یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
انتظارات تورمی بر مدار تعدیل

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در حاضر نوسانات اقتصادی و ارزی در کشورمان کاهش پیدا کرده و همچنین شاهد کاسته شدن از انتظارات تورمی هستیم که به کنترل و مهار تورم کمک می‌کند.

به گزارش هفته نامه "تازه های اقتصاد"، بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر اقتصاد ایران با چالش هایی مواجه بوده است که فصل مشترک آن ها، نقش کلیدی نوسانات نرخ ارز در بی ثباتی اقتصادی است و باعث شده سیاست گذار ارزی کشور، با علم به این موضوع مهم، در جهت محدود نمودن نوسانات نرخ ارز و تثبیت و آرامش در بازار برنامه ریزی داشته باشد. فعالان و کارشناسان اقتصادی همواره بر این نکته تاکید دارند که "در شرایط بی ثباتی اقتصاد کلان، ریسک و نااطمینانی فعالیت های اقتصادی افزایش می یابد"

بر این مبنا؛ دکتر کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار تازه های اقتصاد و در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی برچیده شدن صفوف خرید ارز در مقابل صرافی ها و نتایج و آثار آن، اظهار داشت: شاهد هستیم که با اقدامات ارزی بانک مرکزی در ماه های اخیر همچون کاهش سهمیه فروش ارز با کارت ملی و الزام به داشتن حساب ارزی برای دریافت اسکناس ارز، دیگر خبری از صف کشیدن برای خرید دلار در مقابل صرافی ها نیست. این برچیده شدن صفوف خرید ارز سهمیه ای در راستای حذف بساط دلالی ارز در بازار، اقدام مثبتی بوده است. چرا که در گذشته بسیاری از افرادی که حتی نیاز به ارز نداشتند، به دلیل شرایط آسان برای خرید ارز سهمیه ای و فروش آن در بازار آزاد، راهی صف خرید ارز با کارت ملی در مقابل صرافی ها می شدند تا بتوانند سود چند میلیونی بادآورده به جیب بزنند.

وی افزود: در نهایت با اقدام مناسب بانک مرکزی از ابتدای امسال، این رویه غلط گذشته بازار ساز به موقع اصلاح شد و در حال حاضر به دلیل شرایط و پیش نیازهای تعیین شده برای خرید ارز با کارت ملی همچون داشتن حساب ارزی در بانک، خبری از تشکیل صفوف خرید ارز در بازار و صرافی ها نیست. ندری تاکید کرد: اصلاح این نوع رویه های اشتباه توسط بانک مرکزی، اثربخش و موثر بوده که نشان از توجه رئیس کل بانک مرکزی به انتقادات و توصیه های کارشناسان است.

ندری در ادامه اظهار داشت: در هفته های اخیر شاهد فروکش کردن انتظارات تورمی در جامعه نیز هستیم. وی دلیل این اتفاق را به عوامل و اخبار داخلی و خارجی مرتبط دانست و افزود: در این مدت شاهد ثبات نسبی در فضای اقتصادی و کاهش انتظارات تورمی هستیم و این مساله می تواند در تعدیل نرخ تورم نقش داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به آثار منفی سیاست ارز ۴۲۰۰ در گذشته، اظهار داشت: بانک مرکزی به درستی گفته است که در سال های گذشته برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، این بانک مجبور بوده تا ارز را با نرخ بالاتری بخرد و به نرخ ۴۲۰۰ تخصیص دهد. وی افزود: در این شرایط با درس گرفتن از گذشته باید مراقب بود تا سرنوشت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تبدیل نشود. هرچند در حال حاضر به دلیل اینکه اوضاع به طور نسبی خوب و انتظارات تورمی تعدیل شده است، مشکلی در این بخش قابل تصور نیست. اما باید در نظر داشت که اگر روند افزایش نرخ ارز در هفته های گذشته ادامه پیدا می کرد، قطعا نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی برای دلار، مشکل ساز می شد.

ندری با طرح این پیشنهاد که بهتر است در این شرایط بانک مرکزی در بازار ارز و نرخ ارز تغییری ایجاد نکند و شرایط موجود را حفظ کند، اظهار داشت: شرایط ارزی و اقتصادی تحت تاثیر مسائل داخلی و مذاکرات بین المللی قرار دارد و باید به این مولفه توجه داشت. برخلاف گذشته، شاهد هستیم که بانک مرکزی در دوره جدید، سیاست های ارزی خود را اصلاح کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پایانی صحبت های خود در خصوص سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مساله اصلی بانک مرکزی نرخ تورم است، اظهار داشت: کار تمام بانک های مرکزی در دنیا این است که نوسانات را در اقتصاد کاهش دهند. به نظر می رسد که در حال حاضر نوسانات اقتصادی و ارزی در کشورمان کاهش پیدا کرده است و همچنین شاهد کاسته شدن از انتظارات تورمی هستیم که به کنترل و مهار تورم کمک می کند.

ندری افزود: باید در این شرایط به این نکته توجه داشت که در سال های اخیر یک سری از مسائل و مشکلات ساختاری را در اقتصادمان داریم.

وی ادامه داد: به نظر بنده در این شرایط بهتر است تا بانک مرکزی، بازار ارز را تغییر زیادی ندهد و شاهد تداوم ثبات در بازار ارز باشیم. پیشنهاد می شود تا بانک مرکزی در حال حاضر بیشتر وقت و انرژی خود را صرف اصلاح نظام بانکی کند و به دولت فشار بیاورد تا ارتباط بودجه دولت با منابع پولی و بانکی را قطع کند. البته می دانیم که کار بسیار سختی است، اما با توجه به آرامش و ثبات نسبی در بازار ارز، فرصت مناسبی است تا بانک مرکزی از این آرامش ارزی استفاده کند تا در گام نخست، به سراغ اصلاح نظام بانکی برود و به وضعیت بانک های ناتراز رسیدگی کند تا مشکلات این بانک ها حل شود. بنابراین با توجه به فضای با ثبات شکل گرفته در بازار ارز، بهتر است تا رئیس کل بانک مرکزی به سراغ مسائل و مشکلات عمقی و مبنایی تر برود و برای آن ها چاره اندیشی شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha