دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
آرامش بازارها نتیجه اجرای سیاست تثبیت

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: سیاست تثبیت ارز تاکنون توانسته نرخ کالاهای اساسی را کاهش دهد و جلوی نوسانات قیمتی را تا حدود زیادی بگیرد.

موسی احمدزاده - نائب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران: بانک مرکزی از الگوهای موفق جهانی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه استفاده کند تا بتوانیم به ثبات اقتصادی واقعی برسیم، نباید مرتبا سیاست‌گذاری جدید داشته باشیم چون سیاست‌های متغیر باعث عدم ثبات اقتصادی در کشور و عدم اطمینان در بازارهای داخلی می‌شود.

عدم ثبات سیاست‌ها همچنین باعث بروز آثار مخرب برای اقتصاد کشور در واردات، صادرات و تولیدات می‌شود، زمان آزمون و خطا گذشته و بانک مرکزی باید از الگوهای موفق دنیا برای سیاست‌گذاری و چشم‌انداز آینده خود استفاده کند، با توجه به اینکه طوفان‌های سیاسی در دنیا و منطقه رو به افزایش است، در طول دوره‌های گذشته، سیاست‌گذاری بانک مرکزی بیشتر حالت مُسکن بوده و برای میان‌مدت یا درازمدت فکر نشده بود.

بانک مرکزی در آینده باید به این سمت حرکت کند که از نرخ‌های دستوری و قیمت‌گذاری برای نرخ ارز فاصله گرفته شود. مهار تورم، رشد بهره‌وری و تقویت تولید زمانی شکل می‌گیرد که به سمت صادرات حرکت و با تصاحب سهمی از بازارهای منطقه‌ای و بین‎‌المللی، یک رشد اقتصادی واقعی داشته باشیم.

بانک مرکزی به عنوان حاکمیت باید نظارت داشته باشد، چون عرضه و تقاضا تعادل در بازار را ایجاد می‌کند، حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و فعالیت سیستمی، می‌تواند ثبات اقتصادی را شکل بدهد. سیاست تثبیت ارز تاکنون توانسته نرخ کالاهای اساسی را کاهش دهد و جلوی نوسانات قیمتی را تا حدود زیادی در بازارهای مختلف بگیرد. بانک مرکزی باید ضمن نظارت کلان به عنوان رگولاتور، نسبت به هدایت و نظارت بر بازار نیز اقدام کند. قاچاق کالا باعث افزایش تورم، عدم تحقق رشد اقتصادی و همچنین عدم تحقق بودجه‌های سنواتی می‌شود. اگر واردات از مبادی رسمی انجام شود، درآمدهای دولت افزایش می‌یابد و به ثبات اقتصادی کشور کمک خواهد شد و نهایتا بودجه نیز محقق می‌شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha