چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
۱۴۰۳، سال ثبات ارزی خواهد بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که نه تنها تا پایان سال، بلکه سال آینده هم شاهد ثبات نرخ ارز و کاهش تورم در کشور خواهیم بود.

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: سیاست تثبیت بازار ارز یکی از کارهای بسیار ارزشمند و هوشمندانه در دولت آیت‌الله رئیسی و از تدابیر خردمندانه دکتر فرزین به‌ حساب می‌آید که اثر آن هم آرامش حاکم بر وضعیت بازار ارز است. به‌ عنوان یک نماینده مجلس که در جمع‌های مختلف حضور پیدا می‌کنم، به این نکته دست ‌یافته‌ام که تثبیت نرخ ارز از کارهایی است که بابت انجام آن به خصوص توسط فعالان اقتصادی اعلام رضایت فراوانی صورت می‌گیرد. علاوه بر این موضوع، اختیارات بانک مرکزی نیز با توجه ‌به قانون جدید بانکی مجلس افزایش پیدا کرده، بر همین اساس این امیدواری به وجود آمده که نظارت بر بانک‌های دولتی و خصوصی افزایش یابد و آنچه در سیستم بانکی کشور می‌گذرد، بر اساس محور عدالت و ارائه خدمت بی‌منت به تمام مشتریان خوش‌حساب سیستم بانکی باشد.

همانطور که اشاره شد، سیاست تثبیت نرخ ارز بسیار پسندیده و حرکت خردمندانه‌ای محسوب می‌شود، کمیسیون اقتصادی هم از حامیان آن است و شخصاً در رابطه ‌با کارکرد بهتر این سیاست پیشنهاد دارم که رئیس‌کل بانک مرکزی یک‌بار برای همیشه ارز را در کشور تک‌نرخی کند تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی مانند نوسانات ارزی نباشیم. بر این‌ اساس است که از سیاست بانک مرکزی که اعلام کرده به هیچ قیمت اجازه از دست ‌رفتن ثبات فعلی اقتصادی را نخواهد داد، حمایت می‌شود. زیرا چنانچه رفتاری غیر از این مورد مدنظر قرار گیرد، واسطه‌گران در فضای مجازی می‌توانند شرایطی را به وجود آورند که حتی فعالان اقتصادی با تجربه را هم فریب دهند.

به ‌هر حال، با روش و سیستمی که بانک مرکزی در پیش گرفته، ایمان و اعتقاد راسخ دارم در صورتی ‌که دولت، مجلس و قوه قضائیه مانند همیشه از سیاست ثبات بازار ارز حمایت کنند، نه تنها تا پایان سال، بلکه سال آینده هم شاهد ثبات نرخ ارز و کاهش تورم در کشور خواهیم بود.

در همین رابطه توصیه می‌کنم با توجه به اینکه از جمله نمایندگانی در خانه ملت هستم که بیشترین هجمه در بخش فضای مجازی طی ۱۵ سال گذشته علیه خود را شاهد بوده‌ام، مجموعه بانک مرکزی به هیچ عنوان نباید تحت‌تاثیر جنگ روایت‌ها در فضای مجازی قرار گیرد، زیرا این گروه تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا شرایط را به نفع سوداگران پیش ببرد. بنابراین نیاز است محکم‌تر و منطقی‌تر از همیشه سیاست‌هایی که به ‌درستی آن ایمان دارد، مورد حمایت قرار دهد و با پشتکار بیشتری به این کار خود با قدرت و قوت ادامه دهد.

البته برای کسب نتایج مورد نظر باید کارها ملموس‌تر انجام شود تا مردم هم به‌ مانند همیشه از دولت حمایت کنند. از کارهایی که این حس همراهی را در مردم به وجود می‌آورد، قرار گرفتن کالاهای اساسی با سرعت بیشتر در اختیار آنان است که در نتیجه قاعدتاً احساس امنیت روانی از این‌ حیث که بانک مرکزی به وعده‌های خود عمل می‌کند، محقق خواهد شد.

البته در کنار این مسئله باید بر این نکته هم تاکید کرد که بدون شک اعتماد به سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و یکی از دلایلی که به ‌عنوان نماینده مردم به‌ جای انتقاد، زبان تشکر از بانک مرکزی دارم، همین ابراز رضایت‌هایی است که به گوش می‌رسد. همانطور که در ابتدا اشاره کردم، ثبات نرخ ارز در بازار، سیاست دقیقی به ‌حساب می‌آید که خوشبختانه دولت، مجلس و قوه قضائیه از سیاست‌های کلی بانک مرکزی دفاع کرده‌اند و کمیسیون اقتصادی با تصویب قانون بانکداری هم کار مهمی را برای آینده کشور به سرانجام رساند که واقعاً بی‌نظیر بود. امیدوار هستم بانک مرکزی با اجرای صحیح، دقیق و به ‌موقع قانون، جواب محبت‌های مجلس و مردم را به درستی پاسخ دهد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha