سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
ورود دلارهای خانگی به بازار ارز

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ورود دلارهای خانگی به بازار ارز، افزود: انتظارات تورمی کاهش یافته و این موضوع در جامعه و از سوی فعالان اقتصادی قابل لمس است.

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران: ۱۰ دی ماه سال گذشته سیاست تثبیت آغاز شد و یک سال از آن زمان گذشته است. اگر بخواهیم برآیندی از یک سال گذشته انجام دهیم و ببینیم آیا این سیاست ارزی موفق بوده است؟ جواب مثبت است. به عنوان یک فعال اقتصادی و کسی که درگیر سامانه توسعه تجارت هستم، می‌توانم بگویم که تا حد بسیار خوبی انتظارات تورمی را کاهش داده است.

در گذشته نمی‌دیدند در بازار سرمایه‌گذاری کنند و ارز وارد بازار شود، اما در یک سال گذشته چندین مورد به ما پیشنهاد شده است. اینها ارزهای خانگی بود که حبس شده بود و به بازار می‌آید و این اتفاق خوبی است که ما آن را لمس می‌کنیم.

از قدیم می‌گفتیم دلار باید ۵۰ هزار تومان باشد و ثابت بماند و این اتفاق در یک سال گذشته افتاده و توانستیم آن را لمس کنیم. امروز یک کالایی را با نرخ نیمایی ۳۷ هزار تومانی خرید می‌کنیم و با همین نرخ نیز می‌فروشیم و دوباره ثبت سفارش انجام می‌دهیم. خواسته فعالان اقتصادی غیر از این نیست.

در حال حاضر، وقتی تقاضا در سامانه جامع تجارت می‌رود و تخصیص ارز به ما تعلق می‌گیرد، صرافی‌ها با ما تماس می‌گیرند. اوایل سال اینطور بود که با نرخ ۷ الی ۱۰ درصد بیشتر، حواله ها را انجام می‌دادند، اما حالا بازرسی‌های بانک مرکزی اینگونه اتفاقات را کنترل کرد و در ماه‌های گذشته که انتقال ارز داشتیم، این روند متوقف شد و ما توانستیم ارز را با نرخ‌های بهتری دریافت کنیم. اینکه ما توانستیم در ماه‌های اخیر، حواله‌های ارزی را با نرخ‌های مناسب انجام دهیم، جزو عملکردهای خوب بانک مرکزی است.

در حال حاضر، انتظارات تورمی کاهش یافته و این موضوع در جامعه و از سوی فعالان اقتصادی قابل لمس است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید سیاست جدیدی را در پیش بگیرد که اجرای سیاست تثبیت ادامه یابد. بانک مرکزی توانست در راستای شعار سال در کنترل انتظارات تورمی موفق عمل کند.

راه‌اندازی مرکز مبادله هم که به تازگی انجام شده، اتفاق خوبی است. پیشنهاد می‌کنم صف کالاهایی مانند دارو و اقلام غذایی که باید به آنها حتما ارز تخصیص داده شود، از بقیه جدا شود.

اینکه در مرکز مبادله بتوان از ابزارهای مالی مانند سلف استفاده کرد که پرداخت فعالان اقتصادی با مدت ایجاد شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد. به صورت کلی، به عنوان یک فعال اقتصادی و کسی که درگیر سامانه جامع تجارت هستم، دغدغه‌ام این است که نرخ ارز ثبات داشته باشد. بانک مرکزی در دوره اخیر به خوبی توانسته است تا امور را مدیریت کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha