یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
"ژو شیائوچوان"، پدر بانکداری نوین چین

شیائوچوان به مدت ۱۶ سال از ۲۸ دسامبر ۲۰۰۲ تا ۱۹ مارچ ۲۰۱۸، به عنوان مدیر مهم‌ترین نهاد مالی چین خدمت کرده که از این حیث، دارای طولانی‌ترین دوره ریاست بر بانک خلق چین است.

تولد، کودکی و نوجوانی ژو شیائوچوان در خانواده‌ای سیاسی و صاحب منصب

ژو شیائوچوان، در ۲۹ ژانویه ۱۹۴۸، در منطقه دونگان (میشان کنونی)، در استان هیلونگجیانگ، در شمال شرقی چین به دنیا آمد. پدرش، ژو جیان نان، یک مقام ارشد صاحب منصب در دولت چین بود، به طوری که در سال ۱۹۴۹، به عنوان رئیس برق ناحیه صنعتی شمال شرقی چین و سپس در سال ۱۹۶۱، از طرف وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، به عنوان مسئول توسعه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی این کشور انتخاب شد. ژو جیان نان در اوایل انقلاب فرهنگی در چین یعنی در سال ۱۹۶۶ پاکسازی شده و به اردوگاهی در حومه شهر فرستاده شد، اما در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، از اتهامات تبرئه شد و متعاقباً چندین پست عالی رتبه در دولت و حزب کمونیست چین، از جمله مدیرکل توسعه ساخت و سازهای شهری در هیلونگجیانگ را به دست آورد. مادرش، یانگ ویزه، سالها به عنوان مسئول رسیدگی به امور سیاسی نمایندگان پارلمان چین و مدیر دفتر حزب کمونیست در استان هیلونگجیانگ خدمت کرد (بریتانیکا،۲۰۲۳).

ژو شیائوچوان، به دلیل شرایط کاری پدر و مادر، بیشتر اوقات کودکی خود را در پکن سپری کرد. وی به همراه دو خواهر و یک برادر خود، در مدرسه عالی دولتی سیسکانیفان، در جنوب پکن، تحصیلات ابتدایی خود را ادامه داد. رفت و آمد افراد سرشناس اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی به خانه ژو، موجب شد که وی علاقه وافری به کسب علم و دانش و تلاش برای ورود به مقاطع تحصیلات عالیه و حضور در جوامع اقتصادی و سیاسی کشور خود پیدا کند. همین امر سبب شد که برای ادامه تحصیلات متوسطه، در آزمون ورودی دبیرستان ملی استعدادهای درخشان چین با نام "مرکز آموزش آینده‌سازان چین" شرکت کرده و پذیرفته شود. وی در دوره شش‌ساله تحصیل در این مرکز، همواره جزو دانش‌آموزان ممتاز و شاگرد اول محسوب می‌شد. حاصل این استعداد شگرف درسی، دریافت بورسیه تحصیلات دانشگاهی از وزارت آموزش عالی چین بود که به وی این امکان را می‌داد تا در هر رشته‌ای که علاقه‌مند باشد، در دانشگاه‌های تراز اول این کشور، به شروع تحصیلات آکادمیک خود بپردازد (انجمن علم و فناوری چین،۲۰۲۳).

ورود به دانشگاه و آغاز دوران درخشان تحصیلی

ژو شیائوچوان در سال ۱۹۷۱، با دریافت بورسیه تحصیلی از دولت چین، به دلیل تشویق‌های پدر و مادر، وارد رشته مهندسی شیمی شد. به مرور زمان و با ادامه مسیر تحصیلی، به سبب علاقه‌مندی مشترک به حوزه‌های مهندسی و همچنین حوزه‌های مالی و اقتصاد، با تغییر رشته، مدارج تحصیلات تکمیلی را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در شاخه اقتصاد و مهندسی سیستم‌های اقتصادی ادامه داد. همچنین به دلیل نتایج ممتاز تحصیلی، ژو شیائو هم در دوره کارشناسی، هم کارشناسی ارشد و هم دکتری، از تسهیلات بورسیه کامل وزارت آموزش عالی چین (شامل تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) برخوردار بود. همچنین وی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی خود، به عنوان محقق-دانشجو، در مرکز تحقیقات اتوماسیون پکن و انستیتو فناوری‌های کاربردی پکن، به خدمت پرداخته است. خلاصه‌ای از کارنامه تحصیلات دانشگاهی ژو شیائوچوان، به شرح زیر است:

-کارشناسی رشته مهندسی شیمی، دانشگاه فناوری شیمیایی پکن، ۱۹۷۵-۱۹۷۱

-کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، شاخه مهندسی اتوماسیون‌های صنعتی، آکادمی علوم و فناوری چین، ۱۹۷۹-۱۹۷۶

-دکتری رشته علوم اقتصادی، شاخه مهندسی سیستم‌های اقتصادی و صنعتی، دانشگاه چینهوا، ۱۹۸۵-۱۹۸۰ (بریتانیکا،۲۰۲۳)

فعالیت‌های علمی - پژوهشی و تجربیات برجسته آکادمیک

ژو شیائوچوان بیش از چندین دهه است که به عنوان یک استاد دانشگاه، پژوهشگر برجسته و محقق چیره‌دست به فعالیت می‌پردازد. تخصص پژوهشی وی که در این سالها موجب ارائه دروس مختلف دانشگاهی متعدد پُرطرفدار در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های پکن، چینهوا، شانگهای جیائوتنگ، ووهان، سیچوآن، دانشگاه علم و صنعت چین و موسسه تکنولوژی هاربین و چاپ مقالات معتبر علمی، یادداشت‌ها و سرمقالات در نشریات مشهور و پُرتیتراژ جهان شامل بیش از ۱۷ مونوگراف و بیش از ۱۰۰ مقاله دانشگاهی چاپ شده در مجلات چینی و بین‌المللی و همچنین ارائه سخنرانی‌های علمی در کنفرانس‌های متعدد آکادمیک در سراسر جهان شده است، متناظر بر موضوعات و مباحثی نظیر "اتوماسیون‌های صنعتی"، "اتوماسیون‌های اقتصادی"، "مهندسی سیستم‌های اقتصادی"، "سیستم‌های اقتصادی باز"، "اقتصاد اجتماعی"، "اصلاحات اقتصادی"، "تامین مالی اقتصادی"، "اقتصاد پولی"، "سیاست‌گذاری‌های پولی"، "تامین اعتبارات بانکی"، "بحران‌های بانکی"،"بانکداری سیستماتیک"،" بانکداری سبز" و"اصلاحات بانکی نوین" بوده است (بانک جهانی،۲۰۲۳). همچنین، بخش دیگری از کارنامه علمی و پژوهشی ژو شیائوچوان در این سالها، به چاپ کتب تخصصی در حوزه اقتصاد و بانکداری، اختصاص دارد:

-کتاب " اتوماسیون‌های اقتصادی و کاربرد آن در صنعت"، ۱۹۹۵

-کتاب "آنچه که از مهندسی سیستم‌های اقتصادی باید دانست"، ۱۹۹۸

-کتاب "امنیت اقتصاد اجتماعی: اصلاحات و توصیه‌های سیاستی"،۲۰۰۲

-کتاب "بازسازی رابطه بین بنگاه اقتصادی و بانک"، ۲۰۰۷

-کتاب "به سوی یک سیستم اقتصادی باز و مدرن"، ۲۰۱۱

-کتاب "اصلاحات اقتصادی در جمهوری خلق چین"، مجموعه نویسندگان، ۲۰۱۶

-کتاب "اصلاحات بانکی مدرن در جمهوری خلق چین"، ۲۰۱۸

-کتاب "بحران‌های بانکی و راه‌حل‌های سیستماتیک"، ۲۰۲۲ (آمازون،۲۰۲۳)

دوران حرفه‌ای کاری و شغلی ژو شیائوچوان از گذشته تاکنون

*عضویت در کمیسیون تجدید ساختار نظام اقتصادی چین، ۱۹۸۷-۱۹۸۶

*عضویت در شورای دولتی بازسازی اقتصادی کابینه چین، ۱۹۸۹-۱۹۸۷

*عضویت در کمیته ملی اصلاحات اقتصادی چین در جنوب شرق آسیا، ۱۹۸۹-۱۹۸۷

*دستیار وزیر تجارت، بازرگانی خارجی و همکاری‌های اقتصادی چین، ۱۹۹۱-۱۹۸۹

*معاون مدیر موسسه تحقیقات اصلاحات اقتصادی چین، ۱۹۸۹-۱۹۹۱

*مشاور ویژه ژائو زیانگ، دبیر کل حزب کمونیست چین، ۱۹۹۵-۱۹۹۱

*مدیر اجرایی و معاون بانک خلق چین، ۱۹۹۵-۱۹۹۱

*مدیر اداره ارز دولتی بانک خلق چین، ۱۹۹۸-۱۹۹۵

*عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی بانک خلق چین، ۱۹۹۸-۱۹۹۶

*معاونت بین‌الملل بانک خلق چین، ۱۹۹۸-۱۹۹۶

*رئیس کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی بانک خلق چین، ۲۰۰۰-۱۹۹۸

*رئیس بانک ساختمانی چین، ۲۰۰۰-۱۹۹۸

*رئیس کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، ۲۰۰۲-۲۰۰۰

*رئیس کل بانک خلق چین (بانک مرکزی چین)، ۲۰۱۸-۲۰۰۲

*ریاست کمیته سیاست پولی بانک خلق چین، ۲۰۱۸-۲۰۰۳

*نایب رئیس دوازدهمین کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، ۲۰۱۸-۲۰۱۳

*عضویت در کمیته مرکزی گروه سی (G۳۰)، ۲۰۱۸ تا به امروز

*استاد مدعو دانشکده اقتصاد و تجارت دانشگاه چینهوا، ۲۰۱۸ تا به امروز

*استاد مدعو دانشگاه علم و صنعت چین، ۲۰۱۸ تا به امروز

*عضویت در انجمن اقتصاددانان نخبه دولتی چین، ۲۰۱۸ تا به امروز

*مشاور ارشد رئیس کل بانک خلق چین، ۲۰۱۸ تا به امروز

*مشاور ویژه بانکداران مرکزی کشورهای آسیای جنوب شرقی، ۲۰۱۸ تا به امروز

*رئیس میز تجاری چین در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۰ تا به امروز

*عضویت در کمیته پژوهشی-آموزشی بانک تسویه بین‌المللی، ۲۰۲۱ تا به امروز

*عضویت در کمیته اقتصاددانان و متخصصان مالی بین‌الملل در بانک جهانی،۲۰۲۲ تا به امروز

(بانک خلق چین،۲۰۲۳)

ژو شیائوچوان به ریاست بانک خلق چین انتخاب شد

پس از پایان دوره ریاست دای شیانگلونگ بر بانک خلق چین، در دسامبر ۲۰۰۲، در بین گزینه‌های مطروحه در جهت تصدی این پست، ژو رونگجی، نخست وزیر وقت چین در کنفرانس خبری مرتبط با این موضوع، ژو شیائوچوان را به عنوان معتمدترین و متخصص‌ترین فرد برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست فدرال بانک چین، معرفی کرد. در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۲، مراسم رای اعتماد برای انتخاب رئیس جدید بانک خلق چین در پارلمان این کشور یعنی در کنگره ملی خلق چین انجام شد و ژو شیائوچوان با اکثریت قاطع آرای نمایندگان مجلس چین، به عنوان یازدهمین رئیس بانک خلق چین انتخاب شد. شیائوچوان به مدت ۱۶ سال از ۲۸ دسامبر ۲۰۰۲ تا ۱۹ مارچ ۲۰۱۸، به عنوان مدیر مهم‌ترین نهاد مالی چین خدمت کرده که از این حیث، دارای طولانی‌ترین دوره ریاست بر بانک خلق چین است. دوران مدیریت ژو شیائوچوان، همزمان با ریاست ژو رونگجی، ونجیابائو و لیکچیانگ بر مسند نخست‌وزیری جمهوری خلق چین و مقارن با دوره ریاست چهار بانکدار برجسته یعنی آلن گرینسپن، بنبرننکی، جنت یلن و جروم پاول در صدر فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های ژو شیائوچوان بر مسند ریاست بانک خلق چین

*بهبود وضعیت مولفه‌های کلان اقتصای چین در دوره مدیریت ژو شیائوچوان

هنگامی که ژو شیائوچوان در سال ۲۰۰۲، سکان مدیریت بانک خلق چین را به عهده گرفت، شرایط اقتصاد داخلی چین، تلاطم یک دهه‌ای را تجربه میکرد که در آغاز هزاره جدید، به اوج خود رسیده بود. وضعیت تولید ناخالص داخلی در شرایط مناسبی قرار نداشت، رکود نسبتاً پایدار و در حال تعمیق بر بازار سرمایه، صنعت و خدمات چین سیطره پیدا کرده بود، به طوری که علاوه بر یک تورم منفی ۱۵ ساله، نرخ بیکاری نیز به شکل خزنده‌ای در حال افزایش بود. با توجه به اینکه سیاست پولی چین به دلیل نیاز به ثابت نگه داشتن ارزش یوان در برابر دلار محدود شده بود، مازاد تجاری و ورود سرمایه بر یوآن فشار می‌آورد تا ارزش آن را افزایش دهد و چنین امری به رقابت صادراتی چین لطمه وارد کرده بود. به همین دلیل، ژو شیائوچوان، در اولین کنفرانس خبری خود پس از تصدی این پست اعلام کرد که تمامی ظرفیت‌های علمی و اجرایی بانک خلق چین در ۶ ماه آتی، در جهت بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، به کار گرفته خواهند شد (بروکینگز،۲۰۲۳).

مبتنی بر همین مسئله، در اولین اقدام، ژو شیائوچوان مداخله تهاجمی اضطراری را در بازارهای ارز آغاز کرده تا با خرید دلار و سایر ارزهای اصلی، این فشارهای افزایشی بر یوان را جبران کند. همچنین برای جلوگیری از افزایش نرخ‌های بهره داخلی، بانک مرکزی چین در یک بازه زمانی ۱۴ ماهه و به طور مستمر، نرخ‌های بهره بین بانکی را پایین نگه داشت تا بتواند موجب جذب سرمایه بیشتری، چه سرمایه‌های سرگردان داخلی و چه تشویق برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود جریان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات شده و بدین ترتیب، علاوه بر کاهش نرخ تورم منفی در اثر افزایش سرعت گردش پول در بخش‌های مختلف اقتصادی چین، با ارتقای سطح اشتغال، موجب کاهش معنادار نرخ بیکاری شود (بروکینگز،۲۰۲۳).

بدین ترتیب، با آنکه ژو شیائوچوان نمی‌توانست از نرخ‌های بهره بالا برای هدایت منابع بانکی و افزایش اعتبار در تولید چین استفاده کند، اما با انجام اصلاحات بانکی و تغییر رویکردهای سیاست پولی برای یک دوره میان‌مدت، موجب بازگشت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی چین به شرایط استاندارد و پایدار در دوره ۱۶ ساله مدیریت خود شد (بروکینگز،۲۰۲۳).

مسئله بعدی این بود که تا سال ۲۰۰۵، فشارها بر سیاست پولی در چین در حال افزایش بود. در واقع ژو نمی‌توانست نرخ‌های بهره را تا حدی که با ثبات قیمت‌های داخلی سازگار باشد، افزایش دهد. لذا مجبور بود به اقداماتی مانند محدودیت‌های کمی (تعیین سقف برای گسترش اعتبار هر بانک) و الزامات ذخیره بالاتر بانک‌ها، متوسل شود. پس از جهش قیمتی سال ۲۰۰۴، هدف‌گذاری تورمی برای افزایش سرعت گردش پول و چرخش بهینه سرمایه، آغاز شد و ژو شیائوچوان در بانک مرکزی تلاش کرد تا با وضع سیاست‌های کلان پولی جدید، بتواند مانع از رکود دوباره در اقتصاد چین و صعودی شدن نرخ بیکاری شود. اما واضح بود که رژیم نرخ ارز چین، تبدیل به سنگ آسیابی بر گردن سیاست پولی شده است. زیرا نرخ‌های بهره چین، نمی‌توانست خیلی از نرخ‌های بهره ایالات متحده منحرف شود، اما این نرخ‌ها، بسیار پایین‌تر از میزانی بود که بانک خلق چین برای کنترل بازار کار و هدف‌گذاری تورمی در داخل کشور ترجیح می‌داد. اما با تمامی فشارهای موجود، ژو شیائوچوان بر سیاست‌های پولی میان‌مدت و بلندمدت خود پافشاری کرد تا بتواند با تلاطم کوتاه‌مدت، موجب ثبات اقتصادی بلندمدت در چین شود (بروکینگز،۲۰۲۳).

موضوع بعدی، شرایط بحرانی شاخص صادرات بود. اقتصاد چین در یک برنامه بلندمدت ۳۵ ساله، تصمیم به قبضه بیش از ۸۰ درصد از بازارهای تولیدی و خدماتی جهان را گرفته بود و این آشفتگی در تولیدات و صنایع داخلی، هم بر حجم FDIو هم بر بازار رقابت صادراتی، اثرات منفی گذاشته بود. معضل اصلی در مسئله صادرات و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، فشارهای فزاینده‌ای بود که حاکمیت چین برای پایین نگه داشتن ارزش یوان در جهت از دست ندادن بازارهای جهانی، اعمال می‌کرد، به طوری که بانک خلق چین، هر سال بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی را از طریق مداخلات خود در بازار مبادله جمع می‌کرد تا این ارزش یوان ثابت بماند. اما حال وقت آن رسیده بود که ژو شیائوچوان، با تغییر سیاست‌گذاری بانک خلق چین در اقتصاد بین‌الملل، تحولی بنیادین در بهبود وضعیت ارزش پول ملی چین ایجاد کند. برای شروع حرکت در مسیر این استقلال پولی، ژو شیائوچوان، رهبران چین را متقاعد کرد که زمان آن رسیده است تا به صورت میخکوبی، یوان را از دلار جدا کرده و اجازه دهند ارزش پول ملی چین، افزایش یابد. در حالی که همگام با حاکمیت چین، فشار قابل توجهی از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر اقتصادهای پیشرفته برای عدم تحقق این امر وجود داشت، اما ژو توانست رهبران چین را به طور منطقی قانع کند تا در راستای افزایش بهره‌وری اقتصاد ملی چین، این اتفاق را رقم بزنند. در عین حال، ژو شیائوچوان اطمینان داد که با اتخاذ این رویکرد، می‌توان افزایش نرخ ارزش یوان را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا علاوه بر اینکه صادرکنندگان چینی با استفاده از این موقعیت، حداکثر ارزآوری را داشته باشند، افزایش اشتیاق و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای داخلی چین، به سبب افزایش ارزش یوان در مقابل دلار ایالات متحده را نیز حاصل شود (بروکینگز،۲۰۲۳).

بدین ترتیب، مجموعه سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و اقدامات بانک خلق چین تحت مدیریت ژو شیائوچوان موجب شد که اقتصاد این کشور، با شتاب بیشتری به مسیر رشد خود برگردد و نرخ تورم و نرخ بیکاری، در حالتی استاندارد در جهت توسعه اقتصادی چین، قرار گیرند. همچنین اقدامات ژو شیائوچوان سبب شد که تجارت خارجی چین به سرعت گسترش یابد و سرمایه‌گذاران خارجی در پشت مرزهای این کشور، ازدحام کنند (بروکینگز،۲۰۲۳).

*اصلاح نظام سرمایه‌گذاری انحصارمحور در اقتصاد چین و توسعه تامین مالی مستقیم

یکی از مهم‌ترین اقدامات ژو شیائوچوان در مقام ریاست بانک مرکزی چین، اصلاح نظام سرمایه‌گذاری در اقتصاد چین از رویکرد انحصارمحور به رویکرد سهام‌محور و توسعه تامین مالی مستقیم بود. ژو در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال تدارک سیاست‌گذاری‌های استراتژیک و راهبردیِ نوینی است تا از وقوع یک بحران مالی مخربتر در اقتصاد چین در آینده نزدیک، جلوگیری کند. وی در بسته سیاست‌های پیشنهادی خود در راستای اصلاح نظام سرمایه‌گذاری چین، خواستار افزایش سرمایه‌گذاری‌های سهام‌محور و تامین مالی مستقیم برای کاهش اهرم قدرت شرکت‌های اقماری و واسطه‌گر و حذف شرکت‌های زیانده و کاغذی (غیررسمی) که آنها را "زامبی" اقتصاد چین می‌نامید، شد (سی ان بی سی،۲۰۲۳).

در اولین اقدام برای اصلاح این بخش از نظام اقتصای، ژو شیائوچوان، نقش تعیین‌کننده تخصیص منابع مالی را از چند شرکت و نهاد انحصاریِ دولتی، سلب کرده و مستقیما در اختیاران تمامی بازیگران و بازیگردانان حقوقی بازار سرمایه چین قرار داد. در عین حال، وی همچنان بر اهمیت اجرای مقررات سختگیرانه در این بازار در جهت هدایت به سوی اصلاحات مالی مدنظر تاکید کرد. در اقدام بعدی، ژو با اشاره به سقوط ناگهانی قیمت دارایی‌ها پس از دورهه‌ای طولانی رشد، با اجرای سیاست‌های پولی جدید در این حوزه، از افزایش بدهی‌های خارجی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های انحصارطلبانه و فشارهای ارزی ایجاد شده منتج از آن بر روی یوان، که پیامدهای مخربی بر بازار سرمایه چین داشت، جلوگیری کرد. بدین ترتیب، وی به طور فعال، سرمایه‌گذاری‌های سهام‌محور را توسعه داده و به طور پیوسته، مصادیق تامین مالی مستقیم را افزایش داد. زیرا ژو شیائوچوان معتقد بود در تامین مالی مستقیم، وام‌گیرندگان وجوه را مستقیماً از بازارهای مالی و بدون استفاده از واسطه‌ها دریافت می‌کنند که همین امر، به طور بالقوه ریسک‌های احتمالیِ نظام بانکی را کاهش می‌دهد. اقدامات آتی ژو شیائوچوان، در زمینه اصلاح مکانیسم‌های انتشار سهام در بازار سرمایه چین، توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر سهام خصوصی، ترویج مبادله بدهی به سهام و گسترش بازار اوراق قرضه بود (سی ان بی سی،۲۰۲۳).

*ارتقای سطح دیپلماسی اقتصادی و مالی چین با اقتصادهای نوظهور جنوب شرق آسیا

یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات ژو شیائوچوان که در دوره‌های قبلی ریاست بر بانک خلق چین کم سابقه بوده است، اهتمام ویژه بر تحکیم دیپلماسی اقتصادی و مالی چین با اقتصادهای نوظهور جنوب شرق آسیا بود. ژو معتقد بود درصورتیکه حاکمیت اقتصادی چین بتواند سطح همکاری‌ها و مشارکت‌های مالی و تجاری خود را از طریق معاهدات بازرگانی، خطوط سوآپ و تفاهم‌نامه‌های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای تازه توسعه‌یافته و در حال پیشرفت این منطقه، افزایش دهد، چنین اقدامی در مسیر شتاب‌دهی به فرآیند توسعه بین‌المللی چین، بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور و افزایش مستمر ارزش یوان در بازارهای ارزی جهانی، موثرخواهد بود. به همین دلیل، ژو شیائوچوان در طول دوره مدیریت ۱۶ ساله خود، بارها و بارها با روسای بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و بازرگانی کشورهای جنوب شرق آسیا دیدار وگفتگو داشت. راه‌اندازی اتحادیه پولی اقتصادهای جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۲، ایجاد سوآپ ارزی ۳۵ ساله با ژاپن و کره‌جنوبی، تلاش برای بهبود وضعیت کشورهای جنوب شرق آسیا در صندوق بین‌المللی پول و انجام مقدمات تشکیل صندوق پولی جنوب شرق آسیا و اتحادیه بانک‌های مرکزی مختص کشورهای این منطقه، از جمله اقدامات ژو شیائوچوان در این حوزه بوده است (بانک خلق چین، ۲۰۲۳).

آنچه که در باب اقدامات و تلاش‌های ژو شیائوچوان بیان شد

*ژو رونگجی، نخست‌وزیر وقت چین، اقدامات و سیاست‌های ژو شیائوچوان در دوره مدیریت بر بانک مرکزی چین را زمینه‌ساز تسریع در فرآیند توسعه رویکردهای نوین بانکداری چین در جامعه جهانی دانست. رونگجی معتقد بود که در دوران ریاست ژو شیائوچوان، پس از نزدیک به ۲۰ سال، ارزش یوآن چین در برابر دلار مرجع ایالات‌متحده، افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد (فوربس،۲۰۲۳).

*شی جین پینگ، رئیس‌جمهور فعلی چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور، در مراسم بدرقه و بازنشستگی ژو شیائو چوان از ریاست بانک خلق چین، از وی به عنوان یکی از موفق‌ترین بانکداران مرکزی چین در طول تاریخ اقتصادی این کشور نام برد (پولیتیکو،۲۰۲۳).

*جیمی کاروانا، مدیرکل بانک تسویه بین‌الملل، سیاست‌گذاری‌های صحیح و اقدامات به موقع ژو شیائوچوان در راس بزرگ‌ترین نهادمالی این کشور را، عامل اصلی پیشرفت تصاعدی اقتصاد چین در سال‌های اخیر، به ویژه پس از عبور موفق از بحران مالی ۲۰۰۸ جهان می‌داند (نیویورک‌تایمز،۲۰۲۳).

*کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، تصمیمات منحصر به فرد ژو شیائوچوان در اجرای سیاست‌های پولی بهینه و پویا در طول بحران مالی ۲۰۰۸ و سال‌های پس از آن را، نجات‌بخش اقتصاد چین در دوره‌های آتی و به ویژه در هنگامه وقوع پاندمی کرونای۲۰۲۰ دانست (دیپلمات،۲۰۲۳).

*ژو ژنگ کینوو، استاد اقتصاد مالی و تجارت بینالملل و رئیس دانشکده اقتصاد در دانشگاه پکن معتقد است که هوشمندی، ذکاوت و ریسک‌پذیری ژو شیائوچوان در به کارگیری سیاست‌های پولی شجاعانه، عامل موفقیت وی در راهبری اهداف توسعه‌گرایانه در بانک مرکزی چین بوده است (فوربس،۲۰۲۳).

*جایپال سینگ بانگا، مدیرکل بانک جهانی، اقدامات ژو شیائوچوان در دوره ریاست بر بانک خلق چین بویژه در باب مقابله مجدانه و سرسختانه با عرضه بیش از حد پول و ارتقای مستمر ارزش یوان چین در بازارهای بین‌المللی را ستود (نیویورک تایمز،۲۰۲۳).

*هاروهیکو جیچان. کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن که بخشی از دوران ماموریتش در این سمت، مقارن با حضور ژو شیائوچوان در مقام ریاست بانک خلق چین بوده است، ضمن تائید تلاش‌های بیوقفه ژو در جهت بهبود وضعیت اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا، توسعه پُرشتاب کنونی چین در عرصه بین‌الملل را مرهون اقدامات ژو شیائوچوان می‌داند(پولیتیکو،۲۰۲۳).

منابع:

  1. http://english.cast.org.cn/AcademicExchanges/۲۰۲۳/xiaochuan-zhou/index.html

  2. https://www.britannica.com/biography/Zhou-Xiaochuan

  3. https://live.worldbank.org/en/experts/z/zhou-xiaochuan

  4. https://www.amazon.com/Reference-Xiaochuan-Zhou-Books/

  5. http://www.pbc.gov.cn/english/۱۳۰۷۱۵/۱۳۰۸۲۴/index.html

  6. https://www.centralbanking.com/people/zhou-xiaochuan

  7. https://www.forbes.com/profile_۲۰۲۳/xiaochuan-zhou/

  8. https://www.politico.eu/person_۲۰۲۳/zhou-xiaochuan/

  9. https://www.nytimes.com/۲۰۲۳/۰۹/۰۴/business/china-central-bank-retirement.html

  10. https://thediplomat.com/tag/zhou-xiaochuan_۲۰۲۳/

  11. https://www.brookings.edu/articles/۲۰۲۳/the-steady-hand-of-chinas-central-banker/

  12. https://www.researchgate.net/figure/Chinas-real-GDP-growth-۲۰۰۰-۲۰۱۸_fig۲_۳۴۰۵۵۷۳۴۳

  13. https://www.researchgate.net/figure/Value-of-Chinas-exports_fig۳_۳۴۰۵۵۷۳۴۳

  14. https://www.researchgate.net/figure/Chinas-FDI-inflows_fig۵_۳۴۰۵۵۷۳۴۳

  15. https://www.cnbc.com/۲۰۲۳/۰۷/۰۴/peoples-bank-of-china-chief-zhou-xiaochuan-on-financial-crisis-risk.html

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha