پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
دلیلی برای جهش نرخ ارز وجود ندارد

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس با اشاره به اینکه مرکز مبادلات ارز و طلا، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است، گفت: هیچ دلیلی برای جهش نرخ ارز در شرایط فعلی وجود ندارد.

بهروز محبی نجم‌آبادی/ عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس:افزایش قیمت ارز ناشی از تورم انتظاری و فضای روانی است. بعد از جنگ غزه، با وجود آنکه در حال مبادله طلب‌ها بودیم و طرف مقابل زمینه‌ای فراهم آورد تا با وجود فضای تحریمی در حوزه بانکی، پول‌های کشور از کره‌جنوبی به ‌واسطه قطر به کشور برگردانده شود و در بخشی دیگر، جمهوری اسلامی در احقاق حق خود در پرونده لوکزامبورگ، موفقیت خوبی به دست آورده بود، اما تغییرات مقطعی در نرخ ارز به وجود آمد که نشان می‌دهد، نباید این تاثیر روانی را نادیده گرفت.

با این‌ وجود، اقداماتی که برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها نام ‌برده شد، فضای اقتصادی کشور را تقویت کرد و قاعدتاً باید به همین شکل هم عمل شود، البته گاهی دشمنان از اهرم‌هایی برای واردکردن شوک‌های روحی و روانی به اقتصاد کشور استفاده می‌کنند که در چنین مواقعی نقش خنثی‌کننده دولت و بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است. به طور نمونه می‌توان به تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران اشاره کرد، زیرا هر اندازه ارز بیشتری وجود داشته باشد، تاثیر مستقیمی در بازار، تامین کالاهای اساسی و نیازهای واقعی می‌گذارد و قیمت ارز را به تثبیت می‌رساند.

خوشبختانه در شرایط فعلی کشور به این واسطه که هم ارز لازم در اختیار دولت قرار دارد و هم بانک مرکزی با راه‌اندازی بازار مبادلات ارزی سیاست‌های خوبی را اجرایی کرده، شاهد آرامش در بازار هستیم و اساساً دلیلی برای جهش قیمت ارز هم در چنین بازاری دیده نمی‌شود.

در هر صورت، بانک مرکزی با سیاست‌های درست و به ‌موقع در حال تفکیک نیاز کاذب ارز از نیاز واقعی است، به دنبال این اقدام در صورتی‌که نمایندگان مجلس هم در برنامه هفتم تعیین تکلیف حوزه ارز را به‌ صورت ویژه ببینند و نیاز واقعی را از کاذب جدا کنند، درخواست کشور به ارز با شیوه‌های مختلف به حداقل رسانده خواهد شد. علاوه بر این، می‌توان در کنار موارد اشاره شده با کارهایی مانند تهاتر، مبادلات ارزی متقابل ارزهای کشورهای هم‌پیمان، ورود به معاهدات و گروه‌های خاصی که بناست تا ارزهای داخلی خود را ملاک قرار دهند، این فضا را تعدیل کرده و اوضاع به‌ طور جدی بهبود یابد.

اختصاص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی، کمک بزرگی به تاثیرپذیری کمتر معیشت مردم از نوسانات نرخ ارز کرده است، اما حرکت بسیار پُر اهمیت در رابطه ‌با این بحث همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد، مرکز مبادلات ارز و طلا است که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. در کنار این مرکز مبادله، طرح تثبیت ارزی هم قابل ‌توجه است که نشان از فهم اهمیت ثبات قیمت ارز در کشور دارد، زیرا اختلافاتی که به وجود می‌آید، تاثیر مستقیمی در حوزه تورمی بر جای می‌گذارد و ناخودآگاه تورم انتظاری و واقعی را تشدید می‌کند، بنابراین قطعاً تثبیت ارز و به‌ خصوص مقابله با آقایی دلار از مسائلی است که حتماً باید در دستور کار دولت‌ها قرار داشته باشد و دولت سیزدهم نیز تا به امروز نشان داده که از این نکته غفلت نکرده و آن را مدنظر دارد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha