دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
اصلاح نرخ ارز به تثبیت اقتصادی کمک می‌کند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان با اشاره به اینکه تک نرخی کردن ارز، می‌تواند به تثبیت شرایط اقتصادی کشور کمک کند، افزود: اگر بانک مرکزی برای پرداخت وام‌های ریالی سقف تعیین کند، از رانت و فساد در این بخش جلوگیری خواهد شد

رحیم بنامولایی - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان: با توجه به اینکه بخش خصوصی سهم ۱۵ درصدی در تجارت کشور دارد، اکنون بخشی از تجار و شرکت‌های بازرگانی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند که چندنرخی بودن ارز به کشور آسیب می‌زند و میزان صادرات را کاهش می‌دهد. مشکل تولید در شرایط فعلی شیوه توزیع است، با توجه به چند نرخی بودن ارز و اجرای سیاست انقباضی، تعداد چک‌های برگشتی افزایش یافته است. برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، ابتدا باید بانک‌ها تولیدکنندگان و شبکه‌های توزیع و تجار را اعتبارسنجی کنند تا متوجه شوند فعالان این بخش‌ها تا چه میزان اعتبار دارند. در شرایط فعلی، تولیدکنندگان توان فروش محصول خود به صورت نقدی را ندارند و مجبور هستند مواد اولیه را به صورت نقد خریداری و کالای تولیدی خود را به صورت اعتباری به مشتری بفروشند. در حال حاضر، شرکت‌های دارویی نیز با این مشکل مواجه هستند و تولیدکنندگان با توجه به وجود تورم و نقدشوندگی دیرهنگام محصولات خود، با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند.

در اقتصاد جهانی وقتی یک تولیدکننده در سال حدود ۷ درصد سود داشته باشد، موفق است اما در ایران با توجه به شرایط اقتصادی و سود سپرده، تولید مقرون به صرفه نیست. مشکل امروز تولید، سرمایه در گردش، چک‌های برگشتی، لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی برای برقراری صادرات و اصلاح روش توزیع در کشور است.

در شرایط فعلی که امکان مراوده بانکی با دیگر کشورها و استفاده از ال سی را نداریم، با مشکلات متعددی در زمینه صادرات و واردات مواجه هستیم. بانک مرکزی در خصوص دلایل فرار سرمایه از کشور بررسی‌هایی را انجام دهد. باید با عارضه‌یابی و برقراری تیم‌های کارشناسی، مشکلات کشور را برای همیشه حل کرد.

با توجه به شرایط اقتصاد سیاسی کشور، باید اقتصاد را مبتنی بر تولید تنظیم کنیم تا گردش اقتصادی ایجاد شود. اقتصاد کشور نباید با تغییرات نرخ سکه و دلار گره بخورد و اقتصاد مولد باید رونق بگیرد. بانک مرکزی باید تا حدی که می‌تواند تورم را کاهش دهد تا تولید در کشور رونق بگیرد. بانک مرکزی همچنین باید برای پرداخت وام‌های ریالی سقف تعیین کند تا از رانت و فساد در این بخش جلوگیری شود.

راه نجات کشور تولید و صادرات است، باید برای تولید و حمایت از آن با توجه به ظرفیت‌های این بخش برنامه داشته باشیم. بانک مرکزی با حرکت به سمت ارز تک نرخی، می‌تواند به تثبیت شرایط اقتصادی کشور کمک کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha