شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
تحریم‌های همکاری ایران و ونزوئلا را خنثی کردیم

سفیر ونزوئلا در ایران گفت: از طریق همکاری‌های تهاتری و روش‌های دیگر، تحریم‌ها و موانعی که علیه ما وجود دارد را کنار زده و به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

۲۲ خردادماه امسال، رییس جمهور کشورمان در راس یک هیات عالی‌رتبه راهی آمریکای لاتین شد. در سفر دکتر رییسی به ونزوئلا ۲۶ قرارداد همکاری به امضاء رسید و یک سال قبل نیز در جریان سفر مادورو؛ رییس جمهور ونزوئلا به تهران، یک سند ۲۰ ساله جامع برای گسترش روابط ایران و ونزوئلا امضا شده بود. انعقاد چندین قرارداد به مبلغ ۹۰ میلیون دلار، راه‌اندازی دوباره کارخانه‌های خودروسازی و تولید تراکتور ایرانی در ونزوئلا که در دولت قبل متوقف شده بود و همچنین توسعه فعالیت دانش بنیان‌های ایرانی در این کشور؛ از جمله توافقات و دستاوردهای سفر رییس جمهور به ونزوئلا بود. آیت‌الله رییسی در جریان سفر به این کشور با اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان ایران و ونزوئلا از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بالای ۳ میلیارد دلار در حال حاضر، بیان داشت: حجم مبادلات تجاری فی‌مابین در گام اول به ۱۰ و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.

خوزه رافائل سیلوا آپونته؛ سفیر ونزوئلا در ایران در گفتگویی با هفته‌نامه تازه‌های اقتصاد مسائلی چون تفاهم‌نامه همکاری بیست ساله بین دو کشور، برنامه مشترک برای حذف دلار و تبادل با پول‌های ملی و افزایش تعاملات دو کشور در حوزه حمل‌ونقل را تشریح کرد.

آپونته معتقد است که دو کشور با توجه به سابقه بیش از ۷ دهه رابطه تجاری و برخورداری از منابع عظیم نفتی می‌توانند سطح تجارت بالاتری داشته باشند که این موضوع از سفر سال گذشته مادورو به ایران تاکنون پیگیری شده است. مشروح گفتگوی خوزه رافائل سیلوا آپونته، سفیر ونزوئلا در ایران با تازه‌های اقتصاد را در ادامه بخوانید.

افزایش تجارت ایران و ونزوئلا به ۲۰ میلیارد دلار

در آخرین صحبتی که آقای مادورو و آقای رئیسی داشتند، تاکید کردند که رقم تعاملات تجاری بین دو کشور در آینده، از ۱۰ به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

این در واقع یک طرح استراتژیک است که در تفاهم همکاری بیست ساله ۲۰۲۲ تا ۲۰۴۲ ترسیم شده و این امکان وجود دارد تا از این عدد هم فراتر برود. اکنون تراز تجاری با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که ایران دارد، به نفع ایران (در محصولاتی که صادر می‌شود) مثبت است.

با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که ونزوئلا داشته، همچنین میزان صادرات، حجم فاینانس و تبادلات تجاری، تراز بیشتر به سمت ایران مثبت بوده، اما در آینده‌ای نزدیک به دنبال این هستیم که این تعامل را به صورت پایاپای و یکسان کنیم تا بتوانیم به صورت دوطرفه همکاری داشته باشیم.

مسیرهای مختلف برای تبادلات مالی

برای اینکه دولت‌های امپریالیست در تبادلات مالی بین دو کشور (ایران و ونزوئلا) اختلال ایجاد نکنند، تراکنش‌های مالی خود را به صورت حفاظت‌شده انجام می‌دهیم. این اقدام به منظور جلوگیری از دسترسی آن‌ها و مقابله با قطع مسیرها و کانال‌ها برای صادرات و واردات دو کشور انجام می‌شود. این مکانیزم‌هایی که برای پرداخت و تراکنش‌های مالی به کار گرفته شده، به صورت بسته و حفاظت شده جهت جلوگیری از خلل مافیای بین‌المللی و اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه علیه ملت و کشورهای ما انجام می‌شود به همین منظور، این تراکنش‌ها به همین صورت محدود، انجام می‌شود.

بخش‌هایی از همکاری‌های ما به صورت تهاتری و مابقی به صورت‌های دیگر انجام می‌شود تا بتوانیم تحریم‌ها و موانعی که علیه ما وجود دارد را کنار زده و به مسیر خود ادامه دهیم. اکنون بانک مشترک ایران و ونزوئلا تراکنش‌های مالی میان شرکت‌های ایرانی و ونزوئلایی را انجام می‌دهد، اما همانطور که گفتم مسیرهای دیگری نیز وجود دارد.

خداحافظی ایران و ونزوئلا با دلار؛ به زودی

حذف دلار برای تمامی کشورها و به ویژه کشورهایی که انجام تراکنش‌های مالی با دلار به آن‌ها تحمیل شده، می‌تواند مفید باشد؛ علی‌الخصوص اقتصادهای نوظهور برای پیشرفت به این موضوع علاقه‌مندند. کشورها می‌توانند با حمایت دولت‌هایی مانند چین، روسیه، ترکیه و ایران و با استفاده از پول‌های محلی خودشان برای تقویت روابط اقتصادی، این کار را انجام دهند. این موضوع در آینده امکان‌پذیر خواهد بود، کشورها یکی پس از دیگری می‌توانند برای تقویت اقتصاد خود، همکاری‌های دو یا چند جانبه برقرار کنند. دیر یا زود ایران و ونزوئلا قطعا همکاری‌هایی در این حوزه خواهند داشت تا با پول‌های محلی خود یعنی ریال و بولیوار مبادلات تجاری داشته باشند.

اکنون فرصتی ایجاد شده تا بتوانیم اتحاد و یکپارچگی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم. ایران در رده بالای شرکای تجاری ما قرار دارد و دامنه این همکاری‌ها صرفا نمی‌تواند در حوزه تجاری باشد. بلکه در بسیاری از جهات که البته این موضوع به تصمیمات دولت هر دو کشور بستگی دارد. برای مبارزه در راه استقلال، عزت و یکپارچگی هر دو کشور و به نفع ملت‌ها. علاوه بر فرصت‌ها و مبارزاتمان، ما یک دشمن مشترک امپریالیستی به نام ایالات متحده آمریکا داریم. آینده‌ای که برای هر دو کشور می‌بینم، آینده‌ای پر از امید، اتحاد و برادری است.

حمل و نقل بین دو کشور قوت گرفت

باید به بحث مربوط به صنعت هواپیمایی و تعاملات میان دو کشور اشاره کنیم. در تاریخ ۸ ژوئن سال ۲۰۲۲ دقیقا ۷ روز پس از امضای سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و نزوئلا، خط هوایی ونزوئلا مجددا بازگشایی شد. قرار بر این شد به فاصله هر ۱۵ روز یکبار پرواز مستقیم بین کاراکس و تهران انجام شود. همچنین در حوزه حمل و نقل دریایی، توافقاتی صورت گرفت. طی جلساتی که در کاراکاس برگزار شده توافق شده حداقل هر ماه یک کشتی از ایران به ونزوئلا و بعد از ونزوئلا به ایران صادرات و حمل و نقل محصولات داشته باشد.

رابطه ۷۳ ساله محکم‌تر می‌شود

در خصوص روابط تجاری بین ایران و ونزوئلا باید به سال ۲۰۰۲ اشاره کنیم. درست زمانی که آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نگاه ویژه‌ای به افزایش سطح روابط تجاری میان دو کشور و دیدگاه استراتژیکی به خاورمیانه و شرق آسیا داشت. به خصوص کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، چین و ایران. ما می‌توانیم اشاره کنیم به رابطه ایران و ونزوئلا که اکنون وارد هفتاد و سومین سال خود شد. دو کشوری که هر دو منابع نفتی عظیمی دارند و می‌توانند سطح تجاری بالایی با یکدیگر داشته باشند. تقریبا یک سالی می‌شود که از ورود جناب آقای مادورو در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲ به ایران می‌گذرد. در دیداری که آقای مادورو با ریاست جمهوری اسلامی ایران داشتند، به تقویت روابط دیپلماتیک، تجاری، علوم و فناوری و تکنولوژی میان دو کشور اشاره شد. در این دیدار، یک تفاهم نامه ۲۰ ساله میان دو کشور (۲۰۴۲ - ۲۰۲۲) به امضا رسید.

در سپتامبر سال گذشته نمایشگاه علم و فناوری در کاراکاس برگزار شد. بیش از ۶۰ شرکت ایرانی برای معرفی توانمندی‌های خود در این نمایشگاه، شرکت کردند. این شرکت‌ها چهار روز در ونزوئلا حضور داشتند تا محصولات خود را معرفی کنند.
پس از آن یعنی در ماه اکتبر، یک هیئت تبادل دانشجویان ونزوئلایی که در حوزه صنایع گاز و پتروشیمی فعالیت داشتند، به ایران آمدند. این نخبگان در یک دوره‌ آموزشی در ایران شرکت کردند و پس از آن در ماه نوامبر، کمیسیون مشترک تجاری ایران و ونزوئلا برگزار شد. در طول برگزاری این کمیسیون تفاهم‌نامه و قراردادهای تجاری بین هر دو کشور درجهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی به امضا رسید.

پس از برگزاری نهمین کمیسیون تجاری، در تاریخ ژانویه ۲۰۲۳، شروع صادرات ۱۰۰۰ دستگاه خودروی ایرانی شرکت سایپا به ونزوئلا بود. در ماه مارس هم شاهد آغاز صادرات شرکت ایران خودرو به ونزوئلا بودیم.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha