دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
سرمایه در گردش بیشترین تسهیلات را دریافت کرد

مبلغ ۴۰۱ همت، معادل ۲۳.۷ درصد از تسهیلات بانکی در ۴ ماهه نخست سال به صورت تسهیلات خُرد اعطا شد و سهم بخش خانوار معادل ۲۲.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی بوده که نسبت به سهم ۲۱.۴ درصدی خانوار در ۳ ماهه نخست امسال، افزایش داشته است.

بانک مرکزی به تازگی جزئیات مقاصد تسهیلات شبکه بانکی در ۴ ماهه نخست سال‌جاری را منتشر کرد. تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۶۹۶ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۲۰.۶ درصد افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۱۳۲۹ همت معادل ۷۸.۳ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۳۶۷ همت معادل ۲۱.۷ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی طی ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، مبلغ ۱۰۰۴ همت معادل ۷۵.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۱۴۳ همت معادل ۳۸.۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ معادل ۴۴۷ همت بوده که حاکی از تخصیص ۴۴.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمامی بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۰۰۴ همت) است. همچنین از ۵۲۰ همت تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، معادل ۸۶ درصد آن (مبلغ ۴۴۷ همت) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌هاست.

سرمایه در گردش بیشترین تسهیلات را دریافت کرد

سرمایه در گردش بیشترین تسهیلات را دریافت کرد

رشد سهم تسهیلات خُرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان)

از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ ۴۰۱ همت معادل ۲۳.۷ درصد به صورت تسهیلات خُرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۲۳ همت نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خُرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان) به مبلغ ۴۲۴ همت معادل ۲۴.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. شایان ذکر است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار معادل ۲۲.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی بوده که نسبت به سهم ۲۱.۴ درصدی خانوار در ۳ ماهه نخست امسال، افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha