جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سلطه خصوصی‌ها بر صنعت بانکداری کلمبیا

صنعت بانکداری کلمبیا، تحت سلطه بانک‌های خصوصی این کشور قرار دارد که تقریباً دو سوم دارایی‌های این صنعت را شامل می‌شود.

-بررسی گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ نشان می‌دهد که بستر جامع خدمات بانکی و مالی کلمبیا در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت، همچنان بسیار پویا خواهد بود و یک رشد محسوس در بخش‌های مختلف را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مطلوب، با افزایش دستمزدها و کاهش نرخ بیکاری حمایت می‌شود. بهبود وضعیت مولفه‌های کلان مالی در کلمبیا در کوتاه‌مدت به سبب اثرات مثبت بنیادین خواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که رشد میان‌مدت و بلندمدت، ناشی از توسعه رویکردهای تکنولوژیک و پیشرفت‌های نوآورانه باشد. با این حال، چالش‌های مالی و اقتصادی این بستر، به دلیل سخت‌گیری در سیاست‌های پولی، وابستگی به بازارهای جهانی و نوسانات سیاسی، همچنان ادامه خواهد داشت. با وجود همه این موارد، ما همچنان انتظار داریم که بستر جامع خدمات بانکی و مالی کلمبیا با سرعت بیشتری در افق بلندمدت ۲۰۳۲ توسعه یابد و این بستر، به یکی از بازارهای پیشرو در منطقه آمریکای مرکزی و لاتین مبدل شود که علت آن نیز احتمالا ناشی از عواملی مانند سیاست‌های کارآمد در حوزه توسعه کسب ‌و کار و تلاش‌ برای ارتقای نوآوری‌های فین‌تک خواهد بود.

-با وجود کاهش معنادار نرخ رشد صنعت بانکداری کلمبیا به دلیل افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بهره و تغییرات سیاسی، پیش‌بینی میشود این صنعت در آینده نزدیک و در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به شرایط استاندارد خود بازگردد. این چشم‌انداز براساس عوامل متعددی از جمله پویایی مستمر سیاست‌های تجاری، بهبود وضعیت کسب و کارهای بخش خصوصی و روندهای جمعیتی مطلوب، قابل تحقق است. با این حال، ما همچنان با خطرات بالقوه ناشی از تاثیر منفی رویکردهای کلان اقتصادی و سیاسی مواجه هستیم. رشد ضعیف‌تر تولید ناخالص داخلی و افزایش نرخ‌های بهره، منشاء اصلی تضعیف نرخ رشد تسهیلات اعتباری در کوتاه‌مدت خواهد بود. با این وجود، عوامل مثبت ذکر شده می‌تواند به بستری برای توسعه پایدار این صنعت، افزایش نفوذ و گسترش خدمات و محصولات حوزه بانکی، تبدیل شود.

-در طول بازه زمانی کوتاه‌مدت و افق میان‌مدت از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، دیدگاه کلی به صنعت بیمه کلمبیا، مثبت خواهد بود. عملکرد این بازار در سال ۲۰۲۰ به دلیل تأثیر منفی همه‌گیری کرونا، تضعیف شد. با این حال، بهبود قابل توجهی در نرخ رشد صنعت بیمه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به وجود آمد که ناشی از بهبود شرایط مولفه‌های کلان اقتصادی کلمبیا بود. با آنکه احتمال کاهش رشد متوسط این بازار در افق کوتاه‌مدت به سبب برخی از خطرات بالقوه مانند بروز شوک در قیمت کالاها، فشارهای تورمی و کُندی اقتصاد جهانی همچنان وجود دارد، اما با این وجود، انتظار می‌رود که به دلیل افزایش سرانه درآمدی، افزایش روند شهرنشینی و تقویت قدرت خرید طبقه متوسط جامعه کلمبیا، در افق میان‌مدت و چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، شاهد توسعه بازار خدمات و محصولات بیمه‌ای در این کشور باشیم. علاوه بر این، افزایش تقاضا از سوی شرکت‌ها و نهادهای تجاری، به ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط، رونق صنعت بیمه کلمبیا در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲ را به همراه خواهد داشت.

-صنعت مدیریت دارایی کلمبیا در این سال‌ها، با افت و خیزهای مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. پس از فروکش کردن پاندمی کووید ۱۹، این صنعت بهبودی نسبتاً سریعی را تجربه کرد که این روند بهبودی، با گسترش جمعیت طبقه متوسط درآمدی در کلمبیا و اصلاحات حقوقی انجام گرفته با هدف افزایش دسترسی مشتریان خُرد به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خُرده‌فروشی، تسهیل شد. همچنین اجرای پروژه خصوصی‌سازی در کلمبیا به‌ ویژه در زیرمجموعه‌های صندوق‌های سهامی و صندوق‌های تامینی، شرایط این بازار را در جهت دستیابی به اهداف افق بلندمدت ۲۰۳۲، هموارتر کرد. با این حال، امکان ایجاد شرایط نامطلوب در این صنعت به دلیل نوسانات اقتصادی و سیاسی جهانی و چالش‌های پیش‌بینی‌شده برای درآمد خانوارها که ناشی از محیط سخت اقتصادی پیشرو است، قابل کتمان نیست.

- بورس " Bolsa de Valores de Colombia" به عنوان تنها نماد عملیاتی بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار کلمبیا، در سال‌های اخیر عملکرد ضعیفی داشته که ناشی از اتکای مستمر این بازار به هیجانات و احساسات سرمایه‌گذاران جهانی بوده است. همچنین به دلیل وسعت محدود این بازار، شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران سهامی جدید خود دچار چالش هستند و این موضوع باعث شده که پیش‌بینی روند عرضه‌های اولیه در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، نزولی باشد. با وجود نوسانات شدید در شاخص‌های اصلی، اما باز هم بازار سرمایه کلمبیا پتانسیل رشد نسبتا مناسبی در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲ دارد. در حقیقت، به نظر می‌رسد که با تلاش‌های متولیان امر برای تعمیق بازار سرمایه کلمبیا و جذاب‌تر کردن آن برای سرمایه‌گذاران خُرد و کلان، می‌بایست در چشم‌انداز میان‌مدت، شاهد افزایش نرخ جذب سرمایه در بازار بورس این کشور باشیم.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی شده که در افق کوتاه‌مدت، رشد دارایی‌های نظام بانکی کلمبیا، نرخ رشد تسهیلات و نرخ رشد سپرده‌های به ترتیب با افزایش ۱۱.۵، ۹.۳ و ۷.۶ درصدی مواجه شود.

-دیدگاه مثبتی برای بهبود وضعیت نرخ رشد حق بیمه‌های عمر در افق کوتاه‌مدت در کلمبیا وجود دارد و به نظر می‌رسد که این بخش افزایش ۱۶.۹ درصدی به ارزش ۲۸.۹ تریلیون پزوی کلمبیا (واحد پول کلمبیا) را ثبت کند.

-پیش‌بینی‌ شده است که در افق کوتاه‌مدت، صندوق‌های مدیریت دارایی و بازنشستگی کلمبیا، شاهد ورود خالص سرمایه ۱.۴ تریلیون پزویی باشد.

-انتظار می‌رود که ارزش معاملات بازار بورس و اوراق بهادار کلمبیا در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، با اندکی کاهش، به ۳۱۰.۶ میلیارد پزو برسد.

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری کلمبیا

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری کلمبیا (BIRI)، عدد ۳۹.۰۱ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که حاکی از سطوح متوسط ریسک در بخش بانکی نسبت به سایر بازارهای مالی این کشور و عمدتاً به دلیل عملکرد ضعیف دولت در صنعت بانکداری و نوسانات اقتصادی رو به افزایش است. با این امتیاز، کلمبیا در بین ۱۲۲ کشور، در جایگاه هفتاد و هفتم جهان قرار گرفته است. امتیاز شاخص BIRI کلمبیا نشان می‌دهد که نظام بانکی این کشور در مقایسه با قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، با افزایش سطح ریسک فزاینده‌ای مواجه شده است. به همین دلیل، متولیان صنعت بانکداری کلمبیا در تلاش هستند که با افزایش شفافیت در حوزه مقررات و توسعه اتخاذ سیاست مدیریت ریسک محتاطانه، موجب بهبود وضعیت شاخص BIRI شوند. با این حال، اقتصاد کلمبیا همچنان به شدت به نفت‌خام وابسته است که این مسئله، بخش بانکی این کشور را در برابر شوکهای خارجی، آسیب‌پذیر می‌کند.

بازار خدمات صنعت بانکداری در کلمبیا

-با وجود کاهش معنادار نرخ رشد صنعت بانکداری کلمبیا به دلیل افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بهره و تغییرات سیاسی، پیش‌بینی می‌شود این صنعت در آینده نزدیک و در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به شرایط استاندارد خود بازگردد. این چشم‌انداز براساس عوامل متعددی از جمله پویایی مستمر سیاست‌های تجاری، بهبود وضعیت کسب و کارهای بخش خصوصی و روندهای جمعیتی مطلوب، قابل تحقق است. با این حال، ما همچنان با خطرات بالقوه ناشی از تاثیر منفی رویکردهای کلان اقتصادی و سیاسی مواجه هستیم. رشد ضعیف‌تر تولید ناخالص داخلی و افزایش نرخ‌های بهره، منشاء اصلی تضعیف نرخ رشد تسهیلات اعتباری در کوتاه‌مدت خواهد بود. با این وجود، عوامل مثبت ذکر شده می‌تواند به بستری برای توسعه پایدار این صنعت، افزایش نفوذ و گسترش خدمات و محصولات حوزه بانکی، تبدیل شود.

-پیش‌بینی شده که در افق کوتاه‌مدت، رشد دارایی‌های نظام بانکی کلمبیا، نرخ رشد تسهیلات و نرخ رشد سپرده‌های به ترتیب با افزایش ۱۱.۵، ۹.۳ و ۷.۶ درصدی مواجه شود.

- از ماه می ۲۰۲۳، بانک مرکزی کلمبیا دورنمای تورم کوتاه‌مدت خود را از ۸.۷ درصد به ۹.۵ درصد افزایش داده که منعکس‌کننده رشد مداوم قیمت کالاها و خدمات و هیات مدیره فدرال بانک کلمبیا را بر آن داشته تا نرخ بهره معیار را فراتر از انتظارات بازار، افزایش دهد.

-خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر دارایی کلمبیا، اعلام کرد که در صورت تداوم روند اخیر در کاهش هزینه‌های استقراض ملی و پایین آمدن سطح سطح بدهی دولت در بازارهای داخلی، احتمال توسعه و گسترش دسترسی بازارهای بین‌المللی برای کلمبیا در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲ وجود دارد.

-منطبق بر آخرین گزارش تحلیلی سازمان نظارت مالی کلمبیا، ۹۰.۵ درصد از بزرگسالان این کشور حداقل به یک خدمت یا محصول بانکی دسترسی دارند. همچنین در این گزارش خاطر نشان شده که خالص سود کوتاه‌مدت و میان‌مدت خدمات و محصولات بانکی در کلمبیا، رشد ۸.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد.

- در افق کوتاه‌مدت پیشرو، پیش‌بینی رشد تسهیلات اعتباری مشتریان بانکی به حدود ۹.۳ درصد خواهید. این در حالی است که بادهای معکوس اقتصاد کلمبیا شروع به وزیدن کرده و احتمالا سرعت و شتاب تامین اعتبارات کلان، کُندتر خواهد شد.

- اخیرا سازمان تنظیم کننده صنعت مالی کلمبیا (URF )، فرمانی را برای فعال کردن بانکداری باز تصویب کرده است. این فرمان، قوانینی را برای انتقال داده‌های مشتریان و متقاضیان بین نهادهای مالی مشخص می‌کند و مقرراتی را که براساس آن واحدها می‌توانند خدمات مالی را از طریق پلتفرم‌های الکترونیکی بازاریابی کنند، تعیین می‌نماید. مقررات جدید همچنین امکان تجاری‌سازی داده‌های شخصی مشتریان را در صورت امضای توافقنامه فراهم می‌کند و نهادهای مالی را قادر می‌سازد تا محصولات یا خدمات شخص ثالث را برای فروش از طریق کانال‌های دیجیتال عرضه کرده و فناوری‌های نوآورانه مجازی و زیرساخت‌های الکترونیک را برای بهبود ارائه خدمات جدید خود، توسعه دهند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری کلمبیا

-صنعت بانکداری کلمبیا، تحت سلطه بانک‌های خصوصی این کشور قرار دارد که تقریباً دو سوم دارایی‌های این صنعت را شامل می‌شود.

-از پنج بانک بزرگ تجاری کلمبیا که مجموع دارایی‌های آنها به حدود ۸۳۴.۴ تریلیون پزو می‌رسد، چهار بانک در اختیار مالکان و سهامداران خصوصی حقیقی و حقوقی قرار دارد.

-در دهه گذشته میلادی، صنعت بانکداری کلمبیا با سرعت و شتاب بالایی گسترش یافته و در بین، تعداد قابل توجهی از موسسات مالی و اعتباری، در روند ادغام و تملک و آغاز فرآیند گذار از بانکداری دولتی به بانکداری خصوصی قرار گرفته‌اند.

-طبق آخرین گزارش " Superintendencia Financiera de Colombia"، تعداد ۲۸ بانک تجاری مجوز فعالیت در این کشور را دارند. همچنین ۵ شرکت مالی و بانکی بزرگ، ۱۴ شرکت و هلدینگ تأمین مالی وابسته به بانک‌ها و دو موسسه مالی و اعتباری نیز در کلمبیا فعال هستند.

-اخیرا انجمن فین‌تک کلمبیا اعلام کرده که با مقامات پولی برزیل در جهت اتخاذ سیستم پرداخت فوری الکترونیک موسوم به " Pix" به رهبری بانک مرکزی برزیل، با هدف اجرای یک پلتفرم مالی نوآورانه و باز در کلمبیا، به توافق رسیده‌اند.

-پیش‌بینی شده که در افق کوتاه‌مدت، نرخ وام‌های غیرجاری (NPL) به ۳.۶ درصد از کل تسهیلات قابل ارائه بانک‌ها خواهد رسید که نسبت به دوره مشابه قبل، قدری کاهش را تجربه خواهد کرد.

بانک‌های عامل برتر کلمبیا در افق ۲۰۳۲

-هلدینگ بانکداری تجاری بانکولمبیا (Bancolombia)

هلدینگ بانکداری تجاری بانکولمبیا، با مجموع دارایی ۳۵۲.۸ تریلیون پزوی کلمبیا (واحد پول کلمبیا)، بزرگترین بانک تجاری کلمبیا از نظر حجم و ارزش دارایی محسوب می‌شود.

بانکولمبیا که تقریباً ۳۰ درصد از سهم صنعت بانکداری کلمبیا را در اختیار دارد، در ۱۰ بازار داخلی و بین‌المللی دیگر نیز حضور فعال دارد.

بخش عمده سهام این بانک (۴۶ درصد سهام) متعلق به گروه مالی و اقتصادی "Suramericana ۲۴.۴"، حدود ۲۵ درصد از کل سهام متعلق به صندوق‌های بازنشستگی کلمبیا و حدود ۱۶.۳ درصد نیز در بورس اوراق بهادار نیویورک ارائه شده است.

بانکولمبیا در حوزه‌های بانکداری خصوصی، بانکداری تجاری، بانکداری خُرده‌فروشی، بیمه بانکی، بانکداری دولتی/ نهادی، مدیریت دارایی، محصولات خزانه‌داری، بانکداری سرمایه‌گذاری، لیزینگ و تامین مالی مصرف‌کننده، فعالیت می‌کند.

این بانک شبکه‌ای از ۱۰۲۲ شعبه و نزدیک به ۶۰۰۰ دستگاه خودپرداز دارد. همچنین گزارش شده است که ۵۰ درصد از مشتریان بانکولمبیا از خدمات بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند که حدود ۳ میلیون نفر از آنها، همراه بانک تلفنی دارند.

همچنین بانکولمبیا دارای شعبه‌هایی در سراسر آمریکای مرکزی، پاناما، گواتمالا، پورتوریکو و السالوادور است.

-شرکت بانکداری و خدمات مالی بانکو داویویندا (Davivienda Banco)

شرکت بانکداری و خدمات مالی بانکو داویویندا، با ارزش دارایی ۱۸۴ تریلیون پزوی کلمبیا، در جایگاه دومین بانک بزرگ تجاری کلمبیا قرار گرفته است.

بانکو داویویندا به عنوان یک نهاد مالی پس‌انداز و ارائه تسهیلات، در سال ۱۹۷۲ تاسیس شد.

مالکیت عمده این بانک متعلق به" گروه بولیوار"، یک هلدینگ بزرگ اقتصادی مستقر در کلمبیا است که در حوزه بیمه و ساخت و ساز فعالیت دارد.

شرکت بانکداری و خدمات مالی بانکو داویویندا در حوزه واسطه‌گری مالی، توسعه پس‌انداز و تامین مالی مسکن و مستغلات، تخصص دارد.

بانکو داویویندا شبکه‌ای شامل بیش از ۶۰۰ شعبه و بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودپرداز در کلمبیا دارد. همچنین این بانک دارای ۱۵۰ دفتر منطقه‌ای در کاستاریکا، پاناما، السالوادور، هندوراس و یک شعبه بین‌المللی در میامی و نزدیک به ۵۰۰ دستگاه خودپرداز بین‌المللی برای دسترسی به بیش از ۹.۷ میلیون مشتری داخلی و خارجی خود دارد.

از سال ۲۰۱۲ بانکو داویویندا مبدل به یک بانک منطقه‌ای با جایگاهی مهم در آمریکای مرکزی و لاتین شده است.

مانند سایر بانک‌های کلمبیایی، بانکو داویویندا در حال پیشبرد اهداف بانکداری دیجیتال است و از سال ۲۰۱۸، از هر ۱۰ مشتری این بانک، ۷ نفر از بسترهای مجازی و دیجیتال آن استفاده می‌کنند که نشان دهنده رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال‌های اخیر است.

- شرکت خدمات بانکداری و مالی بانکو دی بوگوتا (Banco de Bogotá)

شرکت خدمات بانکداری و مالی بانکو دی بوگوتا، با ارزش کل دارایی‌ ۱۳۷ تریلیون پزوی کلمبیا، به عنوان سومین بانک بزرگ تجاری کلمبیا شناخته می‌شود.

این بانک قدیمی‌ترین موسسه و نهاد مالی در کلمبیا است که در سال ۱۸۷۰ تاسیس شده است.

این گروه مالی با بیش از ۱۵۵۰ شعبه فیزیکی و ۳۷۶۰ دستگاه خودپرداز، حضور پُررنگی در بستر خدمات مالی و بانکی کلمبیا دارد.

در حدود ۵۳.۲ درصد دارایی‌های بانکو دی بوگوتا در داخل کلمبیا و ۴۶.۸ درصد از آن در خارج از کشور کلمبیا سرمایه‌گذاری شده است.

عمده سهام مالکیت این بانک (۶۸.۷ درصد) متعلق به هلدینگ اقتصادی " Grupo Aval" است که بزرگترین گروه مالی فعال در کلمبیا به شمارمی‌رود و از مارس ۲۰۲۰، دارای بیش از ۲۱۰۰ شعبه در سراسر کلمبیا و آمریکای مرکزی بوده که به حدود ۱۵.۷ میلیون مشتری، خدمات ارائه می‌دهد.

بانکو دی بوگوتا، پیشرفت‌های دیجیتالی مهمی داشته و در چند سال اخیر، رشد ۴۶ درصدی را در تراکنش‌های آنلاین و موبایلی به ثبت رسانده است.

-هلدینگ خدمات مالی بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا (BBVA Colombia)

هلدینگ خدمات مالی بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا، با مجموع دارایی ۹۹ تریلیون پزوی کلمبیا، چهارمین بانک بزرگ تجاری در کلمبیا از منظر ارزش و حجم دارایی است.

بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا ، تنها بانک با مالکیت خارجی در میان پنج نهاد مالی برتر بانکی در کلمبیا است که عمده سهام آن متعلق به گروه مالی و اقتصادی " BBVA " مستقر در اسپانیا است.

این بانک با شبکه‌ای مشتمل بر ۳۵۰ شعبه و تقریباً ۱۳۰۰ دستگاه خودپرداز، ۸ درصد از سهم بازار بانکی کلمبیا را در اختیار دارد.

بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا مانند سایرین بانک‌های این کشور، توسعه خدمات دیجیتالی خود را در اولویت قرار داده و در چند سال اخیر، بالغ بر ۱.۵ میلیون مشتری دیجیتالی جذب کرده است. همچنین این بانک در ژانویه ۲۰۱۹ به انجمن شرکت‌های فین تک کلمبیا پیوسته است.

در جولای ۲۰۱۸، این نهاد مالی توسط مجله " Euromoney " به عنوان "بهترین بانک کلمبیا در سال ۲۰۱۸" انتخاب شد. همچنین در سال ۲۰۱۹ موسسه " Capital Finance International"، بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریرا را "بهترین بانک دیجیتال کلمبیا در سال ۲۰۱۹" اعلام کرد.

-شرکت خدمات بانکداری و مالی بانکو دی اوکسیدنته (Banco de Occidente)

شرکت خدمات بانکداری و مالی بانکو دی اوکسیدنته، با ارزش دارایی ۶۰ تریلیون پزوی کلمبیا، در جایگاه پنجمین بانک بزرگ تجاری کلمبیا قرار گرفته است.

این بانک در می ۱۹۶۵ با اولین شعبه خود در کالی، پریرا و ارمنستان شروع به فعالیت کرد.

بخش عمده شرکت خدمات بانکداری بانکو دی اوکسیدنته متعلق به گروه مالی " Grupo Aval Acciones y Valores " است.

بانکو دی اوکسیدنته طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات بانکی مانند سرمایه‌گذاری، تجارت‌خارجی، کارت‌های اعتباری و نقدی، خدمات بازنشستگی، خدمات خزانه‌داری و بانکداری آنلاین را به مشتریان حقوقی و حقیقی خود ارائه می‌دهد.

بازار خدمات صنعت بیمه در کلمبیا

-در طول بازه زمانی کوتاه‌مدت و افق میان‌مدت از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، دیدگاه کلی به صنعت بیمه کلمبیا، مثبت خواهد بود. عملکرد این بازار در سال ۲۰۲۰ به دلیل تأثیر منفی همه‌گیری کرونا، تضعیف شد. با این حال، بهبود قابل توجهی در نرخ رشد صنعت بیمه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به وجود آمد که ناشی از بهبود شرایط مولفه‌های کلان اقتصادی کلمبیا بود. با آنکه احتمال کاهش رشد متوسط این بازار در افق کوتاه‌مدت به سبب برخی از خطرات بالقوه مانند بروز شوک در قیمت کالاها، فشارهای تورمی و کُندی اقتصاد جهانی همچنان وجود دارد اما با این وجود، انتظار می‌رود که به دلیل افزایش سرانه درآمدی، افزایش روند شهرنشینی و تقویت قدرت خرید طبقه متوسط جامعه کلمبیا، در افق میان مدت و چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، شاهد توسعه بازار خدمات و محصولات بیمه‌ای در این کشور باشیم. علاوه بر این، افزایش تقاضا از سوی شرکت‌ها و نهادهای تجاری، به ویژه کسب وکارهای کوچک و متوسط، رونق صنعت بیمه کلمبیا در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲ را به همراه خواهد داشت.

-پیش‌بینی شده که ارزش کل بازار بیمه کلمبیا در یک چشم‌انداز بلندمدت، تقریباً دو برابر شده و از ۶۴.۶ تریلیون پزو در سال ۲۰۲۳ به ۱۲۰.۲ تریلیون پزو در پایان سال ۲۰۳۲ افزایش یابد.

-دیدگاه مثبتی برای بهبود وضعیت نرخ رشد حق بیمه‌های عمر در افق کوتاه‌مدت در کلمبیا وجود دارد و به نظر می‌رسد که این بخش افزایش ۱۶.۹ درصدی به ارزش ۲۸.۹ تریلیون پزوی کلمبیا (واحد پول کلمپیا) را ثبت کند.

-در ادامه، انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، از آنجایی که اقتصاد داخلی کلمبیا رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد، خالص نرخ رشد حق بیمه‌ها در حوزه بیمه عمر، روند مثبت و روشنی را طی کرده و متوسط نرخ رشد سالانه ۹.۳ درصدی را به ثبت برساند که در این صورت، ارزش بازار بیمه‌های عمر به ۳۸.۵ تریلیون پزو خواهد رسید.

-همچنین انتظار می‌رود که در شرایط امروز، ضریب نفوذ پایین حوزه بیمه عمر در بین شهروندان کلمبیایی، موجب ایجاد یک فرصت و پتانسیل بالقوه رشد محسوس بیش از ۱۵ درصدی در این بخش در افق بلندمدت ۲۰۳۲ شود.

-از سوی دیگر پیش‌بینی شده که در چشم‌انداز میان‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۷، خالص نرخ رشد حق بیمه‌های عمومی و تخصصی، متوسط نرخ رشد سالانه ۱۲.۲ درصدی را به ثبت رسانده و ارزش بازار بیمه‌های عمومی و تخصصی، به ۳۵.۷ تریلیون پزو ارتقا یابد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بیمه کلمبیا

-بر اساس آخرین داده‌های فدراسیون بیمه‌گران کلمبیا (FASECOLDA )، ۲۲ شرکت در حوزه بیمه‌های عمومی و تخصصی و ۱۶ شرکت در حوزه بیمه عمر در کلمبیا فعالیت دارند. همچنین ۴۵ کارگزار تخصصی بیمه در داخل، ۱۸ دفتر نمایندگی صنعت بیمه کلمبیا در خارج از کشور و دو شرکت بیمه تعاونی محور در این بازار به فعالیت مشغول هستند.

-فدراسیون بیمه‌گران کلمبیا (FASECOLDA ) نتایج آخرین نظرسنجی خود در حوزه بیمه عمر را منتشر کرد که طی آن مشخص شد حدود ۵۱ درصد از جمعیت بزرگسال کلمبیا (۱۹ میلیون نفر) نوعی از بیمه عمر یا بیمه پوشش حوادث شخصی را استفاده می‌کنند. همچنین این گزارش خاطر نشان کرد که دریافت خدمات بیمه عمر و بیمه پوشش حوادث شخصی، در بین زنان کلمبیایی (۵۱.۴ درصد) در مقایسه با مردان این کشور (۴۸.۶ درصد) بیشتر است.

-بر اساس تحقیقات انجمن کارگزاران بیمه کلمبیا و مرکز ملی مشاوره خدمات بیمه‌ای، شرکت "MetLife " با کسب ۳۳ درصد آرا و اخذ امتیاز ۸.۱۳ از ۹، به عنوان بهترین شرکت در حوزه بیمه عمر انتخاب شد.

بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در کلمبیا

-صنعت مدیریت دارایی کلمبیا در این سال‌ها، با افت و خیزهای مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. پس از فروکش کردن پاندمی کووید ۱۹، این صنعت بهبودی نسبتاً سریعی را تجربه کرد که این روند بهبودی، با گسترش جمعیت طبقه متوسط درآمدی در کلمبیا و اصلاحات حقوقی انجام گرفته با هدف افزایش دسترسی مشتریان خرد به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خُرده‌فروشی، تسهیل شد. همچنین اجرای پروژه خصوصی‌سازی در کلمبیا به ‌ویژه در زیرمجموعه‌های صندوق‌های سهامی و صندوق‌های تامینی، شرایط این بازار را در جهت دستیابی به اهداف افق بلندمدت ۲۰۳۲، هموارتر کرد. با این حال، امکان ایجاد شرایط نامطلوب در این صنعت به دلیل نوسانات اقتصادی و سیاسی جهانی و چالش‌های پیش‌بینی‌شده برای درآمد خانوارها که ناشی از محیط سخت اقتصادی پیشرو است، قابل کتمان نیست.

-پیش‌بینی شده است که در افق کوتاه‌مدت، صندوق‌های مدیریت دارایی و بازنشستگی کلمبیا، شاهد ورود خالص سرمایه ۱.۴ تریلیون پزویی باشد.

-پیش‌بینی شده که هلدینگ مالی و مدیریت دارایی" IDB Invest"، یک سرمایه‌گذاری ۱۳۵ میلیون دلاری در پروژه‌های زیربنایی کلمبیا را از طریق انتشار اوراق قرضه اجتماعی در افق کوتاه‌مدت به انجام خواهد رساند. در صورت تحقق این امر، این پروژه به بزرگترین فرآیند مدیریت دارایی از طریق انتشار اوراق قرضه اجتماعی در آمریکای لاتین، مبدل خواهد شد.

-طبق آخرین اطلاعات موجود، انتظار می‌رود که تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷، شرکت‌های تراست، بیشترین دارایی‌های تحت مدیریت را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی و صندوق‌های سهامی خصوصی، به ارزش بیش از ۱۱۰ تریلیون پزو، در اختیار خواهند گرفت.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی کلمبیا

-صنعت مدیریت دارایی کلمبیا، یکی از باثبات‌ترین بازارهای مالی این کشور در دوره شیوع پاندمی کرونا بوده که توانسته با عبور کم‌هزینه از این بحران، حجم بالای سرمایه در گردش خود را حفظ کند.

-این صنعت در کلمبیا عمدتاً تحت سلطه و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی (FIC) قرار دارد که صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تراست، بیشترین سهم را در فعالیت‌ها و دارایی‌های FIC ها به خود اختصاص داده‌اند. اما دولت در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را در جهت آزادسازی این بستر انحصاری و ورود بازیگران جدید انجام داده که این امر، با افزایش مشارکت و سهم بازار صندوق‌های سهامی خصوصی (FCPs ) و صندوق‌های تامینی همراه بوده است.

-با وجود چالش‌های اقتصادی پیش‌بینی‌شده در افق کوتاه‌مدت، به نظر می‌رسد که این صنعت در افق میان‌مدت و بلندمدت، شاهد پیشرفت‌های ملموسی به سبب ورود بازیگران جدید و معرفی و ارائه محصولات جدید به ویژه خدمات حوزه فین تک و محصولات نوآورانه باشد.

-کل دارایی‌های تحت مدیریت (AuM) این صنعت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی (FIC ) و صندوق‌های سهامی خصوصی (FCPs ) به ۸۵.۶ تریلیون پزو رسیده است.

-سه چهارم دارایی‌های پرتفویِ صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی، توسط ۲۸ شرکت تراست مدیریت می‌شود.

-همچنین اکثریت قریب به اتفاق (حدود ۷۵درصد) دارایی‌های این صنعت، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نگهداری می‌شوند.

-پتانسیل رشد قابل توجه این صنعت در کلمبیا و چشم‌انداز آتی روشن آن، صندوق‌های مدیریت دارایی پیشگام منطقه را از سایر بازارهای آمریکای لاتین مانند شیلی به این کشور جذب کرده است، زیرا آنها معتقدند که صنعت مدیریت دارایی کلمبیا، به دلیل داشتن یک محیط نظارتی باثبات و بازار سرمایه پُررونق، به شدت سودآور است.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در کلمبیا

-انتظار می‌رود که همچنان منتظر نوسانات شدید در بورس اوراق بهادار کلمبیا به سبب نگرانی‌های مربوط به سخت‌تر شدن شرایط سیاست‌های پولی در جهان، نااطمینانی نسبت به اصلاحات حقوقی این بستر و همچنین تاثیرات غیرقابل پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا بر این بازار باشیم. همچنین فعالان بازار سرمایه در این کشور، یک عدم اطمینان شدید نسبت به سیاست‌های اقتصادی ضدبازار رئیس‌جمهور این کشور یعنی گوستاوو پترو دارند.

- بورس " Bolsa de Valores de Colombia" به عنوان تنها نماد عملیاتی بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار کلمبیا، در ساهای اخیر عملکرد ضعیفی داشته که ناشی از اتکای مستمر این بازار به هیجانات و احساسات سرمایه‌گذاران جهانی بوده است.

-همچنین به دلیل وسعت محدود این بازار، شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران سهامی جدید خود دچار چالش هستند و این موضوع باعث شده که پیش‌بینی روند عرضه‌های اولیه در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، نزولی باشد.

-با وجود نوسانات شدید در شاخص‌های اصلی، اما باز هم بازار سرمایه کلمبیا پتانسیل رشد نسبتا مناسبی در افق میان‌مدت و بلندمدت ۲۰۳۲ دارد. در حقیقت، به نظر می‌رسد که با تلاش‌های متولیان امر برای تعمیق بازار سرمایه کلمبیا و جذاب‌تر کردن آن برای سرمایه‌گذاران خُرد و کلان، می‌بایست در چشم‌انداز میان‌مدت شاهد افزایش نرخ جذب سرمایه در بازار بورس این کشور باشیم.

-انتظار می‌رود که ارزش معاملات بازار بورس و اوراق بهادار کلمبیا در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، با اندکی کاهش نسبت به وضعیت امروز، به ۳۰۸ تریلیون پزو برسد.

-در سال‌های اخیر، طرح ادغام بازارهای بورس شیلی، کلمبیا و پرو، آغاز شده است و به نظر می‌رسد که با اخذ مجوزهای نهایی، این هلدینگ سهامی رسما در آینده نزدیک فعالیت خود را شروع نماید.

-اداره کل بازار بورس و اوراق بهادار کلمبیا اعلام کرده که تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷، شرایط و قوانین جدیدی را برای شرکت‌ها و کسب و کارهایی که مایل به فهرست شدن در شاخص‌های این بازار باشند، ساده‌سازی و تسهیل خواهد نمود تا امکان انتشار اوراق قرضه و فروش سهام در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد سبز، اقتصاد اجتماعی و توسعه پایدار، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، فراهم شود.

چشم‌انداز رقابتی آتی در بازار سرمایه در کلمبیا

-بازار بورس اوراق بهادار کلمبیا " Bolsa de Valores de Colombia" ، در سال ۱۹۲۸ و از طریق ادغام سه بازار سهام مستقل این کشور یعنی " Bolsa de Bogotá" و " Bolsa de Medellín" و " Bolsa de Occidente" تاسیس شد.

-طبق آخرین گزارش‌های مرکز اطلاعات و آمار بورس کلمبیا، شرکت "EcoPetrol " با ارزش بازار ۹۲.۶ تریلیون پزو، بزرگترین شرکت سهامی نمایه شده در بازار سرمایه این کشور محسوب می‌شود.

- فعالیت اصلی بازار بورس اوراق بهادار کلمبیا شامل مبادلات سهام شرکت‌ها و صنایع داخلی، فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و فروش و مبادله سهام شرکت‌های خارجی است که از طریق پنجره جهانی BVC در بورس کلمبیا نمایه شده‌اند.

-بورس کلمبیا دارای ۸۰ شرکت سهامی و ناشر داخلی و خارجی است که در حال حاضر، ارزش کل تخمینی این بازار را به ۳۱۵.۲ تریلیون پزو رسانده‌اند.

-همچنین بازار بورس اوراق بهادار کلمبیا به صورت منطقه‌ای با بلوک اتحادیه سهامی کشورهای حوزه اقیانوس آرام، مشارکت دارد.

-در سال‌های گذشته، بورس کلمبیا، با امضای یک قرارداد همکاری و مشارکت با بورس سانتیاگو شیلی، بورس لیمای پرو و بورس مکزیک، بازار سهامی یکپارچه آمریکای لاتین را تشکیل داده‌اند. چنین قراردادی به سرمایه‌گذاران این سه کشور اجازه داده که از طریق کارگزاران ملی و محلی، به راحتی سهام مورد نظر خود را در هر سه بازار خریداری کرده و بفروشند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha