شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
پیمان پولی دوسر برد ایران و روسیه

با امضای پیمان پولی ایران و روسیه، تبادلات اقتصادی بین این دو کشور بر اساس ارزهای محلی ریال و روبل انجام خواهد شد و نیازی به استفاده از ارزهای جهان‌روای دیگر نخواهد بود.

بانک مرکزی در دوره یک سال گذشته، با محور قرار دادن توسعه و گسترش روابط بانکی و مالی دوجانبه با کشورهای منطقه و اعضای سازمان‌های هم‌پیمان مانند گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای، تلاش کرد مبادلات پولی و مالی را تسهیل کند و فرایند تجارت را سرعت ببخشد. پیرو رایزنی‌ها و فراهم کردن بسترهای اجرایی بانکی توسط بانک مرکزی، نخستین ال.سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه در زمستان سال گذشته گشایش شد. در ادامه این نگاه راهبردی مقام پولی، رئیس کل بانک مرکزی که به منظور توسعه مناسبات پولی و بانکی میان ایران و روسیه و برای شرکت در کنکره مالی روسیه و انجام مذاکرات دوجانبه با همتای روسی خود در حوزه پولی و بانکی، به سن پترزبورگ سفر کرده بود، در کنگره مالی روسیه که با حضور نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی این کشور برگزار شد، سخنرانی کرد و مذاکرات دوجانبه‌ای بین بانک مرکزی ایران و روسیه شکل گرفت.

از نتایج مهم سفر فرزین، امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تأمین نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه است. همچنین بر پایه اعلام رئیس کل بانک مرکزی، زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

توافق پولی ایران و روسیه می‌تواند به عنوان یک گام مهم در تقویت تجارت بین دو کشور محسوب شود و همچنین می‌تواند بسیاری از ریسک‌های مرتبط با تبدیل ارز و مبادلات با سایر ارزها را کاهش دهد. به همین دلیل، این توافق می‌تواند برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و روسی بسیار جذاب باشد.

همچنین در فاز نخست نیز با تصویب الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه به مرحله عملیاتی وارد شد و این فاز پروژه تا اواخر ماه آینده قابل استفاده برای اتباع ایرانی خواهد بود. همچنین در فاز بعد گسترش روابط بانکی ایران، علاوه بر فعال بودن کارت‌های شتاب ایران در روسیه، شبکه شتاب ایران به یازده کشور همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همچون مصر متصل می‌شود.

توسعه ابزارهای متنوع پولی و مالی توسط بانک مرکزی در دوره یکسال گذشته، با انگیزه تسهیل در روابط تجاری، مورد حمایت فعالان تجاری است. این رویکرد نوین و پویای بانک مرکزی می‌تواند در ادامه، هزینه تجارت و مبادلات پولی و بانکی را کاهش دهد که نقش مهمی در توسعه صادرات و تجارت خارجی کشور خواهد داشت. مقام پولی با درک صحیح از نقش‌آفرینی موثر در این عرصه، موفق شد در بازه زمانی یکسال گذشته، تحولات قابل ملاحظه‌ای را رقم بزند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha