سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
گسترش دیپلماسی اقتصادی بانک مرکزی قابل تقدیر است

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه گسترش دیپلماسی اقتصادی توسط دولت و بانک مرکزی رویکرد قابل تقدیری بوده است، افزود: باید در راستای تبیین رسانه‌ای ضرورت دیپلماسی اقتصادی، اقدامات موثری صورت پذیرد.

دکتر علی اکبر نیکو اقبال – اقتصاددان: گسترش دیپلماسی اقتصادی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم و به ویژه بانک مرکزی بوده که به نتایجی از جمله افزایش صادرات و آزادسازی ارزهای بلوکه شده منتج شده است، تا جایی که به تازگی بانک مرکزی در ادامه رویکرد بانکی موثر میان ایران و روسیه، اولین ال.سی ارزی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور را راه‌اندازی کرد.

دیپلماسی اقتصادی فعال یک اقدام ضروری برای توسعه و رشد اقتصادی کشور است تا یک کشور بتواند تعامل مناسب اقتصادی و بانکی با سایر کشورها داشته باشد. از سوی دیگر در بستر دیپلماسی اقتصادی، منافع ملی کشورمان نیز تامین می‌شود.

بنابراین گسترش دیپلماسی اقتصادی توسط دولت و بانک مرکزی رویکرد قابل تقدیری بوده است که نتایج مثبتی همچون افزایش ارزآوری برای چرخه اقتصادی کشور و تاثیر مثبت در رشد اقتصادی به همراه داشته است.

باید در این زمینه و در راستای تبیین رسانه‌ای ضرورت دیپلماسی اقتصادی، اقدامات موثری صورت پذیرد تا مردم و مسئولان نسبت به این رویکرد مهم آگاه‌تر شوند. باید بررسی کرد که دیپلماسی اقتصادی با چه نگاه و رویکردی باید در پیش گرفته شود تا نتایج مناسب‌تری به همراه داشته باشد. این در حالی است که باید در چند دهه گذشته به اهمیت دیپلماسی اقتصادی توجه می‌شد، ولی با این حال رویکرد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قابل تقدیر و اثرگذار است.

بانک مرکزی در راستای دلارزدایی و توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه اقداماتی را در یک سال گذشته انجام داده است. کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی به خصوص در شرایط تحریم می‌تواند در رشد نسبی اقتصادی کشور اثرگذار باشد. این رویکرد بانک مرکزی به ‌گونه‌ای است تا از وابستگی به دلار و حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور کاسته شود و بتوان جایگزین مناسبی همچون ارز بریکس تعیین کرد. حتی یک مقداری هم به‌ صورت پایاپای مبادله صورت می‌گیرد که اساساً نیاز به هیچ ارزی همچون دلار ندارد.

بنابراین همه این اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی در مسیر دلارزدایی و پیمان‌های پولی، خوب و مثبت است، هرچند نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که به یکباره نباید دلار را حذف کنیم، چرا که وقتی سیاست‌های سایر کشورهای دنیا و موفقیت‌های آنها را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که باید تعادل مناسبی در مسیر بهره‌مندی از ارزها و تعامل اقتصادی با کشورهای دنیا برقرار کرد و از سیاست‌های اقتصادی مثبتی استفاده کنیم تا کشورمان پیشرفت کند و جایگاه مطلوبی در جهان پیدا کند. مسلماً در این مسیر، دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی اهمیت ویژه‌ای دارد و باید برای تسهیلگری در این مسیر اقدام کرد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha