سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
ویلفردو سراتو، نابغه نجات‌بخش اقتصاد هندوراس

اولین و مهم‌ترین اقدام ویلفردو سراتو در جایگاه رئیس فدرال بانک هندوراس در سال ۲۰۱۸، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرای سیاست‌های پولی مدون و مستمر بهینه و کارا در جهت بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بوده است.

تولد، کودکی و نوجوانی ویلفردو در خانواده‌ای مهاجر و پُرجمعیت

ویلفردو سراتو با نام کامل ویلفردو رافائل سراتو رودریگز در ۱۴ آگوست ۱۹۷۱ در تگوسیگالپای سانتا لوسیا، شهر فرانسیسکو مورازان در هندوراس به دنیا آمد. پدر ویلفردو، مانوئل سراتو رودریگز، یک مهاجر مکزیکی بود که خانوادهاش ۱۱۰ سال پیش از مکزیکوسیتی به هندوراس مهاجرت کرده بودند و به شغل ماهیگیری در سواحل این کشور پرداخته بودند. مانوئل سراتو علاوه بر ماهیگیری، که شغل آبا و اجدادی او محسوب می‌شد، یک کافه کوچک در ساحل سانتا لوسیا داشت که پُررونق بود و همه اعضای یازده‌ نفره این خانواده (چهار برادر و چهار خواهر بزرگتر از ویلفردو) در آن کافه کار می‌کردند. مادرش، دسپینا سراتو رودریگز، خانه‌دار و سرآشپز کافه خانوادگی سراتو رودریگز بود. دسپینا جز معدود زنان باسواد خانوارهای ساکن در ساحل سانتا لوسیا بود، به همین دلیل، در اوقات فراغت و بیکاری خود، به آموزش زنان و دختران آن منطقه می‌پرداخت و شب‌ها نیز به فرزندان خود در منزل، ادبیات لاتین و ریاضیات درس میداد. ویلفردوی کوچک که آخرین فرزند یک خانواده شلوغ یازده‌ نفره محسوب می‌شد، بسیاری از آموزش‌های مقدماتی تحصیلی را توسط مادر در خانه آموزش دیده بود، به طوریکه وقتی در هفت‌سالگی وارد تنها مدرسه ابتدایی سانتا لوسیا شده بود، بسیاری از مطالب را از قبل و در خانه آموخته بود و به عنوان شاگرد باهوش و باپشتکار، شناخته شد. ویلفردو سراتو در سال ۱۹۸۶، برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه، به مدرسه شبانه‌روزی سپاتین لاکاردا، در شهر فرانسیسکو مورازان، نقل مکان کرد. استعداد و علاقه وی در دوران سه‌ساله تحصیلات دبیرستان، آموزگارانش را شگفت‌زده کرده بود و ویلفردو، همواره مورد تحسین و تشویق آنها قرار می‌گرفت. همین موضوع موجب شد که مدیر مدرسه سپاتین لاکاردا، خوزه میگل سالایا، نام‌های به دانشگاه‌های برتر هندورانس بنویسد و درخواست دریافت بورسیه تحصیلی کامل همراه با امکان اسکان برای ویلفردو و چهار نفر دیگر از شاگردان برتر این مدرسه را بدهد (شورای آموزش عالی آمریکای مرکزی، ۲۰۲۳).

دریافت بورسیه تحصیلی و آغاز دوران شکوفایی تحصیلی ویلفردو سراتو

کمک‌ها و تلاش‌های مستمر مدیر مدرسه سپاتین لاکاردا موجب شد که ویلفردو سراتو در اکتبر ۱۹۸۹ با دریافت بورسیه تحصیلیِ"نخبگان جوان هندوراس" که سالانه توسط وزارت آموزش‌های عالی و دانشگاهی این کشور به دانش‌آموزان با استعداد تعلق میگیرد، به دانشگاه فناوری آمریکای مرکزی در هندوراس راه یابد. وی در این دانشگاه در مقطع لیسانس رشته مدیریت صنعتی و بازرگانی به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۹۲، با احراز جایگاه برتر در میان هم‌ورودی‌های خود و کسب معدل A، فارغ‌التحصیل شد (مرکز اسناد دانشگاه فناوری آمریکای مرکزی، ۲۰۲۳).

سراتو به دلیل نمرات درخشان و عملکرد موفق، امکان دریافت بورسیه تحصیلی دیگری را برای ادامه روند آموزش‌های تکمیلی دانشگاهی خود یافت. در سال ۱۹۹۲، درخواست ویلفردو، مورد پذیرش نهایی دانشگاه کاتولیک هندوراس قرار گرفت و سراتو برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته "اقتصاد مالی و بانکداری نوین" وارد این دانشگاه شد. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۹۴، وی بار دیگر برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی، درخواست دریافت بورسیه را به وزارت آموزش‌های عالی و دانشگاهی هندوراس داد. پس از گذشت دو ماه، در مارچ ۱۹۹۴، بورسیه تحصیلی انستیتوی مدیریت بازرگانی آمریکای مرکزی مستقر در نیکاراگوئه، از طرف وزارت دارایی هندوراس، به وی تعلق گرفت. ویلفردو سراتو به شرط تعهد خدمت و استخدام در وزارت دارایی این کشور، به مقطع کارشناسی ارشد رشته تجارت بین‌الملل این دانشگاه راه یافت و در سال ۱۹۹۶، از این انستیتو، فارغ‌التحصیل شده و برای آغاز مسیر حرفه‌ای شغلی و انجام تعهد خدمتی خود، به هندوراس بازگشت (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳).

سراتو علاوه بر تحصیلات رسمی دانشگاهی، در سال‌های بعد، برخی دوره‌های آکادمیک را بدون دریافت مدرک گذراند که برخی از آنها عبارت است از:

-دوره معادل کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش مالی، ۲۰۰۳، نیکاراگوئه

-دوره سیاست‌گذاری اقتصادی، ۲۰۰۶، آکادمی علوم اقتصادی کالیفرنیا، ایالات متحده،

-دوره معادل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی بین‌الملل، دانشکده کسب‌وکار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ۲۰۰۸

-دوره پیشرفته بانکداران جوان، ۲۰۱۲، دوره آنلاین، مدرسه کسب و کار ایلینوی، ایالات‌متحده

-دوره اقتصاد مالی پیشرفته، ۲۰۱۳، دوره آنلاین، مدرسه کسب و کار ایلینوی، ایالات‌متحده

-دوره مدلسازی سنجی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، ۲۰۱۶، دوره آنلاین، مدرسه کسب‌وکار ایلینوی، ایالات‌متحده

-دوره بحران‌های بانکی و راه‌حل‌های پیشرفته،۲۰۱۷، دوره آنلاین، مدرسه کسب‌وکار ایلینوی، ایالات‌متحده (ویکی‌دیتا، ۲۰۲۳)

فعالیت‌های پژوهشی و افتخارات علمی و اجرایی ویلفردو سراتو

به گفته خود ویلفردو سراتو، وی بیش از ۲۰ سال است که در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هندوراس، مراکز آموزش عالی و نهادهای مالی و اقتصادی معتبر جهان و موسسات علمی سایر کشورهای آمریکای شمالی و مرکزی فعال بوده است که در زیر قابل مشاهده است:

-تدریس دروس اقتصاد کلان مالی، اقتصاد مالی، اقتصاد پولی پیشرفته، تجارت بین‌الملل، مالیه بین‌الملل و بانکداری نوین در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در دانشگاه ملی آموزشی فرانسیسکو مورازان، هندوراس، ۱۹۹۶-۱۹۹۸

-تدریس و پژوهش در موضوعات سیاست‌های پولی و اقتصادسنجی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در دانشگاه مستقل ملی هندوراس، ۱۹۹۶-۲۰۰۰

-تدریس، پژوهش و راهنمایی رساله‌های دانشگاهی در حوزه اقتصاد مالی، اقتصاد بانکداری و اقتصاد سنجی، دانشگاه فناوری آمریکای مرکزی، هندوراس، ۱۹۹۸-۲۰۰۳

-تدریس آنلاین "شیوه‌های نوین مالی در اقتصاد"، صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۰۴/۲۰۰۶/۲۰۰۷/۲۰۰۸

-پژوهشگر ارشد مطالعات پولی دانشکده کسب‌وکار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ۲۰۰۸-۲۰۱۲

-تدریس آنلاین "اقتصاد مالی پیشرفته"، بانک جهانی، ۲۰۱۰/۲۰۱۲/۲۰۱۳

-پژوهشگر ارشد مطالعات بانکداری، بانک جهانی، ۲۰۱۳-۲۰۱۵

-تدریس آنلاین" حکمرانی مالی"، مدرسه کسب‌وکار ایلینوی، ایالات‌متحده، ۲۰۱۷/۲۰۱۸/۲۰۲۱

همچنین تخصص وی در حوزه پژوهشی و مطالعاتی در شاخه‌هایی نظیر "اقتصاد کلان"، "اقتصاد پولی"، "سیاست‌های پولی"،"سیاست‌گذاری اقتصادی"، "سیاست‌گذاری مالی و بانکی"، "اقتصادسنجی"، "تجارت بین‌الملل"، "سیاست مالی و حکمرانی"، "مدیریت پول و ارز"، "مالیه بین‌الملل"، "نظام‌های بانکی نوین" و"بحران‌های بانکی" بوده است. (لینکدین ویلفردو سراتو،۲۰۲۳/ آمازون،۲۰۲۳)

همچنین ویلفردو سراتو، به افتخارات اجرایی زیر نیز نائل شده است:

-کسب عنوان مدیر برتر مالی هندوراس، ۲۰۱۰

-کسب عنوان مدیر برتر مدیریت بحران هندوراس،۲۰۱۲

-دریافت جایزه مدیر سال اجرایی هندوراس،۲۰۱۴

-دریافت لوح زرین افسر ارشد نمونه عملیاتی- اجرایی هندوراس،۲۰۱۷

-دریافت جایزه مدیر مالی برتر آمریکای شمالی، نیکاراگوئه، ۲۰۱۹

-انتخاب به عنوان برترین روسای بانک مرکزی سال جهان از طرف دو نشریه معتبر بین‌المللی بنکر وگلوبال فایننس، ۲۰۲۰ (ویکی‌دیتا، ۲۰۲۳)

آغاز دوران حرفه‌ای شغلی ویلفردو سراتو در هندوراس

ویلفردو سراتو با توجه به اینکه با استفاده از بورسیه تحصیلی وزارت دارایی هندوراس، به انستیتوی مدیریت بازرگانی آمریکای مرکزی مستقر در نیکاراگوئه ورود کرده بود، بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از این نهاد علمی و بازگشت به کشور در سال۱۹۹۶، به عنوان اولین سمت شغلی رسمی، در جایگاه کارشناس اقتصادی، به وزارت اقتصاد و دارایی هندوراس پیوست و تا سالیان متمادی، در بخش‌های مختلف این وزارتخانه، ایفای نقش کرد. دوران حرفه‌ای کاری سراتو تا قبل از انتخاب به عنوان ریاست بانک مرکزی این کشور، به شرح زیر است:

-کارشناس اقتصادی، وزارت دارایی هندوراس، ۱۹۹۶-۱۹۹۹

-کارشناس ارشد اقتصاد مالی، وزارت دارایی هندوراس، ۱۹۹۹-۲۰۰۲

-رئیس دپارتمان تحقیقات مالی، وزارت دارایی هندوراس،۲۰۰۲-۲۰۰۵

-معاون اقتصادی و مالی وزیر اقتصاد، وزارت دارایی هندوراس، ۲۰۰۵-۲۰۱۰

-معاون بین‌الملل وزیر اقتصاد، وزارت دارایی هندوراس، ۲۰۱۰-۲۰۱۱

- رئیس کمیسیون و کمیسر ویژه دولتی هندوراس، کابینه پنجم دولت هندوراس، ۲۰۱۱-۲۰۱۳

-وزیر دارایی دولت هندوراس، ۲۰۱۳-۲۰۱۷

-مشاور وزیر دارایی و وزیر هماهنگی کابینه اقتصادی دولت هندوراس، ۲۰۱۷-۲۱۰۸

-نماینده صندوق بین‌المللی پول در هندوراس،۲۰۱۷-۲۰۱۸ (انجمن مفاخر قاره آمریکا، ۲۰۲۳)

ویلفردو سراتو به ریاست بانک مرکزی هندوراس منصوب شد

در ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از پایان دوره خدمت چهارساله "مانوئل د ژسوس باتیستا فلورس" در بانک مرکزی هندرواس، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید مهم‌ترین نهاد مالی این کشور، شدت گرفت. البته از سال گذشته میلادی، همه ارکان اقتصادی هندوراس اعتقاد داشتند که ویلفردو سراتو، بهترین و مطمئن‌ترین گزینه رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس نمایندگان هندوراس در جهت تصدی این پست خواهد بود. در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸، خوان اورلاندو ارناندز، رئیس‌جمهور وقت هندوراس، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ویلفردو رافائل سراتو رودریگز را به عنوان نامزد ریاست بانک مرکزی این کشور به پارلمان معرفی میکند. در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸، مجلس نمایندگان هندوراس با اکثریت آراء به گزینه انتخابی رئیس‌جمهور، رای اعتماد داد. بدین ترتیب، ویلفردو سراتو از تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲، به مدت چهارسال، سکان فدرال بانک هندوراس را به دست گرفت. دوره مدیریت سراتو مقارن با دوره ریاست جروم پاول در فدرال رزرو ایالات‌متحده بوده است (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳).

خدمات، اقدامات و چالش‌های ویلفردو سراتو در مسند ریاست بانک مرکزی هندوراس

*بهبود چشمگیر شاخص‌های کلان اقتصادی هندوراس در دوره مدیریت سراتو

اولین و مهم‌ترین اقدام ویلفردو سراتو در جایگاه رئیس فدرال بانک هندوراس، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرای سیاست‌های پولی مدون و مستمر بهینه و کارا در جهت بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بوده است، امری که همواره مورد تحسین رئیس‌جمهور وقت و وزرای اقتصادی کابینه هندوراس در این دوره قرار گرفت.

جدول۱. چشم‌انداز کلی شاخص‌های کلان اقتصادی هندوراس

ویلفردو سراتو، نابغه نجات‌بخش اقتصاد هندوراس

:منبع https://take-profit.org/en/statistics/inflation-rate/honduras/

جدول ۲. شاخص‌های کلان اقتصادی هندوراس در دوره مدیریت سراتو (۲۰۱۸-۲۰۲۲)

ویلفردو سراتو، نابغه نجات‌بخش اقتصاد هندوراس

:منبع https://www.focus-economics.com/countries/honduras/

با اقدامات موثر تیم اجرایی ویلفردوسراتو، تولید ناخالص داخلی واقعی هندوراس در دوره مدیریت وی، سالانه چهار درصد افزایش یافت که ناشی از ارتقای شاخص مصرف خانوار، افزایش استاندارد در شاخص قیمت مصرف‌کننده و مجموعه این موارد تحقق‌یافته، منتج از افزایش حجم سرمایه‌گذاری خصوصی بوده است. حتی خسارات ناشی از طوفان جولیا که بودجهای معادل ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد هم نتوانست خللی در روند سیاست‌های اجرایی سراتو ایجاد کند (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲).

همچنین بسته‌های پیشنهادی سراتو در ارتباط با رشد اقتصادی، موجب شد که این شاخص روند کاملا مناسبی را حتی پس از گسترش همه‌گیری کرونا تجربه کند، به‌ طوری که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱، به رقم ۱۴.۴ درصد رسید که در بازه زمانی ۵۰ ساله اخیر هندوراس، بی‌سابقه بوده است. بهبود روابط خارجی و هدایت سرمایه‌گذاری‌های کشورهای منطقه، ایالات‌متحده و منطقه یورو به داخل هندوراس و رشد قابل‌توجه میزان صادرات، موجب ایجاد جریان ورودی فوق‌العاده بالایی به ویژه در سال ۲۰۲۲ شد (بانک جهانی، ۲۰۲۳).

از سوی دیگر، وضعیت نرخ تورم در ابتدای آغاز به کار سراتو در بانک مرکزی هندوراس، وضعیت مطلوبی نداشت، به طوری که تورم داخلی این کشور، تحت تاثیر قیمت‌های بالای جهانی در حوزه انرژی، کالاهای استراتژیک و خدمات فناورانه، به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رسیده بود. ویلفردو سراتو در یک اقدام اصولی، شجاعانه و غیرمعمول، برای مهار تورم، دست به افزایش مستمر نرخ بهره کلیدی نزد، بلکه با ارائه تسهیلات ناشی از وام‌های کلان بین‌المللی به تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کارهای این کشور، موجب کاهش فشارهای قیمتی و تعدیل هزینه‌های تولید شد. این اقدام مبتکرانه سراتو در طی هفت ماه، میانگین تورم هندوراس را به ۵.۷ درصد و سپس به ۵.۱ درصد کاهش داد و به نزدیک محدوده هدف‌گذاری ۳ تا ۵ درصدی بانک مرکزی رساند. البته کاهش تورم بین‌المللی موادغذایی و تعدیل قیمت انرژی در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نیز در تحقق هدف‌گذاری تورمی سراتو، بی‌تاثیر نبوده است (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲).

اقدام موثر بعدی سراتو در بهبود شاخص‌های مرتبط با فقر و فقر مطلق در این کشور بوده است. هندوراس یکی از فقیرترین و نابرابرترین کشورهای منطقه آمریکای مرکزی محسوب می‌شود. اما بسته پیشنهادی سراتو در مبارزه با فقر مطلق در این کشور، برای اولین بار در طول تاریخ اقتصادی هندوراس، موجب افزایش در نرخ برابری قدرت خرید (PPP) شد. این نرخ تا سال ۲۰۱۷، سقوط هولناکی را تجربه کرده بود و سرانه درآمد هر هندوراسی در روز، متوسط به ۶.۸۵ دلار آمریکا رسیده بود. اقدامات سراتو در ۱۱ ماه، این شرایط را تغییر داد و در سال ۲۰۲۲، سطح فقر نسبی در هندرواس به ۵۲.۴ درصد کاهش یافت. همچنین شاخص فقر شدید از برابری قدرت خرید ۲.۱۵ دلار آمریکا در سال ۲.۱۷، به ۹.۹ دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ ارتقا یافت. از سوی دیگر، در بازه زمانی چهارساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، ضریب جینی، کاهش ۱۳.۳ درصدی را تجربه کرد. برنامه‌ریزی‌های سیاستی تیم اجرایی سراتو در احیای اقتصاد و بازار کار، از چنان برآورد منطقی و قدرت تحققی برخوردار بود که پیامدهای همه‌گیری کووید ۱۹ و وقوع طوفان‌های اتا و آیوتا، نتوانست چندان چالشی برای اقدامات وی در بانک مرکزی هندوراس ایجاد کند (بانک جهانی، ۲۰۲۳).

مسئله بعدی، تغییر و بهبود قابل‌توجه در شاخص‌های مرتبط با سطح اشتغال و بیکاری بوده است. دریافت تسهیلات و اعتبارات کم‌بهره بلندمدت از صندوق بین‌المللی پول توسط سراتو، در کاهش میزان نرخ بیکاری و دستیابی به سطح اشتغال هدف‌گذاری‌شده و استاندارد، بسیار موثر بود. همچنین سیاست پولی متناظر بر کنترل تورم و متمرکز بر حفظ سطح مناسب ذخایر بین‌المللی، به بهبود روند این شاخص‌ها، کمک شایان کرد (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۲).

*امضای توافق‌نامه با صندوق بین‌المللی پول در راستای تقویت حکمرانی اقتصادی هندوراس

در آوریل ۲۰۱۹، ویلفردو سراتو با استفاده از اعتبار خود به عنوان پژوهشگر ارشد کهنه‌کار در صندوق بین‌المللی پول، توانست توافق‌نامه‌ای را فی‌مابین این نهاد مالی و دولت هندوراس به مبلغ ۳۱۱ میلیون دلار آمریکا منعقد سازد. این قرارداد مشارکتی، در راستای اجرای اصلاحات بنیادین و توسعه اقتصادی و نهادی هندوراس، با ابتکار عمل، مدیریت و راهبری بانک مرکزی این کشور، به امضا درآمد. توافق‌نامه سه‌ساله با صندوق بین‌المللی پول، موجبات حمایت فراگیر از سرمایه‌گذاری‌های ثابت داخلی و خارجی و رشد اقتصادی پایدار در بازارکار هندوراس را فراهم کرد. در واقع، برنامه اقتصادی مورد حمایت صندوق با هدف حفظ ثبات شاخصهای کلان اقتصادی این کشور از طریق اصلاحات تضمینی پایدار، ایجاد فضایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اجتماعی در عین حفظ پایداری مالی و تقویت حکمرانی و بهبود فضای کسب وکار در راستای تقویت رشد اقتصادی فراگیر در یک بازه سه‌ساله در هندوراس بوده است (گلوبال فاینانس، ۲۰۲۱).

نتایج عملی حاصل از این توافق‌نامه، تقویت رشد اقتصادی بیشتر، افزایش بهره‌وری و رقابت، ارتقای مشارکت عمومی و بهبود دسترسی به خدمات و مشاغل باکیفیت بوده است. همچنین با اجرای این برنامه سه‌ساله، شاهد رفع چالشهای دولت هندوراس در زمینه‌هایی نظیر تقویت انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی، شفافیت و استقلال نهادهای حقوقی، اصلاحات نهادی در پایداری بخش انرژی، حاکمیت و محیط کسب و کار، سیاست‌های پولی و نهادسازی مالی، توسعه بازارهای پولی و ارزی برای حمایت از گذار به سمت هدف‌گذاری تورمی و تقویت چارچوب احتیاطی کلان اقتصادی هندرواس برای تقویت انعطاف‌پذیری مالی بوده‌ایم (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۱).

*خلق و توسعه اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک منطقه‌ای به رهبری ویلفردو سراتو

در آوریل ۲۰۲۱ میلادی، ویلفردو سراتو، پیشنهاد خلق و توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک با گواتمالا و السالوادور را مطرح کرد. وی معتقد بود که جهان باشتاب و سرعت فزایندهای به سوی تبادلات دیجیتالی و آنلاین در حال حرکت است و در صورت عدم اقدام به موقع دولت هندوراس در این زمینه، قطعا بخشی از بازارهای بالقوه جهانی از دست خواهد رفت. به همین دلیل در اواسط سال ۲۰۲۱، علاوه بر تلاش‌هایی که منجر به تصویب و پذیرش دارایی رمزنگاری‌شده بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی و رایج هندوراس شد، دستور آغاز مطالعات امکان‌سنجی برای ایجاد یک پول دیجیتال مشترک، با مرکزیت حقوقی هندوراس را صادر کرد. ویلفردو سراتو، در سپتامبر۲۰۲۱، در مجمع اقتصادی سران آمریکای مرکزی که در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس برگزار شد، اعلام کرد که پس از پنج ماه پژوهش‌های عملیاتی و میدانی جامع، کمیته تحقیقات بانک مرکزی هندوراس، لایحه پیشنهادی درخواستی خود را برای تصویب ارز دیجیتال مشترک منطقه‌ای به شورای پولی آمریکای مرکزی (متشکل از وزرای اقتصاد و دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه) ارسال‌کرده است (یورونیوز،۲۰۲۳).

در دسامبر۲۰۲۱، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی هندوراس، با اندکی تغییرات، با رای مقامات اقتصادی کشورهای آمریکای مرکزی، به تصویب رسید و مجوز انتشار و توسعه ارز دیجیتال ملی و مشترک هندوراس، گواتمالا و السالوادور با نام " Iquetzal"، صادر شد (یورونیوز،۲۰۲۳).

*ابتکارعمل ویلفردو سراتو در توسعه سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در هندوراس

یکی از مهمترین اقداماتی که ویلفردو سراتو در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی هندوراس انجام داد، ایجاد بستر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم وگردشگری این کشور از طریق جذب متمرکز سرمایه‎های خارجی و تخصیص بهینه در بازه زمانی میان‌مدت بود. سراتو معتقد بود که هندوراس، دارای تمام عناصر لازم برای یک اقتصاد پُررونق و شکوفا در حوزه توریسم است. وی موقعیت استراتژیک قرار گرفتن درکنار بازارهای دریایی ایالات‌متحده، شهرهای ساحلی و بندری متعدد در آب‌های عمیق، مواهب و منابع طبیعی غنی و خیره‌کننده بکر و مردم مهمانپذیر و منعطف را از جمله مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر افزایش تصاعدی سرانه درآمد ملی این کشور از طریق کانال گردشگری می‌دانست. به همین دلیل، ویلفردو سراتو در ۱۷ سپتامبر۲۰۲۱، پس از آغاز دوره جدیدی در اقتصاد سیاسی این کشور با انتخاب شیومارا کاسترو، حامی سیاست‌های سراتو به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن هندوراس، برنامه پیشنهادی ۴۷ صفحه‌ای خود در جهت توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را به مجلس نمایندگان هندرواس تقدیم کرد. در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱، پارلمان این کشور با ایجاد تغییراتی اندک در این برنامه پیشنهادی و تبدیل آن به یک دستورالعمل حقوقی با ۳۳ بند، این لایحه را برای امضا به دفتر ریاست‌جمهوریِ کاسترو، ارسال کرد. در پنجم اکتبر ۲۰۲۳، با توشیح رئیس‌جمهور هندوراس، این لایحه تبدیل به قانون شد و برای اجرا به سازمان‌های متولی و مربوطه ابلاغ شد. در این قانون که به "مقررات ملی توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری" معروف شد، بانک مرکزی به سرپرستی ویلفردو سراتو متعهد شد که سالانه مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار آمریکا را برای تامین مالی میان‌مدت مشاغل و کسب‌وکارهای نوپا، استارتاپی و فناورانه فعال در حوزه توریسم در هندوراس، تخصیص دهد. سراتو خاطرنشان کرد که با رایزنی‌های انجام گرفته با نهادها و سازمان‌های بزرگ خارجی نظیر بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و نهاد سرمایه‌گذاری جمعیت جهانی توریسم، نیازهای مالی این قانون تا چهار سال آینده به شکل تضمینی و به صورت سالانه، از سوی بانک مرکزی، تامین می‌شود (وزارت امورخارجه ایالات متحده،۲۰۲۲).

*دریافت تسهیلات کلان از بانک سرمایه‌گذاری اروپا و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای هندوراس

در مارچ ۲۰۲۱، ویلفردو سراتو از روابط و نفوذ سیاسی خود در اتحادیه اروپا استفاده کرد و سران منطقه یورو را مجاب به اعطای تسهیلات کم‌بهره بلندمدت برای توسعه زیرساخت‌های عمرانی و جاده‌ای در هندوراس کرد. سراتو که از پژوهشگران ارشد مطالعاتی و عملیاتی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به حساب می‌آمد، با قدرت دیپلماسی اقتصادی خود و قدرت اجرایی در جایگاه ریاست فدرال بانک هندوراس، توانست در سال ۲۰۱۹، یک قرارداد مالی ۸۹ میلیون دلاری در جهت تعمیر زیرساخت‌های جاده‌ای، توسعه و تجهیز اجزای ایمن‌ساز در جاده‌های سراسری این کشور و افتتاح کریدور اتصال زمینی و ریلی هندوراس به گواتمالا به طول ۴۳ کیلومتر را با بانک سرمایه‌گذاری اروپا در لوکزامبورگ، منعقد نماید. خوان اورلاندو هرناندز، رئیس‌جمهور وقت هندوراس، ضمن تقدیر از ابتکار عمل و اقدام تحسین‌برانگیز سراتو در استفاده از اعتبار شخصی و حقوقی خود برای تحقق چنین مسئله‌ای‌، اجرای پروژه مذکور را دارای تاثیرات مثبت اجتماعی و اقتصادی خواند و اعلام کرد که این پروژه ملی، باعث ادغام منطقه‌ای در آمریکای مرکزی خواهد شد. ورنر هویر، مدیر بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز در کنفرانس خبری انعقاد این قرارداد اعلام کرد که هندوراس در توسعه عمرانی، اقتصادی و اجتماعی خود با چالش‌های بزرگی روبرو بوده است که با پیشنهاد و ابتکارعمل رئیس سراتو، بخشی از بودجه سالانه بانک سرمایه‌گذاری اروپا در حوزه رشد و اشتغال کشورهای در حال توسعه، به هندوراس تعلق گرفت. وی در ادامه افزود، این پروژه در آینده‌ای نزدیک، موجب تقویت رقابت منطقه‌ای و افزایش تجارت هندوراس با کشورهای همسایه خود یعنی گواتمالا و السالوادور خواهد شد. همچنین شرایط زندگی جوامع محلی در یکی از فقیرترین و محروم‌ترین مناطق هندوراس از طریق این اتصال جاده‌ای، ایمن‌تر خواهد شد و دسترسی به خدمات اجتماعی متمرکز به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت (بانک سرمایه‌گذاری اروپا،۲۰۲۱).

فعالیت‌های ویلفردو سراتو پس از خروج از بانک مرکزی هندوراس

ویلفردو رافائل سراتو رودریگز، در ژانویه ۲۰۲۲ و پس از اتمام دوره خدمت چهارساله خود در مقام ریاست بانک مرکزی هندوراس، با وجود درخواست رئیس‌جمهور کاسترو برای ابقا و تمدید دوره ماموریت وی، از این جایگاه خارج شد و به عنوان مشاور مدیرعامل جدید فدرال بانک هندوراس، منصوب شد. ویلفرد از سال۲۰۲۲ تا به امروز، در سمت‌های علمی و شغلی زیر، مشغول به فعالیت بوده است:

-پژوهشگر افتخاری اقتصادکلان و اقتصاد سنجی مدرسه کسب وکار ایلینوی، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-پژوهشگر افتخاری اقتصاد مالی دانشگاه فناوری آمریکای مرکزی، هندوراس، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-مشاور رئیس بانک مرکزی نیکاراگوئه، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-مشاور رئیس بانک مرکزی السالوادور، ۲۰۲۲-ادامه دارد

-مشاور اقتصادی و مالی کمپانی نیوآمریکن، ۲۰۲۲-ادامه دارد (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳)

آنچه که موافقان و مخالفان ویلفردو سراتو درباره او گفته‌اند

*خوان اورلاندو ارناندز، رئیس‌جمهورسابق هندوراس، دوران مدیریت سراتو در بانک مرکزی این کشور را، دوره شکوفایی سیاست‌های پولی و تسهیل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط مهم‌ترین نهادمالی هندوراس خواند (گلوبال فاینانس، ۲۰۲۱).

*شیومارا کاسترو، رئیس‌جمهور هندوراس، ویلفردو سراتو را نابغه نجات‌بخش اقتصاد هندوراس از بحران‌های بزرگ نامید و با تقدیر و حمایت‌کامل از ابتکار عمل سراتو در توسعه سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در این کشور، این اقدام وی را در تاریخ اقتصاد هندوراس، ماندگار دانست (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۰).

*خوزه آلفردو بلانکو، رئیس بانک مرکزی گواتمالا، ابتکارعمل ویلفردو سراتو در خلق و توسعه ارز دیجیتال بانک‌مرکزی مشترک منطقه‌ای را، اقدامی هوشمندانه و تحول‌آفرین در منطقه آمریکای مرکزی اعلام کرد (رویترز،۲۰۲۲).

*ایزابل روسیو تابورا، وزیر سابق دارایی هندوراس، اقدامات سراتو در مقام ریاست بانک مرکزی را بسترساز پیشرفت و توسعه فراگیر اقتصاد هندوراس به ویژه در حوزه اکوتوریسم می‌داند (گلوبال فاینانس، ۲۰۲۱).

*خوان آسفورا زابله مقلب به تیتو آسفورا، معاون وقت کنگره ملی هندوراس و شهردار اسبق پایتخت، خدمات تامین مالی و توسعه بستر سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ریزی‌ شده توسط ویلفردو سراتو در زمان تصدی پست ریاست فدرال بانک هندوراس (از جمله تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا) را امیدبخش، توسعه‌گرایانه و تحول‌آفرین دانست (صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۰).

*لوئیس‌ردوندو، رئیس فعلی مجلس نمایندگان هندوراس، آشفتگی اقتصادی امروز هندوراس را میراث دوران مدیریت ضعیف سراتو در مقام ریاست بانک مرکزی این کشور می‌داند (رویترز، ۲۰۲۳).

*انی بنجامین روزنتال هیدالگو، سیاستمدار و تاجر هندوراسی، اقدامات ویلفردو سراتو در جایگاه ریاست فدرال بانک این کشور را عامل اصلی ورود دوباره هندوراس به رکود تورمی طولانی‌مدت و کاهش رونق اقتصاد داخلی دانست (رویترز، ۲۰۲۳).

*پورفیریو لوبو سوسا، معروف به "په‌په لوبو"، نهمین رئیس‌جمهور هندوراس در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، انتخاب ویلفردو سراتو در بانک مرکزی هندوراس را اشتباه استراتژیک و مرگبار خوان اورلاندو ارناندز خواند (رویترز،۲۰۲۲).

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha