دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
هیجانات قیمتی بازارها تخلیه شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر تخلیه هیجانات قیمتی در بازارها، گفت: بدون شک تثبیت نرخ ارز به تثبیت شرایط اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سیاوش غیبی پور - کارشناس اقتصادی: بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت موفق به کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی شد و بازار ارز نیز برخلاف نوسانات ارزی سال‌های گذشته، شرایط خوبی را سپری کرد. بانک مرکزی نقش فرماندهی در اقتصاد کشور را دارد، از این رو اختیاراتی دارد که باعث هماهنگ عمل کردن سایر بخش‌ها برای تقویت پول ملی و یا آرام کردن نرخ تورم می‌شود. بر این اساس، امسال با سیاست‌هایی که از سوی بانک مرکزی اجرا شد، شاهد کنترل نقدینگی و کنترل نرخ ارز هستیم.

بانک مرکزی امسال از تزریق نقدینگی جلوگیری کرد، به طوری که در سال جاری مدیریت بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات منجر به این شد تا نقدینگی کنترل شود و تقاضای پولی و نقدینگی را که تحت تاثیر عوامل مختلف بود، مدیریت کرد. همچنین سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی باعث آرامش در بازار ارز و تخلیه هیجانات قیمتی شد که این امر دستاوردهای بلندمدتی در آینده خواهد داشت.

امسال با سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی، تورم روند باثباتی داشت و جهشی نبوده و حتی در خیلی از کالاها پایین‌تر بوده است، البته عوامل دیگری از جمله سیاست‌های رشد تولید، نظام تعرفه‌گذاری و کنترل واردات نیز تاثیر داشته است. در حوزه واردات نیز تخصیص ارز به صورت مدیریت شده صورت گرفت.

سیاست تثبت نرخ ارز بانک مرکزی در سال آینده نیاز به عوامل مختلفی دارد. اینکه این سیاست در سال‌های بعد ادامه داشته باشد، بستگی به قانون بودجه دارد، باید بررسی شود که چقدر بودجه، انتظارات تورمی را تحریک می‌کند و یا افزایش دستمزدها چقدر بر روی قیمت تمام شده تولید اثر می‌گذارد. این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین بحث یارانه‌ها و سایر سیاست‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و همه این متغیرها دیده شود تا شاهد تثبیت شرایط اقتصادی در کشور باشیم. ضمن اینکه همراهی سیاست‌گذاران در سایر بخش‌ها نیز ضروری است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha