چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
اشراف بانک مرکزی به جریان ورود و خروج پول

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اشراف بانک مرکزی به ورود و خروج پول در کشور، معتقد است که اگر جریان اعتماد و امنیت برای فعالان اقتصادی فراهم شود، نتیجه آن ثبات اقتصادی خواهد بود.

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: مدیریت بازار ارز در میانه تحولات هفته‌های اخیر در منطقه، نشان داد که بانک مرکزی کارهایی را در دستور کار قرار داده است، اما به نظر می‌رسد که در این راستا، باید به سمت توسعه کارهای بنیادی حرکت شود. این اقدامات بنیادی از سیاست‌هایی حاصل می‌شود که در زمینه‌های پولی، مالی، اجرایی و عملیاتی پایدار باشد و بانک مرکزی با اعتقاد کامل به آن سیاست‌ها بپردازد تا موجب از هم‌گسیختگی نظام پولی، مالی و اقتصادی کشور نشود. یعنی اینکه اگر جریان اعتماد و امنیت برای فعالان اقتصادی فراهم شود، نتیجه آن ثبات اقتصادی خواهد بود.

از سوی دیگر، فرایند ارتباط مالی در دنیا اهمیت دارد. به ‌هرحال در هزاره سوم، کشورها در دنیا به یکدیگر مرتبط شده‌اند و به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی سال‌های اخیر، کشورمان در این پیوند جهانی، کنار مانده است. بنابراین برای پیوند با اتحاد جهانی و تعاملات اقتصادی، پیشنهاد می‌شود که بانک مرکزی در جهت کسب اعتبار در منطقه و سایر کشورهای دنیا، گام بردارد. اگر اعتبار مدنظر توسط بانک مرکزی، روز به ‌روز تقویت شود، نتایج مثبتی در مدیریت بازار ارز به دست خواهد آمد.

معتقدم در شرایط فعلی، اگر به‌ صورت خام برآوردی از میزان ارزهای خُرد در دست مردم داشته باشیم، رقمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار می شود. حال اگر بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار ارزی بتواند اعتماد از دست رفته گذشته را برگرداند، باعث خواهد شد تا این میزان ارز که در اختیار مردم است، به شبکه بانکی به عنوان سپرده‌های ارزی سرازیر شود. وقتی این ارز به چرخه بانکی وارد شود، منجر به اقتدار مالی و ارزی برای کشور خواهد شد و در نهایت این اقتدار، باعث ثبات اقتصادی و ثبات نرخ‌ها می شود و از افزایش بی‌رویه نرخ ارز جلوگیری می‌شود. به همین دلیل است که در شرایط فعلی، اگر بانک مرکزی اقدامات و سیاست‌های ارزی چند ماهه اخیر خود را توسعه دهد و تقویت کند تا ثبات ارزی شکل بگیرد و ارتباط دوطرفه موثری با فعالان اقتصادی برقرار شود، نتایج مثبتی برای فضای اقتصادی کشور رقم خواهد خورد.

در اینباره، مهم است که بانک مرکزی در مسیر ارتباط با فعالان اقتصادی، جریان ورود و خروج پول را رصد کند تا ببیند نقاط کور کجاست و این نقاط را پیدا کند و در نهایت این اطمینان حاصل شود که بانک مرکزی، مطمئن‌ترین محل برای اعتبار بخشیدن به پول ملی است.

علاوه بر این موارد، باید به اهمیت همراهی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی با بانک مرکزی توجه داشت. چرا که دستگاه‌ها و سازمان‌ها بر اساس دستورالعمل‌های سالانه و برنامه‌های توسعه‌ای پنج‌ساله، باید به اجرای این برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها متعهد باشند و اجرا کنند و تغییر هم ندهند و در این فضا، مهم است که بانک مرکزی جلوی رویه‌ها و اتفاقات ناموزون را بگیرد تا ثبات اقتصادی و ارزی تداوم داشته باشد.

همچنین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد، باید به اهمیت تولید در مقابل فضای دلالی، توجه ویژه‌ای داشته باشند تا تولید در کشور روز به ‌روز رونق داشته باشد و به رشد اقتصادی منجر شود. به بیان دیگر، وقتی در یک اقتصادی، نظام دلالی شکل بگیرد، تولیدکننده متوجه می‌شود که سهم اقتصادی و سوددهی خودش از تولید، بسیار کمتر نسبت به شخص دلال است و باعث افت تولید و کاهش رشد اقتصادی می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که بانک مرکزی در سیاست‌گذاری‌های خود یک جامعه میدانی داشته باشد. در ۲۰ ‌سال اخیر ندیدیم که پژوهشگران اقتصادی از فعالان اقتصادی بپرسند که چه مشکلاتی دارند. این در حالی است که در جهان به نحوی رفتار می‌شود که مسائل و مشکلات شناسایی می‌شود تا راهکارهای موثری پیدا شود. در نتیجه به‌ عنوان یک پیشنهاد، باید در این زمینه رویکردها اصلاح و تغییر کند تا شاهد فضای باثبات اقتصادی و ارزی باشیم.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha