سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
بریکس مسیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور را باز کرد

پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس، نقش قابل توجهی در شکستن تحریم اقتصادی ایران دارد و مسیر ورود سرمایه‌های جدید به کشور را باز می‌کند.

محمدصادق مفتح،‌ قائم مقام اسبق وزیر صمت: دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، جنگی را آغاز کرده که تاکنون ادامه دارد و همواره به دنبال منزوی کردن ایران بوده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال‌های گذشته پیگیری می‌شد و از آن در دولت گذشته غفلت شد، توسعه روابط با کشورهای همسو و همسایه است. پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، نقش قابل توجهی در شکستن تحریم اقتصادی ایران دارد.

هنگامی که معاملات دلار کاهش یابد و دلار محوریت خود را از دست بدهد، خنثی‌سازی تحریم‌ها برای ایران تسهیل می‌شود، چرا که با وجود محوریت دلار در مبادلات تجاری، بانک مرکزی و خزانه‌داری آمریکا می‌توانند بر معاملات اشراف داشته باشند و تعاملات مالی کشورها را رصد کنند و این موضوع تحریم اقتصادی ایران را تشدید می‌کند که با کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری و مالی اعضای بریکس، فضا برای معاملات تجاری ایران نیز بازتر خواهد شد.

کنار گذاشتن دلار از مبادلات مالی و تجاری اعضای بریکس، علاوه بر اینکه روی حجم معاملات تجاری میان کشورها تاثیر مثبت قابل توجهی خواهد گذاشت، با توجه به اینکه ایران صادرکننده انرژی است و مصرف‌کننده‌های بزرگی همچون چین و هند در دنیا تقاضای بالای انرژی دارند که از اعضای اصلی بریکس هستند، ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند و وجه مشترک همکاری در حوزه انرژی میان ایران، عربستان، امارات و روسیه با چین و هند توسعه داده و تقویت شود. این اقدام، سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا را نیز شکست می‌دهد و نهایتا منجر به انزوای آمریکا می‌شود.

همچنین باید بتوانیم از ظرفیت‌های بانک توسعه بریکس به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع مختلف در کشور استفاده کنیم. ما برای توسعه بخش‌های مختلف نیاز به سرمایه‌گذار خارجی داریم و منابع بانک توسعه بریکس می‌تواند نقش این سرمایه را برای رشد و توسعه صنایع ایفا کند. به عبارت دیگر بانک توسعه بریکس می‌تواند زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را مهیا می‌کند.

هر چقدر ارتباطات مالی و تجاری میان اعضای بریکس افزایش یابد، قدرت گروه بریکس بیشتر می‌شود و این گروه از لحاظ اقتصادی تقویت خواهد شد. همچنین افزایش قدرت اقتصادی گروه بریکس نهایتا منجر به افزایش قدرت سیاسی می‌شود. بنابراین اعضای بریکس باید ارتباط تنگاتنگی در بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر داشته باشند. اعضای بریکس به شدت به دنبال همکاری‌های متقابل هستند و منافع اعضا در خروج از محاصره دلار است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha