شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
"لستجا کگانیاگو" اقتصاددان برجسته قاره سیاه 

از آغاز دوره ریاست کگانیاگو تا به امروز، میانگین نرخ بیکاری آفریقای‌جنوبی، کاهش چشمگیری را از محدوده بالای ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۴ ، به زیر ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ را تجربه کرد.

تولد،کودکی و نوجوانی لستجا کگانیاگو در محله‌ای فقیرنشین در لیمپوپو

لستجا سیوا کوکا کگانیاگو، در ۷ اکتبر ۱۹۶۵ در منطقه بوین، در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی در محله فقیرنشین سیرمونکا، به دنیا آمد. پدرش، موبوا کگانیاگو، یک کارگر فصلی بود که در بیشتر مواقع سال، به دلیل خشکسالی در پهنه وسیعی ازآفریقا، شغل مشخص و درآمد دائمی نداشت. مادرش، مایاشا کوکا کگانیاگو، یک مهاجر اتیوپیایی بود که در یک رستوران محلی کار میکرد. خانواده ۱۱ نفره کگانیاگو، در شرایط بسیار سخت مالی و اقتصادی، به زندگی خود ادامه می‌دادند. همین مسئله باعث شده بود که لستجا، به راحتی نتواند به تحصیل بپردازد و در بیشتر اوقات، شانه به شانه پدر و مادر و ۳ برادر بزرگتر خود، در زمین‌های کشاورزی اجارهای، زراعت می‌کرد. به همین دلیل، وی در سن ۱۲ سالگی، تازه توانست پا به تحصیلات رسمی دوران ابتدایی بگذارد که در منطقه فقیرنشین سیرمونکا، امری مرسوم بود. نمایان شدن استعداد تحصیلی لستجا، سبب شد که مادرش با هر زحمتی که بود اجازه ترک تحصیل مجدد به لستجا به دلیل فقر مالی را ندهد. در همین راستا و برای بهبود اوضاع، وی در ۱۸ سالگی و پس از پایان دوران تحصیلات ابتدایی، به همراه مادر، به ژوهانسبورگ نقل مکان کرد و در دبیرستان ملی آفریقای جنوبی، پذیرش شد. حاصل ۵ سال کوشش تحصیلی لستجا در دوره متوسطه در این شهر، کسب عنوان شاگرد اولی در بین هم‌دوره‌ای‌های خود در این دبیرستان و قرار گرفتن در زمره "دانش‌آموزان با استعداد سال کشور آفریقا" و دریافت بورسیه تحصیلات دانشگاهی از دولت آفریقای جنوبی، شد (آکادمی علوم آفریقا،۲۰۲۳).

آغاز تحصیلات دانشگاهی، دریافت بورسیه تحصیلی از دولت آفریقای جنوبی

لستجا سیوا کوکا کگانیاگو، پس از کشف دیرهنگام استعدادش در حوزه درسی به همت هوشمندی و تلاش‌های مادر و تحقق موفقیت در دستیابی به بورسیه تحصیلی ملی دولت آفریقای جنوبی، در مارس ۱۹۸۸، در سن ۲۳ سالگی، وارد مقطع لیسانس در رشته تجارت و بازرگانی در دانشگاه آفریقای جنوبی شد و توانست با رتبه ممتاز و کسب بالاترین معدل دانشگاهی، در سال ۱۹۹۱، ضمن فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه، در لیست دانشجویان واجد شرایط برای اعزام به دانشگاه‌های خارج از کشور، قرار گیرد.کگانیاگو، جز ۱۱۵ نفری بود که در سال ۱۹۹۲، موفق به کسب پذیرش نهایی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی شدند و وی برای آغاز دوره تحصیلات تکمیلی خود، به مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد توسعه در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقایِ دانشگاه لندن ورود کرد. به گفته اساتید و محققین این مرکز معتبر دانشگاهی، لستجا همواره در زمره محصلین برجسته در رشته خود قرار داشت که همین امر موجب شد بتواند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، از همین دانشگاه، بورسیه کامل تحصیلی (تحصیل رایگان+ مقرری ماهانه) را دریافت کرده و در سال ۱۹۹۷، با ارائه رسالهای با عنوان "بحران‌های پولی و طراحی یک نظام بانکی بهینه" زیرنظر پروفسور مک‌کارینسون، فارغ‌التحصیل شود. کارنامه تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی کگانیاگو به شرح زیر، قابل ملاحظه است:

-کارشناسی تجارت و بازرگانی، دانشگاه آفریقای جنوبی، ۱۹۹۱

-کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه، مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا ، دانشگاه لندن، ۱۹۹۴

-دکتری علوم اقتصادی در شاخه مهندسی مالی و مدیریت بانکداری، از مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دانشگاه لندن، ۱۹۹۷

همچنین لستجا کگانیاگو در این سال‌ها به جز تحصیلات عالی دانشگاهی، دوره‌های متعدد تخصصی در زمینه‌های مالی، اقتصاد، مدیریت و راهبری و بانکداری نیز گذرانده است:

-دوره "برنامه‌ریزی سیستماتیک مالی"، مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دانشگاه لندن، ۱۹۹۹

-دوره "مدیریت مالی پیشرفته"، امپریال کالج لندن، انگلستان، ۲۰۰۰

-دوره "نگرش سیستمی برای مدیران مالی"، دپارتمان آموزش صندوق بین‌المللی پول، واشنگتن، آمریکا،۲۰۰۲

-دوره "راهبری استراتژیک مالی"، دپارتمان آموزش صندوق بین‌المللی پول، واشنگتن، آمریکا،۲۰۰۳

-دوره "بانکداری نوین در هزاره سوم"، آکادمی آموزش‌های بانک جهانی، ایالاتمتحده، ۲۰۰۵

-دوره "بحران‌های بانکی و سیاست‌های پولی بهینه"، مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دانشگاه لندن،۲۰۰۸

-دوره"مباحث پیشرفته مالی در مدیریت کسب‌ و کارهای اقتصادی"، امپریال کالج لندن، انگلستان،۲۰۱۰

-دوره "راهبری بانکداری نوین در جهان"، مدرسه بازرگانی هاروارد،۲۰۱۲

-دوره "مدیریت استراتژیک برای مدیران بانکی"، مدرسه بازرگانی هاروارد،۲۰۱۴

-دوره "بانکداری پیشرفته، عبور از بحران"، مدرسه کسب و کار ویتواترسرند، ژوهانسبورگ،آفریقای‌جنوبی ۲۰۱۹

-دوره "مدیریت پیشرفته در بحران‌های بانکی"، مدرسه کسب وکار ویتواترسرند، ژوهانسبورگ،آفریقای جنوبی۲۰۲۰

-دوره "راهبری مقررات نوین بانکی در قرن ۲۱"، آکادمی آموزش‌های بانک جهانی، ۲۰۲۱

-دوره "مدیریت آینده‌نگر در تامین مالی صنعت بانکداری"، مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، ۲۰۲۳

(انجمن روسای فدرال بانک‌های آفریقایی،۲۰۲۳)

تخصص پژوهشی و فعالیت‌های برجسته آکادمیک لستجا کگانیاگو

لستجا کگانیاگو در ۲۵ سال اخیر، با عناوین علمی گوناگون نظیر دستیار پژوهشی، محقق ارشد، استاد مدعو، پژوهشگر آزاد، نویسنده و مولف کتب دانشگاهی، مترجم، یادداشت‌نویس، سرمقاله‌نویس و سخنران آکادمیک در موضوعات مختلف اقتصاد، امورمالی و بانکداری به فعالیت پرداخته است. عمده پژوهش‌ها، مفاد تدریس، تحقیقات تئوریک، کتب و مقالات علمی کگانیاگو متمرکز بر شاخه‌هایی نظیر "نظام‌های پولی"، "مالیه بین‌الملل"، "سیستم‌های پولی بین‌الملل"، "بحران‌های مالی"، سیاست‌گذاری پولی"، "تامین مالی در بانکداری"، "ریسک و مقررات در بانکداری نوین"، "اقتصاد منطقه آفریقا"، "دستورالعمل توسعه در اقتصادهای فقیر" و "بحران‌های بانکی در اقتصادهای آفریقایی" بوده است. بسیاری از پژوهش‌های علمی وی، در دانشکده‌های تراز اول اقتصاد و مدیریت کشور آفریقای‌جنوبی، به عنوان رفرنس مطالعاتی، تدریس می‌شود. همچنین قسمت اعظمی از اقدامات و فعالیت‌های علمی کگانیاگو در سال‌های اخیر و به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد و همزمان با آغاز ریاست بر بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی، معطوف به سخنرانی‌های آکادمیک و شرکت در نشست‌های تخصصی حوزه اقتصاد و مالی به دعوت اندیشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های مطرح جهان بوده است (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۳).

مناصب شغلی و سمت‌های کاری حرفه‌ای ملی و بین‌المللی لستجا کگانیاگو

-کارشناس ارشد مالی و اقتصادی، اداره کل خزانه‌داری ملی آفریقای جنوبی،۱۹۹۸-۱۹۹۶

-مدیر ارشد مالی، اداره کل خزانه‌داری ملی آفریقای جنوبی،۲۰۰۰-۱۹۹۸

-مدیر بخش بین‌الملل و سیاست‌های ارزی، اداره کل خزانه‌داری ملی آفریقای جنوبی، ۲۰۰۲-۲۰۰۰

-معاون کل و قائم مقام اداره کل خزانه‌داری ملی آفریقای جنوبی، ۲۰۰۵-۲۰۰۲

-رئیس و مدیرعامل اجرایی اداره کل خزانه‌داری ملی آفریقای جنوبی، ۲۰۱۱-۲۰۰۵

-نماینده تام‌الاختیار دولت آفریقای جنوبی در بانک جهانی، ۲۰۰۸-۲۰۰۵

-نماینده و رئیس میز آفریقای جنوبی در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۰-۲۰۰۸

-نماینده تام‌الاختیار دولت آفریقای جنوبی در بانک توسعه آفریقا، ۲۰۰۸-ادامه دارد

- نماینده تام‌الاختیار دولت آفریقای جنوبی در گروه G۲۰، ۲۰۱۰-۲۰۱۴

- رئیس معاونان کمیته توسعه در گروه G۲۰، ۲۰۱۱-۲۰۱۴

- ریاست گروه کاری G۲۰ در مورد اصلاحات صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۴-۲۰۱۱

-معاون رئیس کل بانک مرکزی آفریقای جنوبی، ۲۰۱۴-۲۰۱۱

-ریاست کل بانک مرکزی آفریقای جنوبی، ۲۰۱۴-ادامه دارد

-عضو گروه مشورتی منطقه‌ای هیات ثبات مالی (FSB)کشورهای جنوب صحرای آفریقا، ۲۰۱۴-ادامه دارد

-رئیس جامعه توسعه مالی و اقتصادی آفریقای جنوبی ( (SADC، ۲۰۱۴-ادامه دارد

-رئیس انجمن بانکداران مرکزی قاره آفریقا، ۲۰۱۵-ادامه دارد

- رئیس کمیته روسای بانک مرکزی کشورهای عضو منا، ۲۰۱۶-ادامه دارد

-رئیس کمیته بین‌المللی پول و مالی، صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲-۲۰۱۸

-رئیس کمیته مشاوره سیاست‌گذاری شورای حکام صندوق بین‌المللی پول ، ۲۰۱۹-۲۰۲۳

(سامانه اطلاعرسانی دولت آفریقای جنوبی،۲۰۲۳)

آغاز سکانداری لستجا کگانیاگو در فدرال بانک آفریقای جنوبی

پس از آنکه دوره ۵ ساله ریاست گیل مارکوس، اولین و تنها رئیس بانک مرکزی زن در تاریخ آفریقای‌جنوبی به پایان رسید، با دستور رئیس‌جمهور وقت این کشور، لستجا سیوا کوکا کگانیاگو که به مدت ۳ سال معاون و قائم مقام مارکوس بود، به ریاست فدرال بانک آفریقای جنوبی منصوب شد. بدین ترتیب، دوره مدیریت کگانیاگو از ۹ نوامبر ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۹ و در پایان دوره اول ریاست خود، با تائیدیه مجدد سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، بار دیگر به کار خود در این سمت ادامه داد. دوره مدیریت ۹ ساله لستجا سیوا کوکا کگانیاگو در بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی تا به امروز، مقارن با حضور جنتیلن و جرومپاول در صدر فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی آفریقای جنوبی،۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های لستجا کگانیاگو در دوره ریاست بر بانک مرکزی آفریقای جنوبی

*مدیریت بهینه نرخ تورم در آفریقای جنوبی- اولین اقدام موثر لستجا کگانیاگو

در دوره ریاست کگانیاگو بر بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی از جمله سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورم در این کشور، به خوبی مدیریت شد. به‌گفته ابراهیم پاتل، وزیر وقت اقتصاد و خزانه‌داری آفریقای‌جنوبی، تصمیم‌سازی‌های عملیاتی کگانیاگو در حوزه مدیریت تورمی و پایدارسازی قیمت در طول ریاست بر فدرال بانک آفریقای جنوبی، در تاریخ این نهاد مالی، بی‌سابقه و درخشان بوده است (بانک مرکزی آفریقای جنوبی،۲۰۲۳).

در بدو ورود لستجا کگانیاگو به بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی، تورم به جامانده از دوره ریاست گیل مارکوس حدود ۱۰ درصد بود. پس از آغاز برنامه‌های ثبات قیمتی کگانیاگو تحت عنوان "سیاست‌های بهینه‌سازی تورمی"، روند کاهش نرخ تورم در اقتصاد آفریقای‌جنوبی آغاز شد. در اولین اقدام موثر وی، قیمت حامل‌های انرژی، که مهمترین مولفه در شکل‌گیری تورم‌های افسارگسیخته در این کشور محسوب می‌شود، با یک شیب متوسط و کنترل‌شده، شروع به کاهش کرد و این روند کاهشی، تا به امروز نیز ادامه یافته است. کگانیاگو با یک رویکرد ابتکاری توانست با توزیع و انتقال هزینه تمام‌شده حامل‌های انرژی به کسب‌وکارهای آفریقایی تثبیت شده و دارای متوسط سود مثبت در بازه پنج سال گذشته و مصرف‌کنندگان خُرد در بخش‌های مختلف اقتصادی در سراسر این کشور، منجر به کاهش فشار قیمت‌ها و کشف قیمت بهینه و کاهش‌یافته حامل‌های انرژی در آفریقای جنوبی شود (وبگاه هیات ثبات مالی جهانی، ۲۰۲۳).

نمودار۱. روند نرخ تورم در تاریخ اقتصادی آفریقای‌جنوبی و پیش‌بینی آتی (با تمرکز بر دوره مدیریت لستجا کگانیاگو در بانک مرکزی)

"لستجا کگانیاگو" اقتصاددان برجسته قاره سیاه 

منبع: https://www.statista.com/statistics/۳۷۰۵۱۵/inflation-rate-in-south-africa/

اقدام عملیاتی و موثر بعدی لستجا کگانیاگو تحت برنامه سیاست‌های بهینه‌سازی تورمی، کنترل رشد متوسط سالانه قیمت موادغذایی در آفریقای جنوبی، به عنوان دومین عامل مهم افزایش تورم در این کشور، بود. مبتنی بر آمار و اطلاعات مستخرج از شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده، آفریقای‌جنوبی از سال ۲۰۰۹، با رشد تدریجی و از سال ۲۰۱۲، با رشد پُرشتاب قیمت موادغذایی روبرو شده بود. این افزایش قیمت در محصولات استراتژیک و پُرمصرفی مانند نان، گوشت و لبنیات کامل مشهود بوده است. این امر علاوه بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و کوچک شدن سبد خانوار شهروندان این کشور، منجر به بروز چالش‌های عمیق در تصمیم‌سازی‌های سیاستی در بانک‌های مرکزی دولت آفریقای‌جنوبی شده بود. لستجا کگانیاگو برای فرو نشاندن وکاهش فشار قیمت‌ها در حوزه موادغذایی، دست به اقدامی اساسی زد. او در نشست سالیانه بانک‌مرکزی آفریقای‌جنوبی با مقامات و معاونان بازرگانی و تجاری در آگوست ۲۰۱۵ اعلام کرد که چالش اصلی ما در مهار تورم موادغذایی در کشورمان، فشار تقاضا است. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم که با فعال کردن محرک‌ها و ابزارهای سیاست پولی، امکان دریافت تسهیلات تشویقی بلندمدت کلان از بانک مرکزی را برای تولیدکنندگان داخلی موادغذایی و تجار و واردکنندگانی فراهم آوریم که تا پایان سال میلادی ۲۰۱۶، ۳۰ درصد بر میزان تولیدات و ۲۵ درصد بر میزان واردات خود در این بخش بیافزایند. با این تصمیم خردمندانه و حساب‌شده تیم علمیاتی لستجا کگانیاگو، روند پُرشتاب نرخ تورم موادغذایی در پایان سال ۲۰۱۵، با شیب تندی فروکش کرد و این نرخ در پایان سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، به کمترین میزان خود در۲۰ سال اخیر در این کشور رسید. با ادامه این روند در سال‌های آتی، تا به امروز بانک مرکزی آفریقای جنوبی موفق به ایجاد پایداری و ثبات در فرآیند مهار تورم عمومی به ویژه در حوزه مواد غذایی شده است (وبگاه هیات ثبات مالی جهانی، ۲۰۲۳).

*بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی آفریقای جنوبی در دوران ریاست لستجا کگانیاگو

یکی دیگر از نتایج درخشان دوره مدیریت لستجا کگانیاگو در بانک مرکزی آفریقای جنوبی، بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور به شرح زیر بوده است:

*از آغاز دوره ریاست کگانیاگو تا به امروز، میانگین نرخ بیکاری آفریقای جنوبی، کاهش چشمگیری را از محدوده بالای ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۴ ، به زیر ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ را تجربه کرد. همچنین از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، کگانیاگو در مجموع، در کل منطقه آفریقای جنوبی، معادل ۱.۷ میلیون شغل ایجاد کرده است که مهم‌ترین دستاورد خود را، در همین حوزه یعنی بازار کار می‌داند.

*با اقدامات کگانیاگو، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، متوسط حجم کسری قابل توجه و انبوه دولت آفریقای‌ جنوبی به یک ششم میزان قبلی کاهش یافت.

*با برنامه‌ریزی کگانیاگو، هزینه‌ استقراض دولت آفریقای جنوبی، از ۴.۳۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱.۷۷ درصد در سال۲۰۲۳ رسید.

*سرانه درآمد واقعی قابل‌تصرف خانوار در آفریقای‌ جنوبی که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ کاهش یافته بود، از ۲۰۱۵ تا به امروز، افزایش قابل‌توجهی یافته است که این امر ناشی از تاثیر سیاست پولی توزیعی بر درآمد و ثروت خانوارهای آفریقایی، مطابق با برنامه‌های اجرایی لستجا کگانیاگو بوده است.

*در طول دوره مدیریت لستجا کگانیاگو، نرخ تسهیلات سپرده بانک مرکزی آفریقای جنوبی، به ۰.۷ درصد و نرخ بازپرداخت اصلی به ۰.۱ درصد رسید. بدین ترتیب، با ابتکار عمل و تصمیم‌سازی‌های صحیح کگانیاگو، بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی، اولین بانک مرکزی قاره آفریقا بود که توانست نرخ بهره را تا عمق صفر، کاهش دهد. (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳)

*موفقیت در حفظ ارزش واحد پول آفریقای‌ جنوبی از طریق تقویت بانک‌های داخلی

در نوامبر ۲۰۱۵، تنها یکسال پس از آغاز ریاست لستجا کگانیاگو بر بانک مرکزی آفریقای جنوبی، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به شرایط متزلزل و نابه‌سامان ارزش راند (واحد پول آفریقای جنوبی)، بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای مقابله با احتمال سقوط ارزش راند دارد، قاطعانه پاسخ داد "در چارچوب وظایف ما، بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی آماده است هر کاری که لازم است برای حفظ ارزش راند انجام دهد. باید به موفقیت خود باور داشته باشیم و همین کافی خواهد بود". این پاسخ شجاعانه و قاطعانه کگانیاگو، جریان غالبی که اقتصاد آفریقای جنوبی را به بحران بی‌اعتمادی مبتلا کرده بود و بقای راند را تهدید می‌کرد، تغییر داد (وبگاه هیات ثبات مالی جهانی، ۲۰۲۳).

لستجا کگانیاگو در ابتدای امر، با اجرای دستورالعملی الزامی در باب تغییر خطمشی و رویکرد بانک مرکزی آفریقای‌جنوبی در قبال ذخایر احتیاطی و قانونی بانک‌های داخلی، تأثیر هرگونه عوارض جانبی بالقوه سیاست‌های پولی بر کاهش ارزش راند را، خنثی کرد. در واقع کگانیاگو با ایجاد یک سازوکار دو مرحله‌ای ذخیره ارزش، بخشی از ذخایر نقدی اضافی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را، از نرخ منفی تسهیلات سپرده معاف کرد تا اثر انتقال سیاست پولی بر ارزش ذاتی راند در میانمدت و بلندمدت کاهش یابد (وبگاه هیات ثبات مالی جهانی، ۲۰۲۳).

چالش بعدی لستجا کگانیاگو برای مقابله با سقوط ارزش راند این بود که سودآوری ساختاری بانک‌های آفریقای جنوبی، همچنان در سطح پایینی قرار داشت، زیرا ریسک‌پذیری شدید و قوی در بازارهای مالی، بازار سرمایه و بازار املاک و مستغلات، همچنان به افزایش آسیب‌پذیری‌های قیمت دارایی‌ بانک‌ها دامن می‌زد. در همین راستا، در یک ابتکار عمل موثر، کگانیاگو با ارائه یک بسته مشورتی-عملیاتی شامل ۲۰ اقدام موثر درکوتاه‌مدت و ۲۰ اقدام موثر در میان‌مدت و بلندمدت (درحالیکه ریسک‌های اضطراری در بخش مالی غیربانکی همچنان افزایشی و روبه‌رشد بود)، در مدت ۱۱ ماه، موجب کاهش قابل توجه خطرپذیری بانک‌های آفریقای‌ جنوبی در مقابل ریسک بازارهای غیربانکی، ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر ریسک‌های سیستماتیک و در نهایت، جلوگیری از سقوط آزاد و غیرقابل جبران کاهش ارزش راند شد (وبگاه هیات ثبات مالی جهانی، ۲۰۲۳).

افتخارات و جوایز ملی و بین‌المللی لستجا کگانیاگو در عرصه علم و دانش

-کسب رتبه اول دوره کارشناسی دانشکده اقتصاد و تجارت دانشگاه آفریقای جنوبی، ۱۹۹۱

-برگزیده نهایی بورسیه تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج دولت آفریقای جنوبی، ۱۹۹۲

-کسب رتبه اول دوره کارشناسی ارشد مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دانشگاه لندن، ۱۹۹۴

-دریافت جایزه نقدی بهترین رساله دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه لندن، ۱۹۹۴

- دریافت عنوان فارغ‌التحصیل ممتاز دوره دکتری مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا، دانشگاه لندن، ۱۹۹۷

-دریافت جایزه ۲۰ هزار پوندی برترین پایان نامه دوره دکتری در بین دانشجویان خارجی دانشگاه لندن، ۱۹۹۷

-دریافت جایزه پژوهشگر برتر سال از کمیسیون ملی بانکداری آفریقای جنوبی، ۱۹۹۹

-دریافت جایزه مدرس برتر اقتصاد مالی از کالج ملی اقتصاد و مدیریت مالی دانشگاه ژوهانسبورگ، ۲۰۰۰

-دریافت جایزه پژوهشگر برتر اقتصاد و بانکداری از آکادمی پژوهشی بانک مرکزی آفریقای‌ جنوبی، ۲۰۰۲

-دریافت عنوان پژوهشگر برتر حوزه سیاست‌های پولی، بانک جهانی، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱

- مشاور ارشد پژوهشی پیوسته بانک تسویه بین‌المللی، از ۲۰۰۴ تا به امروز

-دریافت عنوان "مدیر برتر علمی و تحقیقاتی"، بانک جهانی، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲

-دریافت جایزه پژوهشگر برتر اقتصاد بانکداری از صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲،۲۰۲۰ و ۲۰۲۲

-کسب عنوان مدیر برتر پژوهشی حوزه مدیریت بانکی به انتخاب مؤسسه ارزیابی علمی پژوهشگران مالی ایالات متحده ( AACSB)، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲

-دریافت جایزه پژوهشگر خلاق "بانکداری بحرانی"، صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹

-دریافت جایزه "برترین پژوهش بانکداری نوین" در کنفرانس بین‌المللی دوسالانه اتحادیه بانک‌های مرکزی قاره آفریقا، ۲۰۱۴

-پژوهشگر برتر سال آفریقا در حوزه اقتصاد و بانکداری، انجمن روسای فدرال بانک‌های آفریقا، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰

-دریافت مدرک دکترای افتخاری اقتصاد از دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، ۲۰۲۰

-دریافت مدرک دکترای افتخاری رشته مدیریت اقتصاد از دانشگاه کیپ تاون، ۲۰۲۲

- دریافت مدرک دکترای افتخاری رشته اقتصاد از دانشگاه پرتوریا، ۲۰۲۳ (بانک توسعه آفریقا، ۲۰۲۳)

افتخارات شغلی و اجرایی لستجا کگانیاگو در جایگاه ریاست فدرال بانک آفریقای‌ جنوبی

*در۳۰ مارس ۲۰۱۶، لستجا کگانیاگو، از سوی انجمن روسای فدرال بانک‌های قاره آفریقا، به عنوان "برترین بانکدار مرکزی قاره آفریقا در سال ۲۰۱۶" شناخته شد. مدیرعامل این نهاد تخصصی اقتصاد، مالی و بانکداری در مراسم اهدای این جایزه خاطرنشان کرد که با وجود چالش‌های سیاسی و اقتصادی خارجی و داخلی فراوان، بانک مرکزی آفریقای‌ جنوبی به رهبری کگانیاگو، میانگین تورم سالانه خود را به خوبی تحت‌کنترل نگه داشته است.

*در ۱۸ آپریل ۲۰۱۷، دکتر لستجا کگانیاگو در نظرسنجی موسسه آفریکن فاینانس (یکی از معتبرترین مراکز علمی و پژوهشی قاره آفریقا) که از ۳۵۰ استاد دانشگاه، محقق، تحلیلگر حرفه‌ای و اقتصاددان آفریقایی انجام گرفت، به‌عنوان "مؤثرترین فرد در مدیریت سیاست‌های پولی و کنترل تورم در قاره آفریقا"، شناخته شد.

*در دوم ژانویه ۲۰۱۸، نشریه معتبر بنکر، لستجا کگانیاگو را به عنوان "بهترین بانکدار مرکزی سال ۲۰۱۸ جهان" انتخاب کرد. دلیل انتخاب وی از سوی کمیته داوران بنکر، موفقیت کگانیاگو در مدیریت بهینه و مقابله موثر با نوسانات شدید مالی و بانکی آفریقای‌ جنوبی اعلام شد.

*در ژوئن ۲۰۱۹، لستجا کگانیاگو، بار دیگر از سوی انجمن روسای فدرال بانک‌های قاره آفریقا، به عنوان "برترین بانکدار مرکزی قاره آفریقا در سال۲۰۱۹" شناخته شد. علت انتخاب وی، طراحی و اجرای سیاست‌های پولی موثر، کنترل تورم، شفافیت، قدرت و استقلال نهادی بانک مرکزی آفریقای جنوبی بوده‌ است.

*نشریه معتبر گلوبال فاینانس در نوامبر ۲۰۱۹، دکتر لستجا کگانیاگو را در میان ۱۰ رئیس بانک مرکزی برتر جهان قرار داد. کگانیاگو در گزارشات مرتبط با"Central Banker Report Cards" در سال ۲۰۱۹، بالاترین درجه کیفیت عملیاتی(A) را از این نشریه آمریکایی دریافت کرد. این عنوان هر ساله از سوی نشریه گلوبال فاینانس، به سکانداران بانک‌های مرکزی جهان براساس یک فرآیند بررسی دقیق، تعلق می‌گیرد. مبتنی بر این فرآیند، برجسته‌ترین سیاست‌گذاران پولی دنیا بر مبنای مدیریت مطلوب برای دستیابی به رشد با ثبات و حفظ تعادل اقتصاد کشورها مشخص می‌شوند. بهینه‌سازی فرآیندهای بانکی در مواجه با بحران، تثبیت تورم در نزدیکی نرخ هدف، اهمیت به نوآوری و تکنولوژی و تلاش برای دسترسی به جریان سرمایه آزاد، عمده‌ترین معیارهای موردتوجه این نشریه برای انتخاب روسای برتر بانک‌های مرکزی است. دکتر لستجا کگانیاگو، جزء معدود بانکداران موفق آفریقایی بوده است که توانسته حائز دریافت این عنوان شود.

*در اکتبر ۲۰۲۰، نشریه معتبر آفریکن اکونومی‌تایمز، از لستجا کگانیاگو به عنوان "بهترین بانکدار مرکزی سال۲۰۲۰ قاره آفریقا" به دلیل رهبری قدرتمند و موفق او در رأس بانک مرکزی آفریقای جنوبی، با وجود چالش‌های ملی و بین‌المللی و نوسانات موجود، قدردانی کرد.

*در ۱۵ مارس ۲۰۲۱، نشریه معتبر"Financial Of Central Banking"، وابسته به اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، لستجا کگانیاگو را به عنوان "برترین بانکدار مرکزی در سال ۲۰۲۱ جهان" معرفی کرد. هیات انتخاب، کگانیاگو را به دلیل نحوه اجرای سیاست‌های پولی در مواجهه با وضعیت اقتصادی ایجاد شده در طول همه‌گیری کرونا، حفظ استقلال نهادی بانک مرکزی آفریقای جنوبی و همچنین به دلیل ارتقای شفافیت، ارتباطات و عملکرد بانک مرکزی این کشور به نفع عموم جامعه، شایسته دریافت این جایزه دانست.

*در ژوئیه سال۲۰۲۲، دکتر لستجا کگانیاگو، از سوی اتحادیه بانک‌های مرکزی آفریقا، به عنوان "بهترین بانکدار سال ۲۰۲۳ قاره آفریقا"، برگزیده شد.

*در فوریه سال ۲۰۲۳، انجمن روسای فدرال بانک‌های قاره آفریقا، جایزه معتبر"یک عمر دستاورد در صنعت بانکداری" را به دکتر لستجا کگانیاگو اهدا کرد. (اتحادیه بانک‌های مرکزی قاره آفریقا، ۲۰۲۳)

منابع:

  1. https://archive.uneca.org/sro-sa/lesetja_kganyago/

  2. https://aasciences.africa/About/south-african- reserve-bank/lesetja-kganyago-mr

  3. https://aacb.org/en/south-african-reserve-bank

  4. https://www.afdb.org/en/virtual-launch-african-economic-outlook-۲۰۲۳/speakers-biographies/lesetja-kganyago

  5. https://www.gov.za/about-government/contact-directory/south-african-reserve-bank-sarb/lesetja-kganyago-mr

  6. https://www.bis.org/author/lesetja_kganyago.htm

  7. https://www.resbank.co.za/en/home/about-us/mr-lesetja-kganyago-biography

  8. https://www.statista.com/statistics/۳۷۰۵۱۵/inflation-rate-in-south-africa/

  9. https://www.fsb.org/profile/lesetja-kganyago/

  10. https://data.worldbank.org/indicator/FP.CPI.TOTL.ZG?end=۲۰۲۲&locations=ZA&start=۲۰۱۴

  11. https://www.centralbanking.com/awards/۳۳۵۵۸۰۱/governor-of-the-year-lesetja-kganyago

  12. https://www.mandela.ac.za/Leadership-and-Governance/Honorary-Doctorates/Lesetja-Kganyago-۲۰۲۰

  13. https://www.bloomberg.com/profile/person/۱۸۵۱۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha