شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
ایفای نقش فعال بانک مرکزی در مدیریت نوسانات ارزی

در یکسال گذشته، بانک مرکزی در بخش متغیرهای پولی، بانکی و ارزی توفیقات قابل توجهی را به واسطه اجرای سیاست تثبیت اقتصادی به دست آورد.

بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی را از ۴۰.۶ درصد در مهر ماه ۱۴۰۰ به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش دهد و نرخ رشد پایه پولی از ۴۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد در اسفند ۱۴۰۲ رسیده است. از سوی دیگر با مجموعه اقدامات بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت و مهار نوسانات بازار ارز، رشد پول به عنوان بخش سیال نقدینگی و شاخص سنجش انتظارات تورمی از ۷۵.۱ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۱۵.۳ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافته است و مهار انتظارات تورمی آرامش نسبی را در بازارهای مالی و دارایی ایجاد کرد.

بال دیگر سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی، مهار نوسانات بازار ارز به عنوان لنگر انتظارات تورمی جامعه است که سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور موفق شد تا همزمان با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، بازار ارز را تعمیق و ثبات نسبی را در نرخ ارز مورد نیاز بازار کالا و خدمات ایجاد کند. تجزیه و تحلیل بازار غیررسمی ارز در سال گذشته نشان می‌دهد که این بازار در مقاطع مختلف و ناظر به رویدادهای عمدتا سیاسی، نوساناتی را تجربه کند و تحت تاثیر تهدیدات امنیتی یا اخبار سیاسی قرار ‌گیرد. تداوم جنگ روسیه و اوکراین، حماسه طوفان‌الاقصی و تنش‌های میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت، حمله به کنسولگری ایران در سوریه از سوی رژیم اشغالگر قدس، حماسه وعده صادق و پاسخ سخت ایران به صهیونیست‌ها، حمله ناگوار تروریستی در کرمان و ... در کنار تهدیدهای متعدد ایالات متحده مبنی بر تشدید تحریم‌ها، بخشی از رویدادها و تنش‌های منطقه در سال گذشته بود که همگی به صورت مقطعی بازار ارز غیررسمی را تحت تاثیر قرار دادند، اما بازارسازی بانک مرکزی همواره اجازه نداد تا نوسانات قیمتی ارز تداوم یابد و جهش‌های قیمتی ارز مشاهده شود.

نقش سیاست‌های فعال ارزی بانک مرکزی در جلوگیری از تداوم نوسانات مقطعی ارز کاملا نمایان است به نحوی که پس از هر نوسان ارزی، بازارغیررسمی به سرعت به روند نزولی بازگشته است و به عنوان نمونه، در هنگام عملیات وعده صادق و پاسخ به رژیم اشغالگر صهیونیستی، بازار نوسان زیادی را تجربه کرد، اما این نوسانات به سرعت توسط بانک مرکزی کنترل و نرخ ارز به قیمت‌های گذشته خود بازگشت.

راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، تقویت سمت عرضه ارز و مدیریت سمت تقاضا، ایجاد بستر تعاملات ارزی، تقویت روابط پولی و بانکی در سطح کشورهای منطقه و فرامنطقه و ایفای نقش فعال بانک مرکزی در مقاطع بروز شوک‌های بیرونی، از جمله عواملی است که منجر به ثبات نرخ ارز در یکسال گذشته شده است. نوع نگاه بانک مرکزی به نحوه قاعده‌گذاری در بازار ارز، بازارسازی و ثبات نرخ ارز در کریدوری مشخص، برخلاف سیاست‌های میخکوب کردن نرخ ارز که در گذشته منجر به شکست سیاستی می‌شد، تجربه موفقی را به ثبت رساند. به صورت کلی، با توجه به سیاست‌های ارزی پویا و فعال بانک مرکزی، چشم‌انداز باثباتی از بازار ارز در سال‌جاری ترسیم می‌شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha