمه برزیل را در اختیار دارند.

-همانند حوزه بانکی، در صنعت بیمه نیز شرکت‌های خارجی ارائه دهنده خدمات، بخش نسبتاً کوچکی از بازار را اشغال کرده‌اند. زیرا مقیاس و قدرت برندهای بزرگ داخلی بیمه‌ای به عنوان مانع مهمی برای ورود و رقابت قلمداد می‌شود.

-طبق آخرین گزارش سازمان نظارت بر بیمه‌گران برزیل (SUSEP)، تقریباً ۱۶۰ شرکت فعال بیمه‌ای در این کشور وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق این شرکت‌ها در زیربخش‌های غالب بازار یعنی حوزه بیمه عمر، بیمه سلامت، بیمه بازنشستگی، بیمه‌های اتکایی، بیمه وسائل نقلیه و بیمه‌های خُرد فعالیت می‌کنند.

-انتظار می‌رود که صنعت بیمه برزیل تا پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، نزدیک به ۵۰ درصد رشد کند و از ارزش بازار ۵۸۰.۷ میلیارد رئال برزیل در سال ۲۰۲۳ به ۸۶۸.۹ میلیارد رئال برزیل در سال ۲۰۳۲ افزایش یابد.

-شرکت " MercadoLibre"، نهاد بیمه‌گر در حوزه فناوری‌های مالی دیجیتال، با امکان ارائه خدمات حوزه فینتک، به پیشروترین شرکت خدمات دیجیتالی بیمه‌ای در برزیل مبدل شده است.

بازارخدمات صنعت مدیریت دارایی در برزیل

-آینده صنعت مدیریت دارایی در برزیل با چشم‌انداز نامشخص و مبهمی مواجه است. پس از عبور از شوک منفی ناشی از شیوع پاندمی کرونا، بازگشت سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز شد و در سال ۲۰۲۲، به بالاترین حد خود رسید. با این حال، با شروع افزایش نرخ‌های بهره و تضعیف انتظارات تورمی مثبت، دارایی‌های خُرد و کلان در برزیل به سمت پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه‌تری حرکت کرد و در اواخر سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش محسوس و قابل‌توجه خروج سرمایه از این صندوق‌های مدیریت دارایی داخلی و افزایش جریان‌ ورودی دارایی‌ها به بسترهای سرمایه‌گذاری‌ خارجی بوده‌ایم. زیرا شهروندان برزیلی به دنبال محافظت از سرمایه خود در برابر کاهش ارزش پول ملی و تضعیف اقتصاد داخلی هستند.

-با این حال انتظار داریم که در افق میان‌مدت، کاهش نرخ‌های بهره و پایداری مستمر مولفه‌های کلان اقتصادی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و پُربازده و ورود به صندوق‌های تامینی را افزایش دهد.

-همچنین تا سال‌های پایانی افق بلند مدت ۲۰۳۲، تسلط فراگیر بانک‌های بزرگ تجاری این کشور بر صنعت مدیریت دارایی برزیل، همچنان مانع کلیدی برای ورود شرکت‌های مدیریت دارایی بین‌المللی به این صنعت خواهد بود.

-در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، صنعت مدیریت دارایی برزیل، احتمالا با بازخرید خالص سرمایه ۴۳.۲ میلیارد رئالی مواجه خواهد شد که در سالهای اخیر، بی‌سابقه خواهد بود.

-پیش‌بینی می‌شود که در افق کوتاه‌مدت پیشرو، صندوق‌های تامینی برزیلی در بحبوحه افزایش ریسک‌های مالی ناشی از بی‌ثباتی سیاسی داخلی این کشور، بسیار محافظه کارانه عمل خواهند کرد و بدین ترتیب، احتمالا می‌بایست منتظر خروج حجم نسبتا متوسطی از سرمایه‌های خُرد به ارزش حدود ۵ میلیارد رئال برزیل باشیم.

-همچنین انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲، صندوق‌های سهامی خطرپذیر، بیشترین خروجی نسبی سرمایه را با برآورد ۱۵ میلیارد رئالی تجربه کنند. در حالی که در مدت مشابه، پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های با درآمد ثابت، با رشد بیش از ۱۳درصدی مواجه شوند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی برزیل

-صنعت مدیریت دارایی برزیل، با وجود بحران مالی جهانی و رکود عمیق این کشور طی سالهای اخیر، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

-طبق آخرین داده‌های انجمن بازارهای مالی و سرمایه برزیل (ANBIMA)، کل دارایی‌های تحت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برزیل به ۷.۵۵ تریلیون رئال برزیل (تقریباً ۱.۵ تریلیون دلار) رسیده است که این صنعت را به بزرگترین صنعت مالی برزیل در منطقه مبدل کرده است.

-در قاره آمریکای شمالی و جنوبی، به استثنای ایالات متحده، حدود ۳۶.۳ درصد از دارایی‌های مردم منطقه، در صندوق‌های با بهره ثابت، از جمله صندوق‌های قرضه دولتی برزیلی سرمایه‌گذاری شده است.

-همانند صنعت بیمه، بازیگران پیشرو در صنعت مدیریت دارایی برزیل نیز، شرکت‌ها و صندوق‌های وابسته به گروه‌های مالی و بانکی بزرگ این کشور هستند، به طوری که ۵ صندوق اول در رتبه‌بندی شرکت‌های مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری، متعلق به پنج بانک بزرگ تجاری برزیل است که مجموعا ۶۴.۴ درصد از کل داراییهای تحت مدیریت این بخش را در اختیار گرفته اند.

-در حال حاضر، حدود ۵۵۰ صندوق مدیریت دارایی در برزیل فعال هستند.

-کارگزاری‌های تازه تاسیس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خُرد، بیشترین اقبال را از سوی قشر متوسط درآمدی جامعه برزیل به خود اختصاص داده‌اند.

-در سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های چندملیتی و بین‌المللی، شاهد افزایش جریان‌های ورودی خود به دلیل کاهش ارزش پول ملی برزیل و ضعف اقتصاد داخلی این کشور بوده‌اند.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در برزیل

-بورس اوراق بهادار برزیل، یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه در جهان و پیشروترین بازار سهامی در آمریکای لاتین است.

-یکی از مهمترین نقاط عطف به وجود آمده در بازار سرمایه این کشور، ادغام سازمان بورس انحصاری برزیل " BM&FBovespa " با یک اتاق تهاتر برجسته و مشهور خارج از بورس بود که منجر به تأسیس نهاد سهامی و بورسی بزرگ گسترده‌ای به نام "B۳" در سال ۲۰۱۷ شد.

-اجرای این عملیات ادغام، ارائه طیف متنوعی از محصولات و خدمات مربوط به حوزه بورس و بازار سرمایه را تسهیل کرده و به عنوان منبعی پویا و قابل اتکا برای تامین مالی کسب و کارها و صنایع برزیلی، قلمداد می‌شود.

-پس از تجریه صعود قابل توجه شاخص بورس برزیل در سالهای گذشته، به نظر می‌رسد که این بازار در افق کوتاه‌مدت با چالش‌های مختلفی مواجه شود که این امر ناشی از افزایش نرخ‌های بهره و نگرانی‌ پیرامون چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی آتی خواهد بود.

- با این حال، پیش‌بینی شده است که در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲، با افزایش ورود شرکت‌ها، صنایع و کسب و کارهای متوسط و بزرگ به بازار سهام برزیل و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی فعال در این بازار و همچنین افزایش محسوس عرضه‌های اولیه عمومی، آینده روشنی در انتظار بورس برزیل باشد.

-برزیل، میزبان یکی از پیشرفته‌ترین و فعال‌ترین بازارهای سرمایه در جهان با نام " B۳ Brasil Bolsa Balcão/( BM&FBovespaسابق)" است که مقر مرکزی آن در سائوپائولو است.

- بورس سائوپائولوی برزیل به عنوان بزرگترین بازار سرمایه در آمریکای لاتین، در حوزه بازارهای اوراق بهادار و بازارهای مشتقات سازمان یافته، فعالیت می‌کند.

-بازار سرمایه برزیل علاوه بر دفتر مرکزی سائوپائولو، در مبادلات سهامی بورس شیلی، کلمبیا، مکزیک و پرو، حضور پُررنگی دارد. همچنین بورس سائوپائولوی برزیل دارای شعباتی در ایالات متحده و بریتانیا است

-در مارس ۲۰۲۳، اپراتور بورس اوراق بهادار برزیل گزارش داد که سود خالص این بازار با ۶ درصد رشد، به ۱.۲۳ میلیارد رئال رسیده است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha