پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
تسلط ۳ مجموعه بزرگ بر نظام بانکی سوئد

صنعت بانکداری سوئد، دارای یک زمینه سیستماتیک مستحکم و پویا است و وام‌های خُرده‌فروشی و تسهیلات شرکتی و کلان و سودآوری صنعت بانکداری سوئد در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، رشد خواهد داشت.

طبق تحلیل موسسه اعتبارسنجی فیچ، پیش‌بینی شده است که در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، بستر جامع خدمات بانکی و مالی سوئد، به طور فزاینده‌ای از یک روند توسعه پُرشتاب و بلوغ سازمان‌یافته به دلیل تنظیم قوانین و مقررات حمایتی و حرکت رو به جلو در یک محیط فزاینده مبتنی بر فناوری، برخوردار خواهد بود و عملکرد درخشان و بالاتر از سطح استانداردی خواهد داشت. از سوی دیگر، انتظار می‌رود با وجود مناقشه نظامی در اوکراین، که تأثیر قابل توجهی بر اقتصادهای سراسر اروپا داشته است و حتی با وجود اینکه سوئد، از شرکای نظامی اصلی اوکراین در نبرد با روسیه محسوب می‌شود، اما همچنان حاکمیت سوئد، به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه نوردیک، بستر هموار و زمینه مطلوبی را برای تنوع‌بخشی و رقابت‌پذیری بیشتر در صنعت بانکداری و خدمات مالی جهان در سال‌های آتی فراهم نماید. انتظار می‌رود هم در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و هم در افق بلندمدت ۲۰۳۲، بستر جامع خدمات بانکی و مالی سوئد در تمامی بخش‌ها اعم از صنعت بانکداری، بازاربیمه، صنعت مدیریت دارایی و بازارسرمایه، از حضور پُررنگ ارائه‌دهندگان خدمات داخلی و خارجی فرا نوردیکی، در یک محیط عملیاتی پویا و رقابتی، بهره‌مند شود، اما به دلیل شرایط بغرنج اقتصاد جهانی، بخش‌های مالی سوئد در کوتاه‌مدت، دستخوش تغییرات قابل‌توجهی خواهد شد. با این حال، اصلاح لوایح قانونی و توسعه بسترهای فناورانه و تکنولوژیک، اثرات عدم اطمینان اقتصادی در این دوره یک تا ۳ ساله کوتاه‌مدت را خنثی خواهد کرد.

صنعت بانکداری سوئد، دارای یک زمینه سیستماتیک مستحکم و پویا است که توانست در اوج تنش‌های اقتصادی همه‌گیری کرونا، از ریسک‌های مهلک در نظام مالی این کشور جلوگیری کرده و بهبود ثبات مالی سوئد را سرعت ببخشد. اما شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت این صنعت در سوئد را مطلوب ارزیابی نمی‌کند. با این حال انتظار می‌رود با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، کیفیت دارایی‌های بانکی این کشور در بخش تسهیلات اعتباری، وام‌های خُرده‌فروشی و تسهیلات شرکتی و کلان و همچنین سودآوری صنعت بانکداری سوئد در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، رشد قابل توجه و محسوسی را تجربه کند. انتظار می‌رود که صنعت بیمه سوئد در افق کوتاه‌مدت پیشرو، از رکود فعلی حاکم بر این بازار رهایی یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که به دلیل برخی مولفه‌ها نظیر افزایش مستمر سطح درآمد شهروندان سوئدی، آگاهی از مزایای بیمه و هرم سنی رو به سالخوردگی جمعیت این کشور، نرخ رشد حق بیمه‌ها در هر دو حوزه بیمه عمر و بیمه‌های عمومی و تخصصی تا پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، یک روند رشد صعودی را تجربه کند. از سوی دیگر، بخش غالب صنعت بیمه در افق بلندمدت سوئد، بیمه عمر خواهد بود و بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی، به دلیل توسعه و تنوع محصولات و کانال‌های توزیع در داخل سوئد و سراسر مناطق شمال اروپا، از شرایط بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

صنعت مدیریت دارایی سوئد، با وجود وضعیت نامطلوب فعلی حوزه سرمایه‌گذاری در بستر جهانی، از چشم‌انداز کوتاه‌مدت مثبتی برخوردار است. همچنین سطوح بالای درآمد شهروندان سوئدی، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی به ویژه ظهور و گسترش دارایی‌های دیجیتال در سوئد، تضمین می‌کند که این صنعت در افق میان‌مدت و بلندمدت، رشد قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، با وجو اینکه نظام بازنشستگی سوئد در اختیار برخی صندوق‌های بازنشستگی عمومی بزرگ با دارایی‌های کلان است، اما همچنان انتظار می‌رود که این بازار تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، رقابتی باقی بماند و استارتاپ‌های دیجیتالی کوچک‌تر در صنعت مدیریت دارایی سوئد، با توسعه طیف‌ وسیعی از محصولات متنوع خود، امکان رشد چشمگیر بلندمدت را داشته باشند. بورس نزدک استکهلم، یکی از مهم‌ترین و پویاترین بورس‌های منطقه نوردیک است. نزدک استکهلم با ۴۰۸ شرکت فهرست شده از جمله بانک‌های بزرگ، کمپانی‌های داروسازی، شرکت‌های نفتی، تولیدکنندگان صنعتی، تجاری و غول‌های فناوری، طیف گسترده‌ای از طبقات مختلف دارایی‌های سهامی را ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد که چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازارسرمایه سوئد به دلیل تنش‌های اقتصاد جهانی، چندان مثبت نباشد اما سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود ملموس و قابلتوجه شرایط بستر بورسی سوئد در افق میانمدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲ پیش‌بینی شده است.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

در افق کوتاه‌مدت، انتظار کاهش تقاضای اعتبارات بانکی به میزان ۴ درصد قابل پیش‌بینی است. در همین حال به نظر می‌رسد که با بهبود شرایط اقتصاد جهانی، در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، تقاضای تسهیلات اعتباری در حوزه وام‌های خُرد ۳.۴ درصد، در حوزه تسهیلات اعتباری کلان ۶.۱ درصد و در حوزه تسهیلات شرکتی ۴.۴ درصد رشد را تجربه کند. پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بیمه سوئد، یک نرخ رشد ۹.۹ درصدی را تجربه کند که عامل بیش از ۸۰ درصد از این رشد، به سبب افزایش تقاضا در بازار بیمه عمر است. انتظار می‌رود دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سوئد در پایان افق کوتاه‌مدت و در مسیر حرکت به سمت افق میان‌مدت ۲۰۲۷، به ۶۶۰۵ میلیارد کرون برسد. پیش‌بینی شده است که ارزش سهام معامله شده در بورس نزدک استکهلم در پایان افق میان‌مدت، ۹.۴ درصد و در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به میزان ۱۴.۷ درصد رشد نماید.

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری سوئد

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری برای سوئد (BIRI)، عدد۸۶.۵۷ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که بازتابی از وجود یک محیط نظارتی قوی و سیستماتیک در نظام بانکی سوئد و بسترهای بنیادین کارآمد در این صنعت است. با این امتیاز، سوئد در رتبه‌بندی ۱۲۲ کشوری این شاخص، در جایگاه هشتم جهان قرار گرفته است. امتیاز بالای BIRI سوئد نشان‌دهنده ثبات سیستمی در صنعت بانکداری این کشور و موقعیت مالی مطلوب و استانداردهای بالای زندگی در میان شهروندان سوئدی است که این شرایط، پتانسیل‌های بالقوه برای تقاضاهای موثر و قدرتمند حقیقی و حقوقی در صنعت بانکداری سوئد را فراهم می‌کند.

تحلیل بازار خدمات بانکی و مالی سوئد بر مبنای ماتریس SWOT

نقاط ضعف

-مقررات پیچیده و سخت نظام بانکداری سوئد، به عنوان مانعی برای ورود فعالان جدید به این بازار عمل می‌کند

-صنعت بانکداری متمرکز و انحصاری سوئد با پنج بانک مهم مسلط بر حوزه وام‌دهی و ارائه تسهیلات اعتباری، بازار را آسیب‌پذیر می‌کند.

-نرخ رشد بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی سوئد، بسیارکند و پُرتعلیق است و مانع رونق این صنعت می‌شود.

-نرخ بهره پایین در سوئد یعنی بازده سرمایه‌گذاری، کُند خواهد بود و سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای که به دنبال بازدهی بالاتر هستند را از ورود به بازار داخلی، بازمی‌دارد.

نقاط قوت

-مقررات و قوانین سختگیرانه موجود، ثبات بلندمدت بستر جامع خدمات مالی و بانکی سوئد را تضمین می‌کند

-با توجه به ماهیت نظام مالی و بانکی سوئد، تمرکز دارایی‌های بالقوه، نرخ رشد این صنعت را از طریق رویکرد صرفه‌جویی در مقیاس، تقویت می‌کند

-رگولاتورهای مالی سوئد، به تقویت ثبات بستر جامع خدمات مالی و بانکی این کشور از طریق اقدامات احتیاطی کلان و تضمین سرمایه و نقدینگی مورد نیاز، کمک می‌کنند.

-حجم عظیمی از دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های بازنشستگی عمومی سوئد، از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی خُرد و کلان تامین می‌شود.

تهدیدها

-یک اقتصاد جهانی بی‌ثبات، کاهش درآمد قابل تصرف و تورم فزاینده، بدون شک بر حوزه بیمه عمر در سوئد تأثیر منفی می‌گذارد.

-پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی سوئد در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت کاهش یابد، زیرا فشار ناشی از سیاست‌های پولی محدودکننده و تورم بالا در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.

-نکول وام‌های مسکن و سطوح بالای بدهی خانوارها، تهدیدی جدی برای ثبات صنعت مالی و بانکی سوئد خواهد بود.

-نرخ بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در سوئد، صاحبان پس‌انداز و سرمایه‌گذاران را به بازارهای پُرسودتر در اروپا یا آمریکای شمالی منتقل خواهد کرد.

فرصت‌ها

-موقعیت داخلی کارآمد و قدرتمند در مقایسه با همتایان اروپایی می‌تواند زمینه را برای توسعه پُرشتاب فعالیت بانک‌های بزرگ سوئدی در خارج از این کشور فراهم کند.

-نزدک استکهلم توانسته جایگاه خود را به عنوان یک بازارسرمایه پیشرو در بورس منطقه‌ی اروپا حفظ کند و همچنان به عنوان یک بستر جذاب برای سرمایه‌گذاران جدید، باقی بماند.

-بیمه‌گران عمر که سیستم‌های قدیمی خود را با به‌روزرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های اصلی، مدرن می‌کنند، می‌توانند درب‌های این صنعت را به روی محصولات دیجیتالی و فناورانه جدید و فرصت‌های تجاری تکنولوژیک، باز کنند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری سوئد

اقتصاد سوئد بزرگترین اقتصاد در منطقه شمال اروپا است و این امر، شرایط را برای یک بستر پویا، متنوع و رقابتی در حوزه بانکداری و خدمات مالی فراهم است. در افق کوتاه‌مدت پیشرو، محیط عملیاتی نظام بانکداری سوئد نسبت به سال‌های گذشته، دستخوش تغییرات قابل‌توجهی می‌شود، زیرا مناقشه نظامی در اوکراین در کنار اثرات نامطلوب باقیمانده از پاندمی کرونا، تأثیر قابل توجهی بر اقتصادهای سراسر اروپا خواهد داشت. بنابراین، صنعت بانکداری سوئد نیز احتمالا با یک رکود فنی متوسط مواجه خواهد شد. صنعت بانکداری سوئد، با وجود تعداد زیادی از بانک‌های فعال و پویا، تحت تسلط سه نهاد بانکی داخلی پیشرو یعنی بانک خصوصی اسکاندیناوی، گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن و گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن است که مجموعا بیش از ۸۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند. اگرچه الزامات نظارتی سختگیرانه به طور سنتی مانعی برای ورود نهادهای بانکی و اعتباری بین‌المللی در نظام بانکداری سوئد بوده است، اما بانک‌های خارجی از دهه ۱۹۸۰ در این کشور حضور پُررنگ داشته اند و در حال حاضر حدود ۳۰ بانک خارجی (عمدتاً منطقه‌ای) در سوئد فعال هستند. با وجود درجه نسبتاً بالای تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بانک‌های سوئدی همچنان مهم‌ترین واسطه مالی در اقتصاد این کشور هستند. مجموع دارایی‌های بانک‌های سوئدی نزدیک به ۳۰۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد که سهم پنج بانک بزرگ تجاری سوئد از این میزان، ۵۵ درصد است.

بانک‌های عامل برتر سوئد در افق ۲۰۳۲

بانک خصوصی اسکاندیناوی (SEB)

هلدینگ خدمات بانکداری و مالی بانک خصوصی اسکاندیناوی (Skandinaviska Enskilda Banken/ SEB)، با ارزش دارایی ۳.۸۰ تریلیون کرون سوئد، بزرگترین بانک تجاری سوئد از لحاظ حجم دارایی محسوب می‌شود. عمده فعالیت بانک خصوصی اسکاندیناوی در سوئد و حوزه بالتیک است و متمرکز بر طیف گسترده‌ای از خدمات مالی جهانی از جمله خدمات حوزه بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری در دانمارک، فنلاند، نروژ و آلمان فعالیت می‌کند. همچنین این نهاد بانکی در سال‌های اخیر در بازارهایی نظیر لوکزامبورگ، لهستان، هنگ‌کنگ، چین، روسیه، هند، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا و برزیل، حضور پُررنگی داشته است.

گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن (Svenska Handelsbanken)

گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن، با حجم دارایی ۳.۸۰ تریلیون کرون سوئد، مبدل به دومین بانک بزرگ تجاری سوئد شده است. هندلس‌بانکن در سال ۱۸۷۱ تأسیس شد و اکنون در سراسر منطقه نوردیک و کل اروپا حضور گسترده‌ای دارد، به طوری که سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ، بریتانیا و هلند به عنوان شش بازار خانگی گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن شناخته می‌شوند. تمرکز عمده هندلس‌بانکن بر مشتریان خصوصی حقیقی کلان و متقاضیان شرکتی با جریان‌های نقدینگی بالاتر از میانگین است. همچنین شرکت‌های تابعه گروه بانکداری سوئدی هندلس‌بانکن در حوزه‌هایی نظیر خدمات پرداخت، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازار بیمه و تامین مالی مصرف کننده‌های حقیقی و حقوقی نیز حضور پررنگ دارند.

هلدینگ مالی سوئد بانک (Swedbank)

هلدینگ مالی سوئد بانک با حجم دارایی ۳.۰۳ تریلیون کرون سوئد، سومین بانک بزرگ تجاری سوئد از نظر ارزش دارایی است. این نهاد مالی در سال ۱۸۲۰ به عنوان یک بانک پس‌انداز تأسیس شد و بعدها، به تدریج و به طور ارگانیک و از طریق ارائه طیف متنوعی از خدمات کامل بانکی، به عنوان یک نهاد مالی و اعتباری تجاری توسعه یافت. سوئد بانک در حال حاضر مالک تعداد زیادی از بانک‌های پس‌انداز محلی در این کشور است. در سال ۲۰۲۱، هلدینگ مالی سوئد بانک، متهم به پولشویی حدود ۴۰ میلیارد کرونی از طریق حساب‌های داخلی خود در بین سال‌های۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ شد که پرونده آن همچنان باز و در دست بررسی است.

شرکت خدمات مالی و بانکداری نوردیا بانک (Nordea Bank)

شرکت خدمات مالی و بانکداری نوردیا بانک، با حجم دارایی ۶۰۴ میلیارد کرون سوئد، چهارمین بانک بزرگ تجاری سوئد است. نوردیا بانک از نهادهای مالی سوئدی پیشگام در حوزه بانکداری شرکتی و نهادی و همچنین بانکداری خُرده‌فروشی و خصوصی است. همچنین شرکت‌های تابعه نوردیا بانک، پیشرو در ارائه محصولات بیمه‌ای و خدمات بازار دارایی در حوزه بیمه عمر، سلامت و درمان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی در بین کشورهای شمال اروپا هستند. نوردیا بانک با حدود ۳۲۰ شعبه فیزیکی در تمام بازارهای شمال اروپا و پلتفرم‌های بانکداری آنلاین کارآمد و پویا، بزرگترین شبکه توزیع خدمات بانکی را در منطقه نوردیک دارد. همچنین این بانک با حدود ۱۰ میلیون مشتری خانگی و حدود ۶ میلیون مشتری شرکتی، ادعا می‌کند که بزرگترین پایگاه مشتریان را در بین همه گروه‌های خدمات مالی در منطقه شمال اروپا دارد.

هلدینگ مالی و بانکداری Länsförsäkringar Bank

هلدینگ مالی و بانکداری Länsförsäkringar Bank، با ارزش دارایی ۴۶۸ میلیارد کرون سوئد، به پنجمین بانک بزرگ سوئد از لحاظ حجم دارایی مبدل شده است. این هلدینگ مالی و بانکی، کوچک‌ترین نهاد بانکی در بین غول‌های بانکداری تجاری سوئد است و یک موسسه مالی منحصر به فرد در بازار داخلی این کشور محسوب می‌شود که بیشتر تمرکز آن بر ارائه تسهیلات مسکن است. همچنین این بانک، طیف وسیعی از خدمات بانکی و بیمه‌ای را به ۳.۸ میلیون عضو حقیقی و حقوقی خود ارائه می‌دهد.

بازار خدمات صنعت بیمه در سوئد

پیش‌بینی می‌شود که به سبب افزایش سطح درآمد شهروندان سوئدی و هرم سنی رو به سالخوردگی جمعیت این کشور، نرخ رشد حق بیمه‌های عمر تا پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، یک روند رشد صعودی را تجربه کند. همچنین به دلیل افزایش آگاهی از ریسک‌های بهداشتی ناشی از شیوع مجدد پاندمی‌ها و همچنین دانش‌افزایش عمومی نسبت به مزایای خدمات بیمه‌ای، نرخ رشد حوزه بیمه‌های عمومی و تخصصی به ویژه بیمه‌های درمان و سلامت در افق بلندمدت ۲۰۳۲، قابل توجه باشد

-پیش‌بینی می‌شود تا پایان افق میان‌مدت ۲۰۲۷، نرخ رشد حق بیمه عمر به طور متوسط سالانه ۶.۲ درصد افزایش یابد و ارزش بازار این نوع از خدمات بیمه‌ای به ۴۴۸ میلیارد کرون (۵۱.۱ میلیارد دلار) برسد. این حوزه در صنعت بیمه سوئد، بسیار سریع‌تر از همتای کوچک‌تر خود یعنی بیمه‌های عمومی و تخصصی (که یک روند کاهشی دارند) رشد خواهد کرد. زیرا تقاضا برای انجام پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بلندمدت، همچنان به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. انتظار می‌رود تا پایان چشم‌انداز میان‌مدت ۲۰۲۷، نرخ رشد حق بیمه‌های عمومی و تخصصی، به طور متوسط سالانه ۴.۱ درصد کاهش یابد و ارزش بازار این نوع از خدمات بیمه‌ای به ۱۲۰.۷ میلیارد کرون (۱۳.۷ میلیارد دلار) برسد. پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بیمه سوئد، یک نرخ رشد ۹.۹ درصدی را تجربه کند که عامل بیش از ۸۰ درصد از این رشد، به سبب افزایش تقاضا در بازار بیمه عمر است.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بیمه سوئد

صنعت بیمه سوئد در بخش به شدت بزرگ بیمه عمر و بخش بسیار کوچک‌تر بیمه‌های عمومی و تخصصی، متشکل از شرکت‌های بزرگ داخلی و نهادهای خدمات بیمه‌ای منطقه نوردیک است که یک بازار رقابتی، پویا و به خوبی تثبیت و تنظیم شده را به وجود آورده‌اند. بیشتر فعالان بازار بیمه در سوئد، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در زمینه ترویج و توسعه خدمات مشتری‌محور و متنوع دیجیتال و فناورانه و همچنین شخصی‌سازی خدمات بیمه‌ای انجام داده‌اند. پنج هلدینگ بزرگ خدمات بیمه‌ای، بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار بیمه سوئد را در اختیار دارند. بیش از ۴۰ شرکت بزرگ خدمات بیمه‌ایِ خارجی و بین‌المللی در صنعت بیمه سوئد فعال هستند. پیش‌بینی شده است که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، فعالیت استارتاپ‌های فناورانه بیمه‌ای در بستر Insurtech، به شدت افزایش یابد.

بازارخدمات صنعت مدیریت دارایی در سوئد

صنعت مدیریت دارایی سوئد، با وجود وضعیت نامطلوب فعلی حوزه سرمایه‌گذاری در بستر جهانی، از چشم‌انداز کوتاه‌مدت مثبتی برخوردار است. همچنین سطوح بالای درآمد شهروندان سوئدی، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی به ویژه ظهور و گسترش دارایی‌های دیجیتال در سوئد، تضمین می‌کند که این صنعت در افق میان‌مدت و بلندمدت، رشد قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، با وجود اینکه نظام بازنشستگی سوئد در اختیار برخی صندوق‌های بازنشستگی عمومی بزرگ با دارایی‌های کلان است، اما همچنان انتظار می‌رود که این بازار تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، رقابتی باقی بماند و استارتاپ‌های دیجیتالی کوچک‌تر در صنعت مدیریت دارایی سوئد، با توسعه طیف‌ وسیعی از محصولات متنوع خود، امکان رشد چشمگیر بلندمدت را داشته باشند.

انجمن صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوئد اعلام کرده است که انتظار می‌رود دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سوئد در پایان افق کوتاه‌مدت و در مسیر حرکت به سمت افق میان‌مدت ۲۰۲۷، به ۶۶۰۵ میلیارد کرون برسد که نشان‌دهنده رشد ۸.۹ درصدی نسبت به وضعیت کنونی است.همچنین پیش‌بینی شده است که خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در پایان افق کوتاه‌مدت، به ۴,۳۸۰ میلیارد کرون برسد که حجمی برابر با ۶۶.۳ درصد از کل ارزش معاملاتی صنعت مدیریت دارایی سوئد را در برمی‌گیرد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی سوئد

صنعت مدیریت دارایی سوئد در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و اکنون بیش از ۱۲۰ شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین هزاران شرکت سرمایه‌گذاری خارجی که به صورت فرامرزی فعالیت می‌کنند را در خود جای داده است.همین رونق فزاینده در حال توسعه موجب می‌شود که ارزش کل دارایی‌های تحت مدیریت در این صنعت طی سال‌های پیشرو، با یک رشد خیره‌کننده روبرو شود. سوئد، بهشت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان است، به طوری که از هر ۱۰ شرکت بزرگ سوئدی، ۹ شرکت دارای صندوق سرمایه‌گذاری داخلی و منحصربه فرد خود است. طبق گزارش SIFA، حدود ۸۰ درصد از شهروندان سوئدی، بخش اعظمی از پس‌اندازهای خود را در صندوق‌های بازنشستگی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس از صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سهامی محبوب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری برای شهروندان سوئدی هستند. مالکیت بزرگترین صندوق‌های مدیریت دارایی در سوئد، متعلق به هلدینگ‌های حوزه بانکداری از جمله بانک خصوصی اسکاندیناوی با بیش از ۳۲ درصد از سهم بازار است.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در سوئد

بورس نزدک استکهلم، یکی از مهم‌ترین و پویاترین بورس‌های منطقه نوردیک است. نزدک استکهلم با ۴۰۸ شرکت فهرست شده از جمله بانک‌های بزرگ، کمپانی‌های داروسازی، شرکت‌های نفتی، تولیدکنندگان صنعتی، تجاری و غول‌های فناوری، طیف گسترده‌ای از طبقات مختلف دارایی‌های سهامی را ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد که چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازارسرمایه سوئد به دلیل تنش‌های اقتصاد جهانی، چندان مثبت نباشد اما سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود ملموس و قابل‌توجه شرایط بستر بورسی سوئد در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲ پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی شده است که ارزش سهام معامله شده در بورس نزدک استکهلم در پایان افق میان‌مدت، ۹.۴ درصد و در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به میزان ۱۴.۷ درصد رشد نماید.

چشم‌انداز رقابتی آتی در بازار سرمایه در سوئد

دو بازار بورس اوراق بهادار در سوئد فعال هست که بزرگترین آنها، بورس نزدک استکهلم است که تاریخچه تاسیس آن به سال ۱۸۶۳ بازمی‌گردد و اکنون بخشی از گروه جهانی نزدک محسوب می‌شود. نزدک استکهلم، بزرگترین پلتفرم معاملاتی بازار سرمایه در سوئد و منطقه شمال اروپا از نظر ارزش بازار است و دارای طیف متنوعی از شرکت‌ها و صنایع مختلف با قدرت جذب بسیار بالا برای ورود سرمایه‌گذاران جدید است. دومین بورس اوراق بهادار سوئد، بازارسرمایه کوچک‌تر و جدیدتر "نوردیک" است که در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده و بخشی از گروه معاملاتی بورس اشتوتگارت آلمان محسوب می‌شود. بورس نوردیک با هدف ایجاد رقابت بیشتر در بازار سوئد، که مدت‌ها در انحصار نزدک استکهلم قرار داشت، تأسیس شد. فهرست‌های نمایه شده در بورس نوردیک شامل شرکت‌های کوچک و متوسط شمال اروپا است. همچنین بورس نوردیک در دانمارک، نروژ و فنلاند نیز فعالیت دارد و طبقات متنوعی از دارایی‌های بورسی شامل سهام، اوراق بهادار، صندوق‌های قابل معامله در بورس، ضمانت‌نامه‌ها، گواهی‌ها، محصولات سهامی ساختاریافته و اوراق قرضه را ارائه می‌دهد. پیش‌بینی شده است که تا پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، تعداد شرکت‌های نمایه شده در بازار اصلی بورس نزدک استکهلم، از مرز ۸۵۰ شرکت عبور کند. این در حالی است که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۲، بیش از ۴۰۰ شرکت نیز در بورس نوردیک نمایه شوند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha